Citat:
Ursprungligen postat av
job230ge
Vad r de tesla har inom produktion som r s spektakulrt och frtjnar tech vrdering? Bolaget r hundra r yngre n bolag som Toyota osv och levererar kvalitet som inte ens gr att jmfra. r de Idras gigapressar? Jag frstr inte MOATen
Kan bara flika in gllande produktion och sklart gigapress str bara fr produktionshastighet vilket vriga snart r ifatt.
Teslas tech vrdering vad jag sett r integrationen i mjukvara/hrdvara som gr de effektivare n vriga.
Det jag sett p bde Toyota och Ford r att de har betydligt mnga fler moduler som ska kopplas dr Tesla bara oftast har en. Sg VW och Mach E har skrmmande lsningar dr man plockar gammal teknik frn hyllan
Kan tyckas vara enkelt gra reverse enginering och komma ifatt men det tar tid.
Toyota och vriga gamla bolag r just deras bolagsstruktur och storlek hindrar dom frn snabba omslag.
Teslas yngre upplgg och vilja att snabbt uppgradera komponenter flera gnger under modellret driver tech snabbare n vriga.
Toyota som exempel har ju en enorm ryggsck med bilmodeller kan inte gra samma sak.
Just nu Teslas smala modellprogram ger dom stort vertag tekniskt och dessutom att de tidigt satsat stort p elfrsrjning och infrastruktur strker hela tech portfljen.
Lite ironiskt att allt detta Tesla utfrt s gjorde Ford fr 100r sedan exakt samma sak bde gllande gigafactory, avancerad teknik och modellprogram.
Svrbedmt lik frbannat hur mycket av Teslas vrdering ska speglas utifrn teknik!
Mer att de har en gare som sger nu fan gr vi detta