Citat:
Mobileyes ADAS system r inte ett slutet sdant och samlar in krdata frn en mngd olika typer av bilar, ej sammanlnkat med bildupptagning och utan interaktion frn fraren som kan rapportera nr systemet gr fel. Dr Mobileye samlar in mer kvalitativ data r med sina egna autonoma bilar som jag inte vet hur mnga det r, men inte i nrheten av Teslas mngder kvalitativ data frn ett helt slutet system. Tesla har en enorm frdel genom sina frivilliga betatestare som stndigt kan ska upp och konfrontera luriga situationer, jmfrt med andra aktrer som mste finansiera bilar, hrdvara och frare. Teslas betatestare ger en transparens fr resultatet av Teslas framsteg medan demonstrationer frn andra aktrer r begrnsad, och brist p bevis r inte bevis i sig. Min uppfattning om hur lngt framfr Tesla ligger r bara ett rimligt antagande som bygger p vetskapen om hur otroligt komplext allt r. Det ser ut som att tminstone Mobileye har fattat att det inte gr att trna ett system fr att n sann L5 autonomi om systemet r helt beroende av LIDAR och det var ett tag sen de brjade satsa p vision only som "komplement". Men fr att en annan aktr, som inte producerar sjlva bilen med all ndvndig hrdvara, skall kunna samla in samma mngd specifik data fr att trna det neurala ntverket s skulle de f hosta upp absurda mngder pengar. Det jag ser i Mobileyes och Waymos videos r en AI som r riktigt korkad och blind fr vad den ser, d den stannar fr vilka saker som helst som blockerar vgen, fr den kan inte frutsga dessa sakers beteende. Jag har aldrig heller sett Mobileye, Waymo eller ngon annan autonom bil kra i riktigt utmanande situationer i sina demonstrationer. Hade de kunnat det s hade de gissningsvis grna visat upp det. Vem vet hur mnga misslyckanden Mobileyes system gjort innan de hittat en rutt som det klarar av.
Sen r det en frga om hur mycket varje bil kostar att stta p vgen och hur mnga kningar den mste gra innan det gr med vinst. Behver vl knappast frklara Teslas frdel dr. Vilken aktr vill finna sig i situationen dr de satsat enorma summor pengar p att frse en stad med tusentals bilar, bara fr att se sig sjlva bli utkonkurrerade av bilar som kan kra bttre, vart som helst och till ett billigare pris.