Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-09-26, 10:22
Medlem
bananjuices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Vilket r det? Mitt favorit bjrncert r Bear GM x5. Varfr korta Tesla som r ett av de fretag som hller upp bst i en bearmarket liksom. Men men, religist beteende r aldrig logiskt.

Bear tesla x4 SG gav mig 25% upp tor-fre, men du har rtt. Jag blev rejlt jvla brnd p det och slutade p -80% eftersom jag hll i det fr lnge i vras.

Tycker dock att det Teslas kurs som r vernaturlig men n s lnge blir jag tyvrr motbevisad.
Citera
2022-09-26, 10:30
Medlem
BsteHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bananjuice
Bear tesla x4 SG gav mig 25% upp tor-fre, men du har rtt. Jag blev rejlt jvla brnd p det och slutade p -80% eftersom jag hll i det fr lnge i vras.

Tycker dock att det Teslas kurs som r vernaturlig men n s lnge blir jag tyvrr motbevisad.

Bull VIX och Bear SP500 med hygglig hvarm floats my boat. Kastade ut sista skinnet i morse. I nsta bounce laddar jag om. nnstans nr SPX nr mellan 3700-3740. Korta inte Tesla, det finns fr mnga saker att ha fel om.

Kul att du r transparent. Respekteras!
Citera
2022-09-26, 10:31
Medlem
gladihattens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bananjuice

Oavsett om du r bjrn eller tjur r dessa cert alldeles fr kortsiktiga. Kr hederliga calls eller puts istllet s r ju urholkningen inte lika extrem, beroende p datum sklart.

Ska sjlv kpa ett gng call leaps men kan omjligt bestmma mig fr om fre eller efter AI day. ena sidan r det en klassiker att korkade investerare blir besvikna p dessa events, dock finns ju sklart chansen att roboten faktiskt r imponerande. andra sidan finns inga trading days mellan AI day och Q3 deliveries som kommer p Sndag. Har en stark misstanke om att den siffran kommer vara ver frvntan s det kan ta ut eventuella "besvikelser" frn AI day.

Lutar dock t att jag kper dem ASAP d det bsta tipset alltid r att sluta frska gissa sdana hr saker...time in the market osv
Citera
2022-09-26, 10:48
Medlem
bananjuices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gladihatten
Oavsett om du r bjrn eller tjur r dessa cert alldeles fr kortsiktiga. Kr hederliga calls eller puts istllet s r ju urholkningen inte lika extrem, beroende p datum sklart.

Ska sjlv kpa ett gng call leaps men kan omjligt bestmma mig fr om fre eller efter AI day. ena sidan r det en klassiker att korkade investerare blir besvikna p dessa events, dock finns ju sklart chansen att roboten faktiskt r imponerande. andra sidan finns inga trading days mellan AI day och Q3 deliveries som kommer p Sndag. Har en stark misstanke om att den siffran kommer vara ver frvntan s det kan ta ut eventuella "besvikelser" frn AI day.

Lutar dock t att jag kper dem ASAP d det bsta tipset alltid r att sluta frska gissa sdana hr saker...time in the market osv

Ja, dessa r ju i stort sett en frfinad lotteribiljett. Men jag tror inte att det gr att kra puts mot Tesla eftersom aktien i min mening r s fruktansvrt irrationell.

Men ja jag tror p framgngsrik Musk hauss i samband med AI day s calls skulle nog vara smart.
Citera
2022-09-26, 11:05
Medlem
libbens avatar
Kp aktierna eller ngon enkel minifuture med enkel hvstng. Men ni jagar ju snabba pengar s r vl inte bra rd

Lnge sen man loggade in p avanza nu men dippar det efter AI dagen s trycker jag in lite till i min mini future bara. Sedan nr den gr ver 315+ dollar s kan man ju slja av och kpa aktier igen.

Lite fr enkelt koncept fr mig. Egentligen borde man ju hlla p med poor man covered calls osv.
Citera
2022-09-26, 11:09
Medlem
Citat:

Om du kper calls oavsett Leaps eller inte s r det ju just gissa du gr. Dina calls blir vrdelsa om tesla stnger under strike den dagen.

Time in the market syftar p aktier och inte optioner, optioner s gissar du vad marknaden kommer tycka om bolaget vid en viss tidpunkt och inget annat
Citera
2022-09-26, 11:36
Medlem
gladihattens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av job230ge
Om du kper calls oavsett Leaps eller inte s r det ju just gissa du gr. Dina calls blir vrdelsa om tesla stnger under strike den dagen.

Time in the market syftar p aktier och inte optioner, optioner s gissar du vad marknaden kommer tycka om bolaget vid en viss tidpunkt och inget annat

h fast nu r ju pongen med leaps just det lnga datumet, drav namnet (long-term equity anticipation security). Om man dessutom rullar de vidare vilket jag planerar att gra, s r de ju long term i evighet vilket har samma egenskaper som aktier dock med hvstng istllet fr voteringsrtt och aktieutdelning. Samt viss urholkningseffekt sklart, men lngt ifrn lika brutal som dessa X4 X8 certifikat dr du mste pricka in exakta mindre frndringar i kursen utan att torska. Jag har ju inte en susning om vart kursen ligger om 2 veckor, dremot vgar jag satsa en slant p vart de ligger om 2+ r.

Det jag gr nu r att konvertera en liten del av mina aktier till leaps m.a.o lgga p en liten hvstng emot en strre risk. Just konverteringsdatumet blir ju en timingsfrga, ofrivillig eller ej. Sjlvklart vill jag ju pricka nn slags botten vid konverteringen men ter igen, det r bara gissningar.
Citera
2022-09-26, 11:39
Medlem
gladihattens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av libben
Kp aktierna eller ngon enkel minifuture med enkel hvstng. Men ni jagar ju snabba pengar s r vl inte bra rd

Lnge sen man loggade in p avanza nu men dippar det efter AI dagen s trycker jag in lite till i min mini future bara. Sedan nr den gr ver 315+ dollar s kan man ju slja av och kpa aktier igen.

Lite fr enkelt koncept fr mig. Egentligen borde man ju hlla p med poor man covered calls osv.

Har funderat p att kra covered calls p kanske 100 aktier. Problemet r att detta inte gr via t.ex Avanza, jag har inte hittat ngot stt att bolla med TSLA-optioner via ett ISK konto verhuvudtaget. S enda sttet att gra det p r att flytta dem till ett annat konto dr du mste skatta p vinsten. Och frgan r om intjningen p covered calls tcker den skatt du mste betala p bde den intjningen samt den 100 aktiernas vrdekning.
Citera
2022-09-26, 12:30
Medlem
Citat:
h fast nu r ju pongen med leaps just det lnga datumet, drav namnet (long-term equity anticipation security). Om man dessutom rullar de vidare vilket jag planerar att gra, s r de ju long term i evighet vilket har samma egenskaper som aktier dock med hvstng istllet fr voteringsrtt och aktieutdelning. Samt viss urholkningseffekt sklart, men lngt ifrn lika brutal som dessa X4 X8 certifikat dr du mste pricka in exakta mindre frndringar i kursen utan att torska. Jag har ju inte en susning om vart kursen ligger om 2 veckor, dremot vgar jag satsa en slant p vart de ligger om 2+ r.

Det jag gr nu r att konvertera en liten del av mina aktier till leaps m.a.o lgga p en liten hvstng emot en strre risk. Just konverteringsdatumet blir ju en timingsfrga, ofrivillig eller ej. Sjlvklart vill jag ju pricka nn slags botten vid konverteringen men ter igen, det r bara gissningar.

Det r billigare att ga mini futures n calls om planen nd r att rulla dem p obestmd tid? Varfr ger du inte bara minifutures med valfri hvstng. Urholkningseffekten betydligt mindre och det blir billigare
Citera
2022-09-26, 17:27
Medlem
Tigerkakans avatar
Citat:
https://twitter.com/laverdaddetesla/...KMl18wWyPZhjKA

Teslan kostar 750 000kr, Lexusn 450 000.

Teslas styrning r vl oerhrt lngt ifrn bttre n alla andra tillverkare folk som kr mycket bil beskriver den som att man inte har ngon som helst kontakt med vgen. Gillar man det s sure.

Vi har befunnit oss i en supply chock dr man har kunnat krnga bilar fr nrmare miljonen med budget inredning, dlig dmpning, kass kvalitet generellt d utbudet har varit s litet. Nu brjar dynamiken ndras. Det har redan brjat ske i Kina

Haha den filmen r ren propaganda s ljligt.

Och vem r folk angende styrning? Det r snt du bara sger utan ha en aning utan plockat upp det som rent skvaller.
Har sjlv krt Tesla i ett par 1000-mil och kan inte alls relatera till det phittet

Det r rent teknikhat eller total okunskap.

Jag r maskiningenjr och frstr hur lngt fram inom produktionsteknik Tesla har mot ALLA konkurrenter.
Det spelar ingen roll om du drar Kineser eller andra som exempel de har varken kunskap eller fretagsstruktur att ens nrma sig p marginalen av Tesla kommande 5r minimum.

Bara som ett exempel gr nu tesla fram/bakchassi p typ 4min i sina Giga maskiner nr konkurenterna gr samma sak p 4 timmar och d r Teslas chassi betydligt styvare n ngon annan.
Det r ekonomiskt och tekniskt omjligt komma ikapp i nrtid.Teknik gapet r gigantiskt!

De r drfr bst p allt inom produktion vilket inte n syns p axtie vrdet.
Omvrlds lget har gjort det r lgt och det r bara s oavsett vilket bilmrke du tittar p.
Vrdet kommer stiga men omjligt sga nr och hur mycket.
Med omvrldslget s gissar jag man ven kan vnta med kp fr aktien sjunker nog ett tag till. ger man aktier r det bara sitta still i bten enlig mig.

Hr r sann teknikfakta som bara skrapar p ytan hur lngt fre Tesla r.
https://youtu.be/NhVvFThHwIQ
Citera
2022-09-26, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tigerkakan

Bara som ett exempel gr nu tesla fram/bakchassi p typ 4min i sina Giga maskiner nr konkurenterna gr samma sak p 4 timmar och d r Teslas chassi betydligt styvare n ngon annan.
Det r ekonomiskt och tekniskt omjligt komma ikapp i nrtid.Teknik gapet r gigantiskt!

De r drfr bst p allt inom produktion vilket inte n syns p axtie vrdet.

Har vldigt svrt att frst om du r sarkastisk eller inte. r du inte det s r det fruktansvrt roligt. Din ingenjrsslutsats r att pga ett enda produktionsteg (mjliggjort av ett helt annat bolag (idra)) s r tesla bst p allt inom produktion.
Citera
2022-09-26, 18:00
Medlem
libbens avatar
Citat:
Det r billigare att ga mini futures n calls om planen nd r att rulla dem p obestmd tid? Varfr ger du inte bara minifutures med valfri hvstng. Urholkningseffekten betydligt mindre och det blir billigare

Jag kper in mig i mini futures nr det jag inte har r tillrckligt fr aktier sedan nr det blivit tillrckligt mycket och lite ltt vinst p det s sljer jag dem och kper aktier.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in