2022-07-28, 11:19
Medlem
illuminas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av job230ge
Det r lite det som r pongen med investeringar, att man kper saker nr man ser tydliga indikationer. Att man krver konkreta bevis fr allting gr att man alltid hamnar 6 mnader efter alla andra, vilket du kommer se innan september
Ja, du menar s som du hamnat efter med Tesla? Dr snackar vi om tydliga indikationer. Tesla r allting Byd nskar att dom kunde vara.
Sen vet vi bda tv att du inte ger en enda byd aktie.
Citera
2022-07-28, 12:24
Medlem
gladihattens avatar
Citat:
Ingen hr inne har ngonsin psttt att legacy oems r teslas konkurrens. Det r de kinesiska bolagen ni helt frnskriver som vldigt snabbt gasar ikapp och snart ifrn Tesla. Jmfrelser med GM, Ford osv blir bara oserisa, finns en anledning till att dessa ofta handlas p/e 6-7>

Det r en oerhrt vanlig kritik att dessa dinosauriebolag ska konkurrera med Tesla d de "till skillnad ju kan det hr med biltillverkning". Men positivt fr dig att du frsttt att det r en lgn.

Som du skriver r det absolut de kinesiska tillverkarna som har strst potential - vid sidan om Tesla - men att det skulle vara serisa konkurrenter (srskilt utanfr Kina), dr tror vi vldigt olika. Jag ser BYD/NIO/Xpeng m.fl som typiska Kina-kopior av Tesla - dvs kompromissar mkt mer p skerhet fr att (frhoppningsvis) kunna konkurrera i pris. Men inte ens kineserna kper det, de vljer hellre Tesla. I vstvrlden kommer dessa kinakopior inte ha en chans.
Citera
2022-07-28, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gladihatten
Men inte ens kineserna kper det, de vljer hellre Tesla. I vstvrlden kommer dessa kinakopior inte ha en chans.

Detta antar jag att du redan vet r felaktigt, eller s har du bara dlig koll.

Tesla Shanghai har en output p 70k/m M/Y kombinerat. Om du som kines bestller idag har du en vntetid p 8-14 veckor. Och d ska ven noteras att ~1/3-1/2 av output exporteras till EU/ROW

Samtidigt har BYD en backlog p 700k bilar?

Har du rligt s dlig koll p marknaden eller ljuger du medvetet? Mnga hr inne har tyvrr patetiskt dlig koll p EV marknaden i Kina och vgrar kolla p data och istllet tittar p typ Warren redlich eller nn annan raketforskare i 10 minuter och bestmmer sin vrldsvy
Senast redigerad av job230ge 2022-07-28 kl. 13:12.
Citera
2022-07-28, 17:25
Medlem
BsteHrMongolids avatar
Citat:

Tesla Shanghai har en output p 70k/m M/Y kombinerat. Om du som kines bestller idag har du en vntetid p 8-14 veckor. Och d ska ven noteras att ~1/3-1/2 av output exporteras till EU/ROW

Har du rligt s dlig koll p marknaden eller ljuger du medvetet? Mnga hr inne har tyvrr patetiskt dlig koll p EV marknaden i Kina och vgrar kolla p data och istllet tittar p typ Warren redlich eller nn annan raketforskare i 10 minuter och bestmmer sin vrldsvy

Shanghai har en kapacitet p 80k bilar/mnad.
Troligtvis mer efter uppgraderingen.
Citera
2022-07-28, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Shanghai har en kapacitet p 80k bilar/mnad.
Troligtvis mer efter uppgraderingen.

Output ≠ kapacitet. Hela ret har vntetiden p en M3/MY varit 4-16 veckor beroende p modell i Kina. Vad sger det dig?
Citera
2022-07-28, 19:09
Medlem
BsteHrMongolids avatar
Citat:
Output ≠ kapacitet. Hela ret har vntetiden p en M3/MY varit 4-16 veckor beroende p modell i Kina. Vad sger det dig?

Att det finns fler Kineser som vill ha en Tesla n vad Tesla kan slja i Kina?
Whats your point?
Citera
2022-07-28, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Att det finns fler Kineser som vill ha en Tesla n vad Tesla kan slja i Kina?
Whats your point?

Ja fr att du kommenterar irrelevant fakta?

Raketforskaren innan pstod ju att inte ens kineserna vill ha kinesiska elbilar fast datan pvisar det omvnda. Det finns ingen elbilstillverkare som inte sljer allt de tillverkar s de behver man inte ta upp
Citera
2022-07-28, 22:55
Medlem
gladihattens avatar
Citat:
Detta antar jag att du redan vet r felaktigt, eller s har du bara dlig koll.

Om jag frstr dig rtt tror du att BYD antingen redan r frbi, eller kommer g frbi Tesla i Kina. Hr r frsljningen fr juni: https://cleantechnica.com/files/2022...-2022-logo.png

Var ngonstans r BYD frbi? PHEV kan du som sagt rkna bort, alla vet att det i princip r en ICE-bil som batterifierats lite fr att n diverse utslppsml och blidka regulators - det r lika lite en EV som en segelbt r en motorbt trots att den har en liten motor.

Det enda jag ser hr r att Tesla dominerar och att kineser gillar snikbilliga moppebilar (Wuling HongGuang m.fl). En annan takeaway r ocks att de andra "kinesiska hoten" NIO och XPeng knappt existerar i jmfrelse. Jmfrt med dem r ju BYD gigantiska absolut, men det r ju Tesla denna trden handlar om...

Eftersom BYD inte r "frbi Tesla" p lnga vgar antar jag att du menar att det r p vg att ske? I sdana fall hur styrker det? kar BYD sin produktion av EVs snabbare n Tesla, eller vad menar du det r som pgr drborta?
Senast redigerad av gladihatten 2022-07-28 kl. 23:02.
Citera
2022-07-29, 00:34
Medlem
libbens avatar
Den hr videon om AI:s utveckling r vldigt bra fr en bred verblick.

https://youtu.be/J6Mdq3n6kgk

Elon grundade OpenAI med andra och jag minns att det var faschinerande att se den vinna i dota turneringar eller vad det nu var fr spel. AI delen inom Tesla ska bli intressant att se.
Citera
2022-07-29, 08:30
Medlem
BsteHrMongolids avatar
Citat:
Om jag frstr dig rtt tror du att BYD antingen redan r frbi, eller kommer g frbi Tesla i Kina. Hr r frsljningen fr juni: https://cleantechnica.com/files/2022...-2022-logo.png

Var ngonstans r BYD frbi? PHEV kan du som sagt rkna bort, alla vet att det i princip r en ICE-bil som batterifierats lite fr att n diverse utslppsml och blidka regulators - det r lika lite en EV som en segelbt r en motorbt trots att den har en liten motor.

Det enda jag ser hr r att Tesla dominerar och att kineser gillar snikbilliga moppebilar (Wuling HongGuang m.fl). En annan takeaway r ocks att de andra "kinesiska hoten" NIO och XPeng knappt existerar i jmfrelse. Jmfrt med dem r ju BYD gigantiska absolut, men det r ju Tesla denna trden handlar om...

Eftersom BYD inte r "frbi Tesla" p lnga vgar antar jag att du menar att det r p vg att ske? I sdana fall hur styrker det? kar BYD sin produktion av EVs snabbare n Tesla, eller vad menar du det r som pgr drborta?

Det r ju egentligen ganska enkelt att frst. Kina infr stora subventioner fr elektrifierade bilar och i dagslget s har vi dessutom inflation och bensinpriser som skenar ivg, s alla Kineser kper s klart helst vad som helst elektriskt s snabbt som mjligt. BYD kastar in en elmotor och ett batteri i sina produktionslinor, det ser ut som deras produktion vxer med flera hundra procent men skall de fortstta vxa i samma takt och f samna vinstmarginaler s mste de bygga nya fabriker. De bygger s klart s det knakar men om man tror att produktionskningen av elbilstillverkning kommer fortstta i samma takt s kommer man f en verraskning. Men de som har batteriproduktionen i framtiden kommer ocks dominera p elbilar, s bde Tesla och BYD r de tillverkare jag skulle se som givna vinnare nr hela branchen kollapsar. Men s lnge jag inte ser BYD bygga fabriker med ny effektivare produktionsteknik s kommer de inte komma ikapp Tesla, och d pratar vi endast bilar. Teslas intkter direkt eller indirekt frn mjukvara kommer passera intkterna frn bilar nn gng de kommande 10 ren.

Aprop att investera i vad man ser komma i framtiden.
Senast redigerad av BsteHrMongolid 2022-07-29 kl. 08:33.
Citera
2022-07-30, 12:30
Medlem
Citat:

Du kommer bli vldigt skockad i September/Oktober 🥶

Ett tips r att flja CnEvPostp twitter, dem lgger ut vldigt mycket relevant info om kinesiska elbilsmarknaden.

Och dedr med att PHEV kan du rkna bort varfr ska man gra det. Man investerar vl i bolag fr att dom ska tillverka saker som tjnar pengar? Och BYD tjnar pengar p PHEV. Och som du antagligen vet s har BYD dmi modeller 250km rckvidd. Det r en elbil med range extender lika som de tidiga BMW I3. Fr folk som inte kr lngre n 20 mil om dagen s r en sdan bil bttre fr miljn d ett mindre batteri krvs. Men tvivlar p att du bryr dig ett knyst om den.

PHEV marknaden accelererar snabbt i Kina, det r ingenting som vipps kommer frsvinna, det r en del av framtidslsningen. Men eftersom tesla inte sljer PHEV s borde sklart allas PHEV business vara vrd 0. Ingen bias
Senast redigerad av job230ge 2022-07-30 kl. 12:52.
Citera
2022-07-30, 18:23
Medlem
BsteHrMongolids avatar
Citat:
Du kommer bli vldigt skockad i September/Oktober 🥶

Om Kinas bostadsbubbla spricker snart s lr det ju bli du som blir frvnad. Evergrande r ett korthus.

Undrar om det r detta som kommer franleda nsta stora ben ner och potentiellt en lgre botten p marknaden, inkl Tesla. Men sen i slutet slutet av nsta r kommer vi se Tesla ver $2000.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in