2024-03-23, 13:33
Medlem
Autobahn76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Doug Demuro var inte imponerad av Cybertrucken. Fr mycket hype kring en medioker bil:

https://www.forbes.com/sites/michael...h=48f9d19c2279

Du kanske borde skaffa dig en god man eller AI-assistent fr att tolka artiklar? Han var uppenbart vldigt positiv till cybertrucken. Hur kunde du f det till tvrtom?
Citera
2024-03-23, 15:18
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Autobahn76
Du kanske borde skaffa dig en god man eller AI-assistent fr att tolka artiklar? Han var uppenbart vldigt positiv till cybertrucken. Hur kunde du f det till tvrtom?

Herr mongp har lrt mig det. Sanning r underordnad tro r allt.
Citera
2024-03-23, 18:04
Medlem
BsteHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Jag ser p Tesla enbart ur ett biltillverkarperspektiv, men jag vet frvisso att de hller p med andra grejer. Som investerare kollar jag just nu enbart p bildelen dock.

Tesla har drygt 2% av den globala bilmarknaden vilket innebr att de finns mjlighet att frdubbla sin frsljning ett flertal gnger. Stellantis med allt sitt skrp sljer fyra gnger s mnga bilar, ser ingen anledning till att Tesla inte kan uppn denna volym inom 2-3 r (frmst d med Model 2) och dessutom med frbttrade marginaler. Andra tillverkare sprutar ut en massa olika modeller frn olika mrken medan Tesla (precis som Apple) hller sig till ett ftal men sljer dessa i stora volymer fr att f lnsamhet.

Model Y, som redan r en stor succ, kommer med stora frbttringar inom ett r och kommer d befsta sin position som nummer 1. 2024 kanske blir ett rtt dassigt r fr Tesla frmst fr att det r lgkonjunktur och att de inte fr ut uppdaterad Y eller M2. Framt 2030 kan Tesla mycket vl vara den strsta biltillverkaren med 10m+ slda bilar, vilket inte reflekteras i dagens aktiekurs.

Ah dr ser man. Jag anser att kursen kan frsvaras om det du nmner faller vl ut, men skulle inte tycka att Tesla var en riktigt bra investering om det inte vore fr deras FSD samt Optimus. Sen har vi frsts energisektorn som vxer s det knakar. Jag vgar pst att Tesla presenterar en plan gllande lanseringen av robotaxi detta ret eller brjan p nsta. Nsta AI day kommer ven tydliggra att Tesla r en aktr som ligger i framkant i utvecklingen av en humanoid robot.
Citera
2024-03-23, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Ah dr ser man. Jag anser att kursen kan frsvaras om det du nmner faller vl ut, men skulle inte tycka att Tesla var en riktigt bra investering om det inte vore fr deras FSD samt Optimus. Sen har vi frsts energisektorn som vxer s det knakar. Jag vgar pst att Tesla presenterar en plan gllande lanseringen av robotaxi detta ret eller brjan p nsta. Nsta AI day kommer ven tydliggra att Tesla r en aktr som ligger i framkant i utvecklingen av en humanoid robot.

Nuvarande kurs (P/E ~40, P/S ~5) r helt okay om de nr frdubblad frsljning med ngot frbttrade marginaler. Borde inte vara ngra strre problem att uppn till 2025. Trampar Tesla vidare mot 10m slda bilar r det snarare 4-500 USD som riktkurs.

Det vriga kan vl falla vl ut men svrare att bedma intkter, lnsamhet och tidsram fr.
Citera
2024-03-23, 18:29
Medlem
libbens avatar
Citat:
Nuvarande kurs (P/E ~40, P/S ~5) r helt okay om de nr frdubblad frsljning med ngot frbttrade marginaler. Borde inte vara ngra strre problem att uppn till 2025. Trampar Tesla vidare mot 10m slda bilar r det snarare 4-500 USD som riktkurs.

Det vriga kan vl falla vl ut men svrare att bedma intkter, lnsamhet och tidsram fr.

"vriga" r rtt mnga omrden. Energidelen r rtt mnga delar utver batteri byggs ngonstans och de gr profit p det.

Sent kommer mnga vakna.
Citera
2024-03-23, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av libben
"vriga" r rtt mnga omrden. Energidelen r rtt mnga delar utver batteri byggs ngonstans och de gr profit p det.

Sent kommer mnga vakna.

Jo, men dessa str nd fr en ganska liten del (~20%) av Teslas totala intkter. Vad finns det fr utsikter dr om tillvxt och hur ser lnsamheten ut?
Citera
2024-03-23, 19:36
Medlem
BsteHrMongolids avatar
Citat:
Jo, men dessa str nd fr en ganska liten del (~20%) av Teslas totala intkter. Vad finns det fr utsikter dr om tillvxt och hur ser lnsamheten ut?

Vinstmarginalen p megapacks r ver 25% (tror jag) och stigande i takt med att de skalar upp produktionen i Lathrop. Fler fabriker r planerade.

Sen drar autobider in pengar stndigt frn dessa anlggningar med megapacks. Analytiker tror att energisektorn kommer bli strre n Teslas biltillverkning.

S du kan lgga p ett par $100 p den riktkursen utan att skmmas.
Citera
2024-03-24, 13:46
Medlem
Ringhals3s avatar
Kursen har dalat 1/3 p tre mnader, kplge eller blir det ner under $100 och sedan kvar dr?
Citera
2024-03-24, 14:35
Medlem
raskenss avatar
Teslas sida som berskriver deras autobidder var en massiv dos av floskler och wapor sales

https://www.tesla.com/support/energy...are/autobidder

Att dom skulle hittat nn magiska trollformler dr privatpersoner som hktar upp ett batteripack i garaget skulle kunna tjna stora pengar genom elhandel styrd nn slags superalgoritm Tesla tagit fram r hysteriskt komiskt. Vet dom inte om att elpriserna stts i en elbrs och detta sker 24 timmar framt. Tesla ger varken energiproduktion eller elinfrastruktur.

Fr att det ska vara mening med att kpa och slja el frn ett batteripack s mste det ske i snabba cykler om max 12timmar, grna 4 timmar som dom bolag som kpt megapack kr. Sen frlorar man bara pengar att ha lngre cykler.

Batteripack har sitt vrde i system med stora produktion/frbrukningsvariationer som inte r synkade, eller instabila nt. Men att det skulle bli en stor business har lg sannolikhet.

Det finns i dag mnga virtuella elbolag som lever uteslutande p handel med el, vl utbyggt sen 20 r Tesla har ingen hemligt ess i rockrmen eller gamechanger som ska gra dom till vrldens dominerande "energibolag". Det r rosa enhrningsfluff.
Senast redigerad av raskens 2024-03-24 kl. 14:55.
Citera
2024-03-24, 14:47
Medlem
Fittfittas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Kursen har dalat 1/3 p tre mnader, kplge eller blir det ner under $100 och sedan kvar dr?
Jag tror nog p under 100 ett tag. Ner mot 50 skulle som sagt inte frvna mig. Det skulle vara det absolut rimligaste om man ser till vrderingen och framtidsutsikterna (som inte r bra just nu).
Citera
2024-03-24, 15:01
Medlem
BsteHrMongolids avatar
Nancy Pelosi ( vrlden bsta investerare) har 3% Tesla i sin portflj. Finns inte inte en bttre kpsignal.
Citera
2024-03-24, 15:18
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Nancy Pelosi ( vrlden bsta investerare) har 3% Tesla i sin portflj. Finns inte inte en bttre kpsignal.

3%? Hade det varit 30% s hade det utgjort en kpsignal.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in