Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-04-08, 10:34
Medlem
gladihattens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
I slutet av dagen s r Tesla bara en biltillverkare bland andra och kommer vrderas utifrn det.
Den utlovade tillvxten p 50% bla blabla

I slutet av dagen r Apple bara en datortillverkare bland alla och kommer vrderas utifrn det. iMac-frsljningens har t.o.m brjat minska trots utlovad tillvxt bla bla bla, IBM har det hr P/E talet osv
I slutet av dagen r Amazon bara en onlinebutik bland andra, marginalerna senaste kvartalet bla bla bla, CDON har det hr P/E talet osv
I slutet av dagen r Nvidia bara en tillverkare av grafikkort bland andra, marknaden har brjat mttas bla bla, 3DFX har det hr P/E talet osv

Investera i General Motors d, det har ju sjukt lgt P/E s r en garanterad kanoninvestering, t.o.m USAs president sger att de kommer g om Tesla.
Citera
2024-04-08, 11:13
Medlem
The-9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Det enda argumentet bjrnarna har r: Att det inte hnt s tidigt som det kommunicerats.

Men allt pekar p att det utvecklar sig s som tnkt och att ingen annan aktr har lyckats lika bra, trots stora satsningar. Tesla har lyckats fr de har lockat till sig de bsta ingenjrerna fr att utveckla verktygen att trna ett neuralt ntverk samt att de har haft gott om kapital att investera i berkningskapaciteten som krvts. Om Tesla inte innan detta blivit absolut bst p kostnadseffektiv produktion s hade det aldrig gtt att genomfra.

terigen en slutsatafrmga av stl
Citera
2024-04-08, 11:31
Medlem
The-9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gladihatten
I slutet av dagen r Apple bara en datortillverkare bland alla och kommer vrderas utifrn det. iMac-frsljningens har t.o.m brjat minska trots utlovad tillvxt bla bla bla, IBM har det hr P/E talet osv
I slutet av dagen r Amazon bara en onlinebutik bland andra, marginalerna senaste kvartalet bla bla bla, CDON har det hr P/E talet osv
I slutet av dagen r Nvidia bara en tillverkare av grafikkort bland andra, marknaden har brjat mttas bla bla, 3DFX har det hr P/E talet osv

Investera i General Motors d, det har ju sjukt lgt P/E s r en garanterad kanoninvestering, t.o.m USAs president sger att de kommer g om Tesla.

Bra jmfrelse och det stmmer. Du rkade argumentera mot dig sjlv bara utan att du mrkte det. Alla de andra parametrar som hjer en aktie snker nu mer Tesla, vilket indikerar att de minskar eller missar dessa. Frstr du?
Citera
2024-04-08, 12:24
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Det enda argumentet bjrnarna har r: Att det inte hnt s tidigt som det kommunicerats.

Men allt pekar p att det utvecklar sig s som tnkt och att ingen annan aktr har lyckats lika bra, trots stora satsningar. Tesla har lyckats fr de har lockat till sig de bsta ingenjrerna fr att utveckla verktygen att trna ett neuralt ntverk samt att de har haft gott om kapital att investera i berkningskapaciteten som krvts. Om Tesla inte innan detta blivit absolut bst p kostnadseffektiv produktion s hade det aldrig gtt att genomfra.

Kan du visa empiriskt att Tesla har de bsta ingenjrerna? Nn form av statistisk underskning, inte bara hnvisa till att Elon Musk sagt det.

En sak hller jag med om, dom har haft osedvanligt gott om riskvilligt kapital, i stort sett obegrnsat flde in.
Citera
2024-04-08, 12:44
Medlem
gladihattens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Kan du visa empiriskt att Tesla har de bsta ingenjrerna? Nn form av statistisk underskning, inte bara hnvisa till att Elon Musk sagt det.

En sak hller jag med om, dom har haft osedvanligt gott om riskvilligt kapital, i stort sett obegrnsat flde in.

https://www.teslarati.com/tesla-spac...ring-students/
Citera
2024-04-08, 12:52
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:

r de bsta ingenjrerna ingenjrsstudenter? jag tnker att de bsta ingenjrerna r de som har hllt p ett tag tminstone.
Citera
2024-04-08, 13:04
Medlem
gladihattens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OldFashioned
r de bsta ingenjrerna ingenjrsstudenter? jag tnker att de bsta ingenjrerna r de som har hllt p ett tag tminstone.

Vad har du fr mtmetod d? Finns det olympiska spel i ingenjrer dr erfarna ingenjrer frn olika bolag tvlar varje r? Om Tesla & SpaceX har frsta tjing p studenterna vljer de ju sklart de med hgst potential, vilket leder till att de fr de smartaste ingenjrerna. Krvs knappast en ingenjr fr att rkna ut den matten.
Citera
2024-04-08, 13:06
Medlem
Citat:
r man smart nog att se vart Tesla r p vg s r man ocks smart nog att veta nr det r omjligt att ha en seris diskussion med ngon som tagit det till sin livsuppgift att hata Tesla.

FSD v12.3.3 r nrmare n ngonsin, och tills ngon frklarar fr mig exakt vad det r som systemet inte kan lra sig och varfr s r jag inte intresserad. Jag lyssnar bara p de som frstr neurala ntverk p djupet, s om du tog det som en inbjudan att ge det ett frsk s kan du skona dina fingertoppar och tangentbord.

https://youtu.be/UuhDeSsYVE0?si=exgxNoRpnaSsnh6M

Hatar inte tesla, ogillar tesla som en investering. Detta r en trd fr tesla som aktie. Att diverse bulls enda argument fr att tesla kommer g bra r icke-existerande produkter och men Elon sa ju pvisar bara hur ohlsosamt vrderat bolaget r.

Kan du inte ge dina predictipns fr Robotaxi avtckningen i augusti? Jag gissar p ngot arbitrrt datum in i framtiden d fsd blir en Robotaxi och sen en prototyp som 1: ser ut som M2 renderings fast utan ratt eller som de andra fretagens Robotaxis, zoox lsv
Citera
2024-04-08, 13:43
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Vad har du fr mtmetod d? Finns det olympiska spel i ingenjrer dr erfarna ingenjrer frn olika bolag tvlar varje r? Om Tesla & SpaceX har frsta tjing p studenterna vljer de ju sklart de med hgst potential, vilket leder till att de fr de smartaste ingenjrerna. Krvs knappast en ingenjr fr att rkna ut den matten.

Nerru, det r inte mitt pstende att Tesla har de bsta ingenjrerna (eller de smsta). Den som kommer med ett sdant pstende r den som fr bevisa att det r s.

Du fattar tydligen inte heller innehllet i lnken du sjlv slngde in. Att Tesla och SpaceX r rankade 1 och 2 betyder inte att alla ingenjrsstudenter vill arbeta dr. De bsta ingenjrsstudenterna kan lika vl helst vilja jobba p Nvidia, Raytheon och Boeing.

Citat:
FSD v12.3.3 r nrmare n ngonsin

Det r s tid fungerar, den r linjr.
Senast redigerad av OldFashioned 2024-04-08 kl. 13:48.
Citera
2024-04-08, 14:06
Medlem
BsteHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OldFashioned
Nerru, det r inte mitt pstende att Tesla har de bsta ingenjrerna (eller de smsta). Den som kommer med ett sdant pstende r den som fr bevisa att det r s.

Du fattar tydligen inte heller innehllet i lnken du sjlv slngde in. Att Tesla och SpaceX r rankade 1 och 2 betyder inte att alla ingenjrsstudenter vill arbeta dr. De bsta ingenjrsstudenterna kan lika vl helst vilja jobba p Nvidia, Raytheon och Boeing.

Det r s tid fungerar, den r linjr.

Skit i allt som indikerar att det r s d. Sitt och vnta p ultimata bevis. Se hur det gr.
Inte vrat problem d huvudmlet hr inte r att vertyga bjrnar.

Bjrnars huvudml hr r att skrika ut hur dlig investering Tesla r, men frst att ingen bryr sig eller ndrar uppfattning. Fr jag tror jag talar fr samtliga som investerar i Tesla nr jag sger att bjrnarna har brist p kunskap, kassa argument, fr att inte sga unkna motiv.
Citera
2024-04-08, 14:12
Medlem
raskenss avatar
Citat:

Den undeskningen sger ingenting om att Teslas anstllda ingengrer r bttre n andra bolag. Bolaget r populrast och syns i media. Nasa ligger skyhgt nd hcklar spacexfolket nasa som inkompetenta.
Citera
2024-04-08, 14:17
Medlem
BsteHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Den undeskningen sger ingenting om att Teslas anstllda ingengrer r bttre n andra bolag. Bolaget r populrast och syns i media. Nasa ligger skyhgt nd hcklar spacexfolket nasa som inkompetenta.

NASA anlitar SpaceX nr ngot skall upp i rymden, inte tvrt om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in