2022-08-06, 13:12
Medlem
illuminas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gladihatten
Hoppas fr din skull att du har rtt. Har sjlv gett upp att kunna time:a macroprylar, det e fan helt omjligt, och historien upprepar sig sllan likadant som sist. Senast jag frskte time:a macro var under coronakraschen d det "ju sklart kommer g t helvete" och sen gick det bara upp och upp. Som tur var gick jag in igen efter bara ett par dagar. Hade jag varit tjurskallig hade det varit ett mycket dyrt misstag.

Elon pratar en hel del om finanslget i Full Send podcasten som slpptes idag. Det r en jvla soppa. Kina/Taiwan som sagt, Kina har ven en bostadssituation som liknar USAs r 2007/2008. Dock r lget i resten av vrlden lite mer sansat, inflationen verkar p vg ned mm. Det kan g precis hursomhelst.

Tesla kommer ju oavsett pverkas betydligt mindre n andra bolag av ev. recession osv men i korta loppet kan s klart brskursen paja ordentligt. Jag hade varit vldigt frsiktig med att slja Tesla d Q3/Q4 ser ut att bli riktigt dunder.
Jag tror att det r annorlunda den hr gngen. Coronakraschen rddades av fed som hade pengaprintern p hgvarv. Nu ska dom pengarna ut frn marknaden igen (QT).

Det r vldigt mycket samtidigt nu. Inflation, recession, Ryssland/Ukraina, Kina/Taiwan, bostadsbubbla i Kina, hga rntor, Quantitative Tightening osv..
Inte nog med det s kanske Elon mste slja fler aktier om han inte lyckas omfrhandla priset p Twitter.

Jag kommer inte slja hela min position, men runt 10-20% cash vill jag ha redo iaf.

Q3 kommer va grym, men jag tror inte vi nr ver 30% bruttomarginal som Tesla hade i Q1 riktigt n.
Jag kommer dock kpa in mig innan Q4, garanterat.
Citera
2022-08-06, 15:09
Medlem
illuminas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Tycker Tesla motors r ett av de f riktigt roliga och spnnande fretagen som finns. Ett annat fretag r Spacex som jag grna hade kpt aktier i om det hade gtt, mest fr det fretaget r s djvvulusiskt coolt. Det kan g hur som helst men knns som dom faktisk har "apple" potential. Enligt den hr intervjun med Elon s tror han (spola 15 minuter) att Tesla kommer vara lika stort som Apple om 10 r.

https://www.youtube.com/watch?v=wvB01EibT2g

Om man handlar Tesla aktier i dag fr runt 200USD vad kommer denna aktie att vara vrd om dom verkligen skulle vxa s mycket p 10 r?

Tror knappast ryktet om Apples kp av tesla r serist. Elon skulle knappast vilja slja ut sitt sktebarn oberoende vilket belopp han fick, Specellt om han har den ambitionsnivn han har. Tesla har ju inte heller finansiella problem.

Citat:
Musk r smart, ohyggligt smart. Han har en naturvetenskaplig begvning lngt mer skrpt n de flesta. Ganska trevligt med en fretagsledare som faktiskt kan fysik och naturvetenskap i fingerspetsarna kombinerat med en mlmedvetenhet och en vldigt behaglig och sympatisk och trevlig personlighet.

Borde finnas fler av hans kaliber.
Detta skrev du 2015 Du var en liten fanboy nd
Nu vet vi varfr du r s bitter iaf. Brukar bli s nr man missar tget. Jag tror vldigt mnga bjrnar hr inne har detta gemensamt.
Tnk vilket geni du hade varit om du kpte aktier redan 2015. Istllet blev du en bitter liten bjrn, men det r inte fr sent fr dig. Tror du kan f ett bra kplge detta ret. Men det r nog sista chansen
Citera
2022-08-06, 15:20
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av illumina
Detta skrev du 2015 Du var en liten fanboy nd
Nu vet vi varfr du r s bitter iaf. Brukar bli s nr man missar tget. Jag tror vldigt mnga bjrnar hr inne har detta gemensamt.
Tnk vilket geni du hade varit om du kpte aktier redan 2015. Istllet blev du en bitter liten bjrn, men det r inte fr sent fr dig. Tror du kan f ett bra kplge detta ret. Men det r nog sista chansen

Absolut jag var betydligt mer positivt instlld frut. Du missar pongen, Tesla r ett helt ok fretag dom gr helt ok bilar. Spacex har varit mycket framgngsrika och Starship r as-spnnande.

Det gr inte att dom kan komma undan med orealistiska pstenden om autonomi, som inte kommer att intrffa inom 20r, Batterier och solceller kommer inte vara lsningen p vra globala energiproblem. Det r helt enkelt fr dyrt.

Spacex kommar ALDRIG att kolonisera Mars, dom kommer heller inte att placera en Muskonaut p planetens yta de nrmaste 30 ren heller. Tanken p att kolonisera mars r p flera plan korkat. Det finns betydligt smartare och mer ekonomiska stt att kolonisera rymden.
Citera
2022-08-06, 15:39
Medlem
illuminas avatar
Citat:
Absolut jag var betydligt mer positivt instlld frut. Du missar pongen, Tesla r ett helt ok fretag dom gr helt ok bilar. Spacex har varit mycket framgngsrika och Starship r as-spnnande.

Det gr inte att dom kan komma undan med orealistiska pstenden om autonomi, som inte kommer att intrffa inom 20r, Batterier och solceller kommer inte vara lsningen p vra globala energiproblem. Det r helt enkelt fr dyrt.

Spacex kommar ALDRIG att kolonisera Mars, dom kommer heller inte att placera en Muskonaut p planetens yta de nrmaste 30 ren heller. Tanken p att kolonisera mars r p flera plan korkat. Det finns betydligt smartare och mer ekonomiska stt att kolonisera rymden.
Varfr fortstter du intala dig sjlv dessa lgner? r det fr att m bttre av att ha missat tget?
Citera
2022-08-06, 15:49
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Varfr fortstter du intala dig sjlv dessa lgner? r det fr att m bttre av att ha missat tget?

Nu hnger jag inte med? Tesla r vl det bolag som producerar orealistiska saker som dom inte uppfyller. dom skulle ha 300000 autonoma taxibilar 2020 det blev en tummetott av det. Volvo har krt om dom vad gller elektriska lastbilar. Den dan Optimus kommer kunna g och handla i affren och skruva i skruva, d r skert Tesla i smret (om nu inte roboten kommer kosta 3miljoner).

Sen r det mycket roligare att kritisera bolag som r kaxiga. Sm fretag som bryter igenom och gr ngot framgngsrikt r mycket mer respektingivande. Man slr aldrig sm.
Citera
2022-08-06, 16:02
Medlem
illuminas avatar
Citat:
Nu hnger jag inte med? Tesla r vl det bolag som producerar orealistiska saker som dom inte uppfyller. dom skulle ha 300000 autonoma taxibilar 2020 det blev en tummetott av det. Volvo har krt om dom vad gller elektriska lastbilar. Den dan Optimus kommer kunna g och handla i affren och skruva i skruva, d r skert Tesla i smret (om nu inte roboten kommer kosta 3miljoner).

Sen r det mycket roligare att kritisera bolag som r kaxiga. Sm fretag som bryter igenom och gr ngot framgngsrikt r mycket mer respektingivande. Man slr aldrig sm.
Jag r faktiskt genuint intresserad av vad som hnde med dig? Hur gick du frn fanboy till hater?
Optimus och FSD fanns inte ens p den tiden s ngot annat r det.
Citera
2022-08-06, 16:09
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Jag r faktiskt genuint intresserad av vad som hnde med dig? Hur gick du frn fanboy till hater?
Optimus och FSD fanns inte ens p den tiden s ngot annat r det.

Precis. Du sger ju det sjlv. det var pre-FSD och pre-optimus sm r vaporware. Sen r jag inte hater. Jag r kritiserar. Men fundamentalister har en tendens att tillskriva egenskaper som inte existerar.
Citera
2022-08-06, 16:32
Medlem
Peppa-pigs avatar
Citat:
Han sa inte 100 miljoner model y. Det var 100M totalt. Alla modeller, nuvarande och kommande.

Fr visso, men indirekt frstr man att det r model Y som avses.

Tesla tillverkar och sljer nstan bara model Y i dagslget. Andra modeller som varit lanserade i flera r har inte ens en planerad produktionslina. Om Tesla lanserar ytterligare modeller som skulle rikta dig mot en annan kundgrupp kan man lugnt utg ifrn att den inte kommer att brja byggas under den tiorsperiod som nmns.

Utver detta vljer Tesla att optimera rrelsemarginal fre utveckling av nya modeller. Vilket inte konkurrenterna gr.

Trevlig helg!
Citera
2022-08-06, 16:34
Medlem
illuminas avatar
Citat:
Precis. Du sger ju det sjlv. det var pre-FSD och pre-optimus sm r vaporware. Sen r jag inte hater. Jag r kritiserar. Men fundamentalister har en tendens att tillskriva egenskaper som inte existerar.
Nu hnger jag inte med. Vad var vaporware?
Citera
2022-08-06, 21:35
Medlem
Citat:
Nu hnger jag inte med. Vad var vaporware?

Allting som Tesla har slt / tagit reservationer fr men aldrig haft ngon plan att leverera.

Folk slet arslet av sig 2019 och gjorde marknadsfringsjobb vrst tiotusentalskronor fr att f 250 personer att kpa en tesla vilket skulle ge dem en gratis Roadster. Denna bil lovades till dessa mnniskor, de ger den bilen. Men bilen finns inte, det r ett ganska bra exempel p vaporware.

Folk som ville starta upp bolag och lyssnade p Musks Autonomy day dr han plderade om att "om ett r kommer du kunna tjna 30 000 dollar om ret medans du sover nr din Tesla kr taxiverksamhet" och fick folk att panikkpa d det skulle bli omjligt att f tag p en tesla i framtiden d de r snna pengamaskiner. Det r definitionen av vaporware.

Frga exempelvis Pepsi vart deras semitrucks som de lovades skulle f leverans 2019 med helt fantastiska specs r? specs som var omjliga med 2017's batteriteknologi. De slde en produkt i hopp om att batteriteknologin skulle ta ett stort leap.

INGET annat bolag i denna storleken gr detta, och att de tillts fortg r ett stort misstag av primrt gary gensler och SEC. Tnk dig sjlv att du som liten gick runt och krngde jultidningar, du jobbade arlset av dig mer eller mindre heltid hela vintern och slde som int helvete fr att du skulle f x produkt. Du har allts tjnat in den produkten. Sedan kommer det fram att bolaget helst skiter i att tillverka den faktiskt, de tycker det r roligare att foka p ngot annat. Det r exakt det som har skett med Roadstern i affiliate programmet (du som specifikt frgar om vaporware, tycker du att detta rknas? Kan personligen inte hitta ngot tydligare exempel)

Du sjlv beskriver ganska ofta bjrntesen fr Tesla fast du inte inser det sjlv. Genomsnittsinvesteraren i tesla vet att Tesla som bilbolag r gravt vervrderat, men att dessa kommande produkter som kommer tjna triljoner gr det till en bra risk reward. Bara det att man glmmer att produkterna aldrig kommer.
Senast redigerad av job230ge 2022-08-06 kl. 21:58.
Citera
2022-08-06, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av job230ge
Allting som Tesla har slt / tagit reservationer fr men aldrig haft ngon plan att leverera.

Folk slet arslet av sig 2019 och gjorde marknadsfringsjobb vrst tiotusentalskronor fr att f 250 personer att kpa en tesla vilket skulle ge dem en gratis Roadster. Denna bil lovades till dessa mnniskor, de ger den bilen. Men bilen finns inte, det r ett ganska bra exempel p vaporware.

Folk som ville starta upp bolag och lyssnade p Musks Autonomy day dr han plderade om att "om ett r kommer du kunna tjna 30 000 dollar om ret medans du sover nr din Tesla kr taxiverksamhet" och fick folk att panikkpa d det skulle bli omjligt att f tag p en tesla i framtiden d de r snna pengamaskiner. Det r definitionen av vaporware.

Frga exempelvis Pepsi vart deras semitrucks som de lovades skulle f leverans 2019 med helt fantastiska specs r? specs som var omjliga med 2017's batteriteknologi. De slde en produkt i hopp om att batteriteknologin skulle ta ett stort leap.

INGET annat bolag i denna storleken gr detta, och att de tillts fortg r ett stort misstag av primrt gary gensler och SEC. Tnk dig sjlv att du som liten gick runt och krngde jultidningar, du jobbade arlset av dig mer eller mindre heltid hela vintern och slde som int helvete fr att du skulle f x produkt. Du har allts tjnat in den produkten. Sedan kommer det fram att bolaget helst skiter i att tillverka den faktiskt, de tycker det r roligare att foka p ngot annat. Det r exakt det som har skett med Roadstern i affiliate programmet (du som specifikt frgar om vaporware, tycker du att detta rknas? Kan personligen inte hitta ngot tydligare exempel)

Du sjlv beskriver ganska ofta bjrntesen fr Tesla fast du inte inser det sjlv. Genomsnittsinvesteraren i tesla vet att Tesla som bilbolag r gravt vervrderat, men att dessa kommande produkter som kommer tjna triljoner gr det till en bra risk reward. Bara det att man glmmer att produkterna aldrig kommer.

Kan du specificera?

Tror du att cybertruck, semi och roadster aldrig kommer?
Citera
2022-08-06, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klugge
Kan du specificera?

Tror du att cybertruck, semi och roadster aldrig kommer?

Jag tror du frstr pongen. Fr bolagen vars hela framtid r beroende av att de fr sin Semitruck levererad, ngot de bestllde 2017. S r den hypotetiska frgan "tror du att de aldrig kommer" fruktansvrt irrelevant. Det r nd Vaporware, om tesla 2027, ett decennium senare brjar leverera Semitrucks d de vid den tidpunkten kan uppfylla de specsen de lovade till det priset och drfr ser en anledning att nu brja tillverka dem s var det en vaporware produkt. En produkt de visste att de inte skulle kunna tillverka men lovade kunderna i hopp om ett leap i batteriteknologi.

Roadstern tror jag aldrig kommer, knner jag Tesla rtt s skiter de hellre i att ngonsin tillverka roadstern d frsta halvrets produktion oavkortat skulle g till folk som inte betalar fr den (Frn affiliate programmet).

CyberTrucken tror jag skert kommer, men till priset den lovades s kommer den inte komma = Vaporware. Vljer man att cancella folks reservationer fr att man inte lngre vill slja bilen till det priset s r det ett uppenbart marketing trick tesla drog fr att undercutta priset p F150 Lightning fr att ge illusionen att den r dyr.

Sjlva principen att man inte fr kalla ngon tesla produkt fr Vaporware d alla fortfarande tror helhjrtat att de kommer r ganska skev. Tesla Semi exempelvis r ju ett uppenbart exempel, sedan de brjade ta dyra reservationer fr dem 2017 s har de inte ens frskt att f upp en produktionslina fr tillverkning. De har handbyggt 2 stycken som de kr runt och anvnder som marknadsfring p diverse event.

Identiskt har det varit med Cybertrucken. Har sett orkneligt mnga bilder som jmfr CT med ex F150 Lightning dr kontentan r att tesla ligger x r fre konkurrenterna nr man jmfr specs. Utan att ha i tanke att F150 Lightning faktiskt rullar p vgarna och att CT, nu 3 r sedan reveal. Fortfarande inte ens har en pbrjad produktionslina.
Senast redigerad av job230ge 2022-08-06 kl. 22:31.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in