2021-08-28, 19:31
Medlem
srsbizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
All teknik och alla lsningar finns redan idag men byrkratin/kulturen inom Ford/GM/Toyota klarar det inte. - De fretag som inte klarar omstllningen p 5 r klarar i realiteten ingenting. Det kallas sunt frnuft fr att inse det. Folk med sunt frnuft behver inga tabeller, siifror och statistik.

Jag ger upp, r ju omjligt att f ett faktiskt svar av dig.
Citera
2021-08-28, 22:30
Medlem
Humeruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av srsbiz
Jag ger upp, r ju omjligt att f ett faktiskt svar av dig.

5 r r hgst spekulativt frn kulturmarxists sida hller jag med om. Men politiska viljan till omstllningen finns dr och mnga vsterlndska samhllen r i den branta delen av en S-kurva.

Skandinavien t.ex har sett en dubbleringen av BEV och PHEV under flera r. Frn 1% till 2% r inte s imponerande men nr det gr frn 20% till 40% p ett r s sker det fort. Den rika delen av vrlden kommer g i en rasande takt. Sjunker dessutom volymerna av utvinningen av fossila brnslen kommer en rad negativa stordriftsfrdelar i produktionen med risk fr priskningar som spr p vergngen till elektrifiering.

I min vrld r det autonomi som r det stora tekniska skiftet i kombination med att elektriska drivlinor kommer bli billigare att producera n fossila, framfrallt i mellanklass/premiumsegmentet.

Kommer du kpa avgasbil 2026-2027?
Citera
2021-08-28, 22:58
Medlem
srsbizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humerus
5 r r hgst spekulativt frn kulturmarxists sida hller jag med om. Men politiska viljan till omstllningen finns dr och mnga vsterlndska samhllen r i den branta delen av en S-kurva.

Skandinavien t.ex har sett en dubbleringen av BEV och PHEV under flera r. Frn 1% till 2% r inte s imponerande men nr det gr frn 20% till 40% p ett r s sker det fort. Den rika delen av vrlden kommer g i en rasande takt. Sjunker dessutom volymerna av utvinningen av fossila brnslen kommer en rad negativa stordriftsfrdelar i produktionen med risk fr priskningar som spr p vergngen till elektrifiering.

I min vrld r det autonomi som r det stora tekniska skiftet i kombination med att elektriska drivlinor kommer bli billigare att producera n fossila, framfrallt i mellanklass/premiumsegmentet.

Kommer du kpa avgasbil 2026-2027?

Visst kan marknaden fr elbilar bli strre n alternativen om 5 r, i vstvrlden. Men att tro hela vrlden ska g ver och med det stta flera stora tillverkare i konkurs r ju befngt. Det r ju inte s att VW, GM etc sitter och rullar tummarna och vntar p dden som en viss skribent vill f det till.

Det r inte s att jag tror att elbilar aldrig kommer bli strst eller liknande, jag r bara inte helt sker p att det kommer g s snabbt som en del vill tro, speciellt globalt.

D jag bor i Stockholm klarar en elbil redan idag mina behov nr det kommer till rckvidd s om 5 r skulle jag frmodligen inte ens vervga avgasbil, men jag r ju knappast representativ fr vrlden i det stora hela.
Citera
2021-08-28, 23:23
Medlem
Humeruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av srsbiz
Visst kan marknaden fr elbilar bli strre n alternativen om 5 r, i vstvrlden. Men att tro hela vrlden ska g ver och med det stta flera stora tillverkare i konkurs r ju befngt. Det r ju inte s att VW, GM etc sitter och rullar tummarna och vntar p dden som en viss skribent vill f det till.

Det r inte s att jag tror att elbilar aldrig kommer bli strst eller liknande, jag r bara inte helt sker p att det kommer g s snabbt som en del vill tro, speciellt globalt.

D jag bor i Stockholm klarar en elbil redan idag mina behov nr det kommer till rckvidd s om 5 r skulle jag frmodligen inte ens vervga avgasbil, men jag r ju knappast representativ fr vrlden i det stora hela.

Jag r enig med dig att du och jag inte r representiva fr hela vrlden men vi r frst ut.
Kreti och pleti i valfritt U-land utgr sllan grunden i starka bolags framgngar p brsen.
En kraftig generell sttning i vrldsekonomin r frdande fr fordonsindustrin och ven fr Tesla.

Just nu kommande 6-12mn tror jag dock blir avgrande fr Tesla. Autonomi och nya batterier och produktionslinjer r i mitt tycke den strsta risk Tesla ngonsin genomgtt. Men stter dom bde nya produktionsmetoder och autonomi finns en stor uppsida och brjan p en ny mycket lukrativ era i branschen tar vid.
Citera
2021-08-29, 00:12
Avstngd
GM Lying & Stealing Tesla's Ideas Before Bankruptcy (sevrd video)
https://www.youtube.com/watch?v=fQLEUHIzdY0
Citera
2021-08-30, 00:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
Sg att Tesla skall bygga en robot och han kper inte in det ledande Boston Dynamcis. Vad jag kunde frst s skall Tesla gra allt sjlva och de kommer att passera Boston Dynamics p 1 r. Musk menade att de redan har "hjrnan" och resten r ju bara rr, hydralik och ventiler som hans anstllda nog klarar att fixa p ett r. - Allts Boston Dynamics 10 riga satsningar passerar Tesla storartat p 1 r.
Skojar du eller? Teslas robot presentation var ju bara larvigt. Inte en chans att de har en robot av det slaget ens p 20 r.
En sn robot r typ 100 ggr mer komplicerad n FSD och de har inte ens ftt till det n.
Och att de skulle g om BD p 1 r r bara trams. Men visst det finns alltid suckers som gr p Elons BS s han kan casha in lite mer.
Senast redigerad av Mackan70 2021-08-30 kl. 01:07.
Citera
2021-08-30, 01:21
Medlem
r det bra kplge p en tesla aktie?
Citera
2021-08-30, 11:57
Medlem
Peppa-pigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Det finns en nerv som Tesla har trffat rtt p samma stt som Apple. Det r en livsstilsmarkr, ett varumrkesbyggande som heter duga. Dom som kper en Tesla knner sig delaktiga i en rymdresa till mars.

Det hr r bde ledsamt och sant.
Citera
2021-08-30, 12:28
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Det finns en nerv som Tesla har trffat rtt p samma stt som Apple. Det r en livsstilsmarkr, ett varumrkesbyggande som heter duga. Dom som kper en Tesla knner sig delaktiga i en rymdresa till mars.
Det ligger en del i det. Fast detta faktum har ju bara gjort att de lyckas prngla ut ungefr lika mnga bilar som Volvo per r trots att Tesla hller dlig byggkvalitet. Och det frklarar inte aktiens extremt hga vrdering. Bl.a massmedias okritiska hyllande av Musk mste in i bilden fr att frklara aktiens vrdering och ven en stor del av frsljningen.

Pminner det inte om SAAB dr frarmiljn och instrumentens design "inspirerats av stridsflygplan"? Tesla gr nog samma vg som SAAB
Senast redigerad av wwr 2021-08-30 kl. 12:57.
Citera
2021-08-30, 14:13
Avstngd
Citat:
Ursprungligen postat av Biblo163
r det bra kplge p en tesla aktie?

Japp och det r lge att shorta (dock r jag sjlv emot shorting) GM/Ford/Scania fr de har varken halvledare (chips) eller batterier. - Banker, pappertidningar och oljeindustri r ocks bra att shorta.

TSLA r mer grn energi och AI n biltillverkning. Det r tex helt otroligt att denna trds namn nnu r Tesla Motors fast det fretaget inte existerar lngre. Det heter bara Tesla Inc och de sysslar med grn energi och AI lika mycket som biltillverkning.
Citera
2021-08-30, 21:14
Moderator
Fear2bes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Det ligger en del i det. Fast detta faktum har ju bara gjort att de lyckas prngla ut ungefr lika mnga bilar som Volvo per r trots att Tesla hller dlig byggkvalitet. Och det frklarar inte aktiens extremt hga vrdering. Bl.a massmedias okritiska hyllande av Musk mste in i bilden fr att frklara aktiens vrdering och ven en stor del av frsljningen.

Pminner det inte om SAAB dr frarmiljn och instrumentens design "inspirerats av stridsflygplan"? Tesla gr nog samma vg som SAAB
S lnge som World Economic Forum, Klaus Schwab (Bondskurken), Joe Biden och ett antal andra aktrer med Klimatgreta i spetsen frsker tvinga fram en frndring s r det relativt lugnt. Det gr inte att kmpa emot sedelpressen i USA och deras klimatpolitik.

Tesla har gtt frn p/e p ver 1000 till 324,16 inom ett par mnader. https://www.macrotrends.net/stocks/c...tesla/pe-ratio
Senast redigerad av Fear2be 2021-08-30 kl. 21:17.
Citera
2021-08-30, 21:33
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fear2be
S lnge som World Economic Forum, Klaus Schwab (Bondskurken), Joe Biden och ett antal andra aktrer med Klimatgreta i spetsen frsker tvinga fram en frndring s r det relativt lugnt. Det gr inte att kmpa emot sedelpressen i USA och deras klimatpolitik.

Tesla har gtt frn p/e p ver 1000 till 324,16 inom ett par mnader. https://www.macrotrends.net/stocks/c...tesla/pe-ratio
En normalisering av Tesla dr Tesla levererar stadiga vinster i likhet med andra fordonsbolag kommer inte hja vrderingen.
Tvrtom kar det risken fr att kursen justeras till mer rimliga niver ironiskt nog.
Frr eller senare gr det inte bara att slja Musks varmluft och basera vrderingen p saker Musk drar ur rven.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in