2013-09-26, 14:52
Medlem
Blauschimmelkases avatar
Givetvis bör alla droger vara lagliga. Bara för att det är olagligt så försvinner det inte, man måste vara totalt dum i huvudet om man skulle tro något sånt.

I dagsläget blir du ju stämplad som kriminell oavsett vilken olaglig drog du skulle befatta dig med. Är du beroende? Tja, du är ju kriminell så då är du mindre värd än en nykterist! Behandling istället för straff? Straffad kommer du att bli för det är Sveriges svar på att hjälpa människor!

Att lagstiftningen är helt upp och ner är också en annan fråga. Lagliga droger som är farligare än de som är olagliga, måste vara IQ-befriade personer som myntat dessa lagar. Givetvis är de som supportar dessa lagar lika IQ-befriade.

All makt åt Maria Larsson, vår förgörare.
Citera
2013-09-26, 15:11
Medlem
Målet med narkotikapolitiken, oavsett om man använder droger eller inte, borde väl vara att försöka hålla folk borta från droger?
Citera
2013-09-26, 15:13
Medlem
morpdeuss avatar
Alla ni som skriver "det, det och det ska vara lagligt" är exakt likadana som de som format de nuvarande lagarna. Ni är endast intresserade av era val av droger. Försök att se världen ur ett bredare perspektiv och förstå att alla människor är olika.

Citat:
Ursprungligen postat av zala'
Ett samhalle dar alla har ratten att bestamma over sina egna kroppar och ta alla droger de onskar utan att bli forfoljda av polisen pga. psykopater i riksdagen ar ett jag foresprakar.
Såhär borde alla förhålla sig. Vi måste revidera okunskapen och förtryckets roll i samhället.
Citera
2013-09-26, 15:23
Medlem
morpdeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anonym747
Målet med narkotikapolitiken, oavsett om man använder droger eller inte, borde väl vara att försöka hålla folk borta från droger?

Parafraserat kan man säga att narkotikapolitik handlar om att diktera över andra individers levnadssätt.
Citera
2013-09-26, 15:36
Medlem
VoodooThingss avatar
Folk har rätt att göra vad dom vill med sin egen kropp. Detta droger, sälja sex, allt. Individuell frihet är det gemensamt viktigaste för ALLA. Någon som inte känner mig, som inte vet någonting om mig ska inte komma och diktera mitt liv. Dem kan suga kuk. Punkt.
Citera
2013-09-26, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nyanooben
Myndigheter som lägger mer än halva sin styrka på att plocka cannabis, när ska våra politiker förstå att vi lever inte på 70-talet längre. På den tiden fungerade det med propogandapolitik mot cannabis. Idag kan folk själva ta reda på den informationen fast genom tex, Internet. Jag blir rädd när jag ser människor som Maria Larsson tala om tex, cannabis. Hur kan folk i hennes position sitta å tala om cannabis iöverhuvudtaget.

Ett citat från Maria Larsson:

"Om man kollar på andra länder i världen så ser man att de diskuterar en legalisering , jag tycker vi ska göra det motsatta."

Och sen snackar hon så mycket om den här jävla vården. Känner inte en kotta som har blivit erbjuden vård efter att ha torskat för cannabis, bara en bot på några tusen kronor.
Varför ska det idag vara så svårt att bli representerad av en politiker som inte snackar en massa goja och ist för att se sanningen.
Haha ofta hon sa de? Det är ju fan redan olagligt. vilken idiot hon är.
Citera
2013-09-26, 15:42
Medlem
LightClouds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Classy-smoker
nej kokain är inte naturligt. Det framställs utav kokain och innehåller massa annat än självaste kokan(se tillverkning) dessutom starkt beroendeframkallande.
Opium likt andra opiater är starkt beroendeframkallande.

hallucinogener och cannabis är inte beroendeframkallande.
Cannabis kan dock vara svagt beroendeframkallande.

Citat:
Ursprungligen postat av Glossi
Kokain (bensoylmetylekgonin) är en alkaloid med narkotisk verkan. Det är ett centralstimulerande preparat som utvinns ur bladen från den sydamerikanska kokabusken
http://sv.wikipedia.org/wiki/Kokain

Kokain är naturligt. Varför tror du att de Sydamerikanska indianerna tuggade bladen på kokabusken? För att det var gott?

Jag skiter väl i hur beroendeframkallande det är, skribenten skrev att de naturliga drogerna bör vara lagliga, kokain och opium är naturliga.

Jag ser att du bemästrar Orwellianskt dubbeltänk; cannabis är inte beroendeframkallande.
Cannabis kan dock vara svagt beroendeframkallande.

Citat:
Ursprungligen postat av Jugosloven
Kokain och bladen från kokabusken är två helt olika saker ditt jävla mongo.
Kokain är mer eller mindre bara kemikalier lilla gosse.
Så nej, kokain är inte naturligt.
Gräs är naturligt då inga andra ämnen används

Citat:
Ursprungligen postat av Jugosloven
Edit: För att förklara lite bättre för dig.

För att få ut produkten kokain av kokablad så måste du använda dig av kemikalier.
För att få ut produkten gräs av Hampa så använder du 0% kemikalier.
Så berätta för oss igen, på vilket sätt är knarket kokain en naturlig råvara...

Citat:
Ursprungligen postat av nyanooben
Stämmer bra, gräs konsumeras direkt utan tillsatser. Kokain därimot har en lång väg innan det är en färdig produkt. Och även när det är en färdig produkt så blandas det ut med allt möjligt för att han som säljer ska få ut så mycket som möjligt i vinst.

Varför måste det alltid hållas en så irriterande ton när det diskuteras?

Vad ni måste tänka på är att skilja på naturliga kemikalier och syntetiska kemikalier. Cannabis innehåller THC som är en naturlig kemikalie, det är alltså en kemisk sammansättning i vilket fall men den kan användas i sin naturliga form. Morfin är en kemikalie det också, som är framställd ur opium men för att få morfin ur opium måste den genomgå en kemisk syntes och kan således kallas semisyntetisk eftersom att dess grund ligger i en naturlig råvara men för att få ur produkten ur plantan måste det göras genom ett labb. Kokain är samma sak. För att få fram kokain ur kokabladen genomgår substansen en syntes men redan innan det så var kokain en kemisk substans. Allt här i världen är kemi egentligen.

Sedan har vi då helsyntetiska kemikalier så som LSD. Dessa utvinns inte ur någon växt eller något som växer naturligt, utan innehåller endast syntetiska molekyler och blir därför en just syntetisk kemikalie. En drog som föds i ett laboratorium framför kokain som också gör det, men där huvudkemikalien återfinnes i en planta.

Förstår ni skillnaden?

För övrigt är mitt inlägg långt ifrån komplett, för det finns ytterligare aspekter att tänka på vilket innefattar exempelvis organisk- respektive oorganisk kemi. Därför kan ovanstående text vara något förvrängd, men det är grundprincipen åtminstone.
Senast redigerad av LightCloud 2013-09-26 kl. 15:47.
Citera
2013-09-26, 16:08
Medlem
Oxenstjernas avatar
Alla droger borde vara lagliga, man borde få göra vad man vill med sin egen kropp. Om de var lagliga skulle fler missbrukare söka hjälp och fler våga fara till sjukhuset vid överdos etc. Att man inte ska köra påverkad är väl en självklarhet, det finns ju dock alltid idioter som gör det ändå men det har inget med drogernas legala status att göra. Att sen våran älskade alkohol gör att man tappar omdömet och i princip blir till en idiot kan man ju också diskutera.

Undrar hur många dödsoffer som narkotikapolitiken i bland annat Sverige har skördat egentligen, vore intressant att se siffror på det.

Angående rattfylleri. Skulle inte tro att en heroinist med någorlunda vett i huvudet skulle få för sig att köra påverkad medan det verkar vara nationalsport att köra full för många i dagens samhälle. Skulle själv aldrig tänka tanken att köra bil när jag är påverkad av någonting, snabbare än man tror kan en olycka hända och speciellt om man är påverkad. Tycker att man borde skaffa mer exakta metoder att testa om människor är påverkade för stunden och efter det höja straffen för rattfylleri, därav minska både oskyldigt dömda och minska chanstagningen som man ser varannan gång man är på krogen.
Citera
2013-09-26, 18:36
Medlem
Faber Castells avatar
Eget bruk + innehav för eget bruk bör vara lagligt för alla droger. Vad gäller cannabis bör hela produktionskedjan legaliseras och regleras på samma sätt som Uruguay nu gör. Tänker mig coffeeshops med tjugoårsgräns, strikta regleringar kring reklam och kännbara straff för överlåtelse till minderåriga. Polisresurser koncentreras till att sätta dit folk som säljer till barn och unga.

Lokaler bör finnas i städerna där missbrukare kan konsumera sina droger i en kontrollerad och trygg miljö med tillgång till rena sprutor, hygienanläggning, socialarbetare och sjukvårdskunnig personal. Ett slags dagis för pundare i syfte att upprätthålla människovärdet och minimera störningarna för resten av samhället.
Citera
2013-09-26, 19:41
Medlem
Avkriminalisera alla droger vid personligt bruk och inför regler liknande Hollands med soft och hard drugs.

Att staten ska få bestämma vad jag gör med min kropp (sålänge det inte skadar någon annan) är sjukt.

Och till alla "naturligt är bäst"-muppar, ni är fan nästan ännu värre än drogmotståndarna som drar en vinare varje helg och samtidigt ser ner på cannabisbrukare.

På vilket sett är naturliga kemikalier bättre än raffinerade eller syntetiserade?

Med eran logik så är datura en bättre drog än lsd.
Ni vill alltså att khat som är starkt beroendeframkallande ska vara lagligt medans lsd ska vara olagligt bara för att lsd är framställt i ett labb?

Och var går gränsen? Ska hasch vara olagligt om man använt butan eller aceton för att framställa det medans tex pollem och afghan ska vara lagligt?
Ska DMT vara lagligt om man brygger ayahuasca men olagligt om man använt aceton för att få det i koncentrerad form?
Opium ska alltså vara lagligt sålänge man inte raffinerar det till morfin? Trots att opium är starkt beroendeframkallande?

Det är ert val om ni vill inbilla er att vissa droger är bättre bara för att dom växer utomhus men eran dubbelmoral är skrattretande när ni sitter och är arga över att cannabis är olagligt trots att den är mindre farlig än alkohol samtidigt som ni ser ner på folk som brukar tex syra bara för att det inte finns naturligt i en växt.
Citera
2013-09-26, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noworriesdude
Haha ofta hon sa de? Det är ju fan redan olagligt. vilken idiot hon är.

http://www.youtube.com/watch?v=YzqMZ986LY4

Hon är ute och snurrar.
Undrar hur länge hon skulle få sitta kvar om "Svensson" hade lite mer kunskap och fakta ang just droger i Sverige. Jag menar, är hon också hjärntvättad eller är hon bara så dum att hon blundar för problemet?
Citera
2013-09-26, 21:46
Medlem
Essetss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glossi
Kokain (bensoylmetylekgonin) är en alkaloid med narkotisk verkan. Det är ett centralstimulerande preparat som utvinns ur bladen från den sydamerikanska kokabusken
http://sv.wikipedia.org/wiki/Kokain

Kokain är naturligt. Varför tror du att de Sydamerikanska indianerna tuggade bladen på kokabusken? För att det var gott?

Jag skiter väl i hur beroendeframkallande det är, skribenten skrev att de naturliga drogerna bör vara lagliga, kokain och opium är naturliga.

Ge dig, du är ute och cyklar när det kommer till frågan om kokain är naturlig. Självklart är koka bladen en naturlig växt men processen till framtagning av kokain gör den onaturlig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in