2008-03-29, 01:31
Medlem
Amanites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Atomic_
Var ute & promenerade lite fr nn dag sen & hittade detta huset, tyvrr finns det ett annat bebott hus p samma tomt s det var inte aktuellt att ta sig nrmre fr lite bttre foton, ni fr urskta kvalitn p korten, taget med mobilkamera.

http://img153.imageshack.us/my.php?i...sc00033ge1.jpg

http://img144.imageshack.us/my.php?i...sc00028tp0.jpg

http://img136.imageshack.us/img136/7214/dsc00031bx1.jpg

Bttre med halvtaskiga foton n inga foton alls som man brukar sga i min familj..hehe

Men de ser ju lite kul ut, e de helt de?=)
Citera
2008-03-29, 01:56
Medlem
Atomic_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amanite
Bttre med halvtaskiga foton n inga foton alls som man brukar sga i min familj..hehe

Men de ser ju lite kul ut, e de helt de?=)

Ja, det r det.. lite trasiga rutor osv.. men som sagt, finns ett bebott hus p samma tomt =/
Citera
2008-03-31, 08:03
Medlem
Amanites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Atomic_
Ja, det r det.. lite trasiga rutor osv.. men som sagt, finns ett bebott hus p samma tomt =/

Synd de, ser intressant ut iaf
Citera
2008-03-31, 11:30
Medlem
Nikalass avatar
Nmc/noc

Var p NMC idag, bergrummet under knornoparken dr telia har sin driftcentral. Det var inte mycket att se.
De har ett helt livsuppehllande system dr, s de kan klara sig utan kontakt med omvrlden i ca. 2 veckor. De har egna vatten- och dieselreserver.

Hade dessvrre ingen kamera med mig, och jag antar att de inte hade blivit jtteglada om man fotade. Bevakning verallt, s att frska ta sig in osedd r ingen bra id.
Citera
2008-03-31, 12:41
Bannlyst
Lite off topic kanske? Men borde inte den hr trden byta namn till Vrmland?
Citera
2008-03-31, 12:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BigMathew
Hr r oljeberget i Skattkrr:

http://kartor.eniro.se/query?&what=m...B%3B%3B0&stq=0

I verkant ser man rester av stickspret frn jrnvgen. P den tiden det begav sig s backades hela tgset (3-4 tankvagnar) in p den ljusa planen. Oljan pumpades via pipeline in i berget
Lat: N 59 24' 18.54"
Long: E 13 43' 30.84"

Det vre huset med grtt tak r det sk betonghuset. Dr hll tillsyningsmannen till. Det fanns gott om plats fr skyddsvakt etc i hndelse av ofred. Det mindre huset med ljusbltt tak hyste verkstad, pumpstation och allehanda kontrollutr av oljeberget. Hur mnga miljoner m3 olja som rymdes vet jag inte, men det va stort. Fortv har fyllt igen och frseglat hela rasket med betong...

Frresten, nn som r intresserade av att kpa ett eget mobfrrd...? Fortv sljer ut dom hela tiden, nu finns detta ute:
http://web.capitex.se/bin/cgicache.d...ologo&nologo=1
Vad blir det kvar av vrt frsvar??

Jag verkar inte ha ngon tur med eniros kartor... har fljt jrnvgen frn KRHN till KSD med hitta.se's flygfoto, utan att se ngot stickspr i Skattkrr. Var i Skattkrr har denna anlggning legat?
Citera
2008-03-31, 22:10
Medlem
Lill-Einars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sven Höek
Det r ett gammalt mentalsjukhus faktiskt. Har ingen info om nr det anvndes men det r ju ett bra tag sen nu. Tror stllet r ganska s ordentligt igenbommat numer och att typ vaktmstaren bor i ett hus strax intill. Har hrt att han ger guidade turer om man vill. Antagligen mot betalning d.
Vet inte riktigt vad som finns dr inne nu, men det har iaf funnits lite madrasserade rum och snt mys.

r fett tveksam till att det verkligen varit ett mentalsjuhus. I UE-forumet brukar varenda lderdomshem f den etiketten. Jag har aldrig hrt talas om att det skulle ha funnits ngot annat mentalsjukhus n Mariberg i Vrmland. Men fr all del, jag kan ha fel...
Citera
2008-04-02, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av d33p
Jag verkar inte ha ngon tur med eniros kartor... har fljt jrnvgen frn KRHN till KSD med hitta.se's flygfoto, utan att se ngot stickspr i Skattkrr. Var i Skattkrr har denna anlggning legat?

det stickspret r borta sen lnge
Citera
2008-04-06, 00:18
Medlem
Sven Heks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lill-Einar
r fett tveksam till att det verkligen varit ett mentalsjuhus. I UE-forumet brukar varenda lderdomshem f den etiketten. Jag har aldrig hrt talas om att det skulle ha funnits ngot annat mentalsjukhus n Mariberg i Vrmland. Men fr all del, jag kan ha fel...
Jag r inte 100% sker, men nst intill. Jag r uppvxt ett par mil ifrn stllet och det har alltid gtt under namnet "Mentalsjukhuset i Myra" nr byggnaderna kommit p tal. Borde inte va s svrt att kolla upp detta egentligen. Ska gra ett frsk...
Citera
2008-04-06, 15:55
Medlem
Lill-Einars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sven Höek
Jag r inte 100% sker, men nst intill. Jag r uppvxt ett par mil ifrn stllet och det har alltid gtt under namnet "Mentalsjukhuset i Myra" nr byggnaderna kommit p tal. Borde inte va s svrt att kolla upp detta egentligen. Ska gra ett frsk...

Jag har sjlv frskt att forska i det och kommit fram till att jag ivarje fall har fel vad gller att det bara skulle funnits Mariberg i Vrmland.

Det fanns ven sm "lokala" sinnessjukhus som drevs av Landstinget och inte bara de jttestora statliga som r de mest knda typ Mariberg. S visst kan ett av dem ha legat i Myra...Sorry.
Citera
2008-04-16, 00:11
Medlem
Knastratts avatar
Hr r en godbit.

Om du tar bussen frn Karlstad mot Oslo och kliver av p hllplatsen fre avfarten mot Vlberg och kryper under staketet och brjar g snett in mot Bomstad s kommer du (efter att ha passerat ett besvrligt krr) att se en lg bergsknalle. Jag vet inte exakt var - jag bara snubblade ver det.

Om du gr upp p den s finns tv "hus" eller "rvarhlor" som ser ut att vara obetrdda sen 30-40 r. Ngon eller ngra ser ut att ha bott dr permanent. Kanske p flykt?

Har inga bilder fr jag hade ingen kamera med vid den tidpunkten.

Nu kan jag inte plta dem lngre eftersom jag r en sn dr inbillningssjuk mikrovgsverknslig jvel som blev tvungen att dra.

Vem vinner racet?
Citera
2008-04-16, 23:53
Medlem
Atomic_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knastratt
Hr r en godbit.

Om du tar bussen frn Karlstad mot Oslo och kliver av p hllplatsen fre avfarten mot Vlberg och kryper under staketet och brjar g snett in mot Bomstad s kommer du (efter att ha passerat ett besvrligt krr) att se en lg bergsknalle. Jag vet inte exakt var - jag bara snubblade ver det.

Om du gr upp p den s finns tv "hus" eller "rvarhlor" som ser ut att vara obetrdda sen 30-40 r. Ngon eller ngra ser ut att ha bott dr permanent. Kanske p flykt?

Har inga bilder fr jag hade ingen kamera med vid den tidpunkten.

Nu kan jag inte plta dem lngre eftersom jag r en sn dr inbillningssjuk mikrovgsverknslig jvel som blev tvungen att dra.

Vem vinner racet?

Ska nog ta en liten titt p det tror jag
Nn fler som r p? PM:a isf!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in