Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-10-09, 15:20
Medlem
BsteHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GengusKhan
D minns du fel. Precis som alltid s har det varit bra att kpa invasionen, och den 24 Februari s stngde brsen grnt. Kommande veckan upp 6%, en mnad senare upp 12%.

Priset p energi och rvaror r inte anledningen att brsen gr ner 🤣
Anledningen r fr att riksbanker nu sljer av sitt innehav, m a o quantitative tightening i kombination med stigande rntor vilket stryper marginlnen.

De enda som tror att kriget r anledningen r de med dlig koll och som lyssnar p politiker utan ngon frstelse fr makroekonomi.

Att ppna 12% ner efter en nyhet = Pverkan

"Priset p energi och rvaror r inte anledningen att brsen gr ner"

Du sa "pverkat Tesla". Jag vet att du inte r s skrpt, men kom igen?
Citera
2022-10-09, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid

om du anser att priset p aktien en enskild dag = pverkar bolaget s har du vl inget p brsen att gra. Och varfr skulle man agera genom att SLJA nr brsen ppnar 12% ner? lter ngot retroaktivt. Det kan vara frdelaktigt att skilja aktiepriset p bolaget, att aktien gr ner 12% p ngonting som inte pverkar bolaget negativt r om ngot positivt fr aktiegare

och FYI r majoriteten av rvaror p lgre priser nu n 24 februari. Att du vill att folk ska tro att samma personer som inte sg inflationen komma vid rskiftet (dvs lg helt fullinvesterad i ett >100 pe bolag) skulle ha slt innan nedgngen nr det var just detta som pverkade. Att bda tv refererar till inlgg som gjordes i augusti (efter den stora nedgngen) sger vl ocks en del.

Nr tesla stnger sub 550 dollar p ret (vilket r exakt vad jag sa i brjan av ret innan nedgngen) s kommer du bara sga att "dU hade tur". Och du kommer intala dig sjlv att du legat fullsmetad i Bear cert hela ret ven fast du sagt att "ingen kan gra pengar med bjrn cert, d har man bara tur"

rligt s skiter jag i hur du handlat och hoppats du undvikit stora smllar i r. Men att ppet sitta och ljuga ver hur man varit positionerad r bara ondigt
Senast redigerad av job230ge 2022-10-09 kl. 15:37.
Citera
2022-10-09, 15:34
Medlem
Citat:

Ingen brs ppnade 12% ner, mjligtvis ryska men vem bryr sig om den.

Exakt, jag antar att du inte riktigt greppar vad QT r s lt mig ta det lngsamt. QT r motsatsen till QE, vilket vi haft senaste ren. QE innebr att riksbankerna printar pengar genom att riksbanken kper obligationer och aktier p den ppna marknaden. Detta kar efterfrgan och penningmngden, d de kper tillgngar med pengar de sjlva trollat fram, detta r anledningen att vi har en enorm bubbla i alla tillgngar.

QT innebr att riksbanken nu mste slja dessa tillgngar, p den ppna marknaden, vilket gr att priset gr ner och fort. Man suger ven ut likviditet frn brsen och ekonomin genom att reducera penningmngden genom QT och hjda rntor.

Skrpfretag som r vervrderade och som har verlevt med hjlp av ett historiskt ingripande frn riksbankerna r givetvis de som kommer falla mest nu, och dr r Tesla en uppenbar kandidat.

Att detta skulle ske har alla med en 3 siffrig IQ och ett gnutta vett, frsttt fr 2 r sedan. Det var uppenbart fr alla som kan tnka sjlva. Att kriget skulle vara anledningen r en efterhandskonstruktion som politiker drar s att de slipper ta ansvar fr att de krt ekonomin i botten och kan lura de dummaste i samhllet.
Citera
2022-10-09, 15:37
Medlem
illuminas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av job230ge
om du anser att priset p aktien en enskild dag = pverkar bolaget s har du vl inget p brsen att gra. Och varfr skulle man agera genom att SLJA nr brsen ppnar 12% ner? lter ngot retroaktivt. Det kan vara frdelaktigt att skilja aktiepriset p bolaget, att aktien gr ner 12% p ngonting som inte pverkar bolaget negativt r om ngot positivt fr aktiegare

och FYI r majoriteten av rvaror p lgre priser nu n 24 februari. Att du vill att folk ska tro att samma personer som inte sg inflationen komma vid rskiftet (dvs lg helt fullinvesterad i ett >100 pe bolag) skulle ha slt innan nedgngen nr det var just detta som pverkade. Att bda tv refererar till inlgg som gjordes i augusti (innan den stora nedgngen) sger vl ocks en del.

Nr tesla stnger sub 550 dollar p ret (vilket r exakt vad jag sa i brjan av ret innan nedgngen) s kommer du bara sga att "dU hade tur". Och du kommer intala dig sjlv att du legat fullsmetad i Bear cert hela ret ven fast du sagt att "ingen kan gra pengar med bjrn cert, d har man bara tur"
Att bda tv refererar till inlgg som gjordes i augusti (innan den stora nedgngen) sger vl ocks en del.
Haha ja, det sger att vi hade rtt
Hur tolkar din lilla hjrna det?
Citera
2022-10-09, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av illumina
Att bda tv refererar till inlgg som gjordes i augusti (innan den stora nedgngen) sger vl ocks en del.
Haha ja, det sger att vi hade rtt
Hur tolkar din lilla hjrna det?

Aktien var ner 30% ytd. Ner 30% ifrn nr du skrev att du lg fullinvesterad OCH hade bull cert mwd 5ggr hvstng. Du lurar bara dig sjlv.

Det ska st augusti(efter den stora nedgngen) aktien var ner 30% ytd.

Om du ska brja skryta och ljuga hur du gjort i efterhand kan du ju lika grna brja skriva hur du ligger positionerad. Hur stor del av din portflj r ex tesla nu, och lng/kort. Tvivlar p att du vill gra det dock d det r bttre att ljuga i efterhand om att man legat lng/kort
Citera
2022-10-09, 15:40
Medlem
BsteHrMongolids avatar
Citat:
om du anser att priset p aktien en enskild dag = pverkar bolaget

r bristande lsfrstelse smittsamt?
Han sa "pverkan p Teslas kurs". Det hade pverkan p kursen. Punkt. Jag sa inte fretaget, jag sa inte hur.

Rvarupriser pverkar dremot fretaget, och marknaden som helhet. GengusKhan's pstende var korkat, att du hller med d r helt i sin ordning.
Citera
2022-10-09, 15:42
Medlem
Citat:
r bristande lsfrstelse smittsamt?
Han sa "pverkan p Teslas kurs". Det hade pverkan p kursen. Punkt. Jag sa inte fretaget, jag sa inte hur.

Rvarupriser pverkar dremot fretaget, och marknaden som helhet. GengusKhan's pstende var korkat, att du hller med d r helt i sin ordning.

Ait, du kanske kan skriva vad som var korkat med hans inlgg. Antagligen var det s att du inte ens frstod vad han skrev vilket skulle vara i linje med tidigare pstenden.

Kr ner huvudet i sanden ist och tnk dig en solig dag p stranden dr tesla AGI humanoid robot levererar dig en kall l (den r nu vrd mer n vrldens GDP)
Citera
2022-10-09, 15:46
Medlem
illuminas avatar
Citat:
Aktien var ner 30% ytd. Ner 30% ifrn nr du skrev att du lg fullinvesterad OCH hade bull cert mwd 5ggr hvstng. Du lurar bara dig sjlv.

Det ska st augusti(efter den stora nedgngen) aktien var ner 30% ytd.

Om du ska brja skryta och ljuga hur du gjort i efterhand kan du ju lika grna brja skriva hur du ligger positionerad. Hur stor del av din portflj r ex tesla nu, och lng/kort. Tvivlar p att du vill gra det dock d det r bttre att ljuga i efterhand om att man legat lng/kort
Men lilla gubben, vad menar du med att jag sagt det i efterhand? Jag sa ju att jag slde nr kursen lg runt $900 innan det rasade. Helloooo?
Citera
2022-10-09, 16:06
Medlem
Citat:
Det r nog du som inte frstr. Varfr kbblar ni om huruvida kriget pverkat kursen nr jag gng p gng sagt att kriget bara r en av mnga faktorer? Jag har frklarat i detalj varfr jag slde och jag har nmnt QT mnga gnger. Att du tror att du kan lra oss ngot r rtt gulligt

Referera en enda gng dr du nmnt QT. S vitt jag kan se har du nmnt det en enda gng ngonsin och d skrev du i samma inlgg att du garanterat skulle kpa in dig innan Q4 detta var btw i Augusti. Nr hela vrlden pratade om QT. Det tog ett halvr fr dig att frst vad som frsiggick
Citera
2022-10-09, 16:08
Medlem
Citat:
Oj, stora ord frn en liten man. Testa att bemta mitt inlgg istllet fr att leka Allan Ballan.
Jag frstr att det r frustrerande att gng p gng bli rttad av smartare mnniskor
Ni r s jvla butthurt av att inte kunna skratta t oss om kursen rasar till nya lows.

Spelar ingen roll om s kursen sttt i 10,000, ni hade alltid skrattats t nd.

Det fanns inget att bemta d jag inte bryr mig en sekund om du slt eller inte. Allting handlar inte lm dig, jag frstr att du inte fick mycket uppmrksamhet av dina frldrar och nu jagar andra mnniskor fr att de skall "se dig", men lugna ner dig, du r inte speciell.
Citera
2022-10-09, 17:27
Medlem
Citat:
Kom nu illumina, nu mste vi faktiskt chatta privat hela kvllen om hur mycket vi bryr oss om vad ngra griniga bjrnar har att sga p Flashback.

Tror bjrnarna r ganska lyckliga ver 40% ned YTD. Att du inte kan tolka sarkasm fr du st fr sjlv.

Att bulls sker sig hit nr aktien nr nya bottnar fr att frska intala folk om att de i sjlva verket aldrig lg all in i tesla utan att de lg kort egentligen. Det r humor p riktigt
Citera
2022-10-09, 17:49
Medlem
illuminas avatar
Citat:
Referera en enda gng dr du nmnt QT. S vitt jag kan se har du nmnt det en enda gng ngonsin och d skrev du i samma inlgg att du garanterat skulle kpa in dig innan Q4 detta var btw i Augusti. Nr hela vrlden pratade om QT. Det tog ett halvr fr dig att frst vad som frsiggick
Du bevisade precis min pong utan att du vet om det
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in