Citat:
Ursprungligen postat av Korvenstein
Jag tänkte på Catharine MacKinnon istället för Brownmiller men det är nog väldigt liknande budskap gissar jag.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Catharine_MacKinnon
Liknande budskap är det allt. Våldtäkt får anses vara det värsta brott en man kan göra. Fast feministerna anser att män egentligen inte alls tycker så. Män gillar sådant i hemlighet. När det gäller våldtäkt så är den rådande, eller snarare den enda tillåtna förklaringen till detta fenomen att det handlar om mäns makt över kvinnan. Denna s.k. våldtäktsteori uppkom som bekant med Susan Brownmillers bok ”Against our will: Men, women, and rap. 1975”. För dem som inte vet går teorin ut på att även den mest älskvärde fadern och sonen, i egenskap av att de är män, gynnas av att modern eller dottern våldtas, just för att de är kvinnor. Ju mer kvinnor våldtas, ju mer gynnas männen. Våldet för att få sex är något som våra könsroller lär pojkar och män. Vänsterpartiet har faktiskt det nedskrivit i sitt partiprogram:
”orsakerna till mäns våld mot kvinnor [såsom våldtäkt] finns inte i andra problem som alkoholmissbruk eller social utsatthet, och vi menar heller inte att våldet beror på psykisk sjukdom…”. Kvinnojouren i Göteborg med ett antal feministiska talesmän, såsom Claes Borgström, menar att:
”Det är viktigt att inte individualisera problemet. Det är inte psykiskt sjuka, missbrukare som utsätter kvinnor för våld…det är vi, män i egenskap av just män, som grupp som utsätter våra kvinnliga medmänniskor för alla dessa övergrepp." I stort sett ingen modern forskning stödjer dock våldtäktsteorin eller dessa uttalanden. Men denna forskning beaktas inte, den stämmer inte med vad man bestämt att det ska vara. Inte heller något gammelmedia tar upp detta, eller som frilandsjournalisten, Anna Frisk, säger:
”våldtäktsteorin väcker ju heta känslor det gör inte forskningen”.
Nu var det ett tag sedan jag läste om något dyligt. Tydligen gräver man fram gammal skåpmat. Troligtvis för att chockera. Men dömt att misslyckas får man väl ändå säga. Ingen jävel är intresserad av feminism längre, inte ens feministerna själva. Har för mig att Sveland själv framfört det i ett sammanhang. Hon kallar sig inte för feminist, utan kort och gott kritiker av vita män. Skulle vilja tillägga: och deras existensberättigande. Detta ringar väl in vad det i stort sett handlar om.