Citat:
Ursprungligen postat av
gladihatten
Nu r ju dock inte Moodys frklaring att Tesla har lg cash on hand eller endast 2 r av lnsamhet. Hade de t.ex haft krav p 5 rs lnsamhet och Tesla drmed inte blir uppgraderade s hade det varit fair game. Utan nu r problemed deras subjektiva (och som jag sa, IMO felaktiga) syn p produktlinjer, och de bubblar om att Tesla oavsett om de varit lnsamma lngre tid inte blir godknda frrn de ndrar sin produktstrategi och erbjuder fler olika modeller. Det r ju denna bit som r helt barock och som credit rating institutioner som Moodys borde skita hgaktningsfullt i.
Om subjektiva sikter om framtida produktstrategier r det som avgr ens credit rating s r ju Moodys bara totalt inkompetenta om de tror att 69 olika varianter av EVs man hittills inte har ngra realistiska planer fr volymproduktion eller lnsamhet fr skulle vara bttre framtidsutsikter n kad fungerande massproduktion av existerande sljande modeller med branschledande vinstmarginaler och extrem efterfrgan, ja d br man ju genomg hjrntransplantation omgende.
Antar att du syftar p ett enskilt mail som skickades och drar lite egna kopplingar?
Produkt-diversifikation r skert viktigt men mailet ppekar bara att det skulle vara positivt men inte att det skulle rcka.
Tnk dig sjlv ett obelnat bolag som tillverkar fidget spinners typ. Mellan 2016 och 2019 skulle de kunna vxt med 100000% i revenues, haft stabila kassaflden och bra marginaler. Enligt dina och andras sikter s skulle de direkt frtjna Investment grade. Demand var ju helt sinnessjukt och debt/fcf-EBITDA helt sjukt. Samma bolag har 0 demand ett r senare.
Du vgrar kolla ifrn kreditinstitutets vy och utgr ifrn att tesla har ondligt med efterfrgan och att det kommer fortstta vara s.
Tar ingen stllning till hur Moodys agerar men du kollar p allting genom en tesla-bulls gon.
Som jag hoppas du frstr s jmfr jag inte elbilens utsikter med fidget spinnern. Det var bara ett exempel. Moodys tjnar ingenting p att artificiellt trycka ner teslas kreditrating s hela foliehatts teorin om att big oil ligger bakom detta r ganska patetisk imo