2013-03-29, 03:08
Medlem
Läst en del från tidigare tråd "Borde vi vara rädda för Nordkorea?" och ser att snacket där börjat blossa upp ang de senaste hoten från NK. Känner själv att nattens hot bör finnas i en egen tråd där jag vill granska kortsiktiga konsekvenser och händelseförlopp.

Hotet innebär direkt det som står i rubrik. NKs raketer ställs i standby och attackerna kan komma när som helst.

Detta är antagligen det mest konkreta hotet hitintills emot USA från diktaturen och många experter har tidigare spekulerat i att NK kommer attackera någon gång under 2013.

Det jag undrar är egentligen, vågar NK attackera med full styrka mot USA?
Innebär full styrka även kärnvapen eller antas det vara de lite mer "humana raketerna"?
Hur kommer ekonomin i världen påverkas?
Hur kommer resterande världen påverkas, vilka vågar ta en sida och vilken?
Kan detta resultera i ännu ett världskrig?
Vad kommer rent politiskt att hända inom EU, FN och liknande organisationer?

Kan vara lite utav en foliehatt men tycker detta bör tas på ganska stort allvar världen över och känner att det är aningen oroväckande.
2013-03-29, 03:16
Medlem
Kan nog stämma att den är felplacerad när jag tänker efter. Dock lite beroende på vad i frågeställningen man kollar.

Mod flytta gärna om ni anser att den passar bättre i utrikespolitik.
2013-03-29, 03:21
Medlem
Var inte usa där och provocerade dagen innan med bombflyg som kunde vara kärnvapenbestyckade ?
2013-03-29, 03:23
Medlem
Personligen tror jag inte psy skulle våga för han vet hur mkt smisk på rumpan han skulle få av Obama.
2013-03-29, 03:26
Medlem
Stämmer att två bombplan varit i området med ammunition, dock huruvida det handlar om kärnvapen eller inte har jag tyvärr ingen koll på.

"Enligt USA var syftet att med flygningen att visa förmågan att slå till snabbt och med precision." enligt aftonbladet.
2013-03-29, 03:26
Medlem
gottmospahedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rockrolf1
Personligen tror jag inte psy skulle våga för han vet hur mkt smisk på rumpan han skulle få av Obama.
Psy är sydkorean..
2013-03-29, 03:43
Bannlyst
tänk om Nordkorea spränger USA i bitar? fyfan vad hemskt... jag har alltid velat åka dit, snart kanske det inte går.
2013-03-29, 03:45
Medlem
RastaSouls avatar
Ja, varför skulle två, (3-4 beroende på vilka man diskuterar) länder som är utfattiga (i somliga delar av landet) starta krig mot andra?

Jag menar, en stor del av amerika sitter fortfarande och svälter och bor i tält på grund av ekonomiska kriser och krig mm, + har välutbildade människor i toppen av landet. varför skulle de ens få för sig att riskera så mycket resurser på ett kärnvapen krig? personligen tycker jag att allt denna försök till uppmärksamhet om hur starka de är och hur mcyket kärnvapen de har är ett desperat försökt till att underhålla hur inte starka de är egentligen.

samma gäller Korea! också utfattiga! inga allierade på sin sida! bara vill visa att de kan stå på egna ben, men ingen dervara tjänar på att starta kärnvapen krig, om inget skulle de få så mycket pisk av alla andra på jorden som starkt visar att det är fel.

Kina mm, rysslan osv... de visar inga desperata försök till att starta förstörelse väckande krig?
med denna tankegång så kommer man fram till att de är mer inriktade på ekonomi.
men deras passiva ställning visar ju att de antingen sitter på enorma krafter eller inge, vilket egentligen är relevant, för alla stormakter för tillfället, lider av både fattigdom mm, och är snarare intresserade av eknomiska relationer än ekonomisvacker som krig och resurs svackor som är resultatet av kärnvapen krig.

men däremot länder som för tillfället inte har någon stormakt lär ju pressa på hela situationen på grund av mycket svammel i imperiet så växer de som ännu är stabila! (ja jag vet lite stav fel, men jag är god på ölen "host" vid det här laget)
2013-03-29, 05:02
Medlem
ReiseReises avatar
Inget krig kommer att handa, har handlar det helt enkelt om att visa upp sig, sjalvklart kommer Kim Jong inte att bara sitta dar med nerdragna byxor och lata USA smorja in hans rumpa med glidmedel med sina militarovningar osv, han maste svara och han maste gora det "from a position of strengh".

Men att ga sa langt att man faktiskt anfaller Sydkorea och USA? Niggah please... Kim Jong och hela den Nordkoreanska chief of staff ar val medvetna om att ett anfall skulle innebara total sjalvmord. Finns ingenting att vinna, de kommer bli utrotade pa en kvart och hela deras kommunistiska drom kommer for alltid att vara begravd i aska.
De har aven inte kapaciteten att hota USA direkt med nagon storre skada, de kan dock komma at Sydkorea och Japan.

Denna cat-fight kommer trappas upp tills bada parterna ger med sig och en "forhandling" borjar som tjanar Nordkorea.

Sedan finns det ju alltid The unlikely scenario att Kim Jong faktiskt far ett psykbryt av all press och faktiskt avfyrar sina raketer, i detta fallet kommer vi fa valdigt manga doda koreaner pa bada sidorna
2013-03-29, 05:46
Medlem
Tjack-i-starkols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tonks
tänk om Nordkorea spränger USA i bitar? fyfan vad hemskt... jag har alltid velat åka dit, snart kanske det inte går.

Jag vet inte om jag ska skratta eller grata...

1 Hur skulle NK bara sig at for att spranga USA i bitar?

2 Om vi nu fantiserar fram att NK verkligen skulle spranga USA i bitar,
sa tycker du det vore trakigt for att du da inte kan aka dit pa semester?

2013-03-29, 07:21
Bannlyst
Skulle NK raketer nå USA innan dem blir nedskjutna?
2013-03-29, 07:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tonks
Hahah... Det känns som att jag vill sätta dig på plats, men sen så inser jag att du är precis den person som Reinfeldt beskriver i sin bok: "Det sovande folket".

Behöver jag verkligen stava det åt dig? U-S-A - och så tar vi det igen - U-S-A.

Det finns ett större hot från hamburgare med 300g fett, som säljs på snabbmatsrestauranger mot amerikanerna än vad som finns från Nordkorea.
Senast redigerad av DzCh 2013-03-29 kl. 07:49.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in