Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2020-02-29, 17:43
Medlem
James-Michael-Michaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Puerta-grande
Jag kan inte lta bli att bli frundrad ver Elon Musks dualitet. Han ska rdda vrlden med Teslas batteridrivna bilar. Samtidigt bygger han raketer fr att folk ska kunna turista i rymden. Jag kan ju ha fel men jag antar och tror att turistraketerna kommer slppa ut mycket koldioxid.

S man kan vl anta tyvrr att Tesla och Elon Musk endast r ute efter pengar.

Konstig logik. En raket slpper knappt ut ngonting jmfrt med hur mnga bilar det finns.

Musk har tidigare ven diskuterat att det nog gr att byta ut alla fordon till ej med undantag fr just raketer.
Citera
2020-02-29, 17:58
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Puerta-grande
Jag kan inte lta bli att bli frundrad ver Elon Musks dualitet. Han ska rdda vrlden med Teslas batteridrivna bilar. Samtidigt bygger han raketer fr att folk ska kunna turista i rymden. Jag kan ju ha fel men jag antar och tror att turistraketerna kommer slppa ut mycket koldioxid.

S man kan vl anta tyvrr att Tesla och Elon Musk endast r ute efter pengar.

Det r vl vldigt olika ml med dom olika projekten s det spelar ingen roll. Se elbilarna som kompensation fr att i framtiden kunna sprida mnskligheten d ifall jorden i slutndan r fucked?

Eldrivna rymdfarkoster ligger nog lite lngre bort n elbilar.

Vill rika personer turista i rymden blir ju det ett stt att f in mer pengar fr att ven effektivisera rymdresor fr personer. Nn mste ju betala fr det.
Senast redigerad av Bbobi 2020-02-29 kl. 18:00.
Citera
2020-03-01, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
Musk har en kandidatexamen i fysik s han har vl en hum om hur batterier fungerar, men r sjlvklart ingen expert.

Det stora problemet r att batterierna blir mer explosiva om man kar energittheten. Det finns ingen quick fix fr det hr.

Jo det finns det tydligen. Jag fattar ingenting av batterier men det finns tydligen forskning om "solid state" batterier som inte skall brja brinna och som fungerar obehindrat i kyla med. Lithium batterierna har "generationer". De blir bttre och bttre. De lithiumbatterier som tillverkas idag r lngt frn den frsta generationen. Och det r s mycket forskning runt batterier idag att Musk talar om "battery of the week" -

Hursom. Musk skall bygga en gigafactory i Nevada vid Lithiumgruvorna och bygga batterier. Fabriken skall tillverka fler batterier n vad all annan batteritillverkning i hela vrlden tillsammans producerar idag. Den blir GIGA och och ytan motsvarar som 96 fotbollsplaner!! och helt frsrja sig sjlv p strm med solpaneler.

Lnk
https://youtu.be/gTl8lRl5JrA?t=907

Fr er som missat det s r SpaceX Musks privata hobby-projekt och inte en del av Tesla. Musk r en rymdnrd som sjlv vill ka till Mars och det tycks vara det som driver honom framt.
Senast redigerad av Kulturmarxist 2020-03-01 kl. 19:01.
Citera
2020-03-02, 19:20
Medlem
Perfekt timing med rean frra veckan. Precis efter att man ftt mnadslnen. Sjlv kunde jag inte lta bli att ka lite p min TSLA position. Tyvrr verkar rean nu vara ver. +10% hittills idag.
Citera
2020-03-02, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brota
Perfekt timing med rean frra veckan. Precis efter att man ftt mnadslnen. Sjlv kunde jag inte lta bli att ka lite p min TSLA position. Tyvrr verkar rean nu vara ver. +10% hittills idag.
Kommer skert en ny rea nr nsta kvartalsrapport r i antgande. Du har d 24 timmar p dig att kpa innan Elon Musk basunerar ut att nsta bilfabrik skall byggas p mnens baksida. Nr framtiden hgrar knns de kortsiktiga problemen mindre viktiga.
Citera
2020-03-02, 21:25
Medlem
Jag tycker ni ska passa er fr Tesla aktien. Det r verkligen hg risk, de flesta kper den av ren spekulation om snabba pengar. Tittar man p det fundamentala r den kraftigt vervrderad.
Citera
2020-03-03, 13:33
Medlem
Upp 11% igr
Terminerna idag visar ven den p kraftig uppgng (+9,2% as we speak)

MEN, den kan vl nd inte fortstta s hr starkt?! Den kommer skert sluta p plus idag med men spekulera med BEAR X20 under dagen ser jag som en intressant tanke.

Ngon annan hr som trejdar med certifikat ?
Citera
2020-03-03, 18:56
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av James-Michael-Michaels
Konstig logik. En raket slpper knappt ut ngonting jmfrt med hur mnga bilar det finns.

Musk har tidigare ven diskuterat att det nog gr att byta ut alla fordon till ej med undantag fr just raketer.

ej = el?
Citera
2020-03-03, 19:02
Medlem
James-Michael-Michaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
ej = el?

Ops, ja. Det ska givetvis st "el".
Citera
2020-03-03, 19:07
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av James-Michael-Michaels
Ops, ja. Det ska givetvis st "el".

Tackar! Nu fr jag ihop det!
Citera
2020-03-05, 17:20
Medlem
Ytterligare en dag d brsen gr back rejlt men Tesla str nstan helt still. I dessa coronatider r det en frdel att investera i stora stabila bolag som Tesla och inte massa skit som h&m (-4.5%), Ford (-3%), Boeing (-5%) osv.
Citera
2020-03-06, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XGR
Upp 11% igr
Terminerna idag visar ven den p kraftig uppgng (+9,2% as we speak)

MEN, den kan vl nd inte fortstta s hr starkt?! Den kommer skert sluta p plus idag med men spekulera med BEAR X20 under dagen ser jag som en intressant tanke.

Ngon annan hr som trejdar med certifikat ?
Helt jvla strt, finns inte ord rent utsagt. Att spekulera hg hvstng t ngot hll knns urbota dumt nr den rr sig +-5, 10% om dagen. Lg +150 ett tag, men frlorade lika snabbt och med "urholkningseffekt" s blev det till och med en minusaffr, brnt mig p det mesta denna mnad.
Citat:
Ursprungligen postat av brota
Ytterligare en dag d brsen gr back rejlt men Tesla str nstan helt still. I dessa coronatider r det en frdel att investera i stora stabila bolag som Tesla och inte massa skit som h&m (-4.5%), Ford (-3%), Boeing (-5%) osv.
Vad jiddrar du om? Tesla p Frankfurt gick -5,86%, USA gick -2,91% att jmfra det som en piss i nilen med -3% r ju tarvligt.
Senast redigerad av JotIdiot 2020-03-06 kl. 22:15.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in