Citat:
Ursprungligen postat av
Powr
Det finns s mnga fel med allt du skrev nu. Hur kan du fortstta tro att fjuttiga lilla Sverige har ngon som helst betydelse fr Tesla? Hur mnga av de 12.000 laddpunkter r snabbladdare? Tror du folk vill sitta nnstans i 12 timmar fr att ladda? Vem fan bryr sig om OKQ8? terigen tnker du p lilla Sverige
Hur tnker du hr? Sjlvklart r trdlsa uppdateringar viktigt! Det handlar inte om att det r ngot fel p bilen, det handlar om frbttringar och nya funktioner! Bilen blir ju fan bttre med tiden, till skillnad frn alla andra bilar. Hade du inte velat att din iPhone eller Android fick uppdateringar heller? Det r exakt samma sak.
Den normala bilisten i Sverige ja! Du vet att vrlden r en stor plats va? Lngresor i Sverige betraktas som korta strckor i USA och Kina exempelvis! Du har tidigare nmnt att rckvidd inte heller spelar ngon roll fr den normala bilisten bara kr ngra mil om dagen, terigen i Sverige ja!
terigen kommer du med exempel som berr lilla pissiga Sverige. Som Dristigheten skrev s har Tesla mobil service. Bilen r till och med spass smart och uppkopplad att du fr en notis p din mobil nr ngot inte stmmer med bilen, och du kan boka en servicetid direkt genom appen, utan att behva ringa dem, vlkommen till framtidens bil!
Nu r det nd du som anvnder exempel som inte kommer slja 10 miljoner bilar om ret, att dr finns personer i USA och Kina som pendlar lnga strckor dagligen m s vara men dessa tillhr inte den stora massan. Nu anvnde jag Sverige som exempel, men om ngot r Sverige ett land i Europa dr man pendlar lnga strckor, om Tesla inte lyckas i Sverige lr dom inte lyckas s vl i resten av Europa heller.
Klart det r en stor grej att OKQ8 bygger snabbladdare p alla sina mackar, dessa finns redan utspridda p bra tankningsstllen runt om i landet. Huvudpongen r att de gamla biltillverkarna knappast kommer vilja bygga ut ett stort laddnt, varfr gra det nr man kan f andra att gra det t dem gratis?
Nu utesluter du helt att en bil kan f uppdateringar p sin service, min iphone fr typ en bra uppdatering om ret resten r saker jag inte ens mrker. Tesla blev ju srbara fr bilkapningar genom OTA p sin Model X.. Och ter igen, den stora massan bryr sig inte, dom pallar knappt ta sin bil till service, en bil r fr de flesta ett verktyg fr att ta sig frn A till B, klarar den det r dom njda. Toyota Corolla var knappast den mest slda bilen 2020 fr att den sprudlade av krgldje, hade bra prestanda eller frck infotainment..
Boka tid till service i bilen kan jag gra i min 6 r gamla Volvo... Ifrgastter fortfarande hur smidigt det r att ha 30 mil till nrmsta verkstad, man bytar knappast ut fjderupphngning eller dylikt p gatan?
Citat:
Ursprungligen postat av
LarryLarry
Det hrs att du inte r EV-gare - tminstone inte Tesla-gare. Jag r nybliven Tesla-gare och inte direkt ensam om stllningstagandet att om jag inte kpte just en Tesla skulle det vara ett antal r bort innan jag gde EV verhuvudtaget. P sin hjd skulle det bli en hybrid. Kr man ner i Europa med en Tesla gr det hur bra som helst, men hela upplevelsen bygger p just teslas egna ntverk. Blir man med eller utan flit stende vid ngot annat svr man en stund och funderar p varfr man kr el. Har sjlv blivit stende vid manicker gud glmde i bde Tyskland och Schweiz. Sen lr man sig att Europa - frutom fr just Tesla - inte r redo fr EV och planerar sina val av bil (EV = Tesla, inte Tesla = inte EV) och sina resor drefter.
Bde remote-uppdatering (pga ny teknik) och chargers (flexibilitet/mobilitet, konstnadskalkyl, upplevelse) r totala dealbreakers. Undantag till detta r sklart om man bor lantligt, fixar egen el och anvnder det som brukarbil fr att endast ta sig till sina invanda A-B (jobb, affr, kusinen i nromrdet osv). Drav att konkurrenterna bara kommer in p billiga bilar, klart det finns en sdan marknad fr billiga effektiva elbilar man hller p hemmaplan - men man vill inte grna betala en miljon fr den typen av bil (eller fr den delen en svensk model 3 fr >700 000:-).
Som det ser ut just nu spelar det liksom ingen roll om konkurrenter gr en bttre bil n modell 3/y. Man blir nyfiken i ngra sekunder innan man kommer p att "h.. n, det spelar ju ingen roll".
Om 10 r kanske marknaden r ikapp (eller frbi, menar ju inte att saker r omjliga), men det bygger ju d p att konkurrenter slutar stressa och gr saker lngsiktigt. Drav lidar-kommentaren. Om man hller p att stressa fram gimmicks i flera r medan Tesla bygger FSD r det ju frr eller senare en total tervndsgrnd.
EDIT: fr att frtydliga har jag sjlv inte ens kpt FSD d bilen r kpt fr Sverige/Europa och det r totalt meningslst hr idag. S ja, jag hller sjlv med om att "fancy line keeping" r det enda man behver idag (eller kanske snarare: det enda man fr). Men self driving handlar ju inte s mycket om vart vi r idag, utan vart vi r p vg.
EDIT2: D vi r i en aktietrd kan jag ocks frtydliga att jag ger 0 aktier i Tesla. Jag var p vg in p prisnivn 20% av nuvarande ATH, men sen stack det till himlen. S medan jag sjlv varit extremt bull fr TSLA s har nd aktien skjutit lngt ver vad jag frvntade mig. ven nu efter -35% ligger kursen en god bit ver vad jag hade som plan att g in p.
Missfrst mig inte, att Tesla r hr fr att stanna och skert kommer ha en inte obetydlig marknadsandel i framtiden sger jag inte emot. Men ur aktiens vrdering r det vldigt hgt stllda ml vilket du verkar hlla med om. Tesla kommer inte slja 10 miljoner bilar om ret fr att dom har OTA, och ven om deras laddntverk var unikt i brjan frsvinner den frdelen snabbt fr varje r som gr. FSD hller jag ocks med dig om, det r ointressant fr mig slnge den inte fr kra helt p egen hand med mig som passagerare i bakstet, mest fr att jag ska kunna ta ngra l och sedan ka hem med bilen. Men d kan man ifrgastta vad det r vrt nr en taxiresa lser samma problem.
Citat:
Ursprungligen postat av
Spacy1
Med ditt resonemang kan man tnka varfr kper folk mercor, bmw? Kp dacia ist?
Frstr inte riktigt resonemanget, Dacia sljer bilar s uppenbarligen r dr folk som tnker s? Sklart gr dom det fr den r billig. Varfr ska dom tnka annorlunda nr det brjar bli dags fr elbil? Har man valt bort BMW, Audi, Mercedes i alla r varfr ska man pltsligt knna ett sug efter en mer premium-prisad Tesla istllet fr en billig Dacia?