Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-10-09, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av illumina
r all in p tsla nu. Fyllde p min mini lng med 5 i hvstng ocks.

Citat:
Inlgg frn 5 augusti. Den veckan lg Tesla ver $900 (innan splitten). Bde jag och bstehrmongolid har varit vldigt ppna med hur vi tradear men nd frsker job230ge pst ngot annat
Kursen har gtt ner ca 25% sen dess, men vi har fortfarande en bit kvar att g ner tror jag. Kommer lassa p fr fullt under $200. Bokstavligt talat all in!
Till och med Warren Buffet (job230ge's hjlte) sa "diversification is a protection against ignorance"
Man behver bara pricka rtt 1 gng och Tesla r jackpott!

Ait, verkade som att du var all in med hvstng ungefr 60% ver vad tesla str i nu. Men som en klipsk efterhandstrader har vl du legat kort Hela ret 😂. Ganska pinsamt imo

Fantastiskt att kolla vad folk faktiskt skrev nr tesla lg p absolut ATH, nr alla skrev att de var all in. Nu nr den r ungefr halva priset s har tydligen alla legat kort med bear cert
Senast redigerad av job230ge 2022-10-09 kl. 12:36.
Citera
2022-10-09, 12:37
Medlem
Citat:
Yes sir. Vinna eller frsvinna. Det lter nog sjukt i dina ron och det kan jag frst. Men med tiden kommer du frst.

nskvrt om man kunde ta bort inlgg.

Helt all in vinna eller frsvinna med tiden kommer du frst

Det kanske r nu du ska pst i efterhand att du slde p ATH men glmde skriva det. Du bjd in lite vl till att grva i gamla inlgg nr du frsker ljuga om att du legat kort. men fine
Senast redigerad av job230ge 2022-10-09 kl. 12:47.
Citera
2022-10-09, 13:03
Medlem
illuminas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av job230ge
nskvrt om man kunde ta bort inlgg.

Helt all in vinna eller frsvinna med tiden kommer du frst

Det kanske r nu du ska pst i efterhand att du slde p ATH men glmde skriva det. Du bjd in lite vl till att grva i gamla inlgg nr du frsker ljuga om att du legat kort. men fine
Haha du grver fram inlgg frn mig och bstehrmongolid frn:

1. Innan Ryssland/Ukraina kriget
2. Innan inflationen var out of control
3. Innan rntorna chockhjdes
4. Innan en energikris.

Nr ny information dyker upp s r det okej att ndra sin investeringsstrategi. Jag skrev att jag slde en stor position innan allt rasade, s vad r det som r orligt? Hade jag skrivit det *efter* nedgngen s kan jag frst din pong. Men nu har du ingen pong alls. Du visar bara att du r butthurt d du inte kan sga "ha ha jag sa ju det"
Citera
2022-10-09, 13:21
Medlem
Citat:

4. Innan en energikris.

Nr ny information dyker upp s r det okej att ndra sin investeringsstrategi. Jag skrev att jag slde en stor position innan allt rasade, s vad r det som r orligt? Hade jag skrivit det *efter* nedgngen s kan jag frst din pong. Men nu har du ingen pong alls. Du visar bara att du r butthurt d du inte kan sga "ha ha jag sa ju det"

Innan inflationen var out of control 😂 hoppas inte du kollar lika mycket i backspegeln med dina investeringar som din makrosyn. Och Ryssland Ukraina har pverkat tesla ungefr 0
Citera
2022-10-09, 13:31
Medlem
illuminas avatar
Citat:
Innan inflationen var out of control 😂 hoppas inte du kollar lika mycket i backspegeln med dina investeringar som din makrosyn. Och Ryssland Ukraina har pverkat tesla ungefr 0
Med ett enda inlgg visade du din okunskap om brsen och makro

Vad r anledningen till att brsen rasat enligt dig?
Eller du kanske bara har Tesla p bevakning och missat att alla aktier tagit storstryk ir?
Citera
2022-10-09, 13:45
Medlem
Citat:

Eller du kanske bara har Tesla p bevakning och missat att alla aktier tagit storstryk ir?

Anledningen till att brsen rasat i r r d centralbanker agerade vldigt oansvarigt under covid och verstimulerade vilket lett till hg inflation. Inflationen dmpar inte sig sjlv och fr att undvika att det stter sig i lner och blir vldigt Sticky s mste CBs hja styrrntorna fr att tighta till ekonomin. I takt med att lngrntorna takter p uppt s tar bolag som gr liten vinst jmfrt med market cap (ex tesla) mer stryk d man mste diskontera framtida kassaflden till en hgre niv.

Brsen skulle sttt i liknande niver oberoende av Ryssland Ukraina. Folk som helt saknar frstelse fr makro skulle pst att inflationen oavkortat r pga Putin vilket bara pvisar okunskap
Citera
2022-10-09, 13:50
Medlem
illuminas avatar
Citat:
Anledningen till att brsen rasat i r r d centralbanker agerade vldigt oansvarigt under covid och verstimulerade vilket lett till hg inflation. Inflationen dmpar inte sig sjlv och fr att undvika att det stter sig i lner och blir vldigt Sticky s mste CBs hja styrrntorna fr att tighta till ekonomin. I takt med att lngrntorna takter p uppt s tar bolag som gr liten vinst jmfrt med market cap (ex tesla) mer stryk d man mste diskontera framtida kassaflden till en hgre niv.

Brsen skulle sttt i liknande niver oberoende av Ryssland Ukraina. Folk som helt saknar frstelse fr makro skulle pst att inflationen oavkortat r pga Putin vilket bara pvisar okunskap
Du hller ju med mig d haha. Jag pstod ju inte att kriget r den enda anledningen till raset. Jag hller med allt du sa dr. Kriget r bara en av faktorerna, s jag frstr inte varfr du fokuserade p just det.

S om vi bda fattar att makro r anledningen till raset, varfr r det d s svrt fr dig att tro p att jag slde av en stor position?
Citera
2022-10-09, 13:50
Medlem
Citat:

Hr har job23 onekligen rtt. Putin och kriget har inte haft ngon pverkan p Teslas kurs, snarare r det QT istllet fr QE och Feds hjningar av rntan som kat kostnaden fr marginln vilket har tryckt upp brsen i 15 r.

ven utan kriget s hade precis samma sak hnt.
Citera
2022-10-09, 14:00
Medlem
illuminas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GengusKhan
Hr har job23 onekligen rtt. Putin och kriget har inte haft ngon pverkan p Teslas kurs, snarare r det QT istllet fr QE och Feds hjningar av rntan som kat kostnaden fr marginln vilket har tryckt upp brsen i 15 r.

Nr sa jag att kriget r den enda anledningen till raset? Jag hller med dig om att FED r strsta anledningen. Men man ska inte heller tro att kriget har 0 pverkan. Speciellt inte nu nr det ser ut att eskalera. Men fr att vara extra tydlig: jag hade slt ven om det inte var krig.
Citera
2022-10-09, 14:41
Medlem
BsteHrMongolids avatar
Citat:

4. Innan en energikris.

Jag visste att han skulle gra det ocks.
ndrar man sig inte nr marknaden ndrar sig s r man obegvad. Kritiserar man folk som gr det r man ocks obegvad. h jag lskar underhllningsvrdet i denna trden.
Citera
2022-10-09, 14:45
Medlem
BsteHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GengusKhan

Jag vill minnas att brsen strtdk vid nyheten att Ryssland invaderat Ukraina.
Jag vill ocks tro att det pverkat priset p energi och rvaror.
Att sga att det inte haft ngon pverkan r inte klyftigt.
Citera
2022-10-09, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Jag vill minnas att brsen strtdk vid nyheten att Ryssland invaderat Ukraina.
Jag vill ocks tro att det pverkat priset p energi och rvaror.
Att sga att det inte haft ngon pverkan r inte klyftigt.

D minns du fel. Precis som alltid s har det varit bra att kpa invasionen, och den 24 Februari s stngde brsen grnt. Kommande veckan upp 6%, en mnad senare upp 12%.

Priset p energi och rvaror r inte anledningen att brsen gr ner 🤣
Anledningen r fr att riksbanker nu sljer av sitt innehav, m a o quantitative tightening i kombination med stigande rntor vilket stryper marginlnen.

De enda som tror att kriget r anledningen r de med dlig koll och som lyssnar p politiker utan ngon frstelse fr makroekonomi.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in