Citat:
Ursprungligen postat av
Snedlund
Att handla med hvstng r inte min grej, vill inte bli skyldig ngon ngonting om det skulle skita sig. Tack i alla fall fr fr tipset!
Edit: Tillgg: Det r allts lite av en principsak fr mig.
Mini Futures r konstruerade s att du inte riskerar bli skyldig ngot, utan kan "bara" frlora det du satsat. I regel lser dock stoplossen ut innan du frlorat allt (d dr ven finns en finansieringsniv).
Citat:
Ursprungligen postat av
sebastianlarsson2
Mm, men problemet r att de ocks r helt verlgsna. Alla som har en bil (fr <1msek) 2021 som inte r en Tesla kr pltsligt en skruttig klenod som pminner om forna tider. Skillnaden r s stor. Och d har vi bara tagit bilarna; TSLA har helt enorma case fr produktion/energi/AI.
S ditt perspektiv med att TSLA r en "STONK"-aktie, det vill sga att smsparare bestmmer sig fr allin utan nrmare eftertanke, mter ocks det faktum att det r svrt att argumentera. Du hamnar sjlv i fllan hr eftersom du rabblar Wolkswagen och Volvo. Tv fretag som ligger s hopplst efter att en faktiskt rationell analys stannar vid "hur i helvete ska de ens fortstta existera p den hr marknaden?".
S du sger till gemene man "lol 312,5 P/E!" och fr svaret "vad r P/E"? Sen sger du "Wolkswagen" och d lter du bara som en till idiot som inte fattar, s ven nsta ln gr sjlvskert in i TSLA. Oavsett vad det dr "P/E" betyder.
Lite oklart hur detta slutar, med andra ord. Ngon gng mste det ju sluta, men skulle inte stta allt fr mycket p att det r speciellt snart.
Det r en vldig hype ver eldriften i sig, dom r inte i vrigt vlutrustade eller vldigt bra premium fr priset, du betalar vldigt mycket fr eldrift och batterier. r man inte vldigt verfrtjust i eldrift r det vldigt svrt att motivera priset p en Tesla. Min Volvo som hade nypris 450k (som jag gav 350k fr, ca 1,5 r begagnad) r mer vlutrustad n den bst utrustade Model S Plaid pengar kan kpa i mitt tycke. 360 graders kamera, head up display, adaptiva helljus, apple carplay, 100 mil rckvidd vid 140 km/h p motorvgen, det r saker som iaf jag vill ha och uppskattar mer n eldrift, gr inte ens f i en 1+ miljoners Tesla vad jag vet. Eldrift fr mig r inte ngon dealbreaker, fr mig som mnga andra i lgenhet innebr ett batteri som ska laddas mest bekymmer i vardagen. Jag kikade p Model 3 nr det begav sig, det kndes svrt att motivera dubbla inkpspriset fr en snlt utrustad bil som mest innebar bekymmer i vardagen, priset fr diesel och skatt r frsumbar i sammanhanget. Har man inte tillgng till laddning vid sin parkeringsplats s bilen alltid r fullt laddad varje natt r det svrt att inte f rckviddsngest, man vill inte ha batteriet nere p 25% nr man pltsligt fr ett samtal att man mste ta sig 10+ mil bort fr det hnt en slkting ngot eller dylikt.
Visst str det klart att mnga kpare av Tesla aktier inte bryr sig om saker som P/E tal osv, det gjorde inte folk i it-bubblan heller, problemet r att till slut har verkligheten kommit ifatt, tveksamt att s mnga av smspararna som slngt sig in i Tesla utan ngon strre analys kommer hinna skjuta ut sig innan raset r ett faktum, de flestas kommer nog bara fortstta kpa p sig i raset..
Volkswagen har nd strre tillvxt p elbilsmarknaden n Tesla just nu.