2022-12-07, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klugge
Hur gr det ihop nr dom kar produktionen ca 50% per r?
Som sagt det r en stor marknad och jag pratar nyfrsljning i min prognos om marknadsandelar.
Citera
2022-12-07, 21:49
Medlem
BsteHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan70
Sjlvklart kar konkurrensen. Den kommer fortstta att ka hela tiden d legacy mer och mer gr ver till el.
Det r dock en hel marknad som ska g ver s det r inte skert att Teslas tillvxt behver bromsa fr det, det kommer finnas kunder t alla fretag som tillverkar hyfsade bilar.
Dremot s kommer Teslas marknadsandel fortstta minska d fler elbilar kommer byggas av andra tillverkare.
r 2035 ska det inte sljas nya ICE i Europa. S konkurrensen p EV marknaden kommer hrdna alltmer ju nrmare 2035 vi kommer. Min gissning r att inom 5 r s har Tesla en marknadsandel p under 20% och inom 10 r under 10%

Om Tesla endast har en marknadsandel p 10% om 10 r s r det pga att de frser konkurrenterna med batterier, hrdvara och mjukvara. Samt att biltillverkning inte r lika viktig fr Teslas verksamhet lngre. Det de anvnder sin kompetens till dr gr de framsteg.
Citera
2022-12-08, 06:20
Medlem
wwrs avatar
Att de plockade bort utraljudssensorerna anses ju ha orsakat olyckor. Det kan tydligen ven medfra parkeringsskador.

https://www.notebookcheck.net/Tesla-....673111.0.html

Enligt artikeln r det en besparingstgrd.
Citera
2022-12-08, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Jass, du har inte fattat att FED kommer minska takten p rntehjningarna under brjan p 2023 och rent utav snka rntan ngon gng senare under ret?

Lite grundlggande makrokunskap till dig. FEDs enda mandat i nulget r att uppn prisstabilitet. Hller sig inflationen >4% och FED snker rntan i brjan av 2023 s beror de p att alla ledande indikatorer fr konjunkturen r s fruktansvrt dliga att FED tror att vi hamnar i en djup reccession om de inte snker. Det r anledningen till att (olikt vad du verkar tro) att marknaden i regel klappar ihop nr din efterlngtade FED pivot kommer
Citera
2022-12-08, 11:22
Medlem
Stygotiuss avatar
Nu verkar Tesla f krypa till korset och brja med radar igen: https://electrek.co/2022/12/06/tesla...uite-concerns/

Kameror rcker, som alla frutom Teslas fanb0is sagt, inte fr en sker, fullt autonom bil.

Detta innebr ocks att Tesla sannolikt slt bilar med lfte om att de r hrdvaruutrustade fr full sjlvkrning, trots att de inte r det.

Mycket pinsamt fr Elon om det r s, d han varit s otroligt sker p och publik med att kameror r en fullgod lsning.
Citera
2022-12-08, 12:14
Medlem
raskenss avatar
Tesla terinfr radarn

Muskowitch vta drm om FSD verkar inte rcka nda fram, en till passande smiley

https://www.nyteknik.se/elbilar/tesl...-bilar-7041799

Bste Herr Mongloid, det r vl en del i Musks geniala plan om vrldsherravlde?
Citera
2022-12-08, 12:39
Medlem
Och nu kom det som hela bull-ligan sa var FUD och som Tesla dementerade. Tesla kapar produktionen i Kina med 17.4% per Bloomberg.

https://www.bloomberg.com/news/artic...uverify%20wall

r denna rapport ocks fake tror ni? Bloomberg br ha ett rykte de inte vill frstra
Senast redigerad av job230ge 2022-12-08 kl. 12:45.
Citera
2022-12-08, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan70
Sjlvklart kar konkurrensen. Den kommer fortstta att ka hela tiden d legacy mer och mer gr ver till el.
Det r dock en hel marknad som ska g ver s det r inte skert att Teslas tillvxt behver bromsa fr det, det kommer finnas kunder t alla fretag som tillverkar hyfsade bilar.
Dremot s kommer Teslas marknadsandel fortstta minska d fler elbilar kommer byggas av andra tillverkare.
r 2035 ska det inte sljas nya ICE i Europa. S konkurrensen p EV marknaden kommer hrdna alltmer ju nrmare 2035 vi kommer. Min gissning r att inom 5 r s har Tesla en marknadsandel p under 20% och inom 10 r under 10%
Tesla har ju redan under 20% av marknadsandelen? Nere p 12,6% i q3 vad jag kunde hitta.

https://cleantechnica.com/2022/09/24...rew-180-2/amp/

https://www.counterpointresearch.com...sales-q3-2022/
Citera
2022-12-08, 15:41
Medlem
BsteHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av job230ge
Lite grundlggande makrokunskap till dig. FEDs enda mandat i nulget r att uppn prisstabilitet. Hller sig inflationen >4% och FED snker rntan i brjan av 2023 s beror de p att alla ledande indikatorer fr konjunkturen r s fruktansvrt dliga att FED tror att vi hamnar i en djup reccession om de inte snker. Det r anledningen till att (olikt vad du verkar tro) att marknaden i regel klappar ihop nr din efterlngtade FED pivot kommer

Om jag skall ta in kunskap s brukar jag gra det frn folk som inte r kompletta klpare. Det r FED som manat fram recessionen, och marknaden frvntar sig rntesnkningar det kommande ret. En pivot kommer sledes inte f samma fljdverkningar som mnga frvntar sig, studenter som gick p dagis senast vi hade en recession inkluderat.
Citera
2022-12-08, 15:53
Medlem
Citat:
Om jag skall ta in kunskap s brukar jag gra det frn folk som inte r kompletta klpare. Det r FED som manat fram recessionen, och marknaden frvntar sig rntesnkningar det kommande ret. En pivot kommer sledes inte f samma fljdverkningar som mnga frvntar sig, studenter som gick p dagis senast vi hade en recession inkluderat.

😂

Vad kommer en FED pivot ge d enligt dig? Guld och grna skogar igen med normaliserad inflation? Inte frvnad att en sdan sikt kommer ifrn dig
Citera
2022-12-08, 16:14
Medlem
BsteHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av job230ge
😂

Vad kommer en FED pivot ge d enligt dig? Guld och grna skogar igen med normaliserad inflation? Inte frvnad att en sdan sikt kommer ifrn dig

Passa p att skratta och klappa dig sjlv p axeln, medan du finns kvar hr menar jag.
Om FED vntar fr lnge med rntesnkningar s riskerar recessionen att bli djup, men det vet de om.
Jag har sett grafen som florerar verallt om krasch efter FED pivot. Om alla inkl du frvntar sig en repetition av det r jag ganska sker p att det inte hnder.
Citera
2022-12-08, 16:54
Medlem
Citat:
Passa p att skratta och klappa dig sjlv p axeln, medan du finns kvar hr menar jag.
Om FED vntar fr lnge med rntesnkningar s riskerar recessionen att bli djup, men det vet de om.
Jag har sett grafen som florerar verallt om krasch efter FED pivot. Om alla inkl du frvntar sig en repetition av det r jag ganska sker p att det inte hnder.

Schysst optimism nd, nr frvntar du dig nya ATHs? jag r iaf inte orolig ver att vi skulle se tesla >1.4T market cap kommande 3 ren
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in