Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-03-20, 17:06
Medlem
Harry_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skalman71
Det är ju det jag säger. De brukade sparas i temp, så att de inte syntes för vanliga användaren, men inte längre sen version 97.0.

Uppenbarligen har du inställningen att nerladdade filer ska hamna på skrivbordet och därmed kommer även torrentfiler att sparas där. Ändra inställning var nerladdade filer ska sparas så hamnar de där istället, tillsammans med alla andra filer du laddar ner.

https://www.reddit.com/r/firefox/com...n_my_download/

tack
min började förra vecka
så 97.0 hade jag säkert inte uppdaterat till
nu har jag 98.0.1
Citera
2022-03-20, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harry_
pågående och nerladdade hamnar rätt som dom ska
bara genvägen som hamnar på skrivbordet

Tror inte du är är riktigt med på hur torrents funkar.

Säg att du ska hämta en film som heter "Skalis71.mp4"
När du då klickar på torrentlänken, laddas det ner en väldigt liten fil, en TORRENT-fil (det som du kallar "genvägen") som heter "Skalis71.torrent". Denna fil i sin tur innehåller information om "Skalis71.mp4", vilken tracker den hämtas via osv. Själva FILMEN lagras på den plats du angivit i torrent-klienten, men själva TORRENT-filen hamnar där du angett att hämtade filer ska sparas. I ditt fall skrivbordet.

Själva TORRENT-filen brukade lagras i temp-mappen, men FF ändrade detta i och med version 97.0 och de hamnar nu där alla andra nerladdade filer lagras, t.ex. om du hämtar installationsfiler för något program du vill testköra.

Det är alltså två OLIKA saker som laddas ner - dels torrent-filen med all info om filmen den tillhör, dels själva filmen.
Senast redigerad av Skalman71 2022-03-20 kl. 17:14.
Citera
2022-03-20, 17:27
Medlem
Harry_s avatar
Citat:

När du då klickar på torrentlänken, laddas det ner en väldigt liten fil, en TORRENT-fil (det som du kallar "genvägen") som heter "Skalis71.torrent". Denna fil i sin tur innehåller information om "Skalis71.mp4", vilken tracker den hämtas via osv. Själva FILMEN lagras på den plats du angivit i torrent-klienten, men själva TORRENT-filen hamnar där du angett att hämtade filer ska sparas. I ditt fall skrivbordet.

Själva TORRENT-filen brukade lagras i temp-mappen, men FF ändrade detta i och med version 97.0 och de hamnar nu där alla andra nerladdade filer lagras, t.ex. om du hämtar installationsfiler för något program du vill testköra.

Det är alltså två OLIKA saker som laddas ner - dels torrent-filen med all info om filmen den tillhör, dels själva filmen.

tack jag förstår
men efter att "Skalis71.mp4" laddat klart så borde "Skalis71.torrent" försvinna från skrivbordet

kommer säkert Tillägg som fixar det om det inte finns redan
Citera
2022-03-20, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harry_
tack jag förstår
men efter att "Skalis71.mp4" laddat klart så borde "Skalis71.torrent" försvinna från skrivbordet

kommer säkert Tillägg som fixar det om det inte finns redan

Jag håller med om att det vore önskvärt, men så har det aldrig varit. Skillnaden är att "Skalis71.torrent" brukade hamna i temp-mappen, dit en vanlig användare aldrig tittar eller befinner sig.

Jag postade en länk till en reddit-diskussion, där det fanns en länk till ett officiellt uttalande från FF-utvecklarna om att de gjort denna ändring om ifall man vill använda filen igen utan att klicka på länken på nytt - man klickar bara på torrent-filen för att åter lägga till den till klienten.

Men som sagt, håller med om att det var bättre förr, när man inte behövde se skiten - om filmen är hemma behöver jag sällan ladda hem den igen... man vill ju inte alltid att frugan ska se vilka torrents man dragit hem

Ja, det kommer säkert ett tillägg, alternativt en uppdatering av BT-klienter som har option "radera torrent-filer".
Senast redigerad av Skalman71 2022-03-20 kl. 17:37.
Citera
2022-03-20, 17:57
Medlem
Harry_s avatar
Citat:
Jag håller med om att det vore önskvärt, men så har det aldrig varit. Skillnaden är att "Skalis71.torrent" brukade hamna i temp-mappen, dit en vanlig användare aldrig tittar eller befinner sig.

Jag postade en länk till en reddit-diskussion, där det fanns en länk till ett officiellt uttalande från FF-utvecklarna om att de gjort denna ändring om ifall man vill använda filen igen utan att klicka på länken på nytt - man klickar bara på torrent-filen för att åter lägga till den till klienten.

Men som sagt, håller med om att det var bättre förr, när man inte behövde se skiten - om filmen är hemma behöver jag sällan ladda hem den igen... man vill ju inte alltid att frugan ska se vilka torrents man dragit hem

Ja, det kommer säkert ett tillägg, alternativt en uppdatering av BT-klienter som har option "radera torrent-filer".

Citera
2022-03-20, 23:45
Medlem
Harry_s avatar
Citat:

kom på
varför funkar magnet-länker som dom ska ?
Citera
2022-05-07, 19:41
Medlem
nu när version 100 släpptes så vart ikonen en pdf ikon. jag byte tillbaka till en firefox ikon. men när jag förminskar ikonen ner i verktygsraden så blir det en pdf ikon igen. hur jag ändrar detta skulle vara bra att veta? någon?

jag arbetar med mycket pdf filer och använder mig av foxit. och har bytt så den öppnas i rätt program nu iaf. men problemet är ju att jag stänger ner webbplatser då min hjärna tror det är ett pdf dokument.
Citera
2022-05-07, 22:46
Medlem
Martin24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chris.Hagen
men när jag förminskar ikonen ner i verktygsraden så blir det en pdf ikon igen. hur jag ändrar detta skulle vara bra att veta? någon?

Du menar att Firefox-ikonen syns i aktivitetsfältet när fönstret är maximerat men när du minimerar fönstret så ändras ikonen till en pdf-ikon?

Är det denna ikon du menar? https://images2.imgbox.com/13/97/lPDhdIzu_o.png

Den ikonen finns "inbakad" i exe-filen. Men att den skulle ändras bara för att du minimerar fönstret låter väldigt skumt. Det hände inte för mig när jag testade nu.

Du kan ju testa att kasta genvägen och skapa en ny. Radera först den du har i aktivitetsfältet. Sen högerklicka på skrivbordet och välj Nytt > Genväg och klistra in:

Kod:
C:\Program Files\Mozilla Firefox\firefox.exe

Sen när ikonen är skapad är det bara att dra den till aktivitetsfältet och släppa så den fastnar där. Hoppas det löser problemet.
Citera
2022-05-19, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Martin24
Du menar att Firefox-ikonen syns i aktivitetsfältet när fönstret är maximerat men när du minimerar fönstret så ändras ikonen till en pdf-ikon?

Är det denna ikon du menar? https://images2.imgbox.com/13/97/lPDhdIzu_o.png

Den ikonen finns "inbakad" i exe-filen. Men att den skulle ändras bara för att du minimerar fönstret låter väldigt skumt. Det hände inte för mig när jag testade nu.

Du kan ju testa att kasta genvägen och skapa en ny. Radera först den du har i aktivitetsfältet. Sen högerklicka på skrivbordet och välj Nytt > Genväg och klistra in:

Kod:
C:\Program Files\Mozilla Firefox\firefox.exe

Sen när ikonen är skapad är det bara att dra den till aktivitetsfältet och släppa så den fastnar där. Hoppas det löser problemet.

jag gjorde så redan innan jag skrev här och tyckte det var jättekonstigt. men jag stängde av datorn och ryckte kabeln en stund och det löste problemet. alltså tömde jag minnescachen. tack för ditt tips. och bra att vi kan lämna denna infon till nästa som funderar över vad fan som är fel.
Citera
2022-06-01, 10:54
Medlem
Firefox speech to text?

Både chrome och youtube har mikrofonsymbol
klicka och säg sökordet.
Liknande funktion på firefox när man är på google sökmotor?
Citera
2022-06-18, 08:46
Medlem
pantywankers avatar
Undrar om det finns något sätt att bromsa hastigheten på nedladdningar i bakgrunden då jag för tillfället har taskig hastighet på min lina.
Vill kunna sätta nedladdningen på kanske 50 kb/s och samtidigt kolla på Youtube.
Som det är nu prioriterar Firefox nedladdningen och gör övrig användning svår.
Nu menar jag nedladdning i Webbläsaren och inte från till exempel Torrents eller andra program.
Kolla bild.
https://i.postimg.cc/3wYdtZrS/0-cr.jpg
Citera
2022-06-18, 17:46
Medlem
rockypatel66s avatar
Är det fler som nerladdningar "misslyckade" när filerna är större, i detta fall 7 Gb? Fungerar på mindre filer men större så går den klart, men står som misslyckad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in