2024-04-08, 07:01
Medlem
The-9s avatar
https://postimg.cc/N5FjDbnh
Citera
2024-04-08, 07:25
Medlem
BsteHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The-9
https://postimg.cc/N5FjDbnh

Det enda argumentet bjrnarna har r: Att det inte hnt s tidigt som det kommunicerats.

Men allt pekar p att det utvecklar sig s som tnkt och att ingen annan aktr har lyckats lika bra, trots stora satsningar. Tesla har lyckats fr de har lockat till sig de bsta ingenjrerna fr att utveckla verktygen att trna ett neuralt ntverk samt att de har haft gott om kapital att investera i berkningskapaciteten som krvts. Om Tesla inte innan detta blivit absolut bst p kostnadseffektiv produktion s hade det aldrig gtt att genomfra.
Citera
2024-04-08, 07:56
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Det enda argumentet bjrnarna har r: Att det inte hnt s tidigt som det kommunicerats.

Men allt pekar p att det utvecklar sig s som tnkt och att ingen annan aktr har lyckats lika bra, trots stora satsningar. Tesla har lyckats fr de har lockat till sig de bsta ingenjrerna fr att utveckla verktygen att trna ett neuralt ntverk samt att de har haft gott om kapital att investera i berkningskapaciteten som krvts. Om Tesla inte innan detta blivit absolut bst p kostnadseffektiv produktion s hade det aldrig gtt att genomfra.

I slutet av dagen s r Tesla bara en biltillverkare bland andra och kommer vrderas utifrn det.
Den utlovade tillvxten p 50% om ret har blivit en minskad omsttning med 8%, det r en tydlig signal om att kursen kommer lngtidsparkera sig under $100.
Citera
2024-04-08, 08:19
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
I slutet av dagen s r Tesla bara en biltillverkare bland andra och kommer vrderas utifrn det.
Den utlovade tillvxten p 50% om ret har blivit en minskad omsttning med 8%, det r en tydlig signal om att kursen kommer lngtidsparkera sig under $100.

Ja, med det tillgg att det r extremt svrt att se vad som skulle motivera en kurs ens i nrheten av 100 USD. Rcker med att PE kommer ner till 20 (fortfarande skyhgt fr en medioker biltillverkare med minskad frsljning/vinst) och att vinsten 2024 blir ca 2/3 av frra rets vinst, s har vi en kurs p 57 USD. Och det r troligtvis skyhgt, jmfrt med var vi r om 3 r, om bolaget finns kvar d.
Citera
2024-04-08, 08:21
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Ja, med det tillgg att det r extremt svrt att se vad som skulle motivera en kurs ens i nrheten av 100 USD. Rcker med att PE kommer ner till 20 (fortfarande skyhgt fr en medioker biltillverkare med minskad frsljning/vinst) och att vinsten 2024 blir ca 2/3 av frra rets vinst, s har vi en kurs p 57 USD. Och det r troligtvis skyhgt, jmfrt med var vi r om 3 r, om bolaget finns kvar d.

$20 brukar jag ha som resultat nr jag gr en objektiv analys av Tesla.
Citera
2024-04-08, 08:22
Medlem
BsteHrMongolids avatar
Citat:

Citat:

Korta aktien d, och sg vart ni kpte samt vart ni planerar att ta vinst.
Citera
2024-04-08, 08:23
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:

Kanske det....
Citera
2024-04-08, 08:31
Medlem
BsteHrMongolids avatar
Citat:
Kanske det....

Om man vrker ur sig s sjlvskra pstenden utan att ta position s r man bara nnu en bitter hater vars inlgg vger lttare n luft.

Men jag fattar egentligen att haters mest vill ha en anledning att fortstta gnlla och att de aldrig kommer stta pengarna dr kften r.
Citera
2024-04-08, 08:40
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:

Jag kortar inte, det ingr inte i min investeringsfilosofi. Men dremot r jag intresserad av Tesla mest ur ett "bubbel/psykologiskt"-perspektiv, det r drfr jag skriver hr.
Citera
2024-04-08, 08:48
Medlem
BsteHrMongolids avatar
Citat:
Jag kortar inte, det ingr inte i min investeringsfilosofi. Men dremot r jag intresserad av Tesla mest ur ett "bubbel/psykologiskt"-perspektiv, det r drfr jag skriver hr.

Lite drfr jag r hr ocks d. Fast jag r intresserad av psykologin hos bjrn-sekten som tror att Tesla r en bubbla. S man kan sga att syftet jag r hr bestr till hlften av genuint intresse och hlften r fr ren underhllning.

Nr det gr upp fr en bjrn som nd har tillrckligt med intellekt och hederlighet att frst att han befinner sig p den sidan som ockuperas av idioter och notoriska lgnare s vill jag grna vara dr nr det hnder.
Citera
2024-04-08, 09:42
Medlem
Citat:
Fast jag r intresserad av psykologin hos bjrn-sekten som tror att Tesla r en bubbla.

Ok ngra f bullet points efter vad du frgar,

1: vrderas till nstan 70 ggr frvntad vinst 2024
2: vinsten krymper kontinuerligt kvartal efter kvartal.
3: trots prissnkningar fr att pusha volym s minskar antalet slda bilar svl som top line.
4: aktien r ner 60% sedan ATH och ser fortf extremt dyr ut.
5: trots att Tesla varenda r sedan 2015 sagt att Robotaxi r runt hrnet r vi idag fortfarande oerhrt lngt ifrn.

Frgar grna dig samma frga hur tjur-sekten tycker tesla r ett rimligt case. Undvik grna icke existerande produkter
Citera
2024-04-08, 09:59
Medlem
BsteHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av job230ge
Ok ngra f bullet points efter vad du frgar,

1: vrderas till nstan 70 ggr frvntad vinst 2024
2: vinsten krymper kontinuerligt kvartal efter kvartal.
3: trots prissnkningar fr att pusha volym s minskar antalet slda bilar svl som top line.
4: aktien r ner 60% sedan ATH och ser fortf extremt dyr ut.
5: trots att Tesla varenda r sedan 2015 sagt att Robotaxi r runt hrnet r vi idag fortfarande oerhrt lngt ifrn.

Frgar grna dig samma frga hur tjur-sekten tycker tesla r ett rimligt case. Undvik grna icke existerande produkter

r man smart nog att se vart Tesla r p vg s r man ocks smart nog att veta nr det r omjligt att ha en seris diskussion med ngon som tagit det till sin livsuppgift att hata Tesla.

FSD v12.3.3 r nrmare n ngonsin, och tills ngon frklarar fr mig exakt vad det r som systemet inte kan lra sig och varfr s r jag inte intresserad. Jag lyssnar bara p de som frstr neurala ntverk p djupet, s om du tog det som en inbjudan att ge det ett frsk s kan du skona dina fingertoppar och tangentbord.

https://youtu.be/UuhDeSsYVE0?si=exgxNoRpnaSsnh6M
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in