2005-06-04, 22:10
Medlem
Jo, det finns ju en gammal militranlggning/fabrik frn andra vrldskriget under bergvik. Den hlls dock i underhll fortfarande med vakter grejjer som r dr.

Ls mer om ue-stllen i kd p denna trden: http://forum.flashback.info/scandina...d.php?t=210382
Citera
2005-06-05, 15:27
Medlem
Finns vl ett gammalt mental sjukhus som str tomt ocks.
Citera
2005-06-06, 00:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lord_Stalin
Finns vl ett gammalt mental sjukhus som str tomt ocks.

Vart skulle det ligga i s fall? finns ett nerlagt flygflt med tillhrande hangarer
Citera
2005-06-06, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sortima
Vart skulle det ligga i s fall? finns ett nerlagt flygflt med tillhrande hangarer

k genom bergvik och frbi el-giganten. Fortstt mot gruvlyckan och hll gonen t vnster p vgen dit, s ska du se ett vergivet stort hus. Det har en gng varit ett mentalsjukhus. r ju ganska glest dr s du kan nog inte missa det.
Citera
2005-06-10, 08:19
Medlem
BigMathews avatar
Citat:
Ingen som vet ngra tunnlar eller liknande i Karlstadomrdet? Vet att en av de strre bredbandsknytpunkterna ligger hr men dom r inte direkt obevakade. Finns ett ganska mastigt bergrum i nrheten som gr skert 30 meter ner den r det lastbilsstorlek p men jag har inte en blek om hur lngt den gr, ngon som har tips?

Lastbilsstorlek, tnker du p tunneln ner i Svinbcksberget vid Norrstrand/Kroppkrr? I det bergrummet har kommun sitt sandfrrd fr vintervghllningen. MEN i samma berg ligger en civilfrsvarsanlggning. Troligtvis inte s mkt anvnd lngre. Tror att automatiken fr flyglarmet finns dr. Lste en artikel fr lnge sedan i VF om berget och det lt vl som om det var rtt s nra en nedlggning d i alla fall.

En annas maffig tunnel r den som gr ner i backen under Kronoparken. Lngs med vgen till Edsgatan (svng inte upp emot Stockfallet) p hger sida gr tunneln in. Det r vl en jttelik knutpunkt fr tele och datatrafik som ligger i det bergrummet. Nybyggt och vldig vlbevakat och vlbemannat. Rtt mnga jobbar under jord dr.

Bergrummet under Bergvik r vl i sjlva verket Zakrisdalsverkens underjordiska del av ammunitionsfabriken. Det var vl Bofors som tillverkade GRK, GRG granater och minor dr. Allt numera flyttat till Karlskoga, vet inte ens om det r kvar i Karlskoga heller. Krigsindustrin har det inte s ltt i det hr landet... Vad jag hrde s anvnds bergrummen nu till frrd av allehanda arkiv och magasinering mm.
Citera
2005-12-22, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigMathew
Lastbilsstorlek, tnker du p tunneln ner i Svinbcksberget vid Norrstrand/Kroppkrr? I det bergrummet har kommun sitt sandfrrd fr vintervghllningen. MEN i samma berg ligger en civilfrsvarsanlggning. Troligtvis inte s mkt anvnd lngre. Tror att automatiken fr flyglarmet finns dr. Lste en artikel fr lnge sedan i VF om berget och det lt vl som om det var rtt s nra en nedlggning d i alla fall.

En annas maffig tunnel r den som gr ner i backen under Kronoparken. Lngs med vgen till Edsgatan (svng inte upp emot Stockfallet) p hger sida gr tunneln in. Det r vl en jttelik knutpunkt fr tele och datatrafik som ligger i det bergrummet. Nybyggt och vldig vlbevakat och vlbemannat. Rtt mnga jobbar under jord dr.

Bergrummet under Bergvik r vl i sjlva verket Zakrisdalsverkens underjordiska del av ammunitionsfabriken. Det var vl Bofors som tillverkade GRK, GRG granater och minor dr. Allt numera flyttat till Karlskoga, vet inte ens om det r kvar i Karlskoga heller. Krigsindustrin har det inte s ltt i det hr landet... Vad jag hrde s anvnds bergrummen nu till frrd av allehanda arkiv och magasinering mm.

Fick en guidad tur i tunneln fr televervakning, sprngvggar som ska tla A-bombs och liknande hade dom Jvlar va maffigt det var

EDIT: skulle dock inte rda ngon att g in p egen hand d man var vervakad frn det att man parkerade bilen tills att man gick igen. Och alla utrymmen dr det inte r ngon r nedslckta och enda telentet som har mottagning r telia (sitter sndare uppsatta) Det var en reporter med qomviqabbonemang som blev inlst i lastbilstunneln under en rundtur. Dock hann dom inse sitt misstag och hmtade upp honom igen
Citera
2005-12-22, 15:18
Medlem
Tjabos avatar
Ulleberg

Citat:

Om inte jag minns alldeles galet s ska det ligga ungefr vid gymnasiet p kartan.
http://www.hitta.se/ViewDetailsPlace...eberg+karlstad
Citera
2005-12-22, 21:24
Medlem
BigMathews avatar
Ulleberg

Citat:
Ursprungligen postat av Tjabo
Om inte jag minns alldeles galet s ska det ligga ungefr vid gymnasiet p kartan.
http://www.hitta.se/ViewDetailsPlace...eberg+karlstad

Nr man ker mot Skoghall och svnger upp hger p avfarten mot Bellevue och fortstter upp mot Biltema rondellen s ser man mentalsjukhuset tydlig p hger sida av vgen. Allts mellan Bellevue och Rondellen, strax innan avfarten mot Grsdalen. Husen ligger ca 500m frn nmda vg och har en gul/brun frg. Ser igenbommade ut, nn som har varit inne? Gymnasiet det skrivs om hr p forumet r en srskola, s dr finns bde lrare och elever tminstonde p dagtid. S se upp, dumt o dra till sig ondig uppmrksamhet...
Citera
2005-12-22, 23:32
Bannlyst
Det finns ett vandrarhem dr nnstans ocks med en trevlig vrdinna med bred vrmlndska.
Citera
2005-12-23, 01:54
Medlem
Idag har vi varit p upptcksfrd. Mentalsjukhuset har blivit ett vandrarhem i ena byggnaden och renoveras i den andra och den tredje r sedan lnge kontorslokal Dock hittade vi ett par smhus lite lngre in. Annars mycket sevrt stlle om det inte vore fr all aktivitet. Berget brevid nobelgymnasiet r det bara lite master p inget intressant direkt, dock hittade vi tunneln ner till Zakdristadlsverken (Gamla granatfabriken) Helt ppen p markniv vad vi kunde se. Mer underskning krvs av detta, tack fr alla tips! Hoppas det finns fler skoj stllen
Citera
2005-12-23, 02:01
Bannlyst
Citat:
Idag har vi varit p upptcksfrd. Mentalsjukhuset har blivit ett vandrarhem i ena byggnaden och renoveras i den andra och den tredje r sedan lnge kontorslokal Dock hittade vi ett par smhus lite lngre in. Annars mycket sevrt stlle om det inte vore fr all aktivitet. Berget brevid nobelgymnasiet r det bara lite master p inget intressant direkt, dock hittade vi tunneln ner till Zakdristadlsverken (Gamla granatfabriken) Helt ppen p markniv vad vi kunde se. Mer underskning krvs av detta, tack fr alla tips! Hoppas det finns fler skoj stllen

Om jag var er i Karlstad skulle jag gra intrng i Skoghalls pappersbruks omrde och kra lite skna industrifoton. En annan plats borde ju vara hamnen och det som ligger ster om den.. (namnet vette fan, men det brukar vara streetrace dr)
Citera
2005-12-23, 02:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kabeltattare
Om jag var er i Karlstad skulle jag gra intrng i Skoghalls pappersbruks omrde och kra lite skna industrifoton. En annan plats borde ju vara hamnen och det som ligger ster om den.. (namnet vette fan, men det brukar vara streetrace dr)

Hehe jag bor ett par kilometer frn bruket, det r bemannat 24/7 ret runt. Dock behver man inte bryta sig in det r bara att traska in genom en port nnstans och mumla lite om att man ska hmta ett dokument om ngon frgar. Oljehamnen r det nog du menar. rsholmsrakan har nog varenda fartdre i hela Vrmland provat att dra p Vi har spelat paintball i oljehamnen ett tag, finns mest bara gamla cisterner men ett par coola pumpar till btarna men stllet ska ju tas i drift nu nr dom skaffat nya btar igen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in