Citat:
Ursprungligen postat av
mqa
Postade detta i ft-tråden, innan jag såg att appen inte hade uppdaterats på många månader:
Någonting verkar ha ändrats i sms-biljetten i Stockholm. Igår försökte jag resa i tunnelbanan med ft-biljetten, och spärrvakten började jävlas och frågade om den var äkta, och ville ringa numret för att kolla.
Biljetten ser likadan ut i Fejkbiljett-appen. Nån som vet vad det gäller?
Det är inget fel på biljetten. Men vissa spärrvakter gillar att jävlas, speciellt om man ser lite sliskig ut eller om man är väldigt ung, då tänker dom "ofta den människan har råd att åka med sms varje dag" etc.. beror på vad dom får för uppfattning om en som person när man står där. Har en nyfunnen väninna som jobbar som spärrvakt och hon sa att dom inte kan se med blotta ögat om biljetten är fejk, förutom på iphone för där vänder den appen sig konstigt om man ber personen vända telefonen, men hon sa att dom bara har "order" om att kolla så att tid och datum på biljetten stämmer, dom ska alltså inte sitta och bestämma biljettens äkthet. Dom spärrisar ni råkar ut för är tyvärr bara människor som säkert haft en dålig dag och vill vara dryga.
(som sagt innan så åker jag med Fejkbiljett dagligen och har gjort sedan releasen i februari. mest buss i en förort till Sthlm men pendeltåg med jämna mellanrum och tbana nån gång i månaden.)