Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2020-12-04, 11:17
Medlem
Powrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Allmn fakta ja, kan man ocks kalla saker om man inte kan frklara dom.
S du menar att Tesla aldrig har slppt en uppdatering som gr det jag pstr? Eller vad r det du frsker komma fram till? Vad r det du vill att jag ska frklara?
https://electrek.co/2020/10/16/tesla...ting-vehicles/
Citera
2020-12-04, 12:18
Medlem
Krsus Sorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powr
Du har uppenbarligen inte s bra koll p Tesla. Jag ska fatta mig kort d jag inte tror att det gr att vertyga dig nd.
Ditt frsta argument angende kobolt kommer snart vara ett minne blott. Teslas nya batterier kommer vara koboltfria.
Ditt andra argument angende "10 minusgrader s halveras krstrckan" r redan ett minne blott. Alla nya model 3 och Y kommer med deras nya heatpump som r extremt energisnl.
Jag frstr verkligen inte vart allt hat mot Tesla kommer ifrn? Varfr vill s mnga att de ska misslyckas?
Visar det sig att Tesla r luftslott kommer den krashen inte enbart pverka de som har aktier i bolaget utan brsen i stort. Skulle Tesla tappa 90% av sitt brsvrde, och ven d har Tesla en hel att bevisa fr att motivera den kursen, kommer det ge rippeleffekter s givetvis kan det finnas en legitim oro hos "utomstnde".
Citera
2020-12-04, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alucard75
Jag tror jag lste 21 december ngonstans.
Tack, jag hade faktiskt fr mig det men lste sedan en felaktig klla som hvdade 1 dec, varp jag kpte. Ok, det r vl bara p't igen d. Knns sannolikt att kursen kommer vara hgre 21 dec n idag. Det gller bara att hinna ut i tid sen fr jag rknar med brant nedt den 22 dec.
Citera
2020-12-04, 12:40
Medlem
Powrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krösus Sork
Visar det sig att Tesla r luftslott kommer den krashen inte enbart pverka de som har aktier i bolaget utan brsen i stort. Skulle Tesla tappa 90% av sitt brsvrde, och ven d har Tesla en hel att bevisa fr att motivera den kursen, kommer det ge rippeleffekter s givetvis kan det finnas en legitim oro hos "utomstnde".
Hur skulle det pverka brsen i stort? Tesla kommer utgra ca 1% av hela S&P.
Citera
2020-12-04, 13:47
Medlem
Krsus Sorks avatar
Citat:
Hur skulle det pverka brsen i stort? Tesla kommer utgra ca 1% av hela S&P.
Som du skert har listat ut s handlar inte brsen enbart om fundamenta, det finns en stor psykologisk komponent. Nr ett stort fretag gr omkull uppstr panik och scenariot kan nog bst beskrivas genom "Prisoners dilemma".

En gonblicksbild frn efterdyningarna av Enron-krash en.
https://www.theguardian.com/business...n.stockmarkets
Citera
2020-12-04, 14:04
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Citat:
Som du skert har listat ut s handlar inte brsen enbart om fundamenta, det finns en stor psykologisk komponent. Nr ett stort fretag gr omkull uppstr panik och scenariot kan nog bst beskrivas genom "Prisoners dilemma".

Tesla har mer cash on hand n skulder. Sdana fretag konkar inte bara. Hr har du dock en lista p de mest skuldsatta fretagen i vrlden.

https://thereformedbroker.com/2020/0...nies-on-earth/

Ouch! Dessa bensinbilstillverkare som mste stlla om till EV. Kan inte bli ltt med tanke p att de kommer drabbas av stora nedskrivningar p sina bensinbilspatent och tillgngar.
Citera
2020-12-04, 14:11
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustinTrudeau
Tesla har mer cash on hand n skulder. Sdana fretag konkar inte bara. Hr har du dock en lista p de mest skuldsatta fretagen i vrlden.

https://thereformedbroker.com/2020/0...nies-on-earth/

Ouch! Dessa bensinbilstillverkare som mste stlla om till EV. Kan inte bli ltt med tanke p att de kommer drabbas av stora nedskrivningar p sina bensinbilspatent och tillgngar.
Att stora fretag har skulder betyder bara att de befinner sig i skra hnder, ungefr som din namne irl beskriver fr lnder:
Justin Trudeau
Citera
2020-12-04, 14:28
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Du har uppenbarligen inte s bra koll p Tesla. Jag ska fatta mig kort d jag inte tror att det gr att vertyga dig nd.
Ditt frsta argument angende kobolt kommer snart vara ett minne blott. Teslas nya batterier kommer vara koboltfria.
Ditt andra argument angende "10 minusgrader s halveras krstrckan" r redan ett minne blott. Alla nya model 3 och Y kommer med deras nya heatpump som r extremt energisnl.
Jag frstr verkligen inte vart allt hat mot Tesla kommer ifrn? Varfr vill s mnga att de ska misslyckas?

Det handlar inte om hat mot bolaget, det handlar om en nykter syn p aktiekursen. Personligen tycker jag att Tesla gr mycket rtt och har gjort mycket bde fr elbilsmarknaden (genom att vara vldigt tidiga med mer "normala" elbilar med bra rckvidd) och fr bilar verlag (sjlvkrning och OTA-uppdateringar). Med det sagt ska kursen rimligen ner ca 90 % och jag frstr inte alls hypen. Tesla tillverkar hyfsade bilar, men tyvrr med usel byggkvalitet och fr hga priser.

Det jag dremot verkligen str mig p r alla idioter som tror att Tesla r ens i nrheten av korrekt vrderat (eller t.o.m undervrderat!) p dessa niver. Sdana dr idioter finns i alla bubblor (jmf. ex med Fingerprintdrarna, eller mngder av folk under IT-bubblan). Ingen mnniska som kan ngot om aktier och inte har ett egenintresse av att haussa kursen kan tycka att Tesla ska vrderas p dessa niver. Det gr helt enkelt inte att rkna hem ven om man tror att de ska fortstta vxa s det knakar. Och samtidigt som man ser denna vertydliga bubbla s gapar folk om att Tesla ska upp och att alla som inte tror att Musk r en halvgud som ska frlsa mnskligheten och Tesla r vrt ondligt med pengar - d blir man irriterad. Det r som att diskutera med en vgg. Jag upplevde precis samma sak i Fingerprintbubblan och hajparna lt p precis samma stt.
Citera
2020-12-04, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Det handlar inte om hat mot bolaget, det handlar om en nykter syn p aktiekursen. Personligen tycker jag att Tesla gr mycket rtt och har gjort mycket bde fr elbilsmarknaden (genom att vara vldigt tidiga med mer "normala" elbilar med bra rckvidd) och fr bilar verlag (sjlvkrning och OTA-uppdateringar). Med det sagt ska kursen rimligen ner ca 90 % och jag frstr inte alls hypen. Tesla tillverkar hyfsade bilar, men tyvrr med usel byggkvalitet och fr hga priser.

Det jag dremot verkligen str mig p r alla idioter som tror att Tesla r ens i nrheten av korrekt vrderat (eller t.o.m undervrderat!) p dessa niver. Sdana dr idioter finns i alla bubblor (jmf. ex med Fingerprintdrarna, eller mngder av folk under IT-bubblan). Ingen mnniska som kan ngot om aktier och inte har ett egenintresse av att haussa kursen kan tycka att Tesla ska vrderas p dessa niver. Det gr helt enkelt inte att rkna hem ven om man tror att de ska fortstta vxa s det knakar. Och samtidigt som man ser denna vertydliga bubbla s gapar folk om att Tesla ska upp och att alla som inte tror att Musk r en halvgud som ska frlsa mnskligheten och Tesla r vrt ondligt med pengar - d blir man irriterad. Det r som att diskutera med en vgg. Jag upplevde precis samma sak i Fingerprintbubblan och hajparna lt p precis samma stt.

Fast det r inte lngre vanliga svenssons som styr teslas vrde utan market makers, och dom tror uppenbarligen p teslas vrde, och ngonstans knner jag att jag hellre litar p wallstreetanalytikerna n nn snubbe p flashback som sger att deras analyser r fel.
Citera
2020-12-04, 14:36
Medlem
Powrs avatar
Citat:

Tesla har en skuld p $14B. Deras cash on hand r ocks $14B. Kolla p konkurrenterna s ska du se att Tesla inte r den du behver oroa dig fr.
Citera
2020-12-04, 15:01
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dristigheten
Fast det r inte lngre vanliga svenssons som styr teslas vrde utan market makers, och dom tror uppenbarligen p teslas vrde, och ngonstans knner jag att jag hellre litar p wallstreetanalytikerna n nn snubbe p flashback som sger att deras analyser r fel.

Vad market makers? Market makers r vad som p svenska heter likviditetsgaranter och sdana finns endast indirekt i Tesla (genom att MMs i olika instrument (ex optioner, warranter m.m) stller ut priser p instrumentet, men har en neutral position i Tesla, s d r det fortfarande kparna av instrumenten som pverkar priset p Tesla (genom att "tvinga" MM att kpa Teslaaktier fr att hedga sin position)).

Med ditt resonemang r alla stora bolag alltid helt korrekt prissatta, eller? Hur mnga Wallstreetfirmor tror du ger Tesla i egen bok?

Citat:
Tesla har en skuld p $14B. Deras cash on hand r ocks $14B. Kolla p konkurrenterna s ska du se att Tesla inte r den du behver oroa dig fr.

Fr att de gjort en nyemission. Det r vl ingen konst att ha mycket cash i balansrkningen om det r aktiegarna som betalar in pengarna?
Senast redigerad av Stygotius 2020-12-04 kl. 15:05.
Citera
2020-12-04, 15:24
Medlem
Powrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius

Kortsiktigt s r Tesla extremt vervrderad ja. Lngsiktigt r den inte det.
Det r samtidigt ganska svrt att vrdera Tesla d det inte r ett traditionellt bolag. Tesla gr s mycket mer n att slja bilar.
Tesla r nog det mest vertikalt integrerade bolaget i vrlden. De gr nstan allt sjlva och frlitar sig inte p underleverantrer som alla andra.

De gr solpaneler som tillverkar energi, de gr elbilar som brukar energi och de kommer gra egna batterier som lagrar energi. Sluten cirkel. Hur vrderar man det? Hur vrderar man deras supercharging ntverk? Hur vrderar man deras full self driving?

Att frskra en Tesla r dyrt i dagslget, ven om Teslas bilar r skrast i vrlden. Drfr kommer de i framtiden erbjuda sin egna frskring. Hur vrderar man det?

Har man fljt deras FSD beta s ser man hur fort den blir bttre. Jag har inga tvivel om att Tesla kommer vara *frst* med att erbjuda en helt sjlvkrande bil. Nr det sker s kommer det en Tesla appstore. Hur vrderar man det?

Det finns s mycket mer n det jag tog upp nu men det fr rcka nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in