2020-12-05, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
S det du menade var "Tesla kommer bli vrldens mest vertikalt integrerade fretag i framtiden"? ven det r ju frsts helt felaktigt.

Jag r inte srskilt "sker" p just VW utan som jag nmnde har de flesta stora biltillverkare elmodeller som fr en genomsnittlig bilkpare r betydligt mer attraktiva n en Tesla. Det var du som tog upp just VW av alla tillverkare i jmfrelsen med skulderna.

Ser man p vilka elbilar som kps s sljer de flesta mrkena bra av sina rena elbilar, s det troligaste r att bilmarknaden kommer se ut ungefr som idag i framtiden, d.v.s frdelad p ett ganska stort antal stora biltillverkare (fast med andra drivmedel n fossila d). Att Tesla skulle dominera framtidens elbilsmarknad kan man nog utesluta i vart fall.

Kan med skerhet sga att Tesla kommer dominera vrldsmarknaden nr det kommer till bilar inom 10r.
Citera
2020-12-05, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spacy1
Kan med skerhet sga att Tesla kommer dominera vrldsmarknaden nr det kommer till bilar inom 10r.
De behver tjna mer n 300 gnger s mycket som exempelvis VW fr att motivera dagen aktiekurs. Personligen placerar inte jag p 10 rs sikt s drfr behver Tesla tjna s mycket mer redan inom 3-5 r. Ngon som p allvar tror det?
Citera
2020-12-05, 22:05
Medlem
Powrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
S det du menade var "Tesla kommer bli vrldens mest vertikalt integrerade fretag i framtiden"? ven det r ju frsts helt felaktigt.

Jag r inte srskilt "sker" p just VW utan som jag nmnde har de flesta stora biltillverkare elmodeller som fr en genomsnittlig bilkpare r betydligt mer attraktiva n en Tesla. Det var du som tog upp just VW av alla tillverkare i jmfrelsen med skulderna.

Ser man p vilka elbilar som kps s sljer de flesta mrkena bra av sina rena elbilar, s det troligaste r att bilmarknaden kommer se ut ungefr som idag i framtiden, d.v.s frdelad p ett ganska stort antal stora biltillverkare (fast med andra drivmedel n fossila d). Att Tesla skulle dominera framtidens elbilsmarknad kan man nog utesluta i vart fall.
Nej de r redan det. Tesla gr sina egna powertrains, elmotorer, chippet som styr bilen, mjukvaran, snart batterierna, de designar sina egna robotar och maskiner som bygger bilarna, solpaneler, sitt egna distributionsntverk, full self driving, nsta r kommer project dojo vara aktivt, sitt egna frskringsbolag, sin egna appstore snart. Ska jag fortstta?
Jag tycker verkligen att det r synd att inte fler fattar grejen med Tesla. Det r inget vanligt bilfretag som mnga verkar tro.

Ni behver inte tro mig, jag r bara en snubbe p fb. Men gr eran hemlxa innan ni yttrar er om saker ni inte frstr. Jag frsker inte vara dryg, jag tycker bara det r synd.

Angende framtiden s hller jag verkligen inte med dig, men det vet s klart ingen av oss. Vi fr helt enkelt vnta och se
Citera
2020-12-07, 11:20
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Gr illa fr Teslas blankare. 35 miljarder dollar i frluster bara i r. Det r 10 miljarder mer n flygindustrin frlorat i r.

Citera
2020-12-07, 14:02
Medlem
https://insideevs.com/news/458229/te...model-3-china/

Tydligen r kina tillverkade model 3 en sorglig historia nr det gller verklig rckvidd i kallt klimat och hllbarhet p batterierna. Kanske en anledning till att det str oslda Teslor p parkeringar i Europa.

Citat:
Apart from the lower range, the article reports at least one case of severe battery degradation. A client from Shanghai who bought a Model 3 with LFP batteries at the end of October started to notice its range dropped from the 413 km it initially had to 353 km after a little more than two weeks.

When he took the car back to a Tesla Service Center to check his battery packs SOC (state of charge), it displayed only 46.2 kWh with a fully charged battery pack a lot less than the 55 kWh it should hold
.
Citera
2020-12-07, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David86
https://insideevs.com/news/458229/te...model-3-china/

Tydligen r kina tillverkade model 3 en sorglig historia nr det gller verklig rckvidd i kallt klimat och hllbarhet p batterierna. Kanske en anledning till att det str oslda Teslor p parkeringar i Europa.

.

Var str alla dessa oslda bilar nnstans?
Citera
2020-12-07, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Locifer
Var str alla dessa oslda bilar nnstans?
I Teslas butiker/parkeringar, och p bilfrjor p vg hit som jag tolkar det.

https://ev-cpo.com/hunter/

Enligt den sidan finns dr ca 1000 st Tesla Model 3, fabriksnya (bilar som gtt under 50 km/miles), till salu i Europa. Hade kanske inte varit anmrkningsvrt om de var ngon annan tillverkare, men nu pratar vi om Tesla, som inte fr s lngesen levde p hype, lnga leveranstider pga stor efterfrgan osv.

https://www.bytbil.com/handlare/salt...bilcenter-9261
Finns ven bilhandlare som sitter inne med fabriksnya Teslor, om dom bestllt dem i spekulationssyfte eller vad vet jag inte...

Fr inte s lngesen gjordes det uttalanden att Tesla bara tillverkar bilar som redan r bestllda av en kund, numera verkar dom byggas och skickas ivg till lnder utan att ngon bestllt dom. Det hade vl varit okej om dom blev slda s fort dom anlpte i bilfrjan, men s lnge dom bara str nnstans r det en jobbig post i delrsrapporten. Elon Musk stressar fram obeprvad teknik i nya fabriker i Kina och skickar ivg till Europa i ett desperat frsk att f upp frsljningssiffrorna innan ret r slut, detta kan sl slint om efterfrgan ej finns dr nr dom kommer fram.
Senast redigerad av David86 2020-12-07 kl. 16:02.
Citera
2020-12-07, 18:04
Medlem
Citat:

Enligt den sidan finns dr ca 1000 st Tesla Model 3, fabriksnya (bilar som gtt under 50 km/miles), till salu i Europa. Hade kanske inte varit anmrkningsvrt om de var ngon annan tillverkare, men nu pratar vi om Tesla, som inte fr s lngesen levde p hype, lnga leveranstider pga stor efterfrgan osv.

Finns ven bilhandlare som sitter inne med fabriksnya Teslor, om dom bestllt dem i spekulationssyfte eller vad vet jag inte...

Fr inte s lngesen gjordes det uttalanden att Tesla bara tillverkar bilar som redan r bestllda av en kund, numera verkar dom byggas och skickas ivg till lnder utan att ngon bestllt dom. Det hade vl varit okej om dom blev slda s fort dom anlpte i bilfrjan, men s lnge dom bara str nnstans r det en jobbig post i delrsrapporten. Elon Musk stressar fram obeprvad teknik i nya fabriker i Kina och skickar ivg till Europa i ett desperat frsk att f upp frsljningssiffrorna innan ret r slut, detta kan sl slint om efterfrgan ej finns dr nr dom kommer fram.

Eftersom du verkar sker p din analys br du ju korta aktien. Finns inte en chans att det inte r lyckat om det du nu sger stmmer. Put your money where your mouth is.
Citera
2020-12-07, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dristigheten
Eftersom du verkar sker p din analys br du ju korta aktien. Finns inte en chans att det inte r lyckat om det du nu sger stmmer. Put your money where your mouth is.
Hrde en liknelse med ett skenande godstg, man vill inte hoppa p det, men inte heller stlla sig framfr det...
Citera
2020-12-07, 19:17
Medlem
Powrs avatar
Citat:

Ta en titt p denna bilden: https://www.kba.de/DE/Presse/Pressem...lob=normal&v=2

Den visar nyregistrerade bilar fr november 2020 i Tyskland. Det finns bara ett enda bilmrke som kat. Kan ni gissa vilket?
S jag tror inte din teori stmmer tyvrr. Men det var ett bra frsk
Citera
2020-12-07, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Powr
Ta en titt p denna bilden: https://www.kba.de/DE/Presse/Pressem...lob=normal&v=2

Den visar nyregistrerade bilar fr november 2020 i Tyskland. Det finns bara ett enda bilmrke som kat. Kan ni gissa vilket?
S jag tror inte din teori stmmer tyvrr. Men det var ett bra frsk
Ja du, jmfrt med 2019, frn vldigt lga tal... Om ngot r kanske Tesla till och med sljer bttre n Dacia i Tyskland, att det r vrldens hgst vrderade biltillverkare med dessa dominerande frsljningssiffror makes perfect sense. S Tesla slde 1680 bilar i Tyskland i november och nu har vi 1000 oslda Teslor i Europa plus fler p vg? Blir nstan frestad att blanka nr man ser snt hr.. Porsche, som tillhr VAG, sljer ju bttre.
Citera
2020-12-07, 19:51
Medlem
Powrs avatar
Citat:
Ja du, jmfrt med 2019, frn vldigt lga tal... Om ngot r kanske Tesla till och med sljer bttre n Dacia i Tyskland, att det r vrldens hgst vrderade biltillverkare med dessa dominerande frsljningssiffror makes perfect sense. S Tesla slde 1680 bilar i Tyskland i november och nu har vi 1000 oslda Teslor i Europa plus fler p vg? Blir nstan frestad att blanka nr man ser snt hr.. Porsche, som tillhr VAG, sljer ju bttre.
Fast det funkar ju t bda hllen eller hur? Det skulle vara lika enkelt att tappa 37%. En kning r en kning medan alla andra minskat. Detta r bara brjan ska du se.
Haha alla genier som blankar Tesla tycker jag synd om. Att ni aldrig lr er
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in