Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2021-02-15, 07:59
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powr
Det argumentet hller inte lnge till. Tesla snker sina kostnader hela tiden, men istllet fr att ka sin vinst s snker de priserna fr oss kunder. Tesla vill vxa s snabbt som mjligt och erbjuda s billiga bilar som mjligt.

Som du ser r allt en del av planen. Vinsterna kommer stadigt ka ska du se. De nya fabrikerna som blir klara i r kommer vara effektivare p att bygga bilar. Tesla vill maximera tillvxt, vilket r rtt uppenbart nr man ser hur aggressiva de r i sin expansion. Tv fabriker blir klara i r, och nsta fabrik redan planerad i Indien.

Lste du inte vad jag skrev om att Tesla inte har en produktion i Europa n?

Sjlvklart r de konkurrenter till Tesla. Vnta bara tills $25.000 bilen slpps, d ska vi se hur mnga som vljer en Zoe.

Det r ju precis det de gr! Som jag redan sagt till dig, Tesla snker endast priserna nr marginalerna kar! Tror du de r dumma i huvudet? Tror du inte de har bttre koll p sin ekonomi n dig?

Okej? Din pong r?
Vinsterna har kommit och kommer frn subventioner, de kommer inte frn deras lilla lda kallad biltillverkning. Problemet r att desto mer hybrider och rena elbilar de vriga biltillverkarna brjar att bygga, desto mindre behov har man av att kpa Teslas utslppsrtter.

Du menar att Tesla inte kan frakta bilar till EU och fylla den enorma efterfrgan som finns?

Om Tesla brjar slja en 25.000 dollars bil s lr miljarderna rinna mellan fingrarna nnu snabbare.
Citera
2021-02-15, 11:02
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av itsaek
Till alla Haters. Tesla r mycket mer n el-bilar, mycket mycket mer. Deras bilar r bara vad som syns ute i knckebyhult just nu.

Det r det enda som gr ngot avtryck att tala om i siffrorna ocks. Vilken verksamhet, frutom elbilarna, r viktig fr Tesla? Om du kommer med ngot exempel, visa grna p vilken omsttning Tesla har inom denna verksamhetsgren.

Visst, Tesla sysslar med olika grejer, men det r bara elbilarna som ger ngot omsttning att tala om. Resten r bara brus.
Citera
2021-02-15, 12:07
Medlem
Powrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Vinsterna har kommit och kommer frn subventioner, de kommer inte frn deras lilla lda kallad biltillverkning. Problemet r att desto mer hybrider och rena elbilar de vriga biltillverkarna brjar att bygga, desto mindre behov har man av att kpa Teslas utslppsrtter.
Varfr upprepar du samma sak igen? Har ju redan svarat p det.
Citat:
Du menar att Tesla inte kan frakta bilar till EU och fylla den enorma efterfrgan som finns?
Det r exakt det jag menar ja.
Citat:
Om Tesla brjar slja en 25.000 dollars bil s lr miljarderna rinna mellan fingrarna nnu snabbare.
Haha va? $25k bilen kommer ju fr fan slja som smr. Vad pratar du om?
Citera
2021-02-15, 12:57
Medlem
Powrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Det r det enda som gr ngot avtryck att tala om i siffrorna ocks. Vilken verksamhet, frutom elbilarna, r viktig fr Tesla? Om du kommer med ngot exempel, visa grna p vilken omsttning Tesla har inom denna verksamhetsgren.

Visst, Tesla sysslar med olika grejer, men det r bara elbilarna som ger ngot omsttning att tala om. Resten r bara brus.
Du brukar inte kolla p framtida tillvxt nr du analyserar ett fretag?
Citat:
Energy storage deployments grew substantially from 2019 to 2020. For the first time, our total battery deployments surpassed 3 GWh in a single year, which is an 83% increase compared to the prior year. This growth was driven mainly by the popularity of Megapack, our utility scale storage product. Powerwall demand continues to increase as the residential business continues to grow. While we have made progress on production, we should see even further increases in supply in the next few months.
Visst stmmer det att omsttningen av deras energy sales inte r i nrheten av bilfrsljningen *idag* men jag frstr inte ditt kortsiktiga tnkande.
Citat:
Our energy storage business continues to be supply-constrained as backlog remains strong. We are looking to increase capacity both on the manufacturing equipment side as well as supply chain side, to allow us to continue to grow at a similar pace again in 2021.
Om du ven lyssnade p Teslas earnings call webcast (vilket du antagligen inte gjorde) s nmnde de att de var tvungna att fokusera nstan hela fretaget p att rampa upp produktionen av Model 3&Y. Nu kommer de kunna fokusera mer p energibiten.

Du kan lsa mer p deras rapport hr: https://tesla-cdn.thron.com/static/1...-Update.pdf%22
Citera
2021-02-15, 13:42
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Varfr upprepar du samma sak igen? Har ju redan svarat p det.

Det r exakt det jag menar ja.

Haha va? $25k bilen kommer ju fr fan slja som smr. Vad pratar du om?

https://www.fool.com/investing/2020/...8-aef16ecbffeb
Citera
2021-02-15, 13:50
Medlem
Citat:
Som jag frsttt det brjar mjligheterna fr Tesla att slja dessa regulatory credits frsvinna i nrtid d dom kommit upp i taket p dom, om detta hnder kommer vinsten troligtvis frsvinna d nuvarande frsljning ej rcker, vad krvs fr att Tesla ska exkluderas frn S&P 500?
Citera
2021-02-15, 14:23
Medlem
wwrs avatar
Laddststionerna fr kbildning s Tesla frsker pverka folk att anvnda dessa mer p helger.
https://www.teslarati.com/tesla-norw...queue-fix/amp/
Citera
2021-02-15, 14:42
Medlem
Powrs avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av David86
Som jag frsttt det brjar mjligheterna fr Tesla att slja dessa regulatory credits frsvinna i nrtid d dom kommit upp i taket p dom, om detta hnder kommer vinsten troligtvis frsvinna d nuvarande frsljning ej rcker, vad krvs fr att Tesla ska exkluderas frn S&P 500?
Tesla har gtt med vinst de senaste 5 kvartalen, med krediterna inrknade. Som ni ser p grafen som Sonnenwende lnkade s slde Tesla krediter fr $134m under Q4 2019, d de brjade rapportera vinst. Det r 74% mindre n krediter slda under Q2 2020
Lt mig frga er en sak. Varfr tror ni att de gick med vinst trots 74% mindre krediter slda? Varfr tror ni att trots med 285% mer slda krediter s hade inte vinsten kat mrkbart?
Svara p de frgorna s kan jag ge er det rtta svaret sen.
Citera
2021-02-15, 15:28
Medlem
Citat:
Tesla har gtt med vinst de senaste 5 kvartalen, med krediterna inrknade. Som ni ser p grafen som Sonnenwende lnkade s slde Tesla krediter fr $134m under Q4 2019, d de brjade rapportera vinst. Det r 74% mindre n krediter slda under Q2 2020
Lt mig frga er en sak. Varfr tror ni att de gick med vinst trots 74% mindre krediter slda? Varfr tror ni att trots med 285% mer slda krediter s hade inte vinsten kat mrkbart?
Svara p de frgorna s kan jag ge er det rtta svaret sen.
Frstr inte riktigt frgestllningen, men om Tesla inte lyckades ka vinsten dramatiskt trots 285% mer slda krediter talar det ju snarare fr att frlusterna blivit nnu strre under kvartalen 2020 n dom var Q4 2019...
Citera
2021-02-15, 16:08
Medlem
Powrs avatar
Citat:
Frstr inte riktigt frgestllningen, men om Tesla inte lyckades ka vinsten dramatiskt trots 285% mer slda krediter talar det ju snarare fr att frlusterna blivit nnu strre under kvartalen 2020 n dom var Q4 2019...
Fel svar. Frsk att se helhetsbilden istllet fr att automatiskt anta det vrsta.
Ju mer krediter de sljer, desto snabbare kan de expandera, vilket vi har sett under 2020.
Citat:
We need to, you know, not go bankrupt, obviously, thats important....But were not trying to be super profitable, either, Musk said toward the end of Wednesdays conference call.
I think just we want to be like slightly profitable and maximize growth and make the cars as affordable as possible, he concluded.
Frstr du varfr vinsten r ungefr densamma oavsett antal krediter slda nu?

Egentligen r det vldigt uppenbart. Varfr skulle Tesla inte utnyttja dessa krediter till att expandera? Konkurrenterna betalar fr Teslas nya fabriker LOL. Det r ju genialiskt egentligen, och det hade varit rent utsagt efterblivet att inte satsa p tillvxt medan dessa krediter fortfarande r tillgngliga. Tesla vet att dessa krediter s smningom kommer frsvinna. Det har de sagt en jvla massa gnger redan.
Citera
2021-02-15, 16:28
Medlem
Citat:
Fel svar. Frsk att se helhetsbilden istllet fr att automatiskt anta det vrsta.
Ju mer krediter de sljer, desto snabbare kan de expandera, vilket vi har sett under 2020.

Frstr du varfr vinsten r ungefr densamma oavsett antal krediter slda nu?

Egentligen r det vldigt uppenbart. Varfr skulle Tesla inte utnyttja dessa krediter till att expandera? Konkurrenterna betalar fr Teslas nya fabriker LOL. Det r ju genialiskt egentligen, och det hade varit rent utsagt efterblivet att inte satsa p tillvxt medan dessa krediter fortfarande r tillgngliga. Tesla vet att dessa krediter s smningom kommer frsvinna. Det har de sagt en jvla massa gnger redan.
Vadd anta det vrsta, jag skrev ju bara som det var, eller menar du att det inte r pga de slda krediterna som Tesla lyckats visa vinstsiffror de senaste 5 kvartalen? Jag ser vad dom gr, dom vill visa vinstsiffror men har inte mjlighet att gra det utan att slja krediter, det r vl okej, men d kommer frgan vad som hnder nr det inte gr slja krediter lngre?

Jag ser inte riktigt vinsten i att slja mnga bilar med liten vinst framfr att slja dom fr vad marknaden vill betala fr dom utan att efterfrgan sviktar, iaf inte ekonomiskt. Om nu Musk har en mission att f ut mnga elbilar fr att rdda klimatet r det vl hedervrt, men om man som aktiegare i fretaget vill f utdelning fr pengarna ser jag inte riktigt hur dom mlen gr ihop.

Bilen kper man och ger sen i mnga r, eftersom Teslor inte behver s mycket service (Tesla vill ju knappt man ska serva bilarna) ser jag inte riktigt hur man ska f intkter frn bilarna efter frsljningen. Sen kommer ju alltid frgorna om hur bra batterierna hller, risken finns alltid att man gjort en miss och mste byta ut en massa batterier p garantin vilket troligtvis skulle ta upp den vinsten man gjorde vid frsljningen, speciellt om man bestmmer sig fr att ta ut sm marginaler p bilarna (vilket man troligtvis fr gra om man ska frverkliga 25k bilen).

Desto fler bilar man sljer desto mer mste man ocks bygga ut sitt supercharger ntverk, man vill ju knappast kparna ska f st i ker till dessa, det r inte bra fr framtida frsljning. D blir det ytterligare en utgift..
Citera
2021-02-15, 17:21
Medlem
Powrs avatar
Citat:
Vadd anta det vrsta, jag skrev ju bara som det var, eller menar du att det inte r pga de slda krediterna som Tesla lyckats visa vinstsiffror de senaste 5 kvartalen? Jag ser vad dom gr, dom vill visa vinstsiffror men har inte mjlighet att gra det utan att slja krediter, det r vl okej, men d kommer frgan vad som hnder nr det inte gr slja krediter lngre?

Jag ser inte riktigt vinsten i att slja mnga bilar med liten vinst framfr att slja dom fr vad marknaden vill betala fr dom utan att efterfrgan sviktar, iaf inte ekonomiskt. Om nu Musk har en mission att f ut mnga elbilar fr att rdda klimatet r det vl hedervrt, men om man som aktiegare i fretaget vill f utdelning fr pengarna ser jag inte riktigt hur dom mlen gr ihop.

Bilen kper man och ger sen i mnga r, eftersom Teslor inte behver s mycket service (Tesla vill ju knappt man ska serva bilarna) ser jag inte riktigt hur man ska f intkter frn bilarna efter frsljningen. Sen kommer ju alltid frgorna om hur bra batterierna hller, risken finns alltid att man gjort en miss och mste byta ut en massa batterier p garantin vilket troligtvis skulle ta upp den vinsten man gjorde vid frsljningen, speciellt om man bestmmer sig fr att ta ut sm marginaler p bilarna (vilket man troligtvis fr gra om man ska frverkliga 25k bilen).

Desto fler bilar man sljer desto mer mste man ocks bygga ut sitt supercharger ntverk, man vill ju knappast kparna ska f st i ker till dessa, det r inte bra fr framtida frsljning. D blir det ytterligare en utgift..
Suck... Du frstr fortfarande inte. Jag ger det ett sista frsk, sen fr det vara.

Du fattar att expansion r en utgift va? Det r inte gratis att expandera s aggressivt som Tesla gr just nu.

Fattar du inte att nr de lyckats n sitt produktionsml p flera miljoner bilar per r, att utgifterna kommer minska, drav kad vinst?

Fattar du inte att Tesla redan har bst vinstmarginal p sina bilar jmfrt med konkurrenterna?

Fattar du inte att krediterna r 100% vinst och ger de mjlighet att bygga dubbelt s mnga fabriker som fregende r och fortfarande hlla ungefr samma vinst?

Fattar du inte att Tesla fokuserar p maximal tillvxt, s snabbt som mjligt? De hller sig till ca 1% vinst fr att kunna anvnda kapitalet till att vxa. Nu ska det byggas en fabrik i Indien ocks. Ser du inte ett mnster hr? Hur dum fr man vara egentligen...

Jag frsker verkligen att inte vara otrevlig hr, men det r svrt att inte bli frustrerad nr man pratar med folk som har noll koll, och som dessutom vgrar lyssna p logik.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in