2022-07-23, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av job230ge
Utan att vara dryg, men du r medveten om att Teslas del av BEV kakan minskar varje r va?

Och det r ckligt missvisande att benmna VWs skuld som 192$B och GM 110$B. Ls p om captive financing arms. Det r inte skuld

Inte fr att vara dryg men fattar du p riktigt inte att du ska kolla p hela bilmarknaden och inte bara p elbilar? Teslas totala bilmarknadsandel vxer fr varje r
Citera
2022-07-23, 00:17
Medlem
Citat:
Fr att BYD r ett batteribolag lol, det r vl sjlva pongen med batteribolag.

Det r bara en bonus att de kommer kasta ut nrmare 2 miljoner eldrivna bilar i r.

De brjade tillverka batterier lngt innan bilar.

Om de kunde slja elbilar med alla batterier hade de kunnat tjna mycket mer, men men.
Citera
2022-07-23, 00:22
Medlem
Citat:
Nej, det r ingen biltillverkare som ger bensinstationer, de fakto s r de en ganska usel id. Den absoluta majoriteten av bensinstationer frlorar pengar p att slja bensin men tjnar p att man kper grejer i affren.

https://thehustle.co/why-most-gas-st...lling-gas/amp/

Tv saker.

Bensinstationer gr inte sin egen bensin, och dom som gr det tjnar mngder!

Tesla r inte nu, men kan ltt bli sjlvfrsrjande p el.
Citera
2022-07-23, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klugge
Inte fr att vara dryg men fattar du p riktigt inte att du ska kolla p hela bilmarknaden och inte bara p elbilar? Teslas totala bilmarknadsandel vxer fr varje r

Min pong hela tiden, vntade bara p att ngon skulle sga det.

Skriver man att Tesla r ett bilbolag s kommer de 10 arga medellders mn och skriker att elbilar r en helt annan sak och att det frtjnar en helt annan multipel. Men nr det vl kommer till kritan s r det EXAKT samma marknad de konkurrerar med och tar marknadsandelar ifrn.

Om nu en elbil r en helt annan grej s mste man vl nd jmfra marknadsandelar fr elbilar? Fr elbilar och bilar var ju tydligen pplen och pron.
Senast redigerad av job230ge 2022-07-23 kl. 11:02.
Citera
2022-07-23, 11:36
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Job230ge hller skert med dig, men jag har en helt annan uppfattning. Tror helt enkelt mitt perspektiv r betydligt bredare n de som frvxlar Tesla med en vanlig biltillverkare.
Ge grna ett exempel p ett annat fretag som tillverkar en vara men dr en annan vara p ett magiskt stt bidrar till en strre del av fretagets vinst.

Om du inte kan det s fr du medge att du tror Musk/Tesla uppfunnit ngot helt nytt i vrldshistorien. Grunna lite p sannolikheten fr det. Det har funnits aktiebolag sedan 1600-talet.
Citera
2022-07-23, 11:40
Medlem
BsteHrMongolids avatar
Citat:

Skriver man att Tesla r ett bilbolag s kommer de 10 arga medellders mn och skriker att elbilar r en helt annan sak och att det frtjnar en helt annan multipel. Men nr det vl kommer till kritan s r det EXAKT samma marknad de konkurrerar med och tar marknadsandelar ifrn.

Om nu en elbil r en helt annan grej s mste man vl nd jmfra marknadsandelar fr elbilar? Fr elbilar och bilar var ju tydligen pplen och pron.

Tesla tar marknadsandelar frn vanliga biltillverkare samtidigt som de bygger upp en marknad fr mjukvara. ven om de slde bilarna fr ett suventionerat pris hade de kunnat ha en stabil strm av intkter frn abonnemangstjnster och laddntverk. Man kan jmfra Tesla med andra tillverkare p samma stt som man jmfr Apple med Nokia eller Motorola fr 15 r sedan. Apple och Tesla r tummen p handen, d tummen r ett finger men ett finger r inte en tumme. Och andra tillverkare r verkligen inte i en position fr att profitera p vergngen till hur transport kommer se ut om 10 r. ven om FSD stannar p Lvl4 i flera r s finns det inte en Uber-frare som inte hellre satt bakom ratten p en Tesla som sktte 99% av arbetet hela dagarna och aldrig blev trtt, och all den datan skulke dessutom samlas in fr att trna systemet. Man behver inte ens gra en servettkalkyl fr att begripa hur galet stora intkter det genererar, och ingen annan aktr sitter p bde produktion av bilar och mjukvaran som krvs. Varfr tror du att Tesla jobbar p att integrera Steam engine i sina bilars 10 TFLOP speldator?
Inte bara ett stt fr frldrar att f tyst p sina tjtiga barn.
Citera
2022-07-23, 11:48
Medlem
Citat:
Tesla tar marknadsandelar frn vanliga biltillverkare samtidigt som de bygger upp en marknad fr mjukvara. ven om de slde bilarna fr ett suventionerat pris hade de kunnat ha en stabil strm av intkter frn abonnemangstjnster och laddntverk. Man kan jmfra Tesla med andra tillverkare p samma stt som man jmfr Apple med Nokia eller Motorola fr 15 r sedan. Apple och Tesla r tummen p handen, d tummen r ett finger men ett finger r inte en tumme. Och andra tillverkare r verkligen inte i en position fr att profitera p vergngen till hur transport kommer se ut om 10 r. ven om FSD stannar p Lvl4 i flera r s finns det inte en Uber-frare som inte hellre satt bakom ratten p en Tesla som sktte 99% av arbetet hela dagarna och aldrig blev trtt, och all den datan skulke dessutom samlas in fr att trna systemet. Man behver inte ens gra en servettkalkyl fr att begripa hur galet stora intkter det genererar, och ingen annan aktr sitter p bde produktion av bilar och mjukvaran som krvs. Varfr tror du att Tesla jobbar p att integrera Steam engine i sina bilars 10 TFLOP speldator?
Inte bara ett stt fr frldrar att f tyst p sina tjtiga barn.

Du r redan i Jonestown, bortom rddning

ven om FSD stannar p Lvl4 i flera r

Tesla kommer inte n level 4 p mnga r. Du r fortfarande djupt lurad av diverse musk intervjuer ifrn 2016 och framt. Tesla har ett absurt dyrt LVL 2 ADAS system som mnga kper d det heter FULL SELF DRIVING. Det r en grzon av olaglighet.

Om du ska vrdera tesla vettigt s stt vrdet p FSD till noll. Alla med ngorlunda vetskap om AV industrin vet att tesla r absurt lngt bak. ven din kompanjon Gary Black stter vrdet p FSD till 0 d han tror att andra kommer hinna fre tesla. En dag kommer ven du inse att tesla tillverkar bilar
Senast redigerad av job230ge 2022-07-23 kl. 11:51.
Citera
2022-07-23, 11:49
Medlem
Tigerkakans avatar
Citat:

Helt korrekt!
Sakta men skert ska Tesla bli en vanlig biltillverkare som alla andra i marknadens gon.
Dock krver det att alla andra tillverkare tar sig i kragen gr innovationer hur de producerar och sklart produkt

P sikt br isfall Teslas aktie tas ned till en vanlig biltillverkare och det knns idag vldigt avlgset med tanke p Teslas grepp p nya produktionsstt ingen annan har och deras teknikutveckling
Produktionen r nyckeln hr som skiljer pplena frn pronen

De traditionella biltillverkare har en gigantisk omstllning att gra om de ens verlever den.
Kineserna r nog frst ut att likna Tesla
Citera
2022-07-23, 11:49
Medlem
BsteHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
Ge grna ett exempel p ett annat fretag som tillverkar en vara men dr en annan vara p ett magiskt stt bidrar till en strre del av fretagets vinst.

Om du inte kan det s fr du medge att du tror Musk/Tesla uppfunnit ngot helt nytt i vrldshistorien. Grunna lite p sannolikheten fr det. Det har funnits aktiebolag sedan 1600-talet.

Apple med sin appstore?

Jag vet inte vad jag skall medge mer n att din retorik r ondigt krnglig och det r lttare att frst Teslas frsprng n din meningsuppbyggnad.
Citera
2022-07-23, 11:52
Medlem
BsteHrMongolids avatar
Citat:
Du r redan i Jonestown, bortom rddning

ven om FSD stannar p Lvl4 i flera r

Tesla kommer inte n level 4 p mnga r. Du r fortfarande djupt lurad av diverse musk intervjuer ifrn 2016 och framt. Tesla har ett absurt dyrt LVL 2 ADAS system som mnga kper d det heter FULL SELF DRIVING. Det r en grzon av olaglighet

Jag var p vg att avsluta mitt frra inlgg med att du skert frstod det jag skrev d du inte r dum i huvudet, men s hr i retrospekt var det ett bra beslut att inte bli fr lngrandig.
Citera
2022-07-23, 11:56
Medlem
Vet inte ens vilket talestt jag ska anvnda men det r helt sjukt att man blir phoppad nr man jmfr Tesla med ett bilfretag, fr att nr man sedan ENDAST jmfr med BEVs s blir man phoppad med att man ska jmfra tesla med den totala bilmarknaden.

Tesla tillverkar bilar nr de passar, och elbilar som inte r i nrheten av en vanlig bil nr det passar. Frstr ni inte sjlva hur ni vrider varenda fakta till att vara ngot positivt.

1: tesla tillverkar bilar som andra biltillverkare och tar marknadsandelar

2: tesla tillverkar elbilar och tappar marknadsandelar inom elbilsbranschen.

Man kan inte kombinera detta nr de passar bst.

Och att Tesla sljer mjukvara och att det r helt revolutionerande mste man vara ganska bakom fltet fr att tro. Jag kan g in och konfigurera en EQS nu och lgga till Mjukvarufunktioner som ADS osv fr lika mycket som FSD. Legacy OEMs har gjort detta i 25 r
Senast redigerad av job230ge 2022-07-23 kl. 12:01.
Citera
2022-07-23, 12:01
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Apple med sin appstore?

Jag vet inte vad jag skall medge mer n att din retorik r ondigt krnglig och det r lttare att frst Teslas frsprng n din meningsuppbyggnad.
OK, du kan frst Teslas frsprng men du kan inte beskriva det i ord. Lite verjordiskt kanske. Aktiekursen r iallafall verjordisk.

appstore r ju ett bra exempel, frst uppfinner apple smartphone som ger enorma intkter och sedan frdubblar de dem med andras program som de ocks tjnar p. Fast jag fr inte ihop det med en bil, finns inga tjnster man vill kpa i efterhand, finns ingen annan tillverkare som gr ngot fr Tesla-bilar och appstore bygger p 1000-tals olika fretagare. Alla bilar mste komma kompletta frn brjan, de r redan dyra. Jag kan faktiskt inte se en bil vara ngot annat n en bil, med strre eller mindre prestige och fan-base som kan ge lite extra intkter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in