2013-03-24, 21:56
Medlem
Kate80s avatar
Skuldbelägga alla män för vad ett fåtal sysslar med är naturligtvis helt fel, men han har en poäng med att det inte bara handlar om just våldtäktsmännen när offret blir dödshotat och andra sluter upp på förövarnas sida för att hon var full.
Citera
2013-03-24, 22:19
Medlem
Korvensteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kate80
Skuldbelägga alla män för vad ett fåtal sysslar med är naturligtvis helt fel, men han har en poäng med att det inte bara handlar om just våldtäktsmännen när offret blir dödshotat och andra sluter upp på förövarnas sida för att hon var full.

Jo men nu räckte det inte att göra den poängen för honom. Hade han slutat där hade den här och många många andra liknande trådar aldrig existerat. Män i allmänhet (åtminstone i Sverige) har ingen roll i någon våldtäktskultur överhuvudtaget. Den giltiga poäng du anger ovan var inte hans huvudmål. Hans huvudsakliga mål var att kasta skit på män och att därmed själv framstå som god.
Citera
2013-03-24, 22:26
Medlem
Citat:
Småstadskultur på bonnvischan i USA är en kultur som inte är talande för manligheten i stort. Natirligtvis hade inte New York-bor eller Stockholmsmän agerat likadant. Hans analys är löjlig, plakatargument, snuddar inte ens vid sanningen om verkligheten. Ytterligare en duktig journalistidiot på Aftonbladet, thats it. Propagandabullshit.
Citera
2013-03-24, 22:30
Medlem
skotittares avatar
Jag tycker att det är en mycket bra artikel som tar upp något väldigt viktigt.
Det är bara att vara inne i vissa trådar här på flashback så ser man att en viss våldtäktskultur absolut existerar även här i vårt land.

Det handlar inte om att skuldbelägga män. Det handlar om normer kring sexualitet. Normer som är rätt skeva och inte bra för någon.
Citera
2013-03-24, 22:30
Medlem
kolugns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lillskrot
Småstadskultur på bonnvischan i USA är en kultur som inte är talande för manligheten i stort. Natirligtvis hade inte New York-bor eller Stockholmsmän agerat likadant. Hans analys är löjlig, plakatargument, snuddar inte ens vid sanningen om verkligheten. Ytterligare en duktig journalistidiot på Aftonbladet, thats it. Propagandabullshit.

Så du menar att våldtäkter liknande denna inte existerar i Sverige?
Vill minnas en rätt vidrig stureplans våldtäkt för ex antal år sen. Kapten klänning med co var inte direkt så trevliga heller.

jag håller med kate, det är inte alla mäns fel. Men nått sjukt med "kulturen" runt sånna här händelser
det är det och det är vi alla ( kvinnor likväl som män) rätt skyldiga till idag.
Citera
2013-03-24, 22:37
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Korvenstein
Jag tänkte på Catharine MacKinnon istället för Brownmiller men det är nog väldigt liknande budskap gissar jag.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Catharine_MacKinnon

Liknande budskap är det allt. Våldtäkt får anses vara det värsta brott en man kan göra. Fast feministerna anser att män egentligen inte alls tycker så. Män gillar sådant i hemlighet. När det gäller våldtäkt så är den rådande, eller snarare den enda tillåtna förklaringen till detta fenomen att det handlar om mäns makt över kvinnan. Denna s.k. våldtäktsteori uppkom som bekant med Susan Brownmillers bok ”Against our will: Men, women, and rap. 1975”. För dem som inte vet går teorin ut på att även den mest älskvärde fadern och sonen, i egenskap av att de är män, gynnas av att modern eller dottern våldtas, just för att de är kvinnor. Ju mer kvinnor våldtas, ju mer gynnas männen. Våldet för att få sex är något som våra könsroller lär pojkar och män. Vänsterpartiet har faktiskt det nedskrivit i sitt partiprogram: ”orsakerna till mäns våld mot kvinnor [såsom våldtäkt] finns inte i andra problem som alkoholmissbruk eller social utsatthet, och vi menar heller inte att våldet beror på psykisk sjukdom…”. Kvinnojouren i Göteborg med ett antal feministiska talesmän, såsom Claes Borgström, menar att: ”Det är viktigt att inte individualisera problemet. Det är inte psykiskt sjuka, missbrukare som utsätter kvinnor för våld…det är vi, män i egenskap av just män, som grupp som utsätter våra kvinnliga medmänniskor för alla dessa övergrepp." I stort sett ingen modern forskning stödjer dock våldtäktsteorin eller dessa uttalanden. Men denna forskning beaktas inte, den stämmer inte med vad man bestämt att det ska vara. Inte heller något gammelmedia tar upp detta, eller som frilandsjournalisten, Anna Frisk, säger: ”våldtäktsteorin väcker ju heta känslor det gör inte forskningen”.

Nu var det ett tag sedan jag läste om något dyligt. Tydligen gräver man fram gammal skåpmat. Troligtvis för att chockera. Men dömt att misslyckas får man väl ändå säga. Ingen jävel är intresserad av feminism längre, inte ens feministerna själva. Har för mig att Sveland själv framfört det i ett sammanhang. Hon kallar sig inte för feminist, utan kort och gott kritiker av vita män. Skulle vilja tillägga: och deras existensberättigande. Detta ringar väl in vad det i stort sett handlar om.
Citera
2013-03-24, 22:38
Medlem
Citat:
Ja, man kan undra vem som fått skulden om männen hittats rövpålade efter en blöt kväll.
Spriten är verkligen en sann vän i de skyldigas tjänst.

2013-03-24, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kolugn
Vill minnas en rätt vidrig stureplans våldtäkt för ex antal år sen. Kapten klänning med co var inte direkt så trevliga heller.

jag håller med kate, det är inte alla mäns fel. Men nått sjukt med "kulturen" runt sånna här händelser
det är det och det är vi alla ( kvinnor likväl som män) rätt skyldiga till idag.
Dessa två fick knappast Stockholmarnas stöd nej. Vad babblar du om?

Kapten Klänning var feminist, likt denna Daniel Swedin, sådana män ska man aldrig, aldrig lita på.
Anser du att Kapten Klänning fått samhällets stöd vilket tyder på att det finns en våldtäktskultur bland svenska män?

Lägg ner svamlet ......
Citera
2013-03-24, 22:48
Medlem
kolugns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lillskrot
Dessa två fick knappast Stockholmarnas stöd nej. Vad babblar du om?

Kapten Klänning var feminist, likt denna Daniel Swedin, sådana män ska man aldrig, aldrig lita på.
Anser du att Kapten Klänning fått samhällets stöd vilket tyder på att det finns en våldtäktskultur bland svenska män?

Lägg ner svamlet ......

nej, det jag syftar på är att det finns en "kultur" och jag har personligen varit ute för just detta flera gånger. som skuldbelägger kvinnan. Som ex. psykiatern till Nora som blev våldtagen av just nämnda kapten klänning. I en tråd brevid sitter just nu en snubbe och tycker att en kommunistslyna förtjänar att bli våldtagen. Vad fasen? exakt vad är det som hon har gjort som gör att hon förtjänar bli våldtagen tror du? röstar på vp? jag har själv lyssnat på div. svammel från div. håll om horor, och lättklädd, och vad hade hon där att göra? hon var ju full....etc etc i oändlighet.
exakt samma fenomen som denna våldtäkt i usa orsakade, händer hela tiden fortfarande i lilla gullipluttlandet Sverige. Och folk som inte fattar detta är just problemet.
Senast redigerad av kolugn 2013-03-24 kl. 22:51.
Citera
2013-03-24, 22:54
Medlem
Korvensteins avatar
Citat:

Jag har inte ett dugg skuld i vad Kapten Klänning eller några korkade amerikanska sportstjärnekillar gjort! Den kultur och de värderingar dessa människor står för är milsvida ifrån min egen. Jag har aldrig varit i en situation där jag kan påverka det de hållit på med. Hur f-n kan man vara ansvarig då?

Däremot håller jag vissa elitfeminister skyldiga till att Kapten Klänning fick hålla på som han gjorde. De lyfte upp honom, gjorde honom untouchable. Politikerna lyssnade hellre på elitfeministerna och behöll honom på hans position trots att hans underställda rasade och ville ha bort honom. De som bidragit (och bidrar) till att vi har ett klimat där man inte får ifrågasätta människor med rätt åsikter (Kapten Klänning t.ex.) bidrar till att sådana här människor får hållas. Daniel Swedin är en av dom. Inte jag! De som har bidragit till att göra liknande i fallet med de här våldtäktssportfånarna är skyldiga för det, lämna resten av halva världens befolkning utanför (speciellt oss svenska män) som fördömer våldtäkt!
Citera
2013-03-24, 23:00
Medlem
kolugns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Korvenstein
Jag har inte ett dugg skuld i vad Kapten Klänning eller några korkade amerikanska sportstjärnekillar gjort! Den kultur och de värderingar dessa människor står för är milsvida ifrån min egen. Jag har aldrig varit i en situation där jag kan påverka det de hållit på med. Hur f-n kan man vara ansvarig då?

Däremot håller jag vissa elitfeminister skyldiga till att Kapten Klänning fick hålla på som han gjorde. De lyfte upp honom, gjorde honom untouchable. Politikerna lyssnade hellre på elitfeministerna och behöll honom på hans position trots att hans underställda rasade och ville ha bort honom. De som bidragit (och bidrar) till att vi har ett klimat där man inte får ifrågasätta människor med rätt åsikter (Kapten Klänning t.ex.) bidrar till att sådana här människor får hållas. Daniel Swedin är en av dom. Inte jag! De som har bidragit till att göra liknande i fallet med de här våldtäktssportfånarna är skyldiga för det, lämna resten av halva världens befolkning utanför (speciellt oss svenska män) som fördömer våldtäkt!

Varför denna offerkofta hela tiden? jag säger ju hela tiden att det inte är alla mäns skuld.
INTE ok?

allt jag säger är att den rådande kulturen, kringsnacket, vilket FB är ett stort talande ex på. är ett jäkla problem som bidrar med att få våldtagna kvinnor att må ännu mera skit och att en del våldtäktsmän tycker de de gör rätt, för vad fan hon var ju ändå full, lättklädd, på fel plats, umgicks med fel folk, ville egentligen, etc etc...
Citera
2013-03-24, 23:03
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
nej, det jag syftar på är att det finns en "kultur" och jag har personligen varit ute för just detta flera gånger. som skuldbelägger kvinnan. Som ex. psykiatern till Nora som blev våldtagen av just nämnda kapten klänning. I en tråd brevid sitter just nu en snubbe och tycker att en kommunistslyna förtjänar att bli våldtagen. Vad fasen? exakt vad är det som hon har gjort som gör att hon förtjänar bli våldtagen tror du? röstar på vp? jag har själv lyssnat på div. svammel från div. håll om horor, och lättklädd, och vad hade hon där att göra? hon var ju full....etc etc i oändlighet.
exakt samma fenomen som denna våldtäkt i usa orsakade, händer hela tiden fortfarande i lilla gullipluttlandet Sverige. Och folk som inte fattar detta är just problemet.

Det finns ingen alls sådan kultur. Den som säger hora har så att säga diskvaliserat och outat sig själv som efterbliven. Tar man sådant på allvar har man själv svårigheter att skilja på trams och seriositet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in