Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-02-09, 14:02
Medlem
Atkalss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av figger4
Igår gick jag till samma spärrvakt som dagen innan hade nekat min fejkbiljett, visade upp biljetten och han skakade direkt på huvudet och sa nej. Då konfronterade jag honom och bad honom förklara varför han trodde min biljett var fake.
Han började då granska biljetten noggrannare och sa sedan:
- Oj ja nu är den äkta men igår hade du inte det var på han började förklara att det ska vara ett , tecken efter tiden så här:

SL biljett giltig till 18:49, 2014-02-07

Och att det ska vara ett mellan rum efter de 6 första sifforna så här: 183512 856868534.

Sedan släppte han förbi mig, det konstiga i det hela är att att jag använde samma app båda gångerna dvs den nyaste 0,13.

Exakt det mellanrummet har spärrvakterna påpekat för mig också när det har blivit snack om den är äkta eller inte. En som jag pratade med berättade att dom har fått order att kontrollera hårdare, och enklaste sättet för dem att göra det är att kolla efter det mellanrummet du pratar om i sista stycket. Lamt, men ändå.

Sedan har dom också fått order att så långt som möjligt anteckna/registrera hur många fejkbiljetter som försöker användas, just för att SL just nu kör en kampanj där dom vill försöka kartlägga hur många som åker på fejk..

Men, verkar funka bra nu när man har uppdaterat till senaste versionen där det extra mellanslaget i sista stycket finns med . Märker dock att de flesta kontrollanter och spärrvakter fortfarande undersöker biljetterna mycket mer noggrant än tidigare. Så, det är bara att se upp och var lugn, kolla speciellt efter dom buss-razzior som dom tydligen ska hålla på med med extra-kraft just nu.(finns länk till fb-event som beskriver det några sidor längre bak)

Happy plankning åt er alla! Och ner med borgarna!

SL's gonna hate!
Citera
2014-02-09, 15:19
Medlem
moondawns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Atkals
Exakt det mellanrummet har spärrvakterna påpekat för mig också när det har blivit snack om den är äkta eller inte. En som jag pratade med berättade att dom har fått order att kontrollera hårdare, och enklaste sättet för dem att göra det är att kolla efter det mellanrummet du pratar om i sista stycket. Lamt, men ändå.

Sedan har dom också fått order att så långt som möjligt anteckna/registrera hur många fejkbiljetter som försöker användas, just för att SL just nu kör en kampanj där dom vill försöka kartlägga hur många som åker på fejk..

Men, verkar funka bra nu när man har uppdaterat till senaste versionen där det extra mellanslaget i sista stycket finns med . Märker dock att de flesta kontrollanter och spärrvakter fortfarande undersöker biljetterna mycket mer noggrant än tidigare. Så, det är bara att se upp och var lugn, kolla speciellt efter dom buss-razzior som dom tydligen ska hålla på med med extra-kraft just nu.(finns länk till fb-event som beskriver det några sidor längre bak)

Happy plankning åt er alla! Och ner med borgarna!

SL's gonna hate!
Det där med registringen av antal fejkbiljetter har jag märkt av också.
Min lokala morgonspärrvakt släppte igenom mig men gjorde nån form av anteckning.
Citera
2014-02-09, 17:06
Medlem
PanAmericas avatar
En biljett från igår, om så behövs för vidare utveckling.

H-A 16:24 116

EAXXAAAEOA
EXXAAOEEXE
EXOOEEOAEE
EEEEEEEEEE

SL biljett giltig till 16:24, 2014-02-08
Helt pris 36 kr ink 6% moms
165668 004525116
m.sl.se
Citera
2014-02-09, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PanAmerica

EAXXAAAEOA
EXXAAOEEXE
EXOOEEOAEE
EEEEEEEEEE

165668 004525116
m.sl.se

Tack!

Just nu har vi rätt bra koll på Stockholmsbiljetterna... Andra städer är mer uppskattat.
Citera
2014-02-09, 17:15
Medlem
Blev precis tvärnekad på buss 74 (Sthlm) med 0.13. Ung tjej som synade biljetten jäkligt noga och trots att jag bedyrade äkthet () och visade "skickad beställning" så var det ändå tvärstopp och hon sa förstås inte vad som var fel tyvärr.
Någon som vet varför?
Citera
2014-02-09, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PanAmerica

EAXXAAAEOA
EXXAAOEEXE
EXOOEEOAEE
EEEEEEEEEE

165668 004525116
m.sl.se

Citat:
Ursprungligen postat av InMyMind
Blev precis tvärnekad på buss 74 (Sthlm) med 0.13. Ung tjej som synade biljetten jäkligt noga och trots att jag bedyrade äkthet () och visade "skickad beställning" så var det ändå tvärstopp och hon sa förstås inte vad som var fel tyvärr.
Någon som vet varför?

Jämför med äkta biljett ovan.
Antingen har du misslyckats med uppdateringen eller så hade du bara en riktigt grinig chaufför som inte vet hur biljetterna ser ut.
Citera
2014-02-09, 17:44
Medlem
Jodå, uppdaterad är den som den ska. Nedanstående är just den jag blev nekad för. (Avsändarnr: 829)

H-A 17:55 829

EAXXAEAEOO
EEOAAEEAAX
EEEEAXXAEO
EEEEEEEEEE

SL biljett giltig till 17:55, 2014-02-09
165941 207801829
m.sl.se
Citera
2014-02-09, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av InMyMind
Jodå, uppdaterad är den som den ska. Nedanstående är just den jag blev nekad för. (Avsändarnr: 829)

H-A 17:55 829

SL biljett giltig till 17:55, 2014-02-09
165941 207801829
m.sl.se

Den är korrekt.
Min gissning är att hon tyckte den såg "konstig" ut för att du av slumpen råkade få E diagonalt...

E
EE
EEEE
EEEEEEEEEE

Om man vet hur systemet fungerar så är det dock inte alls underligt, du kan få detta även i äkta biljetter.

Undra hur många med äkta biljetter som haft problem den senaste veckan.
Citera
2014-02-09, 18:43
Medlem
Kasperskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olangu
Nu när värsta Stockholmsstormen har lagt sig efter det nya utseendet så vill jag gärna ta upp detta ämne igen.

Finns det ett intresse för Bollnäs, Gävle, Hudiksvall, Sandviken och Söderhamn? Köp äkta biljetter och länka i tråden eller skicka som privat meddelande till mig eller Essylia.

Jag måste höra mig med X-Trafiks kundtjänst som jag gör imorgon (söndag). Sen så är jag inte helt säker på att köpa en biljett, vi får se. Måste få höra med kundtjänsten först.
Citera
2014-02-09, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olangu
Nu när värsta Stockholmsstormen har lagt sig efter det nya utseendet så vill jag gärna ta upp detta ämne igen.

Finns det ett intresse för Bollnäs, Gävle, Hudiksvall, Sandviken och Söderhamn? Köp äkta biljetter och länka i tråden eller skicka som privat meddelande till mig eller Essylia.

JA, STORT INTRESSE FINNS HÄR! Vore galant om ni fixade det.

Citat:
Ursprungligen postat av Kaspersky
Jag måste höra mig med X-Trafiks kundtjänst som jag gör imorgon (söndag). Sen så är jag inte helt säker på att köpa en biljett, vi får se. Måste få höra med kundtjänsten först.

Ok, varför vill du inte köpa biljetter?
Citera
2014-02-09, 19:02
Medlem
I Stockholm verkar det flyta på.... har åkt tre gg på två olika fejkbiljetter idag utan problem.
Citera
2014-02-09, 19:03
Medlem
Kasperskys avatar
Detta postade en person på deras Facebook sida, och jag vet inte om det han säger är falskt eller sant.

Okej - here we go - SÅ HÄR GÅR DET TILL när det sker biljettkontroll på bussen:

Ett team av kontrollanter (oftast 5 personer) står på busstastionen och stoppar bussen.
Föraren öppnar *ENDAST* dörren i mitten där alla resenärer som skall gå av kontrolleras. Efter att de avstigande resenärerna kontrollerats kliver kontrollanterna IN i bussen och kontrollerar därefter alla passagerare i bussen.

Kontrollanterna åker alltså inte *MED* bussen som man gör i T-Banan utan kontrollen sker alltså på en och samma buss-station där dom kontrollerar bussar i tur och ordning. Detta gör det lätt för oss att rapportera och varna andra plankare på Twitter(‪#‎SLBiljett‬) när och var det sker en biljettkontroll.

OFTAST har kontrollanterna med sig en Securitas-väktare ELLER en polis - ja, du läste det rätt - jag har sett poliser från Citypolisen leka barnvakt åt smurfarna. Fruktansvärt att svenska skattemedel går åt detta - jag vet, men ändå.

Om det finns en polis på plats och du hävdar att du inte har leg kommer polisen kopplas in (jag vet, störtlöjligt) rabblar du upp fel personnummer så kommer väktaren/polisen kolla upp personnummret i registret. Du bör alltså inte ge ett falskt personnummer du hittar på i huvudet då polisen/väktaren kan hävda att du begått urkundsförfalskning. Hur det håller upp sig juridiskt vet jag inte - men generellt i domstol så går vikten av väktarens/polisens vittnesmål före ditt så du är ganska körd ändå.

Om det INTE finns väktare eller poliser så kan du alltid pröva bara gå av bussen, tacka vänligt nej och hejdå och stiga av bussen.
Dom har ingen rätt att hålla fast dig.

Såvitt jag vet så pågår REVA-projektet fortfarande och är det en civilpolis på plats så har han rätt att be om legitimation och utfärda böter á 1200 kr. Detta gäller dock bara för oss blattar och svartskallar så ni svennar kan ta det lugnt.

Dock allra bästa sätt att undvika konflikter och problem är att gå med i Planka.Nu - för trots allt om du får böter så betalar Planka.nu dessa åt dig.

Jag är inte helt 100% på alla detaljer då det var ett bra tag sen jag såg kontroller på buss och det var ett bra tag sen jag åkte fast så ni får gärna rätt amig på detaljerna om ni känner till dessa bättre än mig.

Tack och hej - Leverpastej
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in