Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2021-03-14, 12:06
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Hller med att styckena r lite mrkliga. Kan frtydliga: hrdvaran r skrp men rckvidden och mjukvaran r bra.

Statligt std r inte bara direkt std utan ven subventioner.

Jag sger inte att du ska slja ngra tesla aktier. Jag tror faktiskt att aktierna kommer att fortstta ka pga hype och fanboys som driver upp vrdet. Som bekant s har aktiernas vrde inte alltid med produktens kvalitet att gra. Man kan allts tjna stora pengar p att kpa och slja tesla aktier, ngot jag sjlv gr.

Det enda jag motstter mig r att tesla p ngot stt har en frtrfflig produkt som ska vara verlgsen alla andra. VW, Daimler, Volvo, etc har byggt och utvecklat bilar i 100 r. Jag har arbetat p VWs RoD och jobbar just nu p Volvos RoD. VW r ett mktigt fretag och kommer att dominera marknaden i rtionden framver.

Och fair som jag r s kan jag nmna en del bra saker som tesla gr. De har en riktigt bra kablage-arkitektur. De har haft tid att i lugn och ro utveckla rena elbilsplatformar medans vi p VW och Volvo har ftt bastardisera frbrnningsplattformarna och stta ett stort batteri under. Men det r liksom inget rocket-Sience och det kommer vi snabbt ikapp. Speciellt nr vi skruvar loss teslor och lr oss av deras misstag.

Tesla har ven i linje med deras hgautomatiska produktion en stor del gjutningsdetaljer. Det r riktigt bra fr kostnad och lgre komplexitet av produktionen.

Men fljande gller fortfarande: tesla sljer 200 000 bilar per r. VW 11 miljoner. Finns det ens 1 miljon producerade teslor? VW producerar en miljon bilar per mnad.

Jag r lng i VW och handlar grna tesla aktier som jag sljer av nr fanboysen pumpat upp kursen .

Du haka upp dig ondigt p gammal historik. Saker och ting kommer frndras.

Man kan tycka vad man vill om elbilar med utvecklingen r reell. De flest kommer kra elbilar om 10 r och vxtpotentialen i den marknaden r drfr helt enorm.

Att etablera ett bilfretag som hller i lngden r oerhrt svrt. Det r s mycket som mste stmma. Tesla har varit utrknade mnga gnger, men de finns kvar strre n ngonsin. Det hr fr att stanna.

Jag sger inte att VW, Volvo och de andra inte kommer finnas kvar. De som har rtt strategi kommer vxa bra ocks.

Tesla bygger ut fabriker verallt och produktionen kommer ka. De har garanterat teknologi de inte ens visat fram n. De kommer gra vad som helst fr att ligga i den absoluta fronten.

Som Elon sjlv uttrycker: enda riktiga underlag fr att sparka mina anstllda r att inte vara kreativ eller konstant vilja att frbttra vra produkter. Han har en unik frmga att vlja team och sortera bort ondig personal.

Att deras hrdvara skulle vara skrp r ju isfall en gldjande nyhet, eftersom frbttringspotentialen blir nnu bttre.

Jag sger 2000dollar om 5 r som lgstaniv.
Citera
2021-03-14, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barfotalasse
Du haka upp dig ondigt p gammal historik. Saker och ting kommer frndras.

Man kan tycka vad man vill om elbilar med utvecklingen r reell. De flest kommer kra elbilar om 10 r och vxtpotentialen i den marknaden r drfr helt enorm.

Att etablera ett bilfretag som hller i lngden r oerhrt svrt. Det r s mycket som mste stmma. Tesla har varit utrknade mnga gnger, men de finns kvar strre n ngonsin. Det hr fr att stanna.

Jag sger inte att VW, Volvo och de andra inte kommer finnas kvar. De som har rtt strategi kommer vxa bra ocks.

Tesla bygger ut fabriker verallt och produktionen kommer ka. De har garanterat teknologi de inte ens visat fram n. De kommer gra vad som helst fr att ligga i den absoluta fronten.

Som Elon sjlv uttrycker: enda riktiga underlag fr att sparka mina anstllda r att inte vara kreativ eller konstant vilja att frbttra vra produkter. Han har en unik frmga att vlja team och sortera bort ondig personal.

Att deras hrdvara skulle vara skrp r ju isfall en gldjande nyhet, eftersom frbttringspotentialen blir nnu bttre.

Jag sger 2000dollar om 5 r som lgstaniv.

Som sagt. Jag sger inte emot att aktien kan komma att ka till de niverna du sger. Det som dock r fnigt r att vrdet hela tiden motiveras med fundamenta som inte finns. Och nej, ngon phittad potential om att tesla ska slja 100 miljoner bilar 2030 rknas inte som fundamenta.

Jag har gt tesla aktier frn och till sedan maj frra ret. Det r en fin aktie att handla med pga fluktuationerna .
Citera
2021-03-14, 12:19
Medlem
Citat:
Det r fr att Volvo fortfarande mste tjna pengar, du vet. Snt som Tesla inte behver gra n. Dessutom r strategin tydlig, en abrupt vergng till elbilar, vilket vi enkelt kan genomfra inom ngot r, r rtt korkad nr laddningsinfrastrukturen fortfarande r undermlig. Vi har redan tv rena elbilar, XC40 och C40. Vi hller p att utveckla tv rena elbilsplattformar med lansering av frsta bilen inom ngot r. Och parallellt utvecklar vi vra hybrider som vi tror kommer att tcka ett stort marknadssegment kommande ren. Med en T8 kan du kra runt 2-4 mil p el, vilket fr de flesta resor r fullt tillrckligt.

Tesla r sedan lngt ifrn unika som skr bort ondiga terfrsljare i kedjan. Volvo har dumpat Bilia och Daimler fljer samma spr.

Kopplingen Tesla-BTC sger frvrigt allt man behver veta om denna bubbla.

Volvo r bra. Men Elon Musk r ett geni som ser alla svagheter i "moderna" fretag. Folk som irrar omkring i gyllene golfbilar och jmfr klockor med varandra. Reklambudgetar, och tex "vxlingsavgifter" som banker hittar p. Volvo betalar skert 400-500 miljoner till banker i olika "avgifter" bara fr att byta FIAT (valutor) Tesla ser igenom det och ser det som ett handikapp. Drfr kommer valutor som tex Dogecoin. Banker r/blir totalt obsoleta. De behvdes frut. Idag behver ingen dem och deras artificiella "vxlingsavgifter" mm. - Den som bestmmer vrdet p Tesla r DU. Inte Elon Musk. Elons storhet r inte bilarna, - det r hans fretagskultur som r genialisk hans vgrande att ha underleverantrer, vgra kpa reklam och tex att bygga batterierna sjlv osv. Han r fysiker och ingen "livsstilskonstruktr". En rymdbas byggd av partytlt! (Boca Chicka) och den som inte leker flja John blir faktiskt Nokia. - Pengar r Musks sista problem eftersom han inte bryr sig om pengar eller status. Det blir ett stlbad fr alla andra biltillverkare, lastbilar, fartyg och tg och hus och energileverantrer. Musk tnker bygga bilar, batterier mm i samma takt som Coca Cola fyller burkar.

OT. Visste ni att Cocc Cola bara sldes i specialla barer frst och en man kom till chefen och sa att han ville slja Cola p flaskor. Coca Cola chefen tyckte idn var s dum att han fick kpa rttigheterna fr flaskfrsljning fr 1 dollar. Coca Cola chefen kunde d bara inte frestlla sig logistiken helt enkelt och sg det som ett totalt vansinnigt projekt "skicka ut och samla in flaskor" men Cola fick slja den hemliga sirapen i alla fall som trst. Idag tror ingen p en nr man sger t dem att Teslas bilar kommer att kra 200% bttre n mnniskor inom 18 mnader och inom 10 r finns inga chaffrer. Open-AI

Tesla r frmst ett energibolag. Inte en biltillverkare. Folk kommer att byta el med varandra och FSD (sjlvkrningstekniken) blir ett abonnemang. Tesla kan enkelt ta 1000 dollar i mnaden fr sjlvkrande lastbilar i abonemangsavgift. vanliga bilar gissar jag op 500-1000 kr i mnaden. Lite som Simon Speis som flg ner folk utan vinst till Spanien och plockade dem p pengarna dr istllet p grisfesten. Drfr kommer Tesla att brja slja elbilar fr 25 000 dollar inom 18 mnader.
Senast redigerad av Kulturmarxist 2021-03-14 kl. 12:23.
Citera
2021-03-14, 12:31
Citat:
Som sagt. Jag sger inte emot att aktien kan komma att ka till de niverna du sger. Det som dock r fnigt r att vrdet hela tiden motiveras med fundamenta som inte finns. Och nej, ngon phittad potential om att tesla ska slja 100 miljoner bilar 2030 rknas inte som fundamenta.

Jag har gt tesla aktier frn och till sedan maj frra ret. Det r en fin aktie att handla med pga fluktuationerna .

Fundamentan i Tesla r Elon Musks genialitet. Han r helt unik och lyckas med precis allt han gr och bestmmer sig fr. Frn Paypal och tunlarna i LA till SpaceX och Neurolink. Tesla lgger han mest mda p och kommer helt garanterat inte vara ngot undantag.
Citera
2021-03-14, 12:59
Medlem
Citat:
Fundamentan i Tesla r Elon Musks genialitet. Han r helt unik och lyckas med precis allt han gr och bestmmer sig fr. Frn Paypal och tunlarna i LA till SpaceX och Neurolink. Tesla lgger han mest mda p och kommer helt garanterat inte vara ngot undantag.

Jag kper allt detta och jag gillar Elon Musk. Men det r inte ett fundament. Ett fundament r ngot konkret. Att bara sga att Elon Musk r ett geni r allts inte ett fundament. Exempel p fundament i sammanhanget r antalet slda bilar, vinst per bil, etc.
Citera
2021-03-14, 13:13
Citat:
Jag kper allt detta och jag gillar Elon Musk. Men det r inte ett fundament. Ett fundament r ngot konkret. Att bara sga att Elon Musk r ett geni r allts inte ett fundament. Exempel p fundament i sammanhanget r antalet slda bilar, vinst per bil, etc.

Jo, jag vet. Men det r det sista jag r orolig ver.

Tesla bygger nya fabriker, kommer gra produktionen effektivare och ven brja med billigare modeller.

Det Tesla gr mer n alla andra r att konstant utveckla, forska och terinvestera i ny teknologi. De brnner nstan allt p det.
Citera
2021-03-14, 13:33
Medlem
Citat:
Jo, jag vet. Men det r det sista jag r orolig ver.

Tesla bygger nya fabriker, kommer gra produktionen effektivare och ven brja med billigare modeller.

Det Tesla gr mer n alla andra r att konstant utveckla, forska och terinvestera i ny teknologi. De brnner nstan allt p det.

Det sista stycket r oerhrt intressant fr mig som r verksam inom forskning och utveckling i bilindustrin. Kan du konkret redogra, med siffror och konkreta exempel, att Tesla gr mer n alla andra nr det gller att terinvestera vinst i ny teknologi? Det r ett vldigt starkt uttalande fr en person som jag gissar inte har med bilindustrin och forskning och gra. Lt hra, detta r intressant.
Citera
2021-03-14, 13:41
Medlem
Powrs avatar
Citat:
Jag tror allt handlar om vad man tror kommer hnda i framtiden. Vi som r lng Tesla tror att de kommer producera 10-20 miljoner bilar om ret 2030, vi tror Tesla kommer vara frst med att erbjuda level 5, vi tror att Tesla kommer vnda upp och ner p hela energi sektorn.
De som sitter och vntar p att all fundamenta ska vara frdigt idag kommer ju missa tget.
De bsta investeringarna r nr man satsar sina pengar *innan* alla ml r ndda.
Citera
2021-03-14, 13:47
Citat:
Det sista stycket r oerhrt intressant fr mig som r verksam inom forskning och utveckling i bilindustrin. Kan du konkret redogra, med siffror och konkreta exempel, att Tesla gr mer n alla andra nr det gller att terinvestera vinst i ny teknologi? Det r ett vldigt starkt uttalande fr en person som jag gissar inte har med bilindustrin och forskning och gra. Lt hra, detta r intressant.

Lyssna p GRE med Elon Musk. Det finns tv avsnitt.

Dr sger han att i princip allt verskott gr till utveckling.
Citera
2021-03-14, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Powr
Jag tror allt handlar om vad man tror kommer hnda i framtiden. Vi som r lng Tesla tror att de kommer producera 10-20 miljoner bilar om ret 2030, vi tror Tesla kommer vara frst med att erbjuda level 5, vi tror att Tesla kommer vnda upp och ner p hela energi sektorn.
De som sitter och vntar p att all fundamenta ska vara frdigt idag kommer ju missa tget.
De bsta investeringarna r nr man satsar sina pengar *innan* alla ml r ndda.

Det r allts en frhoppning. Gamble som har noll med fundamenta att gra utan ngot man tror ska ske.
Citera
2021-03-14, 14:19
Medlem
libbens avatar
Citat:
Det r allts en frhoppning. Gamble som har noll med fundamenta att gra utan ngot man tror ska ske.

Frutom att de redan har solcellspaneler p plats billigare n konkurrenterna samt integrerat i taket som r tligare tak n andra tak. De har redan batteristorageslsningar och hjlper redan olika utsatta omrden i vrlden med att balansera sitt energint. Bilarna blir hela tiden lite billigare och lite bttre. FSD kommer med stor sannolikhet hnda med tanke p hur AI fungerar och hur lngt de redan kommit. Robotaxis osv kanske inte sker p samma drmmande stt som redan mlats upp. Men tids nog s.

Nej, du klarar helt enkelt inte av att se all fundament som redan lmnat startgropen och r p vg att bli verklighet inom alla deras omrden.

Du fr grna fortstta ha skygglapparna p. Mig gr det inget om ni r mnga non belivers, det hller aktiekursen nere lite till. Fr varje mnad kper jag mer medans ni andra tjatar om bilar och att det inte kommer g och inga fundament finns.

Bertta hur du som troligen inte verkar inom denna bransch vet bttre n Elon Musk som levt i denna verklighet i rtioenden med att frbttra framtiden inom dessa omrden och investerat alla sina pengar och gr ett stort avtryck redan nu. Bertta hur du vet bttre n Elon om hans omrde om att det inte finns ngra fundament fr kommande 5-10 r.

Sg ven det till alla stora investerar som vrderar bolag och gjort det framgngsrikt och ser att allt Tesla gr r att bdda infr framtiden och vi r bara i startgropen fr vad som komma skall.
Citera
2021-03-14, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av libben
Frutom att de redan har solcellspaneler p plats billigare n konkurrenterna samt integrerat i taket som r tligare tak n andra tak. De har redan batteristorageslsningar och hjlper redan olika utsatta omrden i vrlden med att balansera sitt energint. Bilarna blir hela tiden lite billigare och lite bttre. FSD kommer med stor sannolikhet hnda med tanke p hur AI fungerar och hur lngt de redan kommit. Robotaxis osv kanske inte sker p samma drmmande stt som redan mlats upp. Men tids nog s.

Nej, du klarar helt enkelt inte av att se all fundament som redan lmnat startgropen och r p vg att bli verklighet inom alla deras omrden.

Du fr grna fortstta ha skygglapparna p. Mig gr det inget om ni r mnga non belivers, det hller aktiekursen nere lite till. Fr varje mnad kper jag mer medans ni andra tjatar om bilar och att det inte kommer g och inga fundament finns.

Bertta hur du som troligen inte verkar inom denna bransch vet bttre n Elon Musk som levt i denna verklighet i rtioenden med att frbttra framtiden inom dessa omrden och investerat alla sina pengar och gr ett stort avtryck redan nu. Bertta hur du vet bttre n Elon om hans omrde om att det inte finns ngra fundament fr kommande 5-10 r.

Sg ven det till alla stora investerar som vrderar bolag och gjort det framgngsrikt och ser att allt Tesla gr r att bdda infr framtiden och vi r bara i startgropen fr vad som komma skall.

Med ett pe som pendlar mellan 1100 och 1300 s r Tesla redan vrderat till 2030.

Du frstr det va?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in