Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-07-07, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Powr
🤣🤣🤣🤣 fan vilken jvla tnt du r ass.
"Hur kan ni tycka detta r ok" buuhuuu 😭
Vem fan bryr sig vem Elon knullar?? Vad har det med aktien att gra? Han kommer inte f sparken, ingenting kommer hnda. Bill Gates avgick inte som VD pga en relation. Han avgick bara frn styrelsen.
Detta har verkligen ingenting med Tesla att gra. Du visar bara din patetiska besatthet av Musk gng p gng. Get a life loser

Dra parallellen med att det r ngn som jobbar p ett fngelse som ingr i en sexuell relation med en fnge. Det skulle inte heller enligt dig vara ngot som helst fel om hon var med p det? I musks bolag fr du kicken om du pratar ut om problem, detta blev glasklart nr ett antal personer p SpaceX frra mnaden frskte st upp fr musk och alla fick kicken

Din uppenbara ilska att aktien gr dligt behver du inte yttra hr mvh.
Senast redigerad av job230ge 2022-07-07 kl. 16:45.
Citera
2022-07-07, 17:12
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powr
🤣🤣🤣🤣 fan vilken jvla tnt du r ass.
"Hur kan ni tycka detta r ok" buuhuuu 😭
Vem fan bryr sig vem Elon knullar?? Vad har det med aktien att gra? Han kommer inte f sparken, ingenting kommer hnda. Bill Gates avgick inte som VD pga en relation. Han avgick bara frn styrelsen.
Detta har verkligen ingenting med Tesla att gra. Du visar bara din patetiska besatthet av Musk gng p gng. Get a life loser

Jag bryr mig endast lite p det personliga planet och jag tror precis som du skriver att det inte kommer att pverka hans position i Tesla. Men fr mig r det en varningsklocka om hans karaktr.

Jag tror vi r ganska mnga som upplever Tesla som hypat. Lite som vissa kryptovalutor. Problemet r att jag inte tror att man kan vara en bra investerare rent allmnt om man identifierar sig fr starkt med ett fretag eller dess ledare. Man mste kunna frhlla sig ngorlunda neutral och vara beredd att verge sin alltfr pessimistiska attityd om fretaget visar positiva tendenser och tvrtom. Och det gller synen p VDn ocks.

Att det finns mnga som r emotionellt involverade fans av fretaget eller ledaren gr att man kan misstnka att aktiekursen inte endast r baserad p fundamentala faktorer. En sdan tendens r oftast inte lngsiktigt hllbar. Om det finns en sdan tendens, vilket jag upplever att det gr i Teslas vrdering, s knner jag mig tryggare i att spekulera i nedgng p aktien.
Citera
2022-07-07, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rrpiper
Jag handlar (kortar) i alla fall Tesla periodvis delvis baserat p Musk, men baserat p en helhetsbild sklart. Tycker det r en bra hedge mot massa annat d jag inte tror att Tesla har s mycket mer att ge ven i best case scenario. Men jag tror absolut att Musk spelar roll fr vrderingen av fretaget. Sen tycker jag inte illa om Musk, jag tycker han verkar rtt skn men verdriver en del och vldigt risktagande personlighet. Jag r tveksam till att fretaget vrderas s hgt som det gr och jag bedmer att det r delvis pga honom. Jag r tveksam till att en person kan gra sn stor skillnad fr ett fretag i form av mental frmga men andra sidan tror jag det r positivt fr Tesla att en enda person har s stor makt som Musk har ver fretaget. Men han knns inte helt stabil och drmed r han ven ett potentiellt hot mot Tesla och aktiekursen.
Om man shortar har man ju iaf en anledning att vara hr. ven om jag sjlv tycker att det r ganska humoristiskt att frska gra sina pengar p att shorta det bolag som verraskat marknaden mest p iaf 30 r - i positiv bemrkelse. Istllet fr att hitta ngot man tror p (eller shorta bland alla de saker som de facto r lngsiktigt vrdelsa).

job230ge shortar dock inget. Han lser skvaller och skriker p social media.
Citera
2022-07-07, 17:32
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastianlarsson2
Om man shortar har man ju iaf en anledning att vara hr. ven om jag sjlv tycker att det r ganska humoristiskt att frska gra sina pengar p att shorta det bolag som verraskat marknaden mest p iaf 30 r - i positiv bemrkelse. Istllet fr att hitta ngot man tror p (eller shorta bland alla de saker som de facto r lngsiktigt vrdelsa).

Jag frstr hur du menar men det r ofta fretag som finns i en framvxande bransch och som bidrar till en positiv frndring snabbt blir vervrderade. Fr mnga aktiekpare springer t samma hll samtidigt. Och det i sig r faktiskt inte positivt.
Citera
2022-07-07, 17:35
Medlem
Citat:

Att du finner det humoristiskt att ngon frsker korta ett mer eller mindre renodlat bilbolag vrderat till 15x sales, p/e nra hundra, nr den makroekonomiska miljn brjar svikta sger vl mer om din icke existerande riskanalys. Det enda tesla verraskat med r relaterat till bilfrsljningen. Om de nu kommer gra flygande robotar innan EOY 2022 lter jag vara osagt, men att du finner shortcaset humoristiskt r ganska talande.

Listan med lovade projekt som inte har realiserats verstiger den listan ver projekt som realiserats. Samtidigt pratar idag musk om att de kanske ska bygga en Van eller liknande. En ondlig pipeline r ju bara bra om man faktiskt har ngon som helst ambition att slutfra produkterna
Senast redigerad av job230ge 2022-07-07 kl. 17:38.
Citera
2022-07-07, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av job230ge
Att du finner det humoristiskt att ngon frsker korta ett mer eller mindre renodlat bilbolag vrderat till 15x sales, p/e nra hundra, nr den makroekonomiska miljn brjar svikta sger vl mer om din icke existerande riskanalys. Det enda tesla verraskat med r relaterat till bilfrsljningen. Om de nu kommer gra flygande robotar innan EOY 2022 lter jag vara osagt, men att du finner shortcaset humoristiskt r ganska talande
Kan du inte komma tillbaka nr du har pengar att shorta med?

I takt med att folk vxer upp och tar an egna ansvar brukar de bli lttare att konversera med.

EDIT: jag r lng TSLA, men med en liten del av kassan.
Citera
2022-07-07, 17:39
Medlem
BsteHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rrpiper
Jag bryr mig endast lite p det personliga planet och jag tror precis som du skriver att det inte kommer att pverka hans position i Tesla. Men fr mig r det en varningsklocka om hans karaktr.

Jag tror vi r ganska mnga som upplever Tesla som hypat. Lite som vissa kryptovalutor. Problemet r att jag inte tror att man kan vara en bra investerare rent allmnt om man identifierar sig fr starkt med ett fretag eller dess ledare. Man mste kunna frhlla sig ngorlunda neutral och vara beredd att verge sin alltfr pessimistiska attityd om fretaget visar positiva tendenser och tvrtom. Och det gller synen p VDn ocks.

Att det finns mnga som r emotionellt involverade fans av fretaget eller ledaren gr att man kan misstnka att aktiekursen inte endast r baserad p fundamentala faktorer. En sdan tendens r oftast inte lngsiktigt hllbar. Om det finns en sdan tendens, vilket jag upplever att det gr i Teslas vrdering, s knner jag mig tryggare i att spekulera i nedgng p aktien.

Dock verkar ju det ju som att de som engagerat sig emotionellt och har ngot emot Tesla eller Elon vara en klar majoritet.
Citera
2022-07-07, 17:39
Medlem
Citat:
Kan du inte komma tillbaka nr du har pengar att shorta med?

I takt med att folk vxer upp och tar an egna ansvar brukar de bli lttare att konversera med.

Det r ju en fruktansvrt relevant frgestllning. Att du finner det humoristiskt att ngon ser ett shortcase i ett bilbolag vrderat till 15x sales dr konsensus r att bolaget kommer vxa med 50% YoY i 8 r framt,

Jag har sedan rskiftet sagt att Tesla kommer n 550 i r och talat varmt om BYD som utklassat tesla bde i fretagets utveckling och aktiemssigt. Du kan tycka att jag ska vxa upp men att ignorera relevant ifrgasttning kommer inte gra dig gott framgent
Citera
2022-07-07, 17:41
Medlem
Om TS investerade 100k i TESLA nr han skrev trden hade vrdet varit 15 MSEK idag, trots att vrdet gtt ner nstan 50% sedan toppen. Fantastiskt spnnande bolag!
Citera
2022-07-07, 17:46
Medlem
BsteHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av job230ge
Att du finner det humoristiskt att ngon frsker korta ett mer eller mindre renodlat bilbolag vrderat till 15x sales, p/e nra hundra, nr den makroekonomiska miljn brjar svikta sger vl mer om din icke existerande riskanalys. Det enda tesla verraskat med r relaterat till bilfrsljningen. Om de nu kommer gra flygande robotar innan EOY 2022 lter jag vara osagt, men att du finner shortcaset humoristiskt r ganska talande.

Listan med lovade projekt som inte har realiserats verstiger den listan ver projekt som realiserats. Samtidigt pratar idag musk om att de kanske ska bygga en Van eller liknande. En ondlig pipeline r ju bara bra om man faktiskt har ngon som helst ambition att slutfra produkterna

P/E-talet igen? Dags fr dig att hitta ett forum fr BYD att gnlla i istllet d kanske, d deras r nstan dubbelt s stort som Teslas. Eller tresiffrigt som man brukar sga.
Citera
2022-07-07, 17:51
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Dock verkar ju det ju som att de som engagerat sig emotionellt och har ngot emot Tesla eller Elon vara en klar majoritet.

Jag tror de r en hgljudd minoritet. Men det r definitivt mnga av dem som r passionerade. Sjlv r jag fr rdd fr att frlora pengar fr att vara alltfr passionerat negativ men jag ska absolut erknna att det r nnting med min bullshit detector (och jag sger inte att jag har rtt utan bara hur jag knner) som gr igng p Tesla och Musk. Men mitt intresse ligger egentligen bara i att jmfra fretaget med vrderingen. Vid ett visst aktiepris borde alla som r negativa till Tesla byta sikt om de r rationella investerare. Det r bara att komma fram till ungefr vilket pris det r. (Vilket r extremt svrt givetvis. )
Citera
2022-07-07, 17:51
Medlem
Jag r lng TSLA, men med en ganska liten del av kassan.

Marknaden m gilla aktien, men den underskattar i stort hur otroligt lngt fre Tesla ligger - i alla framtider som innebr teknisk utveckling, elektrifiering och digitalisering. Fr vi nuclear winter och covid-zombifiering finns ju kanske andra scenarion.

Jag har viss bakgrund och strategisk erfarenhet av mekaniska och elektriska system och drifrn visst underlag att beta p elektrifiering, men framfrallt r det vldigt svrt att hitta mnniskor som fattar mjukvara bttre n mig (och d menar jag arkitekturellt och fretagsstrategiskt, jag skriver inte vrldens bsta Rust-algoritmer).

Detta anvnder jag fr att inse att minst 99% som skrivs i den hr frgan r skrivet av folk som r fr dumma i huvudet fr att frst att de r dumma i huvudet. Sen misslyckas alla konkurrenter p exakt de stt jag beskriver och dessa dumhuvuden tycker man hade tur, och kommer med en ny dum gissning. Folk r s lngt ifrn att fatta mjukvara att de inte fattar att de inte fattar, sen frgar de ngon annan som inte fattar.

Med detta tycker jag mig allts kunna bygga ett case dr uppsidan fr TSLA fortfarande r rtt stor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in