Citat:
Ursprungligen postat av
BästeHrMongolid
Att ppna 12% ner efter en nyhet = Pverkan
"Priset p energi och rvaror r inte anledningen att brsen gr ner"
Du sa "pverkat Tesla". Jag vet att du inte r s skrpt, men kom igen?
Ingen brs ppnade 12% ner, mjligtvis ryska men vem bryr sig om den.
Exakt, jag antar att du inte riktigt greppar vad QT r s lt mig ta det lngsamt. QT r motsatsen till QE, vilket vi haft senaste ren. QE innebr att riksbankerna printar pengar genom att riksbanken kper obligationer och aktier p den ppna marknaden. Detta kar efterfrgan och penningmngden, d de kper tillgngar med pengar de sjlva trollat fram, detta r anledningen att vi har en enorm bubbla i alla tillgngar.
QT innebr att riksbanken nu mste slja dessa tillgngar, p den ppna marknaden, vilket gr att priset gr ner och fort. Man suger ven ut likviditet frn brsen och ekonomin genom att reducera penningmngden genom QT och hjda rntor.
Skrpfretag som r vervrderade och som har verlevt med hjlp av ett historiskt ingripande frn riksbankerna r givetvis de som kommer falla mest nu, och dr r Tesla en uppenbar kandidat.
Att detta skulle ske har alla med en 3 siffrig IQ och ett gnutta vett, frsttt fr 2 r sedan. Det var uppenbart fr alla som kan tnka sjlva. Att kriget skulle vara anledningen r en efterhandskonstruktion som politiker drar s att de slipper ta ansvar fr att de krt ekonomin i botten och kan lura de dummaste i samhllet.