Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2020-11-06, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hazenectar
Godmorgon!
Jag har fljt Teslas aktiekurs under ngot rs tid och r intresserad av att gra en lngsiktig investering.
Tycker dock inte att det knns som ett sjlvklart kplge just nu om man bara kikar p pristrenden. Vad tror ni hr p forumet om Teslas potential p 5 eller 10 rs sikt?
Finns det ngra investerare p ntet som lpande gr en bra och nyanserad analys av tesla-aktien som ni kan rekomendera?

Tacksam fr svar 🙂

Jag skulle passa mig fr denna aktie som har rusat 500 % i r utan egentligen ngra som helst rimliga anledningar till det.
Citera
2020-11-06, 12:49
Medlem
SvaMp_s avatar
Citat:
Godmorgon!
Jag har fljt Teslas aktiekurs under ngot rs tid och r intresserad av att gra en lngsiktig investering.
Tycker dock inte att det knns som ett sjlvklart kplge just nu om man bara kikar p pristrenden. Vad tror ni hr p forumet om Teslas potential p 5 eller 10 rs sikt?
Finns det ngra investerare p ntet som lpande gr en bra och nyanserad analys av tesla-aktien som ni kan rekomendera?

Tacksam fr svar 🙂

P youtube hittar du en drs tesla fanboys. Jag kan dock hlla med om att aktien r hgt vrderad just nu, men loar du dig sjlv att hlla den i 5-10 r r jag ertygad om att det r en bra investering, men va beredd p snabba mjliga dyk, rcker med ett dligt kvartal o den kan dyka 20%

EV stock channel samt Tesla Daily tycker jag r intelligenta grabbar som analyserar det, ven Hypechange, var dock medveten om att alla r fanboys.

Disclaimer, jag r ocks fanboy
Citera
2020-11-06, 14:03
Medlem
hazenectars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvaMp_
P youtube hittar du en drs tesla fanboys. Jag kan dock hlla med om att aktien r hgt vrderad just nu, men loar du dig sjlv att hlla den i 5-10 r r jag ertygad om att det r en bra investering, men va beredd p snabba mjliga dyk, rcker med ett dligt kvartal o den kan dyka 20%

EV stock channel samt Tesla Daily tycker jag r intelligenta grabbar som analyserar det, ven Hypechange, var dock medveten om att alla r fanboys.

Disclaimer, jag r ocks fanboy

Ja det r precis det jag knner med, men har samtidigt inte s mycket erfarenhet av trade:a p den traditionella aktiemarknaden. Dremot har jag handlat med bitcoin och kryptovalutor i ett par r och i den kontexten r dyk p 20% inget man knappt hjer p gonbrynen ver lngre.
Har ni ngra teorier kring vad som ligger bakom Teslas gigantiska vrdekning senaste ret?
Tack fr tipsen p kanalerna! Ska kika p dom s fort tillflle ges.
Citera
2020-11-06, 16:07
Medlem
wwrs avatar
Direktr Akio Toyoda uttrycker sig s hr:
Citat:
Tesla says that their recipe will be the standard in the future, but what Toyota has is a real kitchen and a real chef. We are losing when it comes to the share price, but when it comes to products, we have a full menu that will be chosen by customers.

They arent really making something thats real, people are just buying the recipe. We have the kitchen and chef, and we make real food.
https://electrek.co/2020/11/06/toyot...g-analogy/amp/
Citera
2020-11-06, 18:43
Medlem
SvaMp_s avatar
Citat:
Ja det r precis det jag knner med, men har samtidigt inte s mycket erfarenhet av trade:a p den traditionella aktiemarknaden. Dremot har jag handlat med bitcoin och kryptovalutor i ett par r och i den kontexten r dyk p 20% inget man knappt hjer p gonbrynen ver lngre.
Har ni ngra teorier kring vad som ligger bakom Teslas gigantiska vrdekning senaste ret?
Tack fr tipsen p kanalerna! Ska kika p dom s fort tillflle ges.

Tesla r lite svr att vrdera, p en sida r dem lngst fram teknologiskt, p en annan var dem tidigare veckor frn att vara tmda p kapital och frlorade pengar.

Om man pratar innan rushen p aktien
S hade man tv huvudsakliga scenarior, ett att de gr i konkurs, ett att de disruptar snder allt och tar ver. D de hela tiden frlorade pengar var burnout rdslan rtt stor. Sen nr de i q4 2019 uppvisade vinst vart scenario tv mer sannolikt, nr de sen upprepade samma flera gnger efter och tom under en pandemi str det nu klart att de r vldigt skra p det sttet att de kommer leva vidare. S helt enkelt tror jag den oskerheten dog ut senaste ret.
Sen r det fortfarande mycket kvar men att elbilar nu har vunnit r vldigt tydligt.

Det r s jag kan tolka aktiespurten, sen tycker jag sjlv det r en jvla galen kning som jag aldrig kunde frvnta mig sjlv, men brsen r somd en r.
Citera
2020-11-06, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
Trump har gjort otroligt mycket mer fr miljn n Obama. Men det skrivs det inte om i medierna. Mnga miljaktivister i USA sger att "Obama bara snackade". - Joe Biden kan ju knappt skilja sin syster frn sin fru.- Under Trump har det byggts fabriker som kan tillverka batterier till 500 000 bilar och flera r p gng. - USA under Trump blir sjlvfrsrjande p mycket, bla batterier. Svenska regeringen kan inte ens sjlvfrsrja sig p munskydd som vi mste importera frn Kina. P 70-talet var svenskarna sjlvfrrjande p stridsflyg. Sen dess har det bara gtt utfr. - Det som snker Co2 halten r tekniken/vetenskapen. Den som arbetar mest fr miljn i vrlden r faktiskt Elon Musk men vrlden begriper det bara inte. - Istllet fr vi ngest-Gretas menlsa profetisior och en massa snack. Ett av Teslas/Musks ml r att gra vrlden sjlvfrsrjande p energi och att saker skall tillverkas p plats. Inte transporteras. - Tesla r inte ett bilmrke. AI kan hjlpa mnskligheten att lsa tex fusionsgtan och ge oss supraledare i rumstemperatur. - Det r det Tesla sysslar med och under Biden s kommer Tesla att f det svrare att anstlla afroamericans i USA n Kineser i Kina.

Svenska regeringen som "snackar" har inte ens tnkt tanken nnu att det svenska elsystemet faktiskt kommer att kollapsa om alla kr miljsmart. - Man har inte tnkt p ngonting nnu eftersom man r upptagen med nya regler/skatter och allt mjligt annat istllet. Sknska elntet tex hller redan p att kollapsa. Tror ni regeringen tnkt p det? - Tror ni att de bryr sig? De r upptagna med identitetspolitik precis som Biden.
Du har mnga fina pong hr som jag skriver under p!!
Citera
2020-11-06, 19:36
Medlem
Nu har jag lite andra funderingar jag vill ha svar p om Tesla .

-Batteriet ska bli mkt bttre ? Vad jag vet s r Panasonic med som som utvecklare och investerare i det nya batteriet , ska nu Tesla leka att dom har ngot eget Patent ?
sjlvklart kommer detta batteri sljas till andra bil aktrer p marknaden som d kommer frlora sitt argument...

-Att Tesla gr vinst p sina bilar med kanske 10-15K $ per bil r sklart i underkant och inte mkt ver till annat i sm smlor, Tesla gare har ngon form av djupa drmmar om Tesla besitter enorma tillgngar och kan bygga och allt p denna Jord ? Riktigt s fungerar det inte...

-Giga factors visst kr p men det finns inga pengar i Teslas kassa mer n bidrag och investerare som lnar ut "Fr tillfllet " Nr Elon gr ngot fel spadtag hr kommer Aktien g spikrakt t fel hll . Och Belningen blir negativ .

-Det som r och kommer bli intressant r utveckling nsta r med olika lsningar inom el och kombo med brnsleceller som kommer att dominera den tunga trafiken Tesla har inget att hmta inom den sektorn.
Senast redigerad av bratider 2020-11-06 kl. 19:47.
Citera
2020-11-06, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Humerus
Hindrar mig frn att mesa? Frstr inte alltid vad du menar? Menar du tvrtom?

Ibland har man rtt och ibland fel. Men min knsla r att just FSD kommer visa snabba framsteg framver och att det kommer skjutsa upp aktiekursen rejlt.
Men fr att svara p din frga, yes jag snackar inte bara utan kper in mig med en stor bit av min kaka.
S du inbillar dig att som konsument som vill infrskaffa sin elbil skulle vlja en Tesla som har FSD med tillgg p 10k $ ? D det finns betydligt bttre affrer att gra ..
Citera
2020-11-06, 21:11
Moderator
Fear2bes avatar
r det ngon som har rknat p framtida p/e och vilken rlig kning av frsljningen som krvs fr att p/e om 727,13 ska g ner till mer rimliga 40-50? r det ens mjligt att n dit inom 5-10 r?

Jag r vl medveten om att Tesla inte kan rknas som bara en biltillverkare. De har energilagringen p industriskala, mjligheten fr privatpersoner att i princip bli oberoende och sjlvfrsrjande p energi dvs gratis laddning av bilen via solceller hemma p hustaket (ven om det antagligen kostar mer n det smakar), de har forskningen kring AI, sjlvkrande taxibilar kan inom bara ngot r ha utraderat hela den nuvarande taxi marknaden och ven till stor del konkurrera ut bussar och till viss del ven privatbilism.
Citera
2020-11-06, 21:22
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fear2be
r det ngon som har rknat p framtida p/e och vilken rlig kning av frsljningen som krvs fr att p/e om 727,13 ska g ner till mer rimliga 40-50? r det ens mjligt att n dit inom 5-10 r?

Jag r vl medveten om att Tesla inte kan rknas som bara en biltillverkare. De har energilagringen p industriskala, mjligheten fr privatpersoner att i princip bli oberoende och sjlvfrsrjande p energi dvs gratis laddning av bilen via solceller hemma p hustaket (ven om det antagligen kostar mer n det smakar), de har forskningen kring AI, sjlvkrande taxibilar kan inom bara ngot r ha utraderat hela den nuvarande taxi marknaden och ven till stor del konkurrera ut bussar och till viss del ven privatbilism.

PE tal r vrdelsa nr man ska vrdera tillvxtbolag som Tesla. Bttre att anvnda PS tal och d r Tesla med 15 inte s farligt vrderad jmfrt med t.ex. Nvidia p 27.
Citera
2020-11-06, 21:25
Avstngd
Odagans avatar
Det blir brant ned p hgersidan av La Tour Eiffel. Bara en tidsfrga innan hela luftslottet krakelerar.
Scrolla ut nt r s ser du vad jag menar...
Citera
2020-11-06, 21:43
Moderator
Fear2bes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustinTrudeau
PE tal r vrdelsa nr man ska vrdera tillvxtbolag som Tesla. Bttre att anvnda PS tal och d r Tesla med 15 inte s farligt vrderad jmfrt med t.ex. Nvidia p 27.
Jovisst, men de kan inte fortstta att ha ett p/e p ver 700 i 10 r. Jag gjorde en snabb verslagsrkning och kom fram till att de behver ka sin vinst 16-20 gnger fr att f ett ngorlunda bra p/e frutsatt att aktiepriset str still. Om det hr r den dr disruptiva teknologin som Catherine Wood talar sig s varm ver och blir nsta aktie som kan ge 50x s frsvinner hlften sett till dagens pris - och d har man en hel del andra bra kandidater att vlja p.

PEG 12.63
Senast redigerad av Fear2be 2020-11-06 kl. 21:45.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in