Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2024-04-25, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Jag tycker det r hysteriskt kul att dessa inlgg postats intill varandra. Att sga att ngon har "noll koll p hur en aktie fungerar" fr att sen jmfra Tesla med Gamestop.

Jag jmfr inte Tesla med Gamestop.

Du frgade om det fanns ett pris dr man skulle medge att man hade fel. Min pong vad att det inte r en rimlig frga. Men de e ett ytterligare bra exempel p att du inte r s plst.

Om jag van 10 gnger i rad p roulette, skulle jag d ha gjort en bra investering?

Vad du pratar om, och vad jag har frskt, om och om igen, frklara fr dig r att det du hller p med r spekulation. Det r inget fel p det! Powr erknnde att det va de han gr, och all cred till honom. Han skrev i denna chatten lngt innan dig att han kpte Tsla, och att det va dom frsta aktierna han kpt. Vilken jvla magknsla! Powr r fantastiskt, jag r extremt avundsjuk!

Men du hvdar att du investerar. Det innebr att du har berknat ett vrde p aktien och att enligt dina berkningar s r aktien undervrderad. Du har vgrat sga vad denna siffran r. Bara lite vagt sagt att om 5 r ska Tesla vara mer vrt n Apple, och nu senast att Tesla r pg mot $5T (ingen tidsram dr dock)

Jag har bara s svrt att frst varfr du inte vill sga vad den siffran och din tidshorisont r.
Citera
2024-04-26, 05:48
Avstngd
Stig-Britts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klugge
Ok, vad tnker skulle vara ett steg bakt?

Att den har elektroniska stlldon istllet fr pneumatiska som jag verkligen trodde var bttre. Jag minns nr de pneumatiska stlldonen kom strax efter millennieskiftet (bl. a. handen som Shadow Robot Company gjorde). Och mig veterligen s gick Boston Dynamics frn penumatik till elektronik, vilket fick mig att tro att de var bttre. Det har uppenbarligen skiftat vilket egentligen r nstan lite sensationellt.

Sedan tror jag att elektroniska stlldon r rtt svaga i jmfrelse, men de har kanske blivit starka nog.

Citat:
Ursprungligen postat av Klugge
En atlas r inte kostnads effektiv och allt handlar om vad den kostar om man vill massproducera.

Nja, allt handlar inte om det, men det r s klart en viktig aspekt. Men det kanske r s du menar.
Citera
2024-04-26, 06:09
Medlem
BsteHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av velcro-a-rip-off

Du frgade om det fanns ett pris dr man skulle medge att man hade fel. Min pong vad att det inte r en rimlig frga. Men de e ett ytterligare bra exempel p att du inte r s plst.

Vad du pratar om, och vad jag har frskt, om och om igen, frklara fr dig r att det du hller p med r spekulation. Det r inget fel p det! Powr erknnde att det va de han gr, och all cred till honom. Han skrev i denna chatten lngt innan dig att han kpte Tsla, och att det va dom frsta aktierna han kpt. Vilken jvla magknsla! Powr r fantastiskt, jag r extremt avundsjuk!

Men du hvdar att du investerar. Det innebr att du har berknat ett vrde p aktien och att enligt dina berkningar s r aktien undervrderad. Du har vgrat sga vad denna siffran r. Bara lite vagt sagt att om 5 r ska Tesla vara mer vrt n Apple, och nu senast att Tesla r pg mot $5T (ingen tidsram dr dock)

Jag har bara s svrt att frst varfr du inte vill sga vad den siffran och din tidshorisont r.

Fr att det det r en helt efterbliven frga, det vore efterblivet att frska svara p den och jag r inte en efterbliven person.

Jag kan inte veta mer om det framtida vrdet n Tesla sjlva, och de vet bara att det r ett mycket strre vrde n idag och potentiellt ett strre vrde n de tv strsta fretagen i vrlden tillsammans.

Skaffa aldrig ett jobb, bilda aldrig familj eller bygg aldrig ett hus. Att det kommer en ln varje mnad, ett barn efter befruktningen eller att hantverkarna bygger ett hus efter betalning r ren spekulation.
Citera
2024-04-26, 06:50
Medlem
Citat:
Fr att det det r en helt efterbliven frga, det vore efterblivet att frska svara p den och jag r inte en efterbliven person.

Jag kan inte veta mer om det framtida vrdet n Tesla sjlva, och de vet bara att det r ett mycket strre vrde n idag och potentiellt ett strre vrde n de tv strsta fretagen i vrlden tillsammans.

Skaffa aldrig ett jobb, bilda aldrig familj eller bygg aldrig ett hus. Att det kommer en ln varje mnad, ett barn efter befruktningen eller att hantverkarna bygger ett hus efter betalning r ren spekulation.

Vet du vad, det var faktiskt ett vldig bra exempel!
Man kan vara ganska sker p att f ln, eftersom man har ett kontrakt.

Personligen s r jag ju delgare p mitt jobb. Vi fr in pengar via subscriptions. Det r ju fullt mjligt att alla sger upp det imorgon och vi inte fr mer pengar, MEN vi kollar hur mnga % av vra kunder sger upp sin subscription varje r, och rknar p olika scenarion om fler eller frre kommer gra det i fortsttningen. Du vet, gr en analys!!

Du var ju jtte glad fr ngra mnadersen nr JP Morgan kade riktkursen fr Tsla, jag kommer inte ihg att du skrev att det var efterblivet. Konstigt...
Citera
2024-04-26, 08:44
Avstngd
kyrkstockens avatar
Generellt rd r att inte investera i aktier dr man r knslomssigt investerad. S f i trden borde vl ha aktier i tesla

Tesla har hittat kpare igen. Det kan vara botten hr fr aktien. Ingen vet. Jag kpte en minipost cert bear ggr 20 fr 160 igr (minipost fr det r tunn is).
Citera
2024-04-26, 09:33
Medlem
BsteHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
Generellt rd r att inte investera i aktier dr man r knslomssigt investerad. S f i trden borde vl ha aktier i tesla

Tesla har hittat kpare igen. Det kan vara botten hr fr aktien. Ingen vet. Jag kpte en minipost cert bear ggr 20 fr 160 igr (minipost fr det r tunn is).

Och vad sger du om ngon som investerar i vad som ser fundamentalt bra ut, trots alla knslor som jagats in i allmnheten av mediadrev?

Till och med strre institutionella investerare som Gary Black och Ross Gerber slde av stor poster nr den negativa knslostormen var som strst. Visst frskte de rationalisera beslutet med diverse argument, men det var fortfarande knslor efter substanslsa rykten som drev p nedgngen, som fick aktien att se riktigt kass ut ur ett tekniskt perspektiv, som drev p de negativa knslorna om fretaget ytterligare. Jag skulle inte sga att jag r helt immun mot denna knslomssiga hysteri, men jag knner ingen som r s svr att pverka med knsloargument som jag r.

Bjrnarna dremot utgrs till stor del av en vldigt knslomssig hat-sekt dr ingen egentligen vet varfr de tycker Tesla skulle vara vervrderad. De hittar s klart argumenten som de knner passar nr kursen gr bde ner och upp, men det hnder ju efter de redan skapat en uppfattning baserat p knslor. D borde man absolut inte korta aktien. Vi sg ju hur det gick nu, dr s mnga bjrnar brnde sig och frlorade alla sina pengar, och job230ge drog sitt str till stacken, ironiskt nog.
Citera
2024-04-26, 11:01
Medlem
Citat:
Bjrnarna dremot utgrs till stor del av en vldigt knslomssig hat-sekt dr ingen egentligen vet varfr de tycker Tesla skulle vara vervrderad. De hittar s klart argumenten som de knner passar nr kursen gr bde ner och upp, men det hnder ju efter de redan skapat en uppfattning baserat p knslor. D borde man absolut inte korta aktien. Vi sg ju hur det gick nu, dr s mnga bjrnar brnde sig och frlorade alla sina pengar, och job230ge drog sitt str till stacken, ironiskt nog.

Vi kan ju brja med att tesla handlas till P/E 50 framtblickande 12 mnader med icke existerande tillvxt. Har ingenting med knslor att gra.

Roligt dedr hur aktien kan vara ner 30% i r men det r nd bjrnarna som dragit kortaste stret. Ngot delusional
Citera
2024-04-26, 11:23
Medlem
raskenss avatar
Om man ser till grafen fr teslas intkter s har energisidan legat helt still sen 2022. Hur kommer det sig att Musk hvda den har haft enorm tillvxt?

Den andra intressanta r "service and Other" dessa intkter r lika stora som energisektorn. Skulle vara intressant se vad det r fr nnting.

https://www.cnbc.com/2024/04/23/tesl...-q1-2024-.html
Citera
2024-04-26, 11:54
Medlem
Citat:
Jag r hemskt ledsen, jag sger detta med krlek. Jag r vertygad om att du r extremt plst om Tesla, men du har 0 koll p hur en aktie fungerar.

Aktiepriset r = marketCap/antal aktier.

Ingen person ver 10 kper en aktie enbart genom att kolla p aktiepriset. Eller tror du att du kr ett klip nr du kper en aktie som kostar 1kr? Och att ge Musk aktier kar den totala mngden aktier.

Det r helt absurt att p ett aktieforum behva frklara vad utspdning r.

Din andra pong: "Om Tesla gav utdelning, vilket dom inte gr, d hade du haft en pong direkt. "

Ngon gng, (kanske om 10 r nr du tror att Tesla r vrda 5T$)kommer dom ju gra det. Eller ska Tesla bara vxa i evigheter?

Tydligen r det en hel del personer hr som bara tnker p just aktiepriset... Dom sger att tesla r verprisat, dvs, dom tnker bara p priset just nu och sger att det ska ner. En av dom tror jag till 0ch med kunde tnka sig kpa om bara priset gick ner till x.

Du fr tycka vad du vill om mig men du har fortfarande sagt eller frklarat varfr altierprist mste minska fr att det finns fler aktier.

Jag frstr teoretiskt vad du menar men det r praktiken jag pratar om.

Ja, det var dumt av mig att ens ta upp utdelning.
Citera
2024-04-26, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stig-Britt
Att den har elektroniska stlldon istllet fr pneumatiska som jag verkligen trodde var bttre. Jag minns nr de pneumatiska stlldonen kom strax efter millennieskiftet (bl. a. handen som Shadow Robot Company gjorde). Och mig veterligen s gick Boston Dynamics frn penumatik till elektronik, vilket fick mig att tro att de var bttre. Det har uppenbarligen skiftat vilket egentligen r nstan lite sensationellt.

Sedan tror jag att elektroniska stlldon r rtt svaga i jmfrelse, men de har kanske blivit starka nog.

Nja, allt handlar inte om det, men det r s klart en viktig aspekt. Men det kanske r s du menar.

Ja, det r en vldigt viktig aspekt. Jag menar, hela grejen med humanoider nu r ju fr att den ska kunna erstta en mnniska, men bara att den r pneumatisk i sig gr att den drar mer energi ocks.

S den r dyrare, mindre effektiv, men den r starkare. Grejen r att vldigt f jobb som vi mnniskor gr krver r styrka och i de f fallen kan vanliga industrirobotar gra det jobbet.
Citera
2024-04-26, 12:08
Medlem
Citat:

Frn chatgpt, knn dig fri att inte hlla med...

Investering och spekulation r tv olika tillvgagngsstt nr det gller att placera pengar.

1. **Investering:** Det innebr att man placerar pengar i ngot med frhoppningen om att det ska ge avkastning ver tid, baserat p dess fundamentala vrde och potentiella tillvxt. Investeringar r vanligtvis lngsiktiga och involverar forskning och analys av tillgngens eller fretagets ekonomiska hlsa och framtidsutsikter.

2. **Spekulation:** Det innebr att man placerar pengar i ngot med frhoppningen att tjna en snabb vinst genom att utnyttja kortsiktiga prisrrelser eller marknadsfrndringar. Spekulation r vanligtvis mer riskfylld och mindre grundad p fundamental analys n investeringar. Spekulativa aktiviteter kan vara mer volatila och oskra n investeringar.

Med den definitionen av orden s skulle jag sga att mongo r bde en investerare (lngsiktigt) och spekulerare (kortsiktigt) d han ven kortar Tesla ibland.

Varsgod.
Citera
2024-04-26, 12:19
Medlem
BsteHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av job230ge
Vi kan ju brja med att tesla handlas till P/E 50 framtblickande 12 mnader med icke existerande tillvxt. Har ingenting med knslor att gra.

Roligt dedr hur aktien kan vara ner 30% i r men det r nd bjrnarna som dragit kortaste stret. Ngot delusional

Mnga bear certifikat med hg hvarm har nockats och folk har frlorat mycket pengar, och du har hjlpt till. Folk med sina aktier har inte frlorat ngot s lnge de inte slt. Du kan inte sga att jag br skulden till att folk gjort en dlig investering d jag har frmedlat budskapet att kpa och behlla. Men om man lyssnat p dig s kan man bokstavligen ha frlorat det man stoppat in. Usch, jag hoppas du skms!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in