Flashback bygger pepparkakshus!
2021-07-10, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Huvudsklet till att lidar inte finns i Teslor r fr att det r dyrt, ven om det blivit billigare med ren. Problemet fr Tesla r att dom inte kan stta in lidar i bilar nu eftersom dom lovat att alla Teslor som slts hittills ska klara full sjlvkrning. Dom har lite mlat sig in i ett hrn, skulle dom inte lyckas f en 5 r gammal model S kra sjlv p vgarna vntar massiva gruppstmningar, folk har ju redan kpt full sjlvkrning till sina Teslor under lftet att det skall komma snart.

Sjlv frstr jag inte hur man lser det lilla problemet att kamerorna kan bli smutsiga och obrukbara under frd. Har 360 graders kamera p min bil och det r inte ovanligt att ngon kamera blivit delvis blockerad pga smuts/regn osv. Funkar kanske i ett soligt Kalifornien, men i resten av vrlden?
Ngot hrn r det ju knappast. Det r inte s att de pltsligt chansade p teknikvalet. Lidar r gammal beprvad teknik, det r inte ngot nytt. Det vill sga de visste precis vad de gjorde nr de gjorde valet.

Mer att de stter upp deadlines och villkor som gr att de hamnar under press att leverera. Detta r ju ett strategiskt val, och ngot de gjort under hela den hr resan. Man r rtt glad att man inte arbetar t Tesla, ven om det frmodligen r en bra pickup line p krogen.
Citera
2021-07-10, 14:42
Medlem
illuminas avatar
Nu har fsd beta 9 slppts! Frsta intryck ser vldigt bra ut. Den kr mycket mjukare och mindre ryck i ratten ser det ut som.
Verkar som att dom hade rtt nr dom sa att det r bttre utan radar. Nu blev jag nnu skrare p att Tesla kommer va frst med level5.

Sjlvklart pstr jag inte att robot taxi r runt hrnet, men framsteg r framsteg och ledningen blev precis nnu strre. Grafiken har dom snyggat till rejlt ocks.

Den r fortfarande i sluten beta, men ska ppnas upp fr alla inom ngra mnader.
https://twitter.com/wholemarsblog/st...356251648?s=21
Citera
2021-07-10, 20:27
Medlem
Tesla hller inte p med konservativa rsmodeller och grejor. Tesla infrde tex 13 frbttringar av en bilmodell fortlpande under en 3 mnadersperiod. Tesla har inte det konservativa tnkandet. De snackar inte ens om det, de bara gr det. - Allt fokus r p att frbttra produkten. Det gr att Tesla r sjumila steg fre de konservativa.

I Europa tnker Tesla lta andra n Teslas bilar att ladda i deras stolpar. Det fr andra biltllverkare i USA inte dremot. - Dremot tnker Tesla slja software och batterier till andra lastbilstillverkare i USA. "The art of war" Om Tesla kan f lastbilstillverkare att kpa deras software och batterier s kommer de inte att utveckla egna. De frblir okunniga och i stark beroendestllning till Tesla.
Citera
2021-07-11, 11:42
Medlem
Humeruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av illumina
Nu har fsd beta 9 slppts! Frsta intryck ser vldigt bra ut. Den kr mycket mjukare och mindre ryck i ratten ser det ut som.
Verkar som att dom hade rtt nr dom sa att det r bttre utan radar. Nu blev jag nnu skrare p att Tesla kommer va frst med level5.

Sjlvklart pstr jag inte att robot taxi r runt hrnet, men framsteg r framsteg och ledningen blev precis nnu strre. Grafiken har dom snyggat till rejlt ocks.

Den r fortfarande i sluten beta, men ska ppnas upp fr alla inom ngra mnader.
https://twitter.com/wholemarsblog/st...356251648?s=21

And so it begins!

Nej men serist tror vi ligger och vger p en ny tipping point gllande TSLA som aktie.
Kan dra t bda hll under sommar/hst beroende p hur v.9.0 presterar.

Vad tror ni?
Pyspunka eller raket?

Jag sjlv har tankat upp en stor position igen och upplever att vi nu strax str i startgroparna fr en AI-Booom.

Som ngonstans under 1990-talet, sjlvklart med en liten bubbla in the making men fundamentan finns dr fr en stor samhllsomstllning.

lskar brsen, helt otroligt spnnande!
Citera
2021-07-11, 12:26
Medlem
raskenss avatar
Hur stor r risken Musk flls i rtten?

https://www.di.se/nyheter/elon-musk-...rskap-i-tesla/
Citera
2021-07-11, 12:32
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
Tesla hller inte p med konservativa rsmodeller och grejor. Tesla infrde tex 13 frbttringar av en bilmodell fortlpande under en 3 mnadersperiod. Tesla har inte det konservativa tnkandet. De snackar inte ens om det, de bara gr det. - Allt fokus r p att frbttra produkten. Det gr att Tesla r sjumila steg fre de konservativa.

I Europa tnker Tesla lta andra n Teslas bilar att ladda i deras stolpar. Det fr andra biltllverkare i USA inte dremot. - Dremot tnker Tesla slja software och batterier till andra lastbilstillverkare i USA. "The art of war" Om Tesla kan f lastbilstillverkare att kpa deras software och batterier s kommer de inte att utveckla egna. De frblir okunniga och i stark beroendestllning till Tesla.

r du medveten om att Volvo tillverkar och sljer elektriska bussar och har gjort det i flera r och flera andra tillverkare har redan i dag stora fordon i produktion. Varfr skulle dom vilja kpa av tesla som inte en sljer ntt tungt fordon?
Citera
2021-07-11, 12:58
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Hur stor r risken Musk flls i rtten?

https://www.di.se/nyheter/elon-musk-...rskap-i-tesla/
Sju solenergitak brann p olika Walmart-varuhus. Personalen frn Tesla som tog hand om brnderna kunde inget om soltak. Walmart krvde att alla 240 taken skulle monteras bort av Tesla. Frlikning ingicks 2019.

Elons bror och andra direktrer har kpt sig fria men Elon tar rttegngen.

Det hela frefll vara ett katastrofkp av ett fretag grundat av Elons kusiner.

Jag vill ven minnas Elon skickade pengar frn SpaceX fr att f det att se ut som att SolarCity hade positiv "cash flow" men jag kan komma ihg fel.

Utan att knna det juridiska s lter det som fllande dom. Men det r mycket som inte fastnar p teflon-Elon. Jag vgar inte gissa.

...

Citat:
Angry shareholders accused Elon Musk of using Tesla and SpaceX to bail out his cousins' solar company for $2.6 billion

The suit claims that SolarCity was by 2015 barreling toward a "major liquidity crisis" and that Musk used SpaceX to buy a total of $255 million worth of SolarCity bonds from March 2015 to March 2016.

"These bond purchases violated SpaceX's own internal policy, and SolarCity was the only public company in which SpaceX made any investments," the suit says.
https://www.businessinsider.com/elon...larcity-2019-9
Senast redigerad av wwr 2021-07-11 kl. 13:19.
Citera
2021-07-11, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Powr
Man har inte misslyckats frrn man ger upp och lgger ner projektet.

Att den r frsenad r dock sant, men det var nog ingen som trodde att level 5 skulle uppns redan nu. Det var ondigt att Elon satte ett datum p det, det r bara drfr folk klagar.

Tesla har nu bevisat att de kan mta avstnd utan lidar eller radar. Man behver kameror och avancerad mjukvara med bildigenknning.
Mjukvaran r fortfarande i sluten beta s jag frstr inte varfr du gnller?
Det r som att ladda ner iOS15 beta och klaga p att den r buggig.

De leder ju racet stort gentemot konkurrenterna iaf och snlla kom inte och snacka om att Waymo r fre. Den funkar bara i sin lilla sandlda i Chandler, Arizona som r en liten hla med under 150.000 invnare och den funkar bara i en liten del av den lilla hlan. Gud s lngt de har kommit p 12 r
Att Waymo lser in sina statiska data ifrn databas istllet fr att lsa in den i realtid r den stora skillnaden mellan lsningarna.
Oberoende tester har visat att Waymo ligger lngt fre Teslas FSD.
Att mappa upp flera stder r en no brainer och Chandler r deras proof of concept i vilken de tydligen spar FSD med hstlngder.
Sen fr vi se om FSD v9 kan ndra p det.
Tyvrr s har jag bara sett videos av v9 p typ tomma vgar s svrt att bilda sig en uppfattning
Citera
2021-07-11, 14:58
Medlem
FSD Beta 9.0 Knns vl sdr efter man sett detta klipp..

https://www.youtube.com/watch?v=GlIdu7prsAw
Citera
2021-07-11, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av illumina
Jmfr du hela Q1 med juni?
Nej. Q2 leveranser i kina r ner i Q2 jmfrt med Q1. 61k jmfrt med 69k i Q1.
Citera
2021-07-11, 18:34
Medlem
illuminas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av job230ge
Nej. Q2 leveranser i kina r ner i Q2 jmfrt med Q1. 61k jmfrt med 69k i Q1.
Tror dom exporterade fler bilar i Q2
Citera
2021-07-11, 18:37
Medlem
illuminas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humerus
And so it begins!

Nej men serist tror vi ligger och vger p en ny tipping point gllande TSLA som aktie.
Kan dra t bda hll under sommar/hst beroende p hur v.9.0 presterar.

Vad tror ni?
Pyspunka eller raket?

Jag sjlv har tankat upp en stor position igen och upplever att vi nu strax str i startgroparna fr en AI-Booom.

Som ngonstans under 1990-talet, sjlvklart med en liten bubbla in the making men fundamentan finns dr fr en stor samhllsomstllning.

lskar brsen, helt otroligt spnnande!
Blir nog raket om inte brsen kraschar. Det r fortfarande oroligt med USAs ekonomi pga Corona, inflation m.m.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in