Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2021-02-13, 23:27
Medlem
Powrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Var trkigt nr Tesla gick ner s mycket och fr det faktum att det r min strsta aktie, men sedan vnde det i sista sekund under fredagen.

Knns som att med nyheterna om Indien och det faktum att Tesla gtt ner s mycket senaste tiden, sp borde tisdagen bli en grn dag fr Tesla, eller?
Fan hoppas inte det r grnt, ska ju kpa mer nsta mnad
Om du kper p varje dipp s kommer du till slut se fram emot rda dagar. Men den r rtt dyr nu s frstr att det kanske inte r aktuellt.
Citera
2021-02-13, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brota
Elon Musk gr nu ut och sgar Bill Gates.

https://electrek.co/2021/02/12/elon-...la-lost-money/

Helt otroligt hur korkad Gates verkar vara... Hur kan man ens gra ngot s dumt

Det r ju en ren spekulation/rykte. De har ju inte ens pratat med Gates. Ljligt att gra en hna av en fjder innan man vet mer.
Citera
2021-02-14, 08:31
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powr
Finns en vldigt logisk frklaring till varfr Tesla tappat i Europa. De har bara tv fabriker som producerar bilar, USA och Kina. Blir rtt svrt att tillgodose Europa med bilar med tanke p den hga efterfrgan dr fabrikerna ligger.
Lgg sedan p importkostnader och importskatt till EU, d blir det svrt att konkurrera prismssigt med t.ex VW id.3 och Renault Zoe.

Jag rknar med en prissnkning p ungefr 10% nr Giga Berlin r igng.
Priserna i Sverige kommer dock alltid vara dyrare pga 25% moms. Det kommer vi inte komma undan tyvrr. Men det kommer nd bli mycket billigare n idag.
Teslas hela vinst kommer ifrn slda utslppsrtter, inte biltillverkning.
Tesla kade dock produktionen och nd tappar man i Europa. Alla EV bilar r dyra pga subventioner, Renault Zoe konkurrerar knappast om Teslas kunder.
Om Tesla skall fixa en snabbt vxande EV konkurrens s mste priserna ned, d blir det nnu svrare att tjna pengar p detalj gr. Men va fan det finns Bitcoin att spekulera med.
Citera
2021-02-14, 09:59
Medlem
Powrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Teslas hela vinst kommer ifrn slda utslppsrtter, inte biltillverkning.
Det argumentet hller inte lnge till. Tesla snker sina kostnader hela tiden, men istllet fr att ka sin vinst s snker de priserna fr oss kunder. Tesla vill vxa s snabbt som mjligt och erbjuda s billiga bilar som mjligt.
Citat:
We need to, you know, not go bankrupt, obviously, thats important....But were not trying to be super profitable, either, Musk said toward the end of Wednesdays conference call.
I think just we want to be like slightly profitable and maximize growth and make the cars as affordable as possible, he concluded.
Som du ser r allt en del av planen. Vinsterna kommer stadigt ka ska du se. De nya fabrikerna som blir klara i r kommer vara effektivare p att bygga bilar. Tesla vill maximera tillvxt, vilket r rtt uppenbart nr man ser hur aggressiva de r i sin expansion. Tv fabriker blir klara i r, och nsta fabrik redan planerad i Indien.
Citat:
Tesla kade dock produktionen och nd tappar man i Europa.
Lste du inte vad jag skrev om att Tesla inte har en produktion i Europa n?
Citat:
Renault Zoe konkurrerar knappast om Teslas kunder.
Sjlvklart r de konkurrenter till Tesla. Vnta bara tills $25.000 bilen slpps, d ska vi se hur mnga som vljer en Zoe.
Citat:
Om Tesla skall fixa en snabbt vxande EV konkurrens s mste priserna ned, d blir det nnu svrare att tjna pengar p detalj gr.
Det r ju precis det de gr! Som jag redan sagt till dig, Tesla snker endast priserna nr marginalerna kar! Tror du de r dumma i huvudet? Tror du inte de har bttre koll p sin ekonomi n dig?
Citat:
Men va fan det finns Bitcoin att spekulera med.
Okej? Din pong r?
Citera
2021-02-14, 10:04
Medlem
Citat:
Nu gr Elon Musk ut med att Roadstern kommer att kunna flyga/svva kortare strckor.

https://www.teslarati.com/tesla-next...-musk-podcast/

r detta brjan p flygande bilar frn Tesla?

Det finns redan flygande bilar de kallas fr flygplan.
Citera
2021-02-14, 10:20
Medlem
Citat:
Elon Musk gr nu ut och sgar Bill Gates.

https://electrek.co/2021/02/12/elon-...la-lost-money/

Helt otroligt hur korkad Gates verkar vara... Hur kan man ens gra ngot s dumt
.

Gates tror p det han lser i mediegarnas pamfletter. Det r dumt. Elon sger inte att Bill r elak, - bara att han r dum. - Blankare ( mediegare) har frlorat 38 miljarder dollar bara 2020 p Tesla Inc. Bonniers kanske r en av dem? Dessa mot mnniskor som lever av att riva andras sandslott pverkar andra och framfrallt kan inte tex Soros, shorters ngot annat. De kan ingenting. Mitt tips till Gates. Ignore media. Ignore wallstreet. Ignore the banks och byt rdgivare och sluta ring Greta.
Senast redigerad av Kulturmarxist 2021-02-14 kl. 10:24.
Citera
2021-02-14, 10:48
Medlem
bajssprutans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Purovsky
Nt liknande har vl redan hnt i Norge? Minskade skattefrdelar om jag inte minns fel.
Ja, och den smaskigaste frdelen att kra i kollektivfltet begrnsades d bussfilen cloggades upp med elbilar p vissa vestkantomrden i Oslo.

Att bara kra frbi kn i rusningstid och spara en timme av sitt liv varje dag stter folk pris p.
Citera
2021-02-14, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Powr
Sjlvklart r de konkurrenter till Tesla. Vnta bara tills $25.000 bilen slpps, d ska vi se hur mnga som vljer en Zoe.
Jag brjar bli riktigt trtt p detta eviga tjat om $25k teslan. Tror ni fanboys att det kommer vara en model x eller? Ni fattar att den kommer vara s enkel och strippad s man knappt vill kalla det en tesla. Det finns redan EVs fr under$25k idag fr den delen. Frmodligen av samma kaliber i kvalitet som Teslas variant kommer vara.
Citera
2021-02-14, 23:15
Medlem
En amerikansks pensionsfond. - Vanguard har precis kpt 57 miljoner Tesla aktier trots all time high.
Tesla bygger inte bilar. Tesla inc r ett eco-system.
Citera
2021-02-14, 23:17
Medlem
Powrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan70
Jag brjar bli riktigt trtt p detta eviga tjat om $25k teslan. Tror ni fanboys att det kommer vara en model x eller? Ni fattar att den kommer vara s enkel och strippad s man knappt vill kalla det en tesla. Det finns redan EVs fr under$25k idag fr den delen. Frmodligen av samma kaliber i kvalitet som Teslas variant kommer vara.
Jag skiter fullstndigt om du blir trtt p det. Det r jvligt stort fr Tesla nr den vl slpps s jag kommer fortstta nmna det.

Enkel och strippad? Den kommer ha kortare rckvidd och smre prestanda ja, men den kommer fortfarande sl alla konkurrenters motsvarighet. Det du inte verkar frst r att mycket av det som gr en Tesla till Tesla sitter i mjukvaran.

Lnka grna den bsta elbilen du hittar fr $25k.
Citera
2021-02-15, 07:00
Medlem
wwrs avatar
Det gller inte bara Tesla men en stor del av den "grna" bilmarknaden r mest bluff. Det hr kom via Googlefldet, en snitsig pickup som psts drivas med brnsleceller.
Citat:
Glickenhaus Shows Off Hydrogen-Powered Boot Pick Up
Men klickar man och lser artikeln s verkar det vara en filmproducent som anvnt fotoredigering fr att skapa bilder av en bil.
Citat:
Pictured are renders of both two-door and four-door versions of the Boot Zero.
Som jag tolkar det i alla fall.

https://www.motor1.com/news/487961/g...ered-boot/amp/

Den bil som produceras verkar ha en 840 hk V8 och anvndas fr off-road-krning.
Citat:
Glickenhaus Boot might get 840-hp LT5 V-8 engine option
https://www.motorauthority.com/news/...-engine-option
Senast redigerad av wwr 2021-02-15 kl. 07:04.
Citera
2021-02-15, 07:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan70
S lnge tesla leverera en bil till $25k som ger strre vrden till konsumenten n vad konkurrenterna gr, s kommer det att vara en framgng.

El-bil kommer dock inte bli srskilt stort i Sverige med tanke p hur el-ntet r underdimensionerat fr en strre elektrifiering av fordonsflottan.

Hr i Norge ska jag frska kpa en cybertruck s fort det r mjligt att kpa frn giga-berlin.

Till alla Haters. Tesla r mycket mer n el-bilar, mycket mycket mer. Deras bilar r bara vad som syns ute i knckebyhult just nu.

Till alla players. Jag menar att marknaden vervrderar aktien, men det r mnga delar av brsen som r just nu. All teknik som r paradigmskiftesdrivande har exploderat efter kraschen 2020. Jag har sett siffror p makro som menar att brsen 2021 kommer se en korrigering till 51% sannolikhet. 17% sannolikhet fr en krasch 2021 och resten r bara ny ATH.

S Tesla r dyrt att leka med just nu, men det gr fortfarande att handla med aktien s lnge du r aktiv i frvaltningen. Jag hade inte kpt idag och tittat till om 6 mnader. Det hade varit dumt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in