Citat:
Ursprungligen postat av
raskens
Drmmen om att dom stora pengarna ligger i handel med energi frn batterier r orimlig.
Lt oss gra en enkel verslagsrkning fr att du ska frst:
Enda sttet att f lnsamhet r genom storskalighet och det r inte mjligt med batteriteknologi. Det r genom storskalig lagring av vtgas som kommer f ner priserna. Det grs nu stora investeringar p det i Tyskland och Danmark. SSABs Hybrit r hgintressant d dom ska lagra vtgas i berggrunden fr stlproduktion. Nsta steg r att ha cykliska system som kan genrera el med brnsleceller. Tesla/Musk har dribblat in sig i en tervndsgrnd med stationr energilagring med batterier. Framtiden fr stationr energilagring r vtgas.
Jaha, hr kommer det frutsgbara svaret som jag besvarar trots att jag inte har lust.
Vtgas och etanol r frstndshandikappat jmfrt med direktlagring i batterier. Lg du medvetsls p fysiklektionerna i skolan? Att tillverka vtgas och etanol krver 3-4 ggr mer energi n direktlagring. Att tillverka vtgas fr att kunna kra 1 mil krver el fr 4 mil. Energi r energi i olika former. Att tillverka energi i annan form med en energifrlust p 3-4 ggr r befngt i mitt flashbackshuvud. Det frstod Musk redan fr 15 r sedan och det r drfr han r vrldens rikaste man idag. Musk r rik drfr att omvrlden r extremt korkad och oavbrutet satsar/gr fel och inte lr sig. - Vtgas och etanol mste dessutom distribueras (vilket ocks krver energi) under 10 000 psi.
De som vill investera i vtgas och metanol. God fucking luck. Vi kommer att behva 4 ggr fler krnkraftverk eller 4 ggr fler vindkraftverk eller 4 ggr fler solceller eller vad fan du vill och p detta ett distrubitionsystem. Om du tror att vtgas/etanol r verlgset direktlagring satsa d din hela din pension p det. Gr det nu s kan du sova lungt p natten. JUST DO IT.