2021-06-27, 16:04
Medlem
illuminas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan70
Att tnka p dock r att Rob Maurer r lng i Tesla s informationen och hur denna lggs fram ska ses i ljuset av det.
Jo det vet jag, men tycker nd han r en av f tesla bulls som faktiskt r rttvis och ganska konservativ. Han rapporterar ven dliga nyheter och verdriver aldrig. Tycker han r bra.
Finns en snubbe som heter Warren redlich p Youtube som har en riktkurs p 100.000 dollar 2030 haha. S man fr vara frsiktig med vem man lyssnar p absolut.
Citera
2021-06-27, 16:20
Medlem
Powrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Jag sg det korta avsnittet om konkurrensen mot slutet, eftersom det intresserar mig srskilt. Tyvrr inte srskilt informativt. Tydligen r Teslas planerade produktionskapacitet 9-10x strre n VW:s. Detta tolkar presentatren som att Tesla har en mycket hgre ambitionsniv n VW. En annan tolkning r att VW r Tyskt frsiktiga, medan Tesla styrs av en narcissist som inte har ngot problem med att verdriva enormt. Sedan r Super Charger Network imponerande gjort av Tesla, mste jag tillst, men jag r inte frtjust i monopoliserad infrastruktur, jag tror det blir svrt fr sdan att hlla i lngden. Marknaden vill hellre g t en ppen standard, vilket r bttre fr konsumenterna.
Tyskt frsiktiga? Frsta gngen jag hr det argumentet. Alla konkurrenter har vll redan slppt sina elbilar? Det verkar inte sakta ner Tesla nd.

Teslas supercharger r ppen fr konkurrenterna att anvnda men de r antagligen fr stolta fr att gra det.
Citera
2021-06-27, 17:00
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powr
Tyskt frsiktiga? Frsta gngen jag hr det argumentet. Alla konkurrenter har vll redan slppt sina elbilar? Det verkar inte sakta ner Tesla nd.

Teslas supercharger r ppen fr konkurrenterna att anvnda men de r antagligen fr stolta fr att gra det.
Nu var det ju planerad produktionskapacitet som diskuterades, inte befintlig. Och dr har Tesla mycket mer hgtflygande planer. Min pong var bara att hga planer r positivt om det realiseras, annars blir det grusade frhoppningar.
Citera
2021-06-27, 17:34
Medlem
Powrs avatar
Citat:
Nu var det ju planerad produktionskapacitet som diskuterades, inte befintlig. Och dr har Tesla mycket mer hgtflygande planer. Min pong var bara att hga planer r positivt om det realiseras, annars blir det grusade frhoppningar.
Hade du kollat p battery day s hade du vetat att de har en klar plan till mllinjen. De gr igenom allt i detalj, men den r ver tv timmar lng.
Citera
2021-06-28, 17:48
Medlem
Citat:
Jag sg det korta avsnittet om konkurrensen mot slutet, eftersom det intresserar mig srskilt. Tyvrr inte srskilt informativt. Tydligen r Teslas planerade produktionskapacitet 9-10x strre n VW:s. Detta tolkar presentatren som att Tesla har en mycket hgre ambitionsniv n VW. En annan tolkning r att VW r Tyskt frsiktiga, medan Tesla styrs av en narcissist som inte har ngot problem med att verdriva enormt. Sedan r Super Charger Network imponerande gjort av Tesla, mste jag tillst, men jag r inte frtjust i monopoliserad infrastruktur, jag tror det blir svrt fr sdan att hlla i lngden. Marknaden vill hellre g t en ppen standard, vilket r bttre fr konsumenterna.

Du vet ingenting om psykologi. - Musk r precis raka motsatsen till narcissism. De CEOs som ker omkring i gyllene golfbilar och jmfr klockor med varandra och har 14 badrum r narcissister. Apples nya huvudkontor fr 5 miljarder dollar och marmor p skithusen r narcissism. - Att vilja infra grn energi till hela planeten r empati. Musk hade kunnat stta sig p rven vid en pool nr han slde Paypal. Istllet vill han rdda mnskligheten. Musk kpte sig ett hus precis. 50 000 dollar betalade han. Musk r inte snl. Tvrtom. Tesla betalar de hgsta lnerna. Han r antimaterialist. gande tynger. Att han bygger bilar r bara ett steg p att lagra energi t hela vrlden. Att lagra och skapa energi r en multutrilliondollar industri. Han gr det inte fr pengarnas (sin egen) skull. Han gr det fr andras skull.

Fr vrigt fyller Elon Musk 50 idag. 06282021
Senast redigerad av Kulturmarxist 2021-06-28 kl. 18:05.
Citera
2021-06-28, 19:24
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
Du vet ingenting om psykologi. - Musk r precis raka motsatsen till narcissism. De CEOs som ker omkring i gyllene golfbilar och jmfr klockor med varandra och har 14 badrum r narcissister. Apples nya huvudkontor fr 5 miljarder dollar och marmor p skithusen r narcissism. - Att vilja infra grn energi till hela planeten r empati. Musk hade kunnat stta sig p rven vid en pool nr han slde Paypal. Istllet vill han rdda mnskligheten. Musk kpte sig ett hus precis. 50 000 dollar betalade han. Musk r inte snl. Tvrtom. Tesla betalar de hgsta lnerna. Han r antimaterialist. gande tynger. Att han bygger bilar r bara ett steg p att lagra energi t hela vrlden. Att lagra och skapa energi r en multutrilliondollar industri. Han gr det inte fr pengarnas (sin egen) skull. Han gr det fr andras skull.

Haha, ven en total ftljpsykolog som jag knner igen en narcissistisk person nr jag ser en. Finns ingen motsttning mellan narcissism och pstdd "antimateralism". Men grattis nd, Musk!

Jag var inte ensam tydligen: https://www.google.com/amp/s/qz.com/...right-now/amp/
Senast redigerad av Enterprise 2021-06-28 kl. 19:32.
Citera
2021-06-30, 21:25
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powr

Den grupp som kommer bli mest lidande i slutndan om Teslas skulle dominera fr mycket r konsumenten. Dom anammar Apples strategier att sakta tvinga in anvndarna i ett ekosystem av produkter som dom tvingas att anvnda till verpriser.
Citera
2021-06-30, 21:30
Medlem
raskenss avatar
Citat:

Du menar att det verkligen var omtanke om jordens resurser att dom slutade handla med Bitcoin och inte ett rent ekonomiskt strategiskt beslut. Det r nog bara dom Musks Mamma som tror p den godnattsagan.

Den verkliga strvan efter en miljvnligare vrld r KOLLEKTIVtrafik. S Musk borde lgga ner bilverksamheten. Som ett exempel p hur ineffektiv han r s har dom pljt ner 200miljoner p att kunna skyffla en handfull passagerare i en tunnel i las Vegas 1Km, med 60 teslabilar.
samtidigt hller Jnkpings kommun att elektrifiera hela stamntet med elbussar och har hlften installerat i r, med Volvos elbussar. I Musks vrld r kollektivtrafik satan sjlvt.
Jnkping ligger ljusr fre Las Vegas i elektrifiering.
Senast redigerad av raskens 2021-06-30 kl. 21:44.
Citera
2021-07-01, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Den grupp som kommer bli mest lidande i slutndan om Teslas skulle dominera fr mycket r konsumenten. Dom anammar Apples strategier att sakta tvinga in anvndarna i ett ekosystem av produkter som dom tvingas att anvnda till verpriser.

Apple har inte "tvingat" anvndare i ett ekosystem. De var frst ute med en dominerande produkt och nr du vl har en s dominant position med en produkt s krvs det ngot banbrytande fr att frlora marknadsandelar.

Jmfr Amazon med hela logistikbranschen. Har ven Amazon "tvingat" folk till smidig onlinehandel med leverans p samma dag som du bestller?

Dessa bolag erbjuder en tjnst som r vrdefull (skapar nytta OCH snkt priser) fr anvndarna och det r drfr de dominerar. Inte fr att de har "tvingat" ngon att anvnda deras produkter.
Citera
2021-07-01, 11:09
Medlem
Ni som lser bankirernas tidningar/media. Hr har ni en video om hur hedgefonders medier konstant hatar och lgger krokben fr Tesla. Fortfarande. Ni som gapande svljer allt bullshit om Elon Musk och Tesla var inte oroliga - ni har kompisar. Mktiga kompisar. Var inte oroliga. Ni har allt std ni kan f om ni ogillar och hatar Tesla. Bankirerna, Araberna och deras medier- You name it.

"Oil and coal belongs in a museum" (Elon Musk)

Kol och Oljeindustrin och bankerna hatar Elon Musk.
https://www.youtube.com/watch?v=vE-Mhe5Jg6k
Citera
2021-07-01, 11:21
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ni som lser bankirernas tidningar/media. Hr har ni en video om hur hedgefonders medier konstant hatar och lgger krokben fr Tesla. Fortfarande. Ni som gapande svljer allt bullshit om Elon Musk och Tesla var inte oroliga - ni har kompisar. Mktiga kompisar. Var inte oroliga. Ni har allt std ni kan f om ni ogillar och hatar Tesla. Bankirerna, Araberna och deras medier- You name it.

"Oil and coal belongs in a museum" (Elon Musk)

Kol och Oljeindustrin och bankerna hatar Elon Musk.
https://www.youtube.com/watch?v=vE-Mhe5Jg6k
Du skriver i alla fall roliga inlgg, samtidigt som 500 av de 600 miljoner Tesla gjorde i vinst Q1 kom frn bensinbilskpare nr myndigheterna (som Musk hatar) tvingar bensinbilskparna att betala de tillstnd Tesla fr slja till bensin- och dieselbilstillverkare.
Citera
2021-07-01, 12:47
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av panchoo
Apple har inte "tvingat" anvndare i ett ekosystem. De var frst ute med en dominerande produkt och nr du vl har en s dominant position med en produkt s krvs det ngot banbrytande fr att frlora marknadsandelar.

Jmfr Amazon med hela logistikbranschen. Har ven Amazon "tvingat" folk till smidig onlinehandel med leverans p samma dag som du bestller?

Dessa bolag erbjuder en tjnst som r vrdefull (skapar nytta OCH snkt priser) fr anvndarna och det r drfr de dominerar. Inte fr att de har "tvingat" ngon att anvnda deras produkter.

Man ser det man vill se oftast. Fretag med monopolliknande situation gynnar aldrig konsumenterna i slutndan. Deras metoder r mycket subtila och utstuderade. Naturligtvis tvingas ingen kpa en produkt formellt men det finns mnga raffinerade metoder att ta till.
En illustrerande exempel t r Rossmans kanal p youtube dr han beskriver hur Apple saboterar alla mjligheter fr oberoende reparatrer men bde lagliga och olagliga medel lgner och fiffel.

https://www.youtube.com/user/rossmanngroup/videos

Rick repair beskriver dom stora problem han har med oberoende reparationer av Tesla och hur fretaget gr alla fr att frhindra reparationer och gr det orimligt dyrt.

https://www.youtube.com/channel/UCfV...8KJADuZT2ct4SA
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in