2020-12-04, 15:31
Medlem
Powrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Fr att de gjort en nyemission. Det r vl ingen konst att ha mycket cash i balansrkningen om det r aktiegarna som betalar in pengarna?
Volkswagen har en skuld p 192B. Cash on hand ca 50B
Vilket bolag har bttre ekonomi enligt dig?

edit: Tnk ocks p att de traditionella biltillverkarna mste gra en hel omstrukturering fr att hnga med i elbilsrevolutionen. Det blir inte ltt med tanke p hur mycket skuld de har. Tesla har inte det problemet.
Senast redigerad av Powr 2020-12-04 kl. 15:34.
Citera
2020-12-04, 15:59
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powr
Kortsiktigt s r Tesla extremt vervrderad ja. Lngsiktigt r den inte det.
Det r samtidigt ganska svrt att vrdera Tesla d det inte r ett traditionellt bolag. Tesla gr s mycket mer n att slja bilar.
Tesla r nog det mest vertikalt integrerade bolaget i vrlden. De gr nstan allt sjlva och frlitar sig inte p underleverantrer som alla andra.

De gr solpaneler som tillverkar energi, de gr elbilar som brukar energi och de kommer gra egna batterier som lagrar energi. Sluten cirkel. Hur vrderar man det? Hur vrderar man deras supercharging ntverk? Hur vrderar man deras full self driving?

Att frskra en Tesla r dyrt i dagslget, ven om Teslas bilar r skrast i vrlden. Drfr kommer de i framtiden erbjuda sin egna frskring. Hur vrderar man det?

Har man fljt deras FSD beta s ser man hur fort den blir bttre. Jag har inga tvivel om att Tesla kommer vara *frst* med att erbjuda en helt sjlvkrande bil. Nr det sker s kommer det en Tesla appstore. Hur vrderar man det?

Det finns s mycket mer n det jag tog upp nu men det fr rcka nu.

Haha "vrldens mest vertikalt integrerade bolag", men s tillverkar de inte ens batterier till sina elbilar sjlva.

Alla bolag vrderas lngsiktigt.. Tesla r naturligtvis gravt vervrderat ven p lng sikt.

Citat:

edit: Tnk ocks p att de traditionella biltillverkarna mste gra en hel omstrukturering fr att hnga med i elbilsrevolutionen. Det blir inte ltt med tanke p hur mycket skuld de har. Tesla har inte det problemet.

VW naturligtvis. De har en nettoskuld (givet dina siffror) p ca tta gnger rsvinsten. Detta lter naturligtvis mycket, men det beror p deras stora finansavdelning (d.v.s leasing av fordonen m.m). Detta r allts som en slags bankdivision inom VW, vilket gr det till en betydligt bttre form av skuld (eftersom de har motsvarande utlning med hgre rnta) n skuld som endast anvnds fr att finansiera rrelsen.

Tesla tjnade 331 miljoner under Q3 vilket gr att man har en ungefr lika stor bruttoskuld (ven om nettoskulden p grund av nyemission r nra noll) som VW rknat i multipel p rsvinsten. Skillnaden hr r att VW har en mycket stabil intjning, medan Tesla endast har ett helt vinstr bakom sig. Volkswagen tjnar dessutom ca 16 miljarder EUR om ret, och har sledes betydligt mer pengar att lgga p R&D n Tesla (d.v.s man kan lgga lika mycket varje r som Tesla har cash on hand ungefr).

Vidare har mnga traditionella biltillverkare redan flera modeller som tvekls kan tvla med Tesla. P pris/rckvidd r mnga betydligt bttre n Tesla (ex Kia med E-Niro, Hyundai med Kona, VW med ID3 och ID4, snart Toyota med sina decennier av batterierfarenhet, Volvo med Polestar 2, Audi med E-tron, Mercedes med ECQ, Skoda med Enyaq o.s.v). Dessa traditionella bilbolag bygger redan i mnga avseenden redan bttre elbilar i Tesla, samtidigt som de tjnar enorma pengar som kan lggas p utveckling.
Citera
2020-12-04, 16:02
Medlem
Helt rtt att kpa aktier i Tesla.
Den mannen r ett geni vilket br tas med nr man investerar, vilka som driver bolagen.

Prognosen ser bra ut och bara hoppas det hller. Men knns sknt att man nd gtt in med relativt mkt och chansat.
Tror det blir mkt trevligt om 10 r.
Citera
2020-12-04, 16:03
Medlem
Krsus Sorks avatar
Citat:
Tesla har en skuld p $14B. Deras cash on hand r ocks $14B. Kolla p konkurrenterna s ska du se att Tesla inte r den du behver oroa dig fr.
S r det skert, oklart p vilket stt det anknyter till det jag skriver dock. Vill du frklara varfr deras kassa gr en krash otnkbar?
Citera
2020-12-04, 16:28
Medlem
Powrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krösus Sork
S r det skert, oklart p vilket stt det anknyter till det jag skriver dock. Vill du frklara varfr deras kassa gr en krash otnkbar?
Fr du var orolig att Tesla skulle g i konkurs och pverka hela brsen. Jag ppekade bara att deras ekonomi r vldigt stabil. Det r hgst otnkbart att de skulle fallera helt och hllet.
Citera
2020-12-04, 16:29
Medlem
Powrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minkapten
Helt rtt att kpa aktier i Tesla.
Den mannen r ett geni vilket br tas med nr man investerar, vilka som driver bolagen.

Prognosen ser bra ut och bara hoppas det hller. Men knns sknt att man nd gtt in med relativt mkt och chansat.
Tror det blir mkt trevligt om 10 r.
Du kommer inte ngra dig
Citera
2020-12-04, 16:57
Medlem
Powrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Haha "vrldens mest vertikalt integrerade bolag", men s tillverkar de inte ens batterier till sina elbilar sjlva.

Vidare har mnga traditionella biltillverkare redan flera modeller som tvekls kan tvla med Tesla. P pris/rckvidd r mnga betydligt bttre n Tesla (ex Kia med E-Niro, Hyundai med Kona, VW med ID3 och ID4, snart Toyota med sina decennier av batterierfarenhet, Volvo med Polestar 2, Audi med E-tron, Mercedes med ECQ, Skoda med Enyaq o.s.v). Dessa traditionella bilbolag bygger redan i mnga avseenden redan bttre elbilar i Tesla, samtidigt som de tjnar enorma pengar som kan lggas p utveckling.
Nej de tillverkar inte egna batterier *n*
Det argumentet hller inte lnge till.
Angende konkurrenterna s kan du grna vcka mig nr de slagit Tesla i prestanda, rckvidd och sjlvkrning.

Om du r s sker p VW s kan du ju kpa aktier dr. Glm inte att VWs vd ocks r en Tesla fanboy haha
Citera
2020-12-04, 23:31
Medlem
Citat:
Har man fljt deras FSD beta s ser man hur fort den blir bttre. Jag har inga tvivel om att Tesla kommer vara *frst* med att erbjuda en helt sjlvkrande bil.
CNN rapporterar idag om helt sjlvkrande taxis i Kina, s Tesla r absolut inte ensamma och heller inte frst
Citera
2020-12-05, 00:36
Medlem
Powrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan70
CNN rapporterar idag om helt sjlvkrande taxis i Kina, s Tesla r absolut inte ensamma och heller inte frst
Lste du hela cnn artikeln?

The government isn't restricting where in the city AutoX operates, though the company said they are focusing on the downtown area.

The new initiative is still in trial mode and not currently open to the public. That likely won't change anytime soon, according to Xiao, who said that he hoped to obtain permission to expand the program to regular passengers in the next two or three years.

Den r just nu lst till ett specifikt omrde. Det r inte en allmn lsning som Tesla frsker lsa.

ven detta r en intressant sak jag la mrke till:

"We have over 100 vehicles driving every day on the road [in China] to capture data," he said. "The AI software is better [now.]"

100 bilar som samlar data. Tesla har ver 1 miljon bilar som samlar data *ver hela vrlden*

Jag vet att Tesla inte r ensamma. Finns ven Waymo och CommaAi. n s lnge r ingen frst. Tesla leder dock stort.
Citera
2020-12-05, 01:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aigis
P/E 800-1000.

Ja mycket strre. Ser man till vrderingen s kommer vl Tesla ha monopol p bilar i framtiden.
Det finns ju en uppenbarligen konkurrens bland kinesiska uppstickare! Tesla r nummer 1 men jag ger inget. Men ger i elladningsbolag och en stor gruva. Tesla kan nog och jag sger inget annat! P/E r oftast ointressant nr det gller att prisa in framtida vrderingar fr vinsten korrigerar i bsta fall ned det mest hgsta P/E. P/E r relevanta fr mogna och stabila bolag som visar vinst och avkastning under flera rs tid. S om du bara vill g p P/E s r du tyvrr helt fel ute. Hgt P/E visar tvrtom i mnga fall en bra framtidstro fr investeringen. Ett lgt P/E kan i vissa fall visa p att bolaget r lgt vrderat av marknaden och ibland av en bra anledning. Dvs. Det gr inte s bra. Jag tror p Tesla och allt bst!
Senast redigerad av Trxhobit 2020-12-05 kl. 02:16.
Citera
2020-12-05, 09:01
Medlem
Citat:
Tesla har en skuld p $14B. Deras cash on hand r ocks $14B. Kolla p konkurrenterna s ska du se att Tesla inte r den du behver oroa dig fr.

Citat:
Det beror helt p varfr dessa skulder finns. ven solida vinstmaskiner till fretag kan lna s mycket de fr fr att f en s stor hvstng som mjligt och gra nnu strre pengar. S det r inte s svart eller vitt att sga vilka som har bst ekonomi.
Citera
2020-12-05, 16:18
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Nej de tillverkar inte egna batterier *n*
Det argumentet hller inte lnge till.
Angende konkurrenterna s kan du grna vcka mig nr de slagit Tesla i prestanda, rckvidd och sjlvkrning.

Om du r s sker p VW s kan du ju kpa aktier dr. Glm inte att VWs vd ocks r en Tesla fanboy haha

S det du menade var "Tesla kommer bli vrldens mest vertikalt integrerade fretag i framtiden"? ven det r ju frsts helt felaktigt.

Jag r inte srskilt "sker" p just VW utan som jag nmnde har de flesta stora biltillverkare elmodeller som fr en genomsnittlig bilkpare r betydligt mer attraktiva n en Tesla. Det var du som tog upp just VW av alla tillverkare i jmfrelsen med skulderna.

Ser man p vilka elbilar som kps s sljer de flesta mrkena bra av sina rena elbilar, s det troligaste r att bilmarknaden kommer se ut ungefr som idag i framtiden, d.v.s frdelad p ett ganska stort antal stora biltillverkare (fast med andra drivmedel n fossila d). Att Tesla skulle dominera framtidens elbilsmarknad kan man nog utesluta i vart fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in