2024-04-21, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
De ingenjrer som jobbar med att plocka isr bilar och analysera hur de r ihopsatta hller inte med dig. Du kan absolut noll om detta och du r bara en clown som ltsas. Jag vet det, och du kanske vet det.

Jaja... spela stddig expert du bara, ingen tror dig.

Fattar du inte att BMW bygger en fabrik som fr Tesla att bli gammalt?
Citera
2024-04-21, 22:13
Medlem
raskenss avatar
Citat:
De ingenjrer som jobbar med att plocka isr bilar och analysera hur de r ihopsatta hller inte med dig. Du kan absolut noll om detta och du r bara en clown som ltsas. Jag vet det, och du kanske vet det.

Det beror p vilken metrik du anvnder. Tittar du p statistik frn bilprovningen s kommer Tesla lngt ner.

Tittar du p andrahandsvrdet r tesla i det nrmaste en katastrof.

Om en firma kan bedmma olika bilar genom reversed engineering och drigenom kunna faststlla vilket mrke som r bst s innbr det att den firman borde besitta enorma potentialer att bygga en supersmart bil och spa alla andra. Varfr gr inte Munroe det i stllet fr att krnga ut flashiga youtubevideor?
Citera
2024-04-21, 22:25
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av job230ge
Hela premissen med Elons optionspaket r bisarrt imo. Aktiegare misstnkte att det inte gick rtt till nr de bestmdes vilket ledde till att en class action startades. Fr att ta reda p huruvida Optionspaketet var legitimt s gjorde Delaware en gedigen underskning och kom fram till att optionspaketet inte var legitimt d Elon sjlv hade bestmt utformningen istllet fr BOD. Och nu, eftersom Elon inte tycker rttssystemet r rttvist ska aktiegarna istllet rsta. ven efter 3-4 r av helt patetisk performance kan det finnas 50% av Teslagare som vill ge VDn >$50B som rtten kommit fram till att han inte ska ha.

~Not a cult~
ven om jag r ytterst skeptiskt till hela upplgget s fr jag nd sga att det r by the book att lta aktiegarna bestmma, eftersom domstolen ogitligfrklarade det gamla programmet. D r det logiskt att lta aktiegarna bestmma.
Citera
2024-04-21, 22:27
Medlem
Ograsts avatar
Blir det en rekyl uppt eller fortsatt nedgng? Jag tror i alla fall p en nedgng.
Citera
2024-04-21, 23:26
Citat:
Ursprungligen postat av Ograst
Blir det en rekyl uppt eller fortsatt nedgng? Jag tror i alla fall p en nedgng.

Detta r en sk. "justering". Frvnta dig en tergng till ett icke vervrderat pris p lite sikt. Det r inte lge fr bjrneri och korta positioner d brsen r fundamentalt paj pga. avreglering i kombination med ett FTC som r kaputt. Musk vapeniserar volatilitet mot short sellers.

Om ngot/ngra r kommer vi att f bevittna "hearings" i USA om detta, tro mig. Ngon kommer att f bra hundhuvudet fr denna, och liknande, scams som drabbar retail.
Senast redigerad av lktrta 2024-04-21 kl. 23:31.
Citera
2024-04-22, 00:31
Medlem
BsteHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Jaja... spela stddig expert du bara, ingen tror dig.

Fattar du inte att BMW bygger en fabrik som fr Tesla att bli gammalt?

Gigacasting och 48v system p BMW's nya bilar d frstr jag?

Varfr skall alla idioter komma just hit och ltsas att de vet ngot?
Citera
2024-04-22, 08:32
Medlem
BsteHrMongolids avatar
Optimus nrd-godis fr oss ingenjrer.

https://youtu.be/m8Rci8lXNdY?si=t4SPl0IA5pA3-iAV
Citera
2024-04-22, 08:43
Medlem
Citat:
Gigacasting och 48v system p BMW's nya bilar d frstr jag?

Varfr skall alla idioter komma just hit och ltsas att de vet ngot?

Neue Generation skall det bli. Igen.

Och vad har det med produktionen att gra?
Citera
2024-04-22, 08:54
Medlem
Citat:
r ditt intresse att anvnda teknik eller har du erfarenhet av konstruktion. Det vill sga bygga kretsar, mekaniska konstruktioner eller programmering?

sikterna gr isr bland folk och jag har mrkt att Ingenjrer tenderar att vara mer bullish n lt sga ekonomer.

Ja det skulle man kunna sga att jag jobbar med.

Simpla ingenjrer har som du sger, en tendens att chansa och har oftast noll koll p projektens ekonomi, och brukar ha svrt att veta hur ett fretag skall tjna pengar p sina produkter.

Vissa tror att alla kommer vilja ka i frarlsa fordon, jag tror ingen kommer vilja gra det, jag tror inte heller taxibolag har ngon strre vinning p det. Arbetskraft r billigt, och en mnsklig chauffr r en trygghet som enligt mig s gott som alla kunder vljer om det alternativet finns kvar.

Sen r det ju mera saker som skapar det gigantiska vrdet i tesla, som kanske kommer bli en vldigt bra investering fr er vghalsiga ingenjrer. Jag rr inte denna aktien iaf och investerar i saker jag r vldigt sker p att jag gr en bra avkastning p.
Citera
2024-04-22, 09:20
Medlem
BsteHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Neue Generation skall det bli. Igen.

Och vad har det med produktionen att gra?

Du kanske skall diskutera snt som du verkligen har ett intresse fr istllet? Ngot som du frstr? Kanske l, eller fotboll? Ingenjrskonst och produktion kanske r lite utanfr vad du r mnad fr i livet?
Citera
2024-04-22, 09:24
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Du kanske skall diskutera snt som du verkligen har ett intresse fr istllet? Ngot som du frstr? Kanske l, eller fotboll? Ingenjrskonst och produktion kanske r lite utanfr vad du r mnad fr i livet?

Ja, man kan tycka lite hit och dit om Tesla, speciellt aktiekursen. Men att brja jmfra med VW, BMW, MB och s vidare blir nstan pinsamt. De har hamnat efter ngot fruktansvrt p nstan alla fronter och r knappt intressanta att beakta just nu. Speciellt BMW har totalt tappat det, vilket ocks mrks i deras desperata frsk till nytnk p designfronten, som resulterat i fruktansvrt mrkliga skapelser.

https://carup.se/saljflopp-for-bmw-x...ts-samsta-bil/
Citera
2024-04-22, 09:31
Medlem
Citat:

haha, du tror vrlden om 5-10 r ser ut precis som nu med Tesla p topp och tyskarna fattar inget?

S fantasilst.

Som jag skrev om vrdering s r grdagen inte srskilt intressant. Det r inget ointagligt frsprng Tesla skaffat sig, de har inte mycket till vallgravar att gmma sig bakom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in