Citat:
Ursprungligen postat av
David86
Lngt fre i laddinfrastruktur? Av totalt 12000 laddpunkter i Sverige str Tesla fr ca 400 st... Jag tror inte ngon biltillverkare behver tnka tanken p att bygga ngot ntverk. OKQ8 ska ju bygga ut laddare p alla deras mackar nu tex.
Uppdatera remote r knappast en dealbreaker, funkar bilen som den ska frn fabrik r det inte ett bekymmer.
Fancy line keeping rcker lngt fr den normala bilisten, bara en adaptiv farthllare gr lngresor till en baggis..
Ngot som dremot r ett bekymmer r kanske om man ska till service med sin Tesla och bor i Kalmar och drfr mste kra till Gteborg, Malm eller Norrkping med bilen... Eller har Tesla ngot avtal med andra verkstder? Fr det knns om ngot som ett ganska stort bekymmer.
Det hrs att du inte r EV-gare - tminstone inte Tesla-gare. Jag r nybliven Tesla-gare och inte direkt ensam om stllningstagandet att om jag
inte kpte just en Tesla skulle det vara ett antal r bort innan jag gde EV verhuvudtaget. P sin hjd skulle det bli en hybrid. Kr man ner i Europa med en Tesla gr det hur bra som helst, men hela upplevelsen bygger p just teslas egna ntverk. Blir man med eller utan flit stende vid ngot annat svr man en stund och funderar p varfr man kr el. Har sjlv blivit stende vid manicker gud glmde i bde Tyskland och Schweiz. Sen lr man sig att Europa - frutom fr just Tesla - inte r redo fr EV och planerar sina val av bil (EV = Tesla, inte Tesla = inte EV) och sina resor drefter.
Bde remote-uppdatering (pga ny teknik) och chargers (flexibilitet/mobilitet, konstnadskalkyl, upplevelse)
r totala dealbreakers. Undantag till detta r sklart om man bor lantligt, fixar egen el och anvnder det som brukarbil fr att endast ta sig till sina invanda A-B (jobb, affr, kusinen i nromrdet osv). Drav att konkurrenterna bara kommer in p billiga bilar, klart det finns en sdan marknad fr billiga effektiva elbilar man hller p hemmaplan - men man vill inte grna betala en miljon fr den typen av bil (eller fr den delen en svensk model 3 fr >700 000:-).
Som det ser ut just nu spelar det liksom ingen roll om konkurrenter gr en bttre bil n modell 3/y. Man blir nyfiken i ngra sekunder innan man kommer p att "h.. n, det spelar ju ingen roll".
Om 10 r kanske marknaden r ikapp (eller frbi, menar ju inte att saker r omjliga), men det bygger ju d p att konkurrenter slutar stressa och gr saker lngsiktigt. Drav lidar-kommentaren. Om man hller p att stressa fram gimmicks i flera r medan Tesla bygger FSD r det ju frr eller senare en total tervndsgrnd.
EDIT: fr att frtydliga har jag sjlv inte ens kpt FSD d bilen r kpt fr Sverige/Europa och det r totalt meningslst hr idag. S ja, jag hller sjlv med om att "fancy line keeping" r det enda man behver idag (eller kanske snarare: det enda man fr). Men self driving handlar ju inte s mycket om vart vi r idag, utan vart vi r p vg.
EDIT2: D vi r i en aktietrd kan jag ocks frtydliga att jag ger 0 aktier i Tesla. Jag var p vg in p prisnivn 20% av nuvarande ATH, men sen stack det till himlen. S medan jag sjlv varit extremt bull fr TSLA s har nd aktien skjutit lngt ver vad jag frvntade mig. ven nu efter -35% ligger kursen en god bit ver vad jag hade som plan att g in p.