• 1
  • 2
2005-05-10, 21:01
Medlem
hankys avatar
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.j...usRenderType=6

"...Den 20-rige fotbollspelaren var vid tillfllet deltidanstlld som spelare i ett allsvenskt utvecklingslag. I dag har mannen, som tidigare r dmd fr misshandel, lmnat den allsvenska klubben fr en klubb i en lgre division.

- Han fick sparken direkt efter vi hade sett bilderna, sger den allsvenska klubbens pressansvarige."

Ngon som vet ngot namn?
Borde kunna g att leta upp.
Citera
2005-05-10, 21:03
Medlem
mr.arnes avatar
Han ska tydligen talas fr grov misshandel, vilket straff blir det d?
Citera
2005-05-10, 21:15
Medlem
Boddies avatar
Gr bara hoppas p ett lngt fngelsestraff fr den dr vidriga blatten och hans kompisar. Igentligen skulle alla ha ett skott i huvet, fy fan
Citera
2005-05-10, 21:16
Medlem
hankys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr.arne
Han ska tydligen talas fr grov misshandel, vilket straff blir det d?

5 Den som tillfogar en annan person kroppsskada, sjukdom
eller smrta eller frstter honom eller henne i vanmakt eller
ngot annat sdant tillstnd, dms fr misshandel till fngelse
i hgst tv r eller, om brottet r ringa, till bter eller
fngelse i hgst sex mnader. Lag (1998:393).

6 r brott som i 5 sgs att anse som grovt, skall fr grov misshandel dmas till fngelse, lgst ett och hgst tio r. Lag (1988:2)
Citera
2005-05-10, 21:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hanky
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.j...usRenderType=6

"...Den 20-rige fotbollspelaren var vid tillfllet deltidanstlld som spelare i ett allsvenskt utvecklingslag. I dag har mannen, som tidigare r dmd fr misshandel, lmnat den allsvenska klubben fr en klubb i en lgre division.

- Han fick sparken direkt efter vi hade sett bilderna, sger den allsvenska klubbens pressansvarige."

Ngon som vet ngot namn?
Borde kunna g att leta upp.
Killen spelande i Hammarbys talanglag, finns nog ett antal trdar om detta p FB. Sk s hittar du nog namnet.
Citera
2005-05-10, 21:45
Medlem
hankys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Love=Fröling
Killen spelande i Hammarbys talanglag, finns nog ett antal trdar om detta p FB. Sk s hittar du nog namnet.

tack.
http://forum.flashback.info/scandina...d.php?t=161713
Citera
2005-05-10, 22:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hanky
5 Den som tillfogar en annan person kroppsskada, sjukdom
eller smrta eller frstter honom eller henne i vanmakt eller
ngot annat sdant tillstnd, dms fr misshandel till fngelse
i hgst tv r eller, om brottet r ringa, till bter eller
fngelse i hgst sex mnader. Lag (1998:393).

6 r brott som i 5 sgs att anse som grovt, skall fr grov misshandel dmas till fngelse, lgst ett och hgst tio r. Lag (1988:2)

Misshandeln kan inte betecknas som annat n grov. Om offret skulle ha avlidit skulle han kunna dmas till 10 rs fngelse fr grov misshandel. Med tanke p den synnerligt hnsynslsa misshandeln och att offret "borde" ha dtt, br straffet sttas till 8 rs fngelse, grna med srskild utskrivningsprvning, livstids utvisning tillsammans med resten av "familjen"..
Citera
2005-05-10, 23:05
Medlem
Pellefants avatar
Citat:
Misshandeln kan inte betecknas som annat n grov. Om offret skulle ha avlidit skulle han kunna dmas till 10 rs fngelse fr grov misshandel. Med tanke p den synnerligt hnsynslsa misshandeln och att offret "borde" ha dtt, br straffet sttas till 8 rs fngelse, grna med srskild utskrivningsprvning, livstids utvisning tillsammans med resten av "familjen".

r det vad du vill att det skall bli? Jag kan aldrig tnka mig att straffet kommer att bli s hgt, ven om man skulle vilja. Eftersom personen var under 21 r tillkommer strafflindring och med dagens pfljdspraxis r det inte skert att det blir fngelse.

Straff fr misshandel r inte verdrivet hga i Sverige. Huruvida man anser att detta r bra eller dligt kan diskuteras. Detta medfr dock att jag anser att 8 rs fngelse inte kan ses som realistiskt.
Citera
2005-05-10, 23:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pellefant
r det vad du vill att det skall bli? Jag kan aldrig tnka mig att straffet kommer att bli s hgt, ven om man skulle vilja. Eftersom personen var under 21 r tillkommer strafflindring och med dagens pfljdspraxis r det inte skert att det blir fngelse.

Straff fr misshandel r inte verdrivet hga i Sverige. Huruvida man anser att detta r bra eller dligt kan diskuteras. Detta medfr dock att jag anser att 8 rs fngelse inte kan ses som realistiskt.

Varfr inte? Dom sparkade ju p liggande perssoner och hejjade p varandra och filmade det hela. jvla jon
Citera
2005-05-10, 23:19
Medlem
Pellefants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gurrez

Varfr inte? Dom sparkade ju p liggande perssoner och hejjade p varandra och filmade det hela. jvla jon

Jag hoppas inte det r mot mig personligen som du riktar din ilska. Jag r inte fretrdare fr lagstiftningen och rttspraxis. Det finns inte ngon domstol som skulle dma 8 r fr denna grning. Nr du kommer med ett motargument som bygger p konkret rttspraxis r jag bengen att hlla med dig.

Jag kan frst att man vill ha hrda straff fr detta. Verkligheten ser dock annorlunda ut.
Citera
2005-05-10, 23:29
Medlem
Givetvis kan det inte bli s hgt som tta r, kanske om offren blev total frlamade fr livet.

Sn r verkligheten.
Citera
2005-05-10, 23:58
Medlem
trtts avatar
Br inte drpfrsk eller mordfrsk vara applicerbart p dylik handling?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in