2022-01-14, 00:38
Medlem
BsteHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Matte var inte din grej i skolan fr vi anta, kan du inte bertta fr oss hur mnga bilar Tesla kommer att slja om tio r om Tesla vxer med 60-80 % per r?

Och nu vaknade han som missat att Tesla r ett techbolag. G och lgg dig igen.
Citera
2022-01-14, 08:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
"som alla vet" Nice try!
Det lg p 1400 fr ett r sedan, runt 300 tidigare i r och med nuvarande earnings per share och dagens kurs s skulle det hamna under 80 fr 2022. Decennier sger du?
Fr se din utrkning d?
S med exceptionell tillvxt, stillastende kurs, inga nyemissioner r fortfarande PE talet skyhgt. Verkligen lockande kp..
Citera
2022-01-14, 08:51
Medlem
S kul att lsa den hr trden. Har smyglst sedan 2016 nr jag kom in i Tesla och skeptikerna har ltit exakt likadant sedan dess. P den tiden s var tminstone Tesla ett riktigt startupbolag s d var kritiken nd ngorlunda OK. Nu nr de fr varje kvartal tydligt bevisar att de r den dominanta spelaren s r det fortfarande skeptiker som vgrar inse att racet redan r avgjort.

Just ja, fr ngra mnader sen s var det mnga som pratade om att kineserna skulle komma ikapp, hur gick det med det? Visade sig att inte ens i deras egna marknad s kunde de n Teslas frsljning. S de argumentet r nu ocks utslaget.

Hr fr ni min tro fr 2022, s fr ni utmana och komma med motargument. Tesla r minst 1500$ innan rsskiftet.
Citera
2022-01-14, 09:10
Medlem
BsteHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
S med exceptionell tillvxt, stillastende kurs, inga nyemissioner r fortfarande PE talet skyhgt. Verkligen lockande kp..

Glad att du inte tycker det. 😉
Citera
2022-01-14, 09:27
Medlem
BsteHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av panchoo
S kul att lsa den hr trden. Har smyglst sedan 2016 nr jag kom in i Tesla och skeptikerna har ltit exakt likadant sedan dess. P den tiden s var tminstone Tesla ett riktigt startupbolag s d var kritiken nd ngorlunda OK. Nu nr de fr varje kvartal tydligt bevisar att de r den dominanta spelaren s r det fortfarande skeptiker som vgrar inse att racet redan r avgjort.

Just ja, fr ngra mnader sen s var det mnga som pratade om att kineserna skulle komma ikapp, hur gick det med det? Visade sig att inte ens i deras egna marknad s kunde de n Teslas frsljning. S de argumentet r nu ocks utslaget.

Hr fr ni min tro fr 2022, s fr ni utmana och komma med motargument. Tesla r minst 1500$ innan rsskiftet.

Javisst r det roligt hr inne? Behvs fler faktiska aktiegare som skriver och inte bara smyglser s inte frbipasserande fr uppfattningen att frstndshandikappade utgr normen.

$1500 vid rets slut och med den tillvxten vi ser skulle frmodligen ge ett PE-tal under 80. Lite vl lgt om batteriproduktion skalats upp ok och FSD brjar nrma sig L5 s jag ser $1500 som kursen vi borde ligga p idag. Om inte ngot katastrofalt hnder s ser jag tminstone $2000 om ngot r.
Citera
2022-01-14, 09:27
Avstngd
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Drmmen om att dom stora pengarna ligger i handel med energi frn batterier r orimlig.

Lt oss gra en enkel verslagsrkning fr att du ska frst:

Enda sttet att f lnsamhet r genom storskalighet och det r inte mjligt med batteriteknologi. Det r genom storskalig lagring av vtgas som kommer f ner priserna. Det grs nu stora investeringar p det i Tyskland och Danmark. SSABs Hybrit r hgintressant d dom ska lagra vtgas i berggrunden fr stlproduktion. Nsta steg r att ha cykliska system som kan genrera el med brnsleceller. Tesla/Musk har dribblat in sig i en tervndsgrnd med stationr energilagring med batterier. Framtiden fr stationr energilagring r vtgas.

Jaha, hr kommer det frutsgbara svaret som jag besvarar trots att jag inte har lust.

Vtgas och etanol r frstndshandikappat jmfrt med direktlagring i batterier. Lg du medvetsls p fysiklektionerna i skolan? Att tillverka vtgas och etanol krver 3-4 ggr mer energi n direktlagring. Att tillverka vtgas fr att kunna kra 1 mil krver el fr 4 mil. Energi r energi i olika former. Att tillverka energi i annan form med en energifrlust p 3-4 ggr r befngt i mitt flashbackshuvud. Det frstod Musk redan fr 15 r sedan och det r drfr han r vrldens rikaste man idag. Musk r rik drfr att omvrlden r extremt korkad och oavbrutet satsar/gr fel och inte lr sig. - Vtgas och etanol mste dessutom distribueras (vilket ocks krver energi) under 10 000 psi.

De som vill investera i vtgas och metanol. God fucking luck. Vi kommer att behva 4 ggr fler krnkraftverk eller 4 ggr fler vindkraftverk eller 4 ggr fler solceller eller vad fan du vill och p detta ett distrubitionsystem. Om du tror att vtgas/etanol r verlgset direktlagring satsa d din hela din pension p det. Gr det nu s kan du sova lungt p natten. JUST DO IT.
Citera
2022-01-14, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
Jaha, hr kommer det frutsgbara svaret som jag besvarar trots att jag inte har lust.

Vtgas och etanol r frstndshandikappat jmfrt med direktlagring i batterier. Lg du medvetsls p fysiklektionerna i skolan? Att tillverka vtgas och etanol krver 3-4 ggr mer energi n direktlagring. Att tillverka vtgas fr att kunna kra 1 mil krver el fr 4 mil. Energi r energi i olika former. Att tillverka energi i annan form med en energifrlust p 3-4 ggr r befngt i mitt flashbackshuvud. Det frstod Musk redan fr 15 r sedan och det r drfr han r vrldens rikaste man idag. Musk r rik drfr att omvrlden r extremt korkad och oavbrutet satsar/gr fel och inte lr sig. - Vtgas och etanol mste dessutom distribueras (vilket ocks krver energi) under 10 000 psi.

De som vill investera i vtgas och metanol. God fucking luck. Vi kommer att behva 4 ggr fler krnkraftverk eller 4 ggr fler vindkraftverk eller 4 ggr fler solceller eller vad fan du vill och p detta ett distrubitionsystem. Om du tror att vtgas/etanol r verlgset direktlagring satsa d din hela din pension p det. Gr det nu s kan du sova lungt p natten. JUST DO IT.
Fast att dr r energifrluster gr inte s mycket en dag som idag nr det blser storm och vindkraftverken producerar el som tusan. Problemet med sol och vind r att dom producerar mycket el, men i under korta stunder med oregelbunden intervall. Sen r batterier en frbrukningsvara, som blir uttjnta en dag. En bergskammare med vtgas hller dremot lngre.

Varfr distribuera vtgasen? Bara omvandla till el igen nr det ska frbrukas...
Citera
2022-01-14, 10:50
Medlem
BsteHrMongolids avatar
Citat:
Fast att dr r energifrluster gr inte s mycket en dag som idag nr det blser storm och vindkraftverken producerar el som tusan. Problemet med sol och vind r att dom producerar mycket el, men i under korta stunder med oregelbunden intervall. Sen r batterier en frbrukningsvara, som blir uttjnta en dag. En bergskammare med vtgas hller dremot lngre.

Den smartaste lsningen r en kombination av bde batteri och vtgas, men det r vtgasen som kommer vara komplement vid sllsynt stor verproduktion. Oftast behver energi lagras i kortare intervaller och tas tillvara p optimalt. Men att investera i endast en energiteknik kommer inte ge bra avkastning oavsett. S fort ett fretag som utvecklar en ny teknik mot alla odds kommer ver trskeln dr tillverkning skall skalas upp till massproduktion s kommer hype verg i reella vrden, om fretaget ens verlever den fasen.

Smartare att investera i ett fretag som redan kan produktion och vet hur man kapitaliserar p innovativ teknik.
Citera
2022-01-14, 12:00
Avstngd
Citat:

Dagens batterier klarar 30 000 cykler och de kan tervinnas 1000 gnger, (det sker ingen atomklyvning i batterierna) allt nickel och lihuium finns kvar. Det r som att tervinna en lburk. Smlt ner skiten igen bara. - Gruvdrift blir tom obsolet i lnga loppet. - Det enda som saknas r masstillverkning. Vrlden behver 100 GIGA. - Antingen brjar vi masstillverka batterier direkt och satsa p det eller "tillverka el via vtgas i brnsleceller med 4 ggr mer el". D r det tom rationellare att mina Bitcoin fr verskottselen om man tnker matematiskt och som en fysiker. En batteripark betalar sig sjlv ganska snabbt. Kp billig el p natten slj den fr det dubbla p dagen och priserna p batterier kommer att rasa 5% om ret och effektiviteten kommer med stor sannolikhet ka med 20-30% lgt rknat om 10 r. Solceller kommer att vara extremt mycket effektivare om 10 r och extremt mycket billigare. Det kommer att vara extremt ovanligt att bygga ett hustak om 10 r utan solceller. Allt hnger p massproduktion. Vi kan idag vlja att bygga upp masspoduktion och forskning av direktlagring eller g en 4 mils menls omvg med vtgas/metanol. En strategi som faktiskt redan r ddsdmd vetenskapligt och ekonomiskt. Mjligen r vtgas och etanol en "tillfllig lsning" i "trnga situationer" men det kommer aldrig att vara mer n en nich i framtiden.

De som sitter p batteritillverkningen/batteritervinningen i framtiden r de nya oljeshejkerna.
Sverige har vrldens chans att bygga 5-10 st Northwoltfabriker och bli en vrldsledande och vlbrgad "batterination" eller satsa p arabimport, genusforskning och vtgas.
Senast redigerad av Kulturmarxist 2022-01-14 kl. 12:09.
Citera
2022-01-14, 12:07
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist

Jag har aldrig pratat om vtgas fr fordon. batterier funkar fint fr fordon. Det kostar ungefr 1:50 del att bygga stationra lager fr vtgas jmrt med batterier och priset sjunker dramatiskt ju strre anlggningar man bygger. En bra elektrolysr har ca 70% verkningsgrad i dag och p labben finns upp till 80% verkningsgrad. Brnsleceller r ngot smre med ca 60% men siffrorna gr upp dr ocks. P marknaden finns i dag system med en cykelverkningsgrad p 40%. Batterier fr stationr lagring har ca 85% verkningsgrad, det r inga 4ggr bttre. Batteriernas stora akilleshl r att de inte r skalbara. Vi snackar allts stora lager p tusentals ton, lager som r s stora att dom kan sluka en hel krnreaktors energiprodukton i ett dygn. Lagren kan bli s stora att dom kan sluka en hel nations energiproduktion, batterier hr inte hemma p det skalomrdet.

Ja jag har investerat i bolag som satsar p vtgas och dom gr lysande

Bland inte in etanol det hr inte hemma hos vtgas.
Senast redigerad av raskens 2022-01-14 kl. 12:09.
Citera
2022-01-14, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Och nu vaknade han som missat att Tesla r ett techbolag. G och lgg dig igen.
Techbolag med 90% revs frn biltillverkning
Citera
2022-01-14, 12:18
Medlem
Self Driving r BS
FSD r FBS.

I r kommer japanerna och Toyota r inte att leka. Kvalitet p en annan niv.

Tippar Tesla p $250 om 12 mnader.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in