Citat:
Ursprungligen postat av
job230ge
IMHO s tror jag ren elbil r det du ser som PHEV, dvs att rena elbilar med massiva batterier kommer vara en minoritet om 10 r. Det vi ser idag r att personer i regel inte endast ger en elbil utan ven en ICE bil d de tnker ka lngt eller som allmn skerhet. Att istllet kunna reducera input CO2 utslppen genom att lgga in ett batteri som r 1/4 s stort som en ren BEV och nd kunna tcka >95% av personers resor knns mer lngsiktigt. Skulle gissa p att bde Toyota och BYD kommer vikta en strre del PHEV jmfrt med BEV d de upplever stor efterfrgan dr. Jag anser det som ganska naivt att man som retail investerare inte ens kan se framfr sig att Toyota som vrldsledande inom bilfrsljning har rtt uppfattning om vad konsumenter vill ha.
Datan i Kina som man nd mste erknna r ledande inom EV sger att konsumenter vill ha PHEV istllet fr att ga en ren bev och en phev. Jag tycker mest att man mste kunna ha en annan vy n att ren BEV r the only way to go, fr tunga fordon eg Semis och bussar tror jag garanterat det r BEV som gller d de anvnder hela sitt batteri 2-3 gnger per dygn. Det ger en sjuk anvndningsgrad och CO2 reducering jmfrt med ICE. En ren BEV som frdas i snitt 60km/dag r ekvationen inte lika simpel
Vart fr du din uppgift att folk
hellre vill ha PHEVs? Inte r det p.g.a CO2-utslpp iaf, fr de allra flesta ligger miljpverkan ganska lngt ner p listan av prioriteringar vid ett bilkp ven om faktorn r strre n noll. Range anxiety vid lngresor r inget stort problem med ett hyfsat batteri och bra laddntverk (dvs Tesla) ven om det sklart finns de som mste ka till re med husvagn, 8 barn, ingen el hemma och dessutom - trots 8 barn - vgrar stanna p vgen. Men de tillhr undantagen
Min uppfattning r att praktiskt taget alla som kper PHEV gr det p.g.a att 1) de inte har rd med en riktig elbil (dvs Tesla) 2) de r fr mrkeslojala och "deras" bilmrke har fr usla elbilar alt. 3) man t.ex bor i lgenhet och inte har bra laddningsmjligheter. Alla dessa faktorer har dock en lsning d 1) Tesla har mega-starka marginaler och kan drmed vid behov snka priset 2) word of mouth gr att fler och fler "teslauppvaknanden" sker (som jag sa r Teslas varumrke urstarkt hos nuvarande bilkpares barn, inte bilkparna sjlva). Fler och fler laddare installeras ocks i stder s ven faktor nr 3 har en lsning. Med andra ord, tittar man framt stavas lsningen BEV. Tittar man hr och nu stavas den fr ganska mnga PHEV. Och ju fler konsumenter som har blicken framt desto fler landar i Teslas kn istllet fr hos PHEV-mrkena.
Sen ditt argument med anvndningsgrad gr som sagt t bda hllen. I dina moderna long range PHEVs slpar ju konsumenten runt p en ICE-motor som enligt dig bara anvnds p lngresor. r inte det minst lika slsaktigt som att slpa runt p batteripacket i en BEV? verlag kan jag tycka att det knns mer sls att bygga och slpa runt p tv drivlinor. Men oavsett vem som har rtt hr tycker jag det r ett tunt argument i bda riktningarna, och terigen rtt oviktigt fr konsumenten.