2022-09-01, 21:04
Medlem
gladihattens avatar
Att Supercharger-ntverket r bttre n konkurrerande laddntverk r det vl ingen som stter sig emot, inte ens den bjrnigaste bjrnen. Men jag tror som sagt att vrdet av detta spelas ner rtt mycket. Tesla har ju till sina egna kunder lovat att alltid erbjuda rimliga elpriser, dock har de inte lovat detta fr de som glider upp med en BEV frn andra tillverkare...

Sen har folk heller inte hajat hur mycket krngel det faktiskt r med system som Electrify America t.ex. Det r bara att googla p road trips med Porsche Taycan, Mach-E osv fr att se vilken satans misr det r. Trasiga laddare, problem med appar/taggar/konton, totalt keffa navigationssystem som inte vet var laddarna r/om de funkar, laddare som ger sjukt lngsam hastighet, laddplatser utan faciliteter mm mm. Googla sedan p Tesla road trip och videoklippen som dyker upp visar just road trippen och kanske nr de ker in till Superchargern. Drfr att sjlva laddprocessen r precis lika odramatisk som nr man laddar in iPhone.

Underskattat!
Citera
2022-09-01, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Tydligen inga som helst problem fr dig att prisa in flera r av >50% tillvxt nr det gller BYD, som inte ens gr med vinst utan statliga subventioner.

Fast jag sitter inte heller hr som en idiot och pstr att BYD enskilt r en diversifierad portflj likt du gr? ven fast de r bde mer vertikalt integrerade, har fler vertikaler, gr sina egna halvledare, top 5 strsta batteribolaget i vrlden osv. Det r fortfarande en enskilt bolag och de som pstr att man fr en diversifierad portflj genom antingen tesla eller BYD r tyvrr gravt inkompetenta nr de kommer till ekonomi.

Och nr det kommer till BYD s r det vl marginalfrbttringar som prisas primrt och inte 50%> tillvxt. De handlas redan nu i P/S 1.6 jmfrt med tesla som handlas till 15x sales och du kan ju testa ta Q2 p rsbasis och rkna P/E. Men det r ganska uppenbart att du egentligen skiter i allt snt och helst kr ner huvudet i sanden och lyssnar p Steven mark Ryan som pressar in lite fina slagord i skallen p dig i 15 minuter innan lggdags
Senast redigerad av job230ge 2022-09-01 kl. 21:58.
Citera
2022-09-01, 22:19
Medlem
Peppa-pigs avatar
Citat:
Klart jag unnar andra det. Tnk min frvning att inte du heller frstod min pong, du som menade p att Tesla frlorade pengar p varje bil de slde fr knappt ett r sedan. Lol

Fast rknar man av 150k per bil fr ett r sedan s hade det inte varit sjlvklart att Tesla gtt runt. Tesla tog allts genvgen att scama sina kunder fr att bli lnsamma. Det kommer att bita dem i baken en dag. Ska bli intressant att se hur Elon tnker hantera situationen d det r uppenbart fr alla att FSD inte funkar. Elon sjlv har ju sagt att Tesla r vrdelst utan.
Citera
2022-09-01, 22:43
Medlem
BsteHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av job230ge
Fast jag sitter inte heller hr som en idiot och pstr att BYD enskilt r en diversifierad portflj likt du gr? ven fast de r bde mer vertikalt integrerade, har fler vertikaler, gr sina egna halvledare, top 5 strsta batteribolaget i vrlden osv. Det r fortfarande en enskilt bolag och de som pstr att man fr en diversifierad portflj genom antingen tesla eller BYD r tyvrr gravt inkompetenta nr de kommer till ekonomi.

Och nr det kommer till BYD s r det vl marginalfrbttringar som prisas primrt och inte 50%> tillvxt. De handlas redan nu i P/S 1.6 jmfrt med tesla som handlas till 15x sales och du kan ju testa ta Q2 p rsbasis och rkna P/E. Men det r ganska uppenbart att du egentligen skiter i allt snt och helst kr ner huvudet i sanden och lyssnar p Steven mark Ryan som pressar in lite fina slagord i skallen p dig i 15 minuter innan lggdags

Varfr lter du alltid s otroligt missnjd och arg nr du skriver? r det s jobbigt nr en snubbe p FB har en annan uppfattning n du?
Citera
2022-09-01, 22:45
Medlem
BsteHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peppa-pig
Fast rknar man av 150k per bil fr ett r sedan s hade det inte varit sjlvklart att Tesla gtt runt. Tesla tog allts genvgen att scama sina kunder fr att bli lnsamma. Det kommer att bita dem i baken en dag. Ska bli intressant att se hur Elon tnker hantera situationen d det r uppenbart fr alla att FSD inte funkar. Elon sjlv har ju sagt att Tesla r vrdelst utan.

Vart kom dessa 150k ifrn? Nyfiken bara.
Citera
2022-09-01, 22:53
Medlem
Citat:
Varfr lter du alltid s otroligt missnjd och arg nr du skriver? r det s jobbigt nr en snubbe p FB har en annan uppfattning n du?

Fr att du aldrig pratar om uppfattningar utan du skriver irrelevant missinformation, och nr ngot svarar p det skriver du buhuu eller dylikt. Du vill inte komma ngon vart med ngot du vill bara frsvara aktien som ditt eget barn. Vet inte varfr och frstr inte heller
Citera
2022-09-02, 00:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gladihatten
Att Supercharger-ntverket r bttre n konkurrerande laddntverk r det vl ingen som stter sig emot, inte ens den bjrnigaste bjrnen.
Det r s pass att man rycker p axlarna till och med nu nr det r "dyrt". Det har p ngra r gtt frn gratis till att kosta markant mer n vissa konkurrenter om man planerar det med abonemang osv, men dels r det s mycket billigare n ICE och dels r det s mycket bttre att det r rtt lngt ifrn att man knner fr att gnlla. Om priserna gr 3x hrifrn sure, d skulle man tnka dyrt premium. Idag r det en nobrainer att betala de extra hundralapparna/mnad (givet att man kr lngt relativt mycket, annars blir det inte ens hundralappar).
Citera
2022-09-02, 14:38
Medlem
Citat:
Ur mitt perspektiv s har du grav Dunning Kruger men eftersom jag vet vad jag hller p med

det i srklass roligaste jag lst 2022, frstr du inte sarkasmen ska du sluta anvnda dig av s fina termer
Citera
2022-09-02, 21:24
Medlem
gladihattens avatar
Moody's dissar Tesla investment grade rating p.g.a helt bisarra anledningar, hnvisar till att Tesla "behver fler bilmodeller" d "konkurrenterna visat planer p fler modeller".

Man behver ju inte vara Einstein fr att haja att ett bolag som erbjuder f modeller men fortfarande har enorm efterfrgan r avsevrt bttre n samma efterfrgan utspritt ver ett strre modellprogram.

Antingen r Moody's helt inkompetenta eller s r de korrupta. Att t.ex legacy auto med sina enorma skuldberg har hgre rating n Tesla r tamigfan rhundradets skmt.

https://www.youtube.com/watch?v=o2nQWTweXlg
Citera
2022-09-02, 22:33
Medlem
Detta har skert behandlats flera ggr i trden men frgar iallfall var man kan slja covered calls med tsla aktien? Nr jag kollade optioner p Avanza/Nordnet fick jag inte upp ngra amerikanska aktier. Helt newb p optioner dock kper jag och sljer tsla ibland, vilket dock bara ger ca 1 dollar per dag i snitt med min insats, covered calls verkar drfr bttre stillvida man kan f ihop 100 tsla en vacker dag vilket dock blev enklare med spliten. Utver att Avanza inte verkar ha tsla vill de ocks man ska skaffa nn kredit vilket jag inte vill utan jag vill bara frska f ihop 100 tsla och slja ett kontrakt med jmna mellanrum.
Citera
2022-09-03, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gladihatten
Moody's dissar Tesla investment grade rating p.g.a helt bisarra anledningar, hnvisar till att Tesla "behver fler bilmodeller" d "konkurrenterna visat planer p fler modeller".

Man behver ju inte vara Einstein fr att haja att ett bolag som erbjuder f modeller men fortfarande har enorm efterfrgan r avsevrt bttre n samma efterfrgan utspritt ver ett strre modellprogram.

Antingen r Moody's helt inkompetenta eller s r de korrupta. Att t.ex legacy auto med sina enorma skuldberg har hgre rating n Tesla r tamigfan rhundradets skmt.

https://www.youtube.com/watch?v=o2nQWTweXlg

eller s frstr Moodys att om hela ett bolags vinst bygger p 2 bilmodeller som ser nstan identiska ut s r det en ganska stor risk vad hnder om dessa 2 modeller inte blir "hippa" lngre.

Samtidigt som du och hrmongo pstr att tesla r ett spass diversifierat bolag s att det enskilt rcker i en portflj s str 2 stycken nstan identiska bilar fr 97% av vinsten.

folk mste brja frst att det finns fler parametrar i credit ratings. Det r exakt samma som ESG index dr folk hr inne satt och grt nr Tesla blev exkluderad ur ett sdant. ven fast bde S och G r riktigt risigt p tesla dr de har fler rttegngar angende rasism i produktionen n ngot annat bolag jag sett, en VD som settlat med SEC ver Financial fraud osv osv.

Man kan inte sitta hr inne och pst att Moodys r inkompetenta om man inte vet vad som ligger bakom en credit rating
Senast redigerad av job230ge 2022-09-03 kl. 10:05.
Citera
2022-09-03, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av indonswe
Detta har skert behandlats flera ggr i trden men frgar iallfall var man kan slja covered calls med tsla aktien? Nr jag kollade optioner p Avanza/Nordnet fick jag inte upp ngra amerikanska aktier. Helt newb p optioner dock kper jag och sljer tsla ibland, vilket dock bara ger ca 1 dollar per dag i snitt med min insats, covered calls verkar drfr bttre stillvida man kan f ihop 100 tsla en vacker dag vilket dock blev enklare med spliten. Utver att Avanza inte verkar ha tsla vill de ocks man ska skaffa nn kredit vilket jag inte vill utan jag vill bara frska f ihop 100 tsla och slja ett kontrakt med jmna mellanrum.

du br kunna gra detta genom IBKR
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in