2013-03-24, 23:06
Medlem
Korvensteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kolugn
Varför denna offerkofta hela tiden? jag säger ju hela tiden att det inte är alla mäns skuld.
INTE ok?

allt jag säger är att den rådande kulturen, kringsnacket, vilket FB är ett stort talande ex på. är ett jäkla problem som bidrar med att få våldtagna kvinnor att må ännu mera skit och att en del våldtäktsmän tycker de de gör rätt, för vad fan hon var ju ändå full, lättklädd, på fel plats, umgicks med fel folk, ville egentligen, etc etc...

Vadå offerkofta??? Du skrev ju själv att "alla" hade ansvar, både kvinnor och män. Det tycker jag är sjukt! Jag menade inte att det handlade bara mig som man, vilket du verkar tro.
Citera
2013-03-24, 23:09
Medlem
skotittares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Korvenstein
Vadå offerkofta??? Du skrev ju själv att "alla" hade ansvar, både kvinnor och män. Det tycker jag är sjukt! Jag menade inte att det handlade bara mig som man, vilket du verkar tro.

Ja, alla har ansvaret att säga ifrån ifall man bevittnar sexistiska attityder i ens närhet.
Citera
2013-03-24, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skotittare
Ja, alla har ansvaret att säga ifrån ifall man bevittnar sexistiska attityder i ens närhet.
Vad är en "sexistisk attityd" och vad har det med en våldtäktskultur att göra? Dem farliga människorna här är ni som vill göra allting av ingenting. Den dagen vi alla män automatiskt ses som våldtäktsmän lär bra många fler män ta för sig på ett grisigt vis, det blir så att säga en mörk självuppfullande profetia. Ska jag ändå vara skyldig oavsett kan jag likväl begå brottet .....

Ni är verkligen smutsiga i era försök att legitimera er verklighetsfrånvända fascistoida ideologi.
Citera
2013-03-24, 23:18
Medlem
skotittares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lillskrot
Vad är en "sexistisk attityd" och vad har det med en våldtäktskultur att göra? Dem farliga människorna här är ni som vill göra allting av ingenting. Den dagen vi alla män automatiskt ses som våldtäktsmän lär bra många fler män ta för sig på ett grisigt vis, det blir så att säga en mörk självuppfullande profetia. Ska jag ändå vara skyldig oavsett kan jag likväl begå brottet .....

Ni är verkligen smutsiga i era försök att legitimera er verklighetsfrånvända fascistoida ideologi.

Ett bra exempel är just de här attityderna när man skuldbelägger våldtäktsoffret i och med att säga att hon till exempel var för full eller fråga vad hon hade på sig...
Ett sådant tänk gör att våldtäktsmän rättfärdigar sina handlingar. Och det är just den typen av attityd som menas med våldtäktskultur.

Vi hade ju ett mycket uppmärksammat fall i Bjästa för något år sedan som påminner väldigt mycket om Steubenville.
Citera
2013-03-24, 23:21
Medlem
kolugns avatar
Citat:

Jo alla har ett sorts ansvar. varje gång ett sånt uttalande går oss förbi utan att vi gidder reagera.
jag bytte gym för ett tag sen, eftersom den tid, jag har då jag kan träna, brukar där samtidigt vara 3 killar som jiddrar en jäkla massa om tjejer hit och dit jag inte orkar lyssna på eller snarare som gör mig rätt upprörd att tvingas lyssna på. Ingen av oss övriga inkl. mig själv då, som hör detta har sagt ifrån. utom faktiskt en gång en äldre man som sa till. All heder till honom. Jag har som sagt bytt gym.

offerkofta skrev jag...för det är rätt sjukt.. en artikel som denna kommer upp och jepp direkt denna typ av kommentarsfält på FB. Det är så syyynd om oss män som blir anklagade, alltid mycket mera syyynd om er killar än om tjejen verkar det som. det tycker jag är snudd på lite äckligt om du ursäktar. Det är inte ett skit synd om nån av oss förutom det som det verkligen drabbar.
Citera
2013-03-24, 23:25
Medlem
Korvensteins avatar
Citat:
Jo alla har ett sorts ansvar. varje gång ett sånt uttalande går oss förbi utan att vi gidder reagera.
jag bytte gym för ett tag sen, eftersom den tid, jag har då jag kan träna, brukar där samtidigt vara 3 killar som jiddrar en jäkla massa om tjejer hit och dit jag inte orkar lyssna på eller snarare som gör mig rätt upprörd att tvingas lyssna på. Ingen av oss övriga inkl. mig själv då, som hör detta har sagt ifrån. utom faktiskt en gång en äldre man som sa till. All heder till honom. Jag har som sagt bytt gym.

offerkofta skrev jag...för det är rätt sjukt.. en artikel som denna kommer upp och jepp direkt denna typ av kommentarsfält på FB. Det är så syyynd om oss män som blir anklagade, alltid mycket mera syyynd om er killar än om tjejen verkar det som. det tycker jag är snudd på lite äckligt om du ursäktar. Det är inte ett skit synd om nån av oss förutom det som det verkligen drabbar.

Och då Daniel Swedin kommer med ett sexistiskt uttalande mot män och jag protesterar så förlöjligar du mig. Ridå.
Citera
2013-03-24, 23:27
Medlem
kolugns avatar
Citat:
Och då Daniel Swedin kommer med ett sexistiskt uttalande mot män och jag protesterar så förlöjligar du mig. Ridå.

exakt vad är sexistiskt i hans artikel?

på vilket sätt förlöjligar jag dig?
Citera
2013-03-24, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skotittare
Ett bra exempel är just de här attityderna när man skuldbelägger våldtäktsoffret i och med att säga att hon till exempel var för full eller fråga vad hon hade på sig...
Ett sådant tänk gör att våldtäktsmän rättfärdigar sina handlingar. Och det är just den typen av attityd som menas med våldtäktskultur.

Vi hade ju ett mycket uppmärksammat fall i Bjästa för något år sedan som påminner väldigt mycket om Steubenville.
Bjästa, Steubenville. Känn på dessa metropoler som ska vara talande för manlih kultur.

Vad menar du är ditt feministiska ideal då? Man ska inte ha ett rättstänk, oskyldig tills motsatsen bevisats(då krävs nämligen rimligt ifrågasättande av offrets berättelse)?

Du menar att det inte finns kvinnor som "ångrar" sig efter samlag och gör om verkligheten?

Kolla på Assangesoppan och inse att Sverige inte längre är rättssäkert för män. Du påståt dig ju vara man, varför vill du gräva din egen grav?
Citera
2013-03-24, 23:31
Medlem
Citat:

Fan vad dum du är. Du menar att det är ok att kollektivt skuldbekähha en stor grupp oskyldiga individer för att rädda ett enskilt offer? Kolla in manskulturen och kvinnosynen i våra invandrade manskulturer, där kanske du kan börja närma dig en verklig trist manskultur men det våhar du inte för mångkulturen är ju helig och du blir automatiskt en rasist. Det har ju till och med överkucku Sveland konstaterat för er stöveltrampare.
Citera
2013-03-24, 23:33
Medlem
Korvensteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Liknande budskap är det allt. Våldtäkt får anses vara det värsta brott en man kan göra. Fast feministerna anser att män egentligen inte alls tycker så. Män gillar sådant i hemlighet. När det gäller våldtäkt så är den rådande, eller snarare den enda tillåtna förklaringen till detta fenomen att det handlar om mäns makt över kvinnan. Denna s.k. våldtäktsteori uppkom som bekant med Susan Brownmillers bok ”Against our will: Men, women, and rap. 1975”. För dem som inte vet går teorin ut på att även den mest älskvärde fadern och sonen, i egenskap av att de är män, gynnas av att modern eller dottern våldtas, just för att de är kvinnor. Ju mer kvinnor våldtas, ju mer gynnas männen. Våldet för att få sex är något som våra könsroller lär pojkar och män. Vänsterpartiet har faktiskt det nedskrivit i sitt partiprogram: ”orsakerna till mäns våld mot kvinnor [såsom våldtäkt] finns inte i andra problem som alkoholmissbruk eller social utsatthet, och vi menar heller inte att våldet beror på psykisk sjukdom…”. Kvinnojouren i Göteborg med ett antal feministiska talesmän, såsom Claes Borgström, menar att: ”Det är viktigt att inte individualisera problemet. Det är inte psykiskt sjuka, missbrukare som utsätter kvinnor för våld…det är vi, män i egenskap av just män, som grupp som utsätter våra kvinnliga medmänniskor för alla dessa övergrepp." I stort sett ingen modern forskning stödjer dock våldtäktsteorin eller dessa uttalanden. Men denna forskning beaktas inte, den stämmer inte med vad man bestämt att det ska vara. Inte heller något gammelmedia tar upp detta, eller som frilandsjournalisten, Anna Frisk, säger: ”våldtäktsteorin väcker ju heta känslor det gör inte forskningen”.

Nu var det ett tag sedan jag läste om något dyligt. Tydligen gräver man fram gammal skåpmat. Troligtvis för att chockera. Men dömt att misslyckas får man väl ändå säga. Ingen jävel är intresserad av feminism längre, inte ens feministerna själva. Har för mig att Sveland själv framfört det i ett sammanhang. Hon kallar sig inte för feminist, utan kort och gott kritiker av vita män. Skulle vilja tillägga: och deras existensberättigande. Detta ringar väl in vad det i stort sett handlar om.

Folk som på allvar tror på Susan Brownmillers idéer är inte friska. Men jag vet, vi har haft åtminstone en jämställdhetsminister vars världsbild verkar vara direkt plockad därifrån och ROKS-toppen har garanterat samma världsbild fortfarande. Fy fan för den som påstår att en pojke skulle "gynnas" om hans mamma blir våldtagen! Fy fan för den som på fullt allvar påstår att en pappa skulle "gynnas" om hans dotter blir det! Fy fan!
Citera
2013-03-24, 23:33
Medlem
SMKs avatar
Citat:
http://unvis.it/www.aftonbladet.se/l...cle16471220.ab

"Männen har att leva med att deras sexualitet framställs som okontrollerbar - alla män är potentiella våldtäktsmän - och rädslan att få sin manlighet ifrågasätt finns ständigt där. Man ska ta sig för, vara hård, kall, sexuellt aggressiv.

Vi ser våldtäktskulturen manifesteras varje dag, och det som hänt i Steubenville är inte unikt för den staden eller den amerikanska mellanvästern. I Sverige har vi våra egna Steubenvilles, men här heter staden saker som Bjästa eller Sundbyberg. Här kan populära killar som spelar amerikansk fotboll vara populära killar som spelar hockey."

Daniel Swedin ska ha män att "erkänna sin roll i våldtäktskulturen". Har han gjort en Stieg Larsson eller liknande som får honom att må så dåligt att han måste ta ut det på alla andra? Personligen tycker jag den här "våldtäktskulturen" låter mer som nåt som manliga idrottsstjärnor håller på med med tanke på de exempel han tar upp, men det skulle kännas rätt sunkigt att anklaga manliga elitidrottare för kollektivt ansvar i en våldtäktskultur utan att ha mer på fötterna.

Våldtäktsmän och pedofiler är längst ner på skalan i fängelserna vilket säger en hel del om hur män ser på våldtäkt. Dags för journalister att inse sin roll i skambeläggningskulturen tycker jag.

Då är det enklare att säga att det är kvinnornas fel att män våldtar. Det är ju dom som föder fram oss män. Vilken idiot Swedin är.
Citera
2013-03-24, 23:35
Medlem
skotittares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lillskrot
Bjästa, Steubenville. Känn på dessa metropoler som ska vara talande för manlih kultur.

Vad menar du är ditt feministiska ideal då? Man ska inte ha ett rättstänk, oskyldig tills motsatsen bevisats(då krävs nämligen rimligt ifrågasättande av offrets berättelse)?

Du menar att det inte finns kvinnor som "ångrar" sig efter samlag och gör om verkligheten?

Kolla på Assangesoppan och inse att Sverige inte längre är rättssäkert för män. Du påståt dig ju vara man, varför vill du gräva din egen grav?

Det lilla jag har läst om Assange så tycker jag att han verkar ha en väldigt skev sexualsyn.

Och jag pratar nu inte juridik utan jag pratar om attityder i vardagen. Där kvinnor blir misstänkliggjorda och skuldbelagda efter en våldtäkt. Och populära killar får stöd just för att han är populär och/eller snygg.

Mitt feministiska ideal handlar om att revidera traditionella könsnormer och därmed även synen på manlig och kvinnlig sexualitet.

Jag påstår mig inte vara man. Jag är man.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in