Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2021-03-09, 12:44
Medlem
Men hur ska man tolka en nedgng frn ath p 40%? Eller den extrema uppgngen frra ret?
r det inte bara ett bevis p hur sjukt hela systemet r?
Citera
2021-03-09, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kovid19
Men hur ska man tolka en nedgng frn ath p 40%? Eller den extrema uppgngen frra ret?
r det inte bara ett bevis p hur sjukt hela systemet r?
Nja, sjukt och sjukt. Det r ju s hr i vissa aktier.. det r en volatil marknad. Framfrallt fr nyare saker och mindre bolag. Att bra saker tar tid r ven sant p marknaden.. tycker sjlv att sdana innehav max fr utgra 10% av min portflj fr det r risken jag r villig att ta. Frvrigt.. r marknaden fr tex coca cola sjuk? Inte direkt..
Citera
2021-03-09, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Purovsky
ven de mest fanatiska Teslanrdarna frstr vl att det r frst nu som Tesla brjar f konkurrens i form av Mustang, Id3 och Toyota m.m.

De gamla tillverkarna har stora frdelar med servicent och terfrsljare som T inte har, alla vill inte kpa bil p ntet, Mustangen kan bli svr fr T att kncka och Toyotas batterier kan T knappast vertrffa. Mjukvara kan bde japaner och koreaner s T har egentligen inte mycket att komma med om man ser objektivt p saken.
Snarare vill inte alla kpa elbil, tminstone inte nnu. Men vill de det r det ju snarare Tesla som ligger
lngt fre i infrastrukturen. Konkurrenterna stressar fram billiga bilar, fr de "hinner" inte bygga relevanta charger-ntverk som gr det rimligt med el fr bra/dyra bilar. Konkurrenterna stressar fram bilar som inte gr att uppdatera remote, fr de "hinner" inte fixa det. Konkurrenterna bygger kortsiktiga lidar-lsningar som aldrig kommer bli mer n fancy line keeping, fr de "hinner" inte trna upp FSD som konkurrerar med Tesla. Osv.

Huruvida man har massa fysiska terfrsljare ligger verkligen lngt ned p den hr listan.
Citera
2021-03-09, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LarryLarry
Snarare vill inte alla kpa elbil, tminstone inte nnu. Men vill de det r det ju snarare Tesla som ligger
lngt fre i infrastrukturen. Konkurrenterna stressar fram billiga bilar, fr de "hinner" inte bygga relevanta charger-ntverk som gr det rimligt med el fr bra/dyra bilar. Konkurrenterna stressar fram bilar som inte gr att uppdatera remote, fr de "hinner" inte fixa det. Konkurrenterna bygger kortsiktiga lidar-lsningar som aldrig kommer bli mer n fancy line keeping, fr de "hinner" inte trna upp FSD som konkurrerar med Tesla. Osv.

Huruvida man har massa fysiska terfrsljare ligger verkligen lngt ned p den hr listan.
Lngt fre i laddinfrastruktur? Av totalt 12000 laddpunkter i Sverige str Tesla fr ca 400 st... Jag tror inte ngon biltillverkare behver tnka tanken p att bygga ngot ntverk. OKQ8 ska ju bygga ut laddare p alla deras mackar nu tex.

Uppdatera remote r knappast en dealbreaker, funkar bilen som den ska frn fabrik r det inte ett bekymmer.

Fancy line keeping rcker lngt fr den normala bilisten, bara en adaptiv farthllare gr lngresor till en baggis..

Ngot som dremot r ett bekymmer r kanske om man ska till service med sin Tesla och bor i Kalmar och drfr mste kra till Gteborg, Malm eller Norrkping med bilen... Eller har Tesla ngot avtal med andra verkstder? Fr det knns om ngot som ett ganska stort bekymmer.
Citera
2021-03-09, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Lngt fre i laddinfrastruktur? Av totalt 12000 laddpunkter i Sverige str Tesla fr ca 400 st... Jag tror inte ngon biltillverkare behver tnka tanken p att bygga ngot ntverk. OKQ8 ska ju bygga ut laddare p alla deras mackar nu tex.

Uppdatera remote r knappast en dealbreaker, funkar bilen som den ska frn fabrik r det inte ett bekymmer.

Fancy line keeping rcker lngt fr den normala bilisten, bara en adaptiv farthllare gr lngresor till en baggis..

Ngot som dremot r ett bekymmer r kanske om man ska till service med sin Tesla och bor i Kalmar och drfr mste kra till Gteborg, Malm eller Norrkping med bilen... Eller har Tesla ngot avtal med andra verkstder? Fr det knns om ngot som ett ganska stort bekymmer.

terigen skmmer du ut dig genom att visa hur liten koll du har p fretaget. Tesla har mobila service team som kommer hem till dig och sjlvklart kan man genomfra fjrrdiagnostik.
Citera
2021-03-09, 15:23
Medlem
Powrs avatar
Citat:
Det finns s mnga fel med allt du skrev nu. Hur kan du fortstta tro att fjuttiga lilla Sverige har ngon som helst betydelse fr Tesla? Hur mnga av de 12.000 laddpunkter r snabbladdare? Tror du folk vill sitta nnstans i 12 timmar fr att ladda? Vem fan bryr sig om OKQ8? terigen tnker du p lilla Sverige
Citat:
Hur tnker du hr? Sjlvklart r trdlsa uppdateringar viktigt! Det handlar inte om att det r ngot fel p bilen, det handlar om frbttringar och nya funktioner! Bilen blir ju fan bttre med tiden, till skillnad frn alla andra bilar. Hade du inte velat att din iPhone eller Android fick uppdateringar heller? Det r exakt samma sak.
Citat:
Den normala bilisten i Sverige ja! Du vet att vrlden r en stor plats va? Lngresor i Sverige betraktas som korta strckor i USA och Kina exempelvis! Du har tidigare nmnt att rckvidd inte heller spelar ngon roll fr den normala bilisten bara kr ngra mil om dagen, terigen i Sverige ja!
Citat:
terigen kommer du med exempel som berr lilla pissiga Sverige. Som Dristigheten skrev s har Tesla mobil service. Bilen r till och med spass smart och uppkopplad att du fr en notis p din mobil nr ngot inte stmmer med bilen, och du kan boka en servicetid direkt genom appen, utan att behva ringa dem, vlkommen till framtidens bil!
Citera
2021-03-09, 15:55
Medlem
Citat:

Det hrs att du inte r EV-gare - tminstone inte Tesla-gare. Jag r nybliven Tesla-gare och inte direkt ensam om stllningstagandet att om jag inte kpte just en Tesla skulle det vara ett antal r bort innan jag gde EV verhuvudtaget. P sin hjd skulle det bli en hybrid. Kr man ner i Europa med en Tesla gr det hur bra som helst, men hela upplevelsen bygger p just teslas egna ntverk. Blir man med eller utan flit stende vid ngot annat svr man en stund och funderar p varfr man kr el. Har sjlv blivit stende vid manicker gud glmde i bde Tyskland och Schweiz. Sen lr man sig att Europa - frutom fr just Tesla - inte r redo fr EV och planerar sina val av bil (EV = Tesla, inte Tesla = inte EV) och sina resor drefter.

Bde remote-uppdatering (pga ny teknik) och chargers (flexibilitet/mobilitet, konstnadskalkyl, upplevelse) r totala dealbreakers. Undantag till detta r sklart om man bor lantligt, fixar egen el och anvnder det som brukarbil fr att endast ta sig till sina invanda A-B (jobb, affr, kusinen i nromrdet osv). Drav att konkurrenterna bara kommer in p billiga bilar, klart det finns en sdan marknad fr billiga effektiva elbilar man hller p hemmaplan - men man vill inte grna betala en miljon fr den typen av bil (eller fr den delen en svensk model 3 fr >700 000:-).

Som det ser ut just nu spelar det liksom ingen roll om konkurrenter gr en bttre bil n modell 3/y. Man blir nyfiken i ngra sekunder innan man kommer p att "h.. n, det spelar ju ingen roll".

Om 10 r kanske marknaden r ikapp (eller frbi, menar ju inte att saker r omjliga), men det bygger ju d p att konkurrenter slutar stressa och gr saker lngsiktigt. Drav lidar-kommentaren. Om man hller p att stressa fram gimmicks i flera r medan Tesla bygger FSD r det ju frr eller senare en total tervndsgrnd.

EDIT: fr att frtydliga har jag sjlv inte ens kpt FSD d bilen r kpt fr Sverige/Europa och det r totalt meningslst hr idag. S ja, jag hller sjlv med om att "fancy line keeping" r det enda man behver idag (eller kanske snarare: det enda man fr). Men self driving handlar ju inte s mycket om vart vi r idag, utan vart vi r p vg.

EDIT2: D vi r i en aktietrd kan jag ocks frtydliga att jag ger 0 aktier i Tesla. Jag var p vg in p prisnivn 20% av nuvarande ATH, men sen stack det till himlen. S medan jag sjlv varit extremt bull fr TSLA s har nd aktien skjutit lngt ver vad jag frvntade mig. ven nu efter -35% ligger kursen en god bit ver vad jag hade som plan att g in p.
Senast redigerad av LarryLarry 2021-03-09 kl. 16:15.
Citera
2021-03-09, 18:44
Medlem
Humeruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humerus
Herregud vilken resa denna aktie gjort. Idag avyttrade jag ngra aktier till d jag spr i min kristallkula att det kanske ligger en sttning i piplinen.

Fy fan nd, trodde att det skulle ta flera r att n dagens niv. Jag tackar iaf fr mig och ska gra mig av med hlften av det jag har kvar sen fr vi se om jag kper in mig igen i framtiden eller inte.

Har iaf bestllt en model 3 som ngon form av tack till Tesla(dock inte privat), rtt taggad p den

D r vi tillbaka i TSLA, skiftat in mig senaste dagarna
Jag r mest taggad p FSD som jag tycker mig se som rtt kapabel redan nu.
Efter att Musk ropat varg sedan 2016 s tror jag vi strax har anlnt och till destinationen innan ret r slut.
Gissar p att aktien nr nya galna hjder under vr, och hst.
Tackar fr rabatten att ha tankat aktier under 600$
Citera
2021-03-09, 19:21
Medlem
Marknaden r helt tokig. Noll rim och reson.
Citera
2021-03-09, 19:31
Medlem
Bbobis avatar
Sg ett klipp om Dacias nya elbil. Trkiga siffror, lg topphastighet, 44 hstar och kort rckvidd. Men som snubben sger r det lngt ver vad som behvs fr 90% av bilresorna som utfrs (detta handlade om UK) dr medelhastigheten i tex London sgs ligga p 5 mph. S d spelar det ingen roll att den toppar trkiga 78 mph.

Alla som kr bensinbilar kr ju inte corvetter bara fr att dom r snabbare och starkare. Att ha en bil r en stor ekonomisk brda dom flesta vill hlla nere p. Varfr d betala fr ngot man inte behver? Borde inte elbilsgare vara mer mna om detta n andra? Varfr d vlja en Tesla?

Klart att Teslor liksom Corvetter kommer sljas fr det men r det ngot som tilltalar massorna? Knappast?
Senast redigerad av Bbobi 2021-03-09 kl. 19:34.
Citera
2021-03-09, 19:51
Medlem
Danskarna satsar 34 miljarder dollar p grn el p konstgjorda ar. Blir sjlvfrrjande p el och Teslas batteriparker.
https://www.youtube.com/watch?v=2GC3...r8_P0DqxPxYbPI

-------------------------------------------------------------------------------------------------

Tesla r bara i fosterstadiet och illasinnade "som vill ha resultat NU" mste ha fel i huvudet. Tror ni man kan omstlla till el p en dag? - GM/Ford et al r skrynkliga gubbar i framtstupa sidolge. - Amazon r Ullared p steroider. Google 'r en skmotor, ingen jvel kan ens hantera en skruvmejsel p Apple i Kalifornien dremot ltsas de slja "livsstilar". Om f r fr du en mobil med ditt Happy meal p Mc Donalds.

Inom 5 r r Dogecoin en FIAT tack vare Tesla. Teslas hela fretagsbeteende r en revolution som bara sker vart 1000 e r. Ut med reklamfolk, bankirer och andra menlsa parasiter i fretagen. Jag kommer ihg nr Volvo redan fr lnge sedan hade 400 miljoner bara i artficiella "vxlingsavgifter" varje r och det var lnge sedan. Tesla kper och betalar inte fr menlshet. Slut med lneslavar i Kina. Fan Tesla tnker tillverka bilar, solceller och batterier som frpackningsindustrin tillverkar lskburkar. Detta brjar man med utan "barlast" Glm "IKANO banken". Tesla/folket gr en egen valuta och nnu anar de som trycker och kontrollerar sedlar "monopol-minar" ingenting. Alla Teslas bilar r redo fr sjlvkrning nr det abonemanget kommer om 2 r.

https://www.youtube.com/watch?v=zB8_HbrxUi8
Senast redigerad av Kulturmarxist 2021-03-09 kl. 20:01.
Citera
2021-03-09, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Sg ett klipp om Dacias nya elbil. Trkiga siffror, lg topphastighet, 44 hstar och kort rckvidd. Men som snubben sger r det lngt ver vad som behvs fr 90% av bilresorna som utfrs (detta handlade om UK) dr medelhastigheten i tex London sgs ligga p 5 mph. S d spelar det ingen roll att den toppar trkiga 78 mph.

Alla som kr bensinbilar kr ju inte corvetter bara fr att dom r snabbare och starkare. Att ha en bil r en stor ekonomisk brda dom flesta vill hlla nere p. Varfr d betala fr ngot man inte behver? Borde inte elbilsgare vara mer mna om detta n andra? Varfr d vlja en Tesla?

Klart att Teslor liksom Corvetter kommer sljas fr det men r det ngot som tilltalar massorna? Knappast?

Med ditt resonemang kan man tnka varfr kper folk mercor, bmw? Kp dacia ist?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in