Citat:
Ursprungligen postat av
Mackan70
Jag tror skert de kan slja 1 miljon bilar i r. Sen tror jag inte det rcker fr att hja aktiekursen.
Jag tror lite att tget redan gtt fr Tesla. Det r bara att gratulera alla som gjort stora pengar p det, men jag tror helt enkelt att den strsta tillvxtresan redan skett.
Tesla r helt enkelt fr stora fr att kunna vxa 4 ggr per r ssom exempelvis Xpeng vilket gr att det finns mer att hmta i Xpeng aktien.
Sedan tror jag samtliga EV tillverkare kommer vxa p bra utav den enkla anledningen att ICE fasas ut till frdel fr EV
1 miljon bilar r i bsta fall, tror wallstreet frvntar sig 866k men det ndras varje kvartal. Jag hller med om att det antagligen inte kommer ka kursen mrkvrdigt enbart p det.
Det som kommer f Tesla att bryta loss frn $600 snret r FSD, 4680 batterierna, Berlin&Austin produktion, kad energifrsljning, kad vinst m.m.
Tget har absolut inte gtt, men sjlvklart r de fr stora fr att ha en lika stor kning som de hade 2020.
Mnga tror fortfarande att Tesla inte kan gra vinst utan krediter och det r helt fel! Om man fr gratis pengar frn konkurrenterna s tycker jag det r sjlvklart att man terinvesterar det till tillvxt, och det kommer bli uppenbart nsta r.
Det finns mnga bra videor man kan se angende Teslas vinst, men de r rtt lnga p minst 20 min, men ingen verkar vilja gra research hr.
Rtt enkelt egentligen, Tesla har redan hgsta marginaler idag som en ganska liten biltillverkare. Marginalerna kommer ka markant nr 4680 batterierna masstillverkas och nr Berlin r helt uppe, d den fabriken anvnder nya och mer effektiva metoder till att bygga Model Y. Berlin kommer anvnda sig av 4680 batterierna, strukturellt batteripack och anvnda vrldens strsta stmplingsmaskin som eliminerar ca 370 delar och 300 robotar p linan. Marginalerna kommer vara sjuka!
Vill ni veta mer s r denna videon vldigt bra, men den r p 20 min s jag frvntar mig inte att ngon kommer kolla. Han tar upp alla bjrn-argument och frklarar p ett enkelt stt att frst.
mnen som tas upp r:
"Tesla r vervrderad"
"Tesla r en bubbla"
"Tesla gr ingen vinst utan krediter"
"Konkurrenterna kommer"
https://www.youtube.com/watch?v=YSUNLyzzvWU&t=1158s