2023-01-01, 18:50
Medlem
Sen har tnkte jag frga Mastern igen
I vilken takt tror du vi kan tervinna alla dessa batteri packs som tillverkas ?
Tror du Redwoods i ska hinna med alla sjlva ?
Det du inte frstr r att tervinna dessa batterier tar betydligt fler timmar n skapa ett nytt .
Nu tar vi en frga till HrMongo hur mnga fabriker behvs fr nedbrytningen och hur mnga procent kan vi tervinna av batteriet.
Senast redigerad av bratider 2023-01-01 kl. 18:53.
Citera
2023-01-01, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastianlarsson2
Men TSLA r inte "bilar" i klassik bemrkelse. Det r teknologi, och i inte minst produktions-teknologi. Sen kan man tycka och tro vad man vill om hur Elon och bolaget kommer lyckas med detta, men ni fattar verkligen inte det hr bolaget.

Fr bara ngra r sedan tyckte ni att den hr aktien skulle varit vervrderad med ver 10x p den hr nivn, sen har ni efterhandskonstruerat ngot annat idag. Det som r riktigt underhllande r allts att ni sitter och tittar p en volatil graf och just nu tror att ni r genier fr att den volatila grafen pekat ned ett tag. Det r lite som att se sig som ett geni p gambling nr jack vegas-maskinen betalar ut 200:-.

Du fr grna belysa mig om nr jag var bearish till tesla niver under dagens. De r inte samma personer som var bearish 2021 som 2018. P samma stt som nya bulls kom 2021 och de smarta bullsen som insg att fr mycket prisades in lmnade aktien.

Vad r de tesla har inom produktion som r s spektakulrt och frtjnar tech vrdering? Bolaget r hundra r yngre n bolag som Toyota osv och levererar kvalitet som inte ens gr att jmfra. r de Idras gigapressar? Jag frstr inte MOATen
Senast redigerad av job230ge 2023-01-01 kl. 18:57.
Citera
2023-01-01, 19:21
Medlem
BsteHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bratider
Sen har tnkte jag frga Mastern igen
I vilken takt tror du vi kan tervinna alla dessa batteri packs som tillverkas ?
Tror du Redwoods i ska hinna med alla sjlva ?
Det du inte frstr r att tervinna dessa batterier tar betydligt fler timmar n skapa ett nytt .
Nu tar vi en frga till HrMongo hur mnga fabriker behvs fr nedbrytningen och hur mnga procent kan vi tervinna av batteriet.

Det r billigare att tervinna rmaterial frn batterier n att utvinna dem frn gruvor, och jag r inte ditt uppslagsverk eller gissningsleks-kompis.
Citera
2023-01-01, 19:32
Medlem
Tigerkakans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av job230ge
Vad r de tesla har inom produktion som r s spektakulrt och frtjnar tech vrdering? Bolaget r hundra r yngre n bolag som Toyota osv och levererar kvalitet som inte ens gr att jmfra. r de Idras gigapressar? Jag frstr inte MOATen

Kan bara flika in gllande produktion och sklart gigapress str bara fr produktionshastighet vilket vriga snart r ifatt.
Teslas tech vrdering vad jag sett r integrationen i mjukvara/hrdvara som gr de effektivare n vriga.
Det jag sett p bde Toyota och Ford r att de har betydligt mnga fler moduler som ska kopplas dr Tesla bara oftast har en. Sg VW och Mach E har skrmmande lsningar dr man plockar gammal teknik frn hyllan
Kan tyckas vara enkelt gra reverse enginering och komma ifatt men det tar tid.
Toyota och vriga gamla bolag r just deras bolagsstruktur och storlek hindrar dom frn snabba omslag.
Teslas yngre upplgg och vilja att snabbt uppgradera komponenter flera gnger under modellret driver tech snabbare n vriga.
Toyota som exempel har ju en enorm ryggsck med bilmodeller kan inte gra samma sak.
Just nu Teslas smala modellprogram ger dom stort vertag tekniskt och dessutom att de tidigt satsat stort p elfrsrjning och infrastruktur strker hela tech portfljen.
Lite ironiskt att allt detta Tesla utfrt s gjorde Ford fr 100r sedan exakt samma sak bde gllande gigafactory, avancerad teknik och modellprogram.
Svrbedmt lik frbannat hur mycket av Teslas vrdering ska speglas utifrn teknik!
Mer att de har en gare som sger nu fan gr vi detta
Senast redigerad av Tigerkakan 2023-01-01 kl. 19:37.
Citera
2023-01-01, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av job230ge
Du fr grna belysa mig om nr jag var bearish till tesla niver under dagens. De r inte samma personer som var bearish 2021 som 2018. P samma stt som nya bulls kom 2021 och de smarta bullsen som insg att fr mycket prisades in lmnade aktien.

Dr ser vi var skon klmmer, du r omedveten om Teslas strsta frdel gentemot konkurrenter.
Kolla 1 video med Joe Justice s fr du en verblick
t.ex.
https://www.youtube.com/watch?v=6edPaRGyHIQ&t=1403s
Citera
2023-01-01, 19:52
Medlem
Tigerkakans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blibbe
Dr ser vi var skon klmmer, du r omedveten om Teslas strsta frdel gentemot konkurrenter.
t.ex.

Ja den videon var talande! Tar upp de viktigaste punkterna Tesla har frdel i
- Integration teknik, produktion
-Fretagsstruktur
- Driv frn gare

Jag har jobbat lnge inom fordonsindustrin i Sverige och det r nstan ofattbart se hur trgt allt r och hur pengar bara frsvinner i ingenting.
Citera
2023-01-01, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blibbe
t.ex.

Omedveten eller anser att det r verskattat. Att vara agil och exempelvis kasta in microchip frn microvgsugnar nr det blir brist p AM grade chip leder onekligen till mindre frluster men att inte anvnda ngon standard leder ju ocks till bristande kvalitet fr bilarna, vilket jag inte tror ngon hr inne nekar till att tesla har.

Toyota r knda fr att vara absolut sist att implementera nya tekniker d de gr djupgende testning p hllbarhet mm fr att undvika problem fr kunder. De kan man vl skert se p som ngot negativt.

I hgkonjunkturer dr efterfrgan > tillgngen kan man slja all mjlig skit som folk accepterar, nr de svnger och de blir en buyers market kommer man inte undan med att slarva och driva biltillverkning som en startup. Men om du vill kasta en 10 ggr hgre multipel p tesla jmfrt med andra OEMs fr att de nyttjar sina kunder som testkaniner s r det vl en sikt, men det r allt ifrn fakta att de r bttre.

Att skita i att bygga ut servicentverket nr bilfrsljningen kar leder ju ocks onekligen till bttre marginaler. Men r det ngot positivt? Allt har 2 sidor
Citera
2023-01-01, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Det r billigare att tervinna rmaterial frn batterier n att utvinna dem frn gruvor, och jag r inte ditt uppslagsverk eller gissningsleks-kompis.
Haha folielimmet hur knns det? Tid r pengar och intelligensen sviktar nr du inte kan tnka sjlv. Skrm dump p den puss lycka till
😍🤩🤷‍♂️
Citera
2023-01-01, 20:53
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klugge
Inga pengar?

https://www.abc.net.au/news/2020-09-...efits/12622382
Och?
Citera
2023-01-02, 00:08
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bratider
2st snabbfrgor .

Tycker du Krnkraft r dligt ?
r Teslas solpaneler med en Powerwall r lsningen p Energiproblemet ?

Fr Tesla r det skert jttebra om dom fr sja kopisa mngder soltak och powerwalls. Grna till verpriser.
Citera
2023-01-02, 07:31
Medlem
wwrs avatar
Tesla Semi har en rckvidd p 80 mil. - Men det gller allts utan last, frsts Lastar man den med Pepsi verkar den orka 16 mil. De som klarar sig med bara chips, utan Pepsi kan bo lite lngre frn fabriken
Citat:
However, for heavier loads of sodas, PepsiCo's Tesla Semis will initially do shorter trips of around 100 miles (161 kilometers), O'Connell said. Eventually, the company will also use the Semis to haul beverages in the "400 to 500 mile range as well."

Why use a semi-truck that has a claimed range of 500 miles for trips of just 100-miles initially? PepsiCo's vice president did not elaborate. However, he revealed that at the end of a 425-mile (684-kilometer) trip carrying Frito-Lay products the Semi's battery has roughly 20 percent left, with a recharge taking around 35 to 45 minutes.
https://insideevs.com/news/627284/pe...425-100-miles/

Tesla verkar ha satsat p en inbrytning i marknaden fr chips- och cola-transporter lagom till fotbolls-VM. Chips gick i alla fall bra fr de vger inte s mycket. En enda Semi rullar n s lnge, vad jag vet, men det kan finnas fler

Stortrollet Musk borttrollat: https://www.youtube.com/watch?v=KmGmNTvSf_w
Senast redigerad av wwr 2023-01-02 kl. 08:17.
Citera
2023-01-02, 10:11
Medlem
BsteHrMongolids avatar
De nya reglerna fr skatteavdrag nr man kper eldrivet r ett bra frsk att lgga fllben fr Tesla, men tror inte de lyckas med denna manvern heller.
Vore dumt att inte skriva p namninsamlingen om man ger Tesla.

Fix the Inflation Reduction Act EV Tax Credit

https://www.change.org/p/fix-the-inf...-ev-tax-credit
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in