2022-08-22, 11:11
Medlem
BsteHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klugge
Hur insatt r du i vad andra, specikt mobile eye, "fsd" bolag gr?

Jag menar, dom har ju nd miljoner kameror dr ute, vet du att dom inte gr det tesla gr med all data dom samlar?

Mobileyes ADAS system r inte ett slutet sdant och samlar in krdata frn en mngd olika typer av bilar, ej sammanlnkat med bildupptagning och utan interaktion frn fraren som kan rapportera nr systemet gr fel. Dr Mobileye samlar in mer kvalitativ data r med sina egna autonoma bilar som jag inte vet hur mnga det r, men inte i nrheten av Teslas mngder kvalitativ data frn ett helt slutet system. Tesla har en enorm frdel genom sina frivilliga betatestare som stndigt kan ska upp och konfrontera luriga situationer, jmfrt med andra aktrer som mste finansiera bilar, hrdvara och frare. Teslas betatestare ger en transparens fr resultatet av Teslas framsteg medan demonstrationer frn andra aktrer r begrnsad, och brist p bevis r inte bevis i sig. Min uppfattning om hur lngt framfr Tesla ligger r bara ett rimligt antagande som bygger p vetskapen om hur otroligt komplext allt r. Det ser ut som att tminstone Mobileye har fattat att det inte gr att trna ett system fr att n sann L5 autonomi om systemet r helt beroende av LIDAR och det var ett tag sen de brjade satsa p vision only som "komplement". Men fr att en annan aktr, som inte producerar sjlva bilen med all ndvndig hrdvara, skall kunna samla in samma mngd specifik data fr att trna det neurala ntverket s skulle de f hosta upp absurda mngder pengar. Det jag ser i Mobileyes och Waymos videos r en AI som r riktigt korkad och blind fr vad den ser, d den stannar fr vilka saker som helst som blockerar vgen, fr den kan inte frutsga dessa sakers beteende. Jag har aldrig heller sett Mobileye, Waymo eller ngon annan autonom bil kra i riktigt utmanande situationer i sina demonstrationer. Hade de kunnat det s hade de gissningsvis grna visat upp det. Vem vet hur mnga misslyckanden Mobileyes system gjort innan de hittat en rutt som det klarar av.

Sen r det en frga om hur mycket varje bil kostar att stta p vgen och hur mnga kningar den mste gra innan det gr med vinst. Behver vl knappast frklara Teslas frdel dr. Vilken aktr vill finna sig i situationen dr de satsat enorma summor pengar p att frse en stad med tusentals bilar, bara fr att se sig sjlva bli utkonkurrerade av bilar som kan kra bttre, vart som helst och till ett billigare pris.
Citera
2022-08-22, 11:38
Medlem
BsteHrMongolids avatar
Sga vad man vill om Steven Mark Ryan men han r flitig p att klippa ihop material s man snabbt kan f en verblick. FSD 10.69 verkar leverera.

https://youtu.be/nEHcSt5Uyd4
Citera
2022-08-22, 17:01
Medlem
gladihattens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Sga vad man vill om Steven Mark Ryan men han r flitig p att klippa ihop material s man snabbt kan f en verblick. FSD 10.69 verkar leverera.

https://youtu.be/nEHcSt5Uyd4

Han r kanon fr att sammanfatta aktuella hndelser p ett humoristiskt stt. Trist bara att varannan mening syftar till att trycka ner sin merch och patreon-medlemsskap i halsen p tittaren.

Vad jag sett av 10.69 hittills verkar vi farligt nra ett system som iaf i de mer flitigt trnade omrdena i Cali helt klart brjar nrma sig fullvuxna mnskliga frare i kapacitet.
Citera
2022-08-22, 18:12
Medlem
Citat:
Mobileyes ADAS system r inte ett slutet sdant och samlar in krdata frn en mngd olika typer av bilar, ej sammanlnkat med bildupptagning och utan interaktion frn fraren som kan rapportera nr systemet gr fel. Dr Mobileye samlar in mer kvalitativ data r med sina egna autonoma bilar som jag inte vet hur mnga det r, men inte i nrheten av Teslas mngder kvalitativ data frn ett helt slutet system. Tesla har en enorm frdel genom sina frivilliga betatestare som stndigt kan ska upp och konfrontera luriga situationer, jmfrt med andra aktrer som mste finansiera bilar, hrdvara och frare. Teslas betatestare ger en transparens fr resultatet av Teslas framsteg medan demonstrationer frn andra aktrer r begrnsad, och brist p bevis r inte bevis i sig. Min uppfattning om hur lngt framfr Tesla ligger r bara ett rimligt antagande som bygger p vetskapen om hur otroligt komplext allt r. Det ser ut som att tminstone Mobileye har fattat att det inte gr att trna ett system fr att n sann L5 autonomi om systemet r helt beroende av LIDAR och det var ett tag sen de brjade satsa p vision only som "komplement". Men fr att en annan aktr, som inte producerar sjlva bilen med all ndvndig hrdvara, skall kunna samla in samma mngd specifik data fr att trna det neurala ntverket s skulle de f hosta upp absurda mngder pengar. Det jag ser i Mobileyes och Waymos videos r en AI som r riktigt korkad och blind fr vad den ser, d den stannar fr vilka saker som helst som blockerar vgen, fr den kan inte frutsga dessa sakers beteende. Jag har aldrig heller sett Mobileye, Waymo eller ngon annan autonom bil kra i riktigt utmanande situationer i sina demonstrationer. Hade de kunnat det s hade de gissningsvis grna visat upp det. Vem vet hur mnga misslyckanden Mobileyes system gjort innan de hittat en rutt som det klarar av.

Sen r det en frga om hur mycket varje bil kostar att stta p vgen och hur mnga kningar den mste gra innan det gr med vinst. Behver vl knappast frklara Teslas frdel dr. Vilken aktr vill finna sig i situationen dr de satsat enorma summor pengar p att frse en stad med tusentals bilar, bara fr att se sig sjlva bli utkonkurrerade av bilar som kan kra bttre, vart som helst och till ett billigare pris.

Lord have mercy vilken dlig koll du har p MobilEYE och det hur konkurrenssituationen ser ut.

En bra start kan vara att googla runt lite p True Redundancy. MobilEYE bygger separata AV system vilket innebr att bilen kan kra p endast Kameror och endast LiDAR/Radar.

Det MobilEYE har instt r att redundans r A och O fr ett plitligt system. S att ha bda dessa systemen som kan hjlpa varandra nr vderfrhllanden osv inte gynnar LiDAR/Kamera s backar det andra upp det. MVH
Citera
2022-08-23, 01:43
Medlem
Det tar inte s lng tid ska ni se! https://teknikensvarld.expressen.se/...som-halsofara/
Citera
2022-08-23, 01:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ooosooo
Det tar inte s lng tid ska ni se! https://teknikensvarld.expressen.se/...som-halsofara/

BMW och Tyskland lr ju heja p i EU, och Toyota borta i Asien... men vi fr se
Citera
2022-08-23, 06:52
Medlem
BsteHrMongolids avatar
Citat:

Batterimetaller r p vg att bli ett slutet kretslop d det r billigare n att utvinna frn malm. Hur var det nu, r bly hlsosamt? Finns det fortfarande bly i batterier?

Hur gammal r du och vad har du fr utbildning?
Citera
2022-08-23, 11:47
Medlem
libbens avatar
Citat:

Mycket som r hlsofarligt. Men undrar hur det str i proportioner till grva upp det och frdla det och ha det i ett batteripaket som sedan tervinns hos Tesla. Vart i kedjan ligger det farliga. r det farligt fr en kvinna att ga en telefon och prata med den vid rat hela dagarna? Fr hon i sig litium d tro?

Mnga frgor och det borde gjorts ett bttre jobb att rapportera vad det farliga i processen ligger. En frdlad slutprodukt eller slutet p dess livskedja nr det inte tas om hand och hamnar p skrptippen? Hoppas det finns en bra lsning i slutndan. Tesla tervinner ju batteripaket och har stora planer fr tervinning d det r vettigt och bra fr miljn.
Citera
2022-08-23, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av libben
Mycket som r hlsofarligt. Men undrar hur det str i proportioner till grva upp det och frdla det och ha det i ett batteripaket som sedan tervinns hos Tesla. Vart i kedjan ligger det farliga. r det farligt fr en kvinna att ga en telefon och prata med den vid rat hela dagarna? Fr hon i sig litium d tro?

Mnga frgor och det borde gjorts ett bttre jobb att rapportera vad det farliga i processen ligger. En frdlad slutprodukt eller slutet p dess livskedja nr det inte tas om hand och hamnar p skrptippen? Hoppas det finns en bra lsning i slutndan. Tesla tervinner ju batteripaket och har stora planer fr tervinning d det r vettigt och bra fr miljn.

Har tesla ngonsin tervunnit ett batteripaket? r genuint intresserad.

Det r vl en tredjepart likt hur jag tervinner AAA batterier hemma i strre skala, tesla har vl ingen egen process fr detta
Citera
2022-08-23, 13:24
Medlem
BsteHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av job230ge

Det r vl en tredjepart likt hur jag tervinner AAA batterier hemma i strre skala, tesla har vl ingen egen process fr detta

Tesla har ett partnerskap med Redwood materials, som startades av JB Straubel, en av Teslas cofounders. Tyst nu.
Citera
2022-08-23, 13:25
Medlem
libbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av job230ge

De har egen process och den anvnds. Givet att det inte riktigt r tal om stora volymer fr tervinning n s lnge. Men det kommer ju ldre bilarna blir. De bddar fr framtiden som man sger.

Citat:
Last year, Tesla reported that it achieved 92% battery cell material recovery in its new recycling process, and it recycled 1,300 tons of nickel, 400 tons of copper, and 80 tons of cobalt in 2020.

Citat:
Tesla also confirmed that it significantly increased its recycling capacity with a production rate of over 50 tons of recycled material per week at the end of 2021. While the automaker has increased the capacity, it says that it is still receiving a only small number of battery packs to recycle from consumers vehicles. Interestingly, Tesla noted that most packs that it has recycled come from vehicles that have been used as taxis or for taxi-like services:
Citera
2022-08-23, 13:26
Medlem
Citat:
Tesla har ett partnerskap med Redwood materials, som startades av JB Straubel, en av Teslas cofounders. Tyst nu.

Gubben fabriken i partnerskap med Tesla som redwood bygget berknas bli klar 2024.

Det var hela min pong, att tesla inte tervinner sina egna batterier, alla i vrlden tervinner ju sina batterier. Vad r alternativet? Slnga det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in