Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2013-04-08, 19:11
Medlem
02-02-2012s avatar
Läs denna artikel: Så hetsade media mot en funktionshindrad kvinna i Göteborg och posta i den här tråden om ni vill klaga på ljugmedias rapportering. Den här handlar om att hitta dem som är ansvariga för vad som skett och hur de väljer att inte agera i enlighet med vad lagen säger. Kortfattat kan sägas att Västtrafik grovt brustit i det förtroende de fått i att behandla uppgifter om sina kunder där anställda lämnat ut uppgifter till 3:e part.

Västtrafik AB - befattningshavare
Chauffören
En man som kontaktat Aftonbladet där han ledigt lämnat ut uppgifter om en kund, än så länge okänd identitet. Irakier och rökare.
Kvinnlig anställd på Västtrafik:
Ringer upp "Johanna" och kallar henne för rasist, än så länge okänd identitet.
Samtalsläckan:
Lät Josefin Sköld ta del av inspelningen från Johannas beställning, än så länge okänd identitet.
Lars Olov Backström (1967-12-23)
Extern VD för Västtrafik AB som är verksam i X2 Kollektivtrafik AB i rollen ordinarie ledamot och i Föräldrakooperativet Gadden Ekonomisk förening ytterst ansvarig för verksamheten.
Not: Flertalet befattningshavare i Västtrafik AB är s k 'styrelseproffs' medan andra verkar ha en väldigt tillbakadragen roll.

Västra Götalands Läns Landsting
Ägare av Västtrafik AB och de som kan ses som politiskt ansvariga för vad som skett. Beslutsfattare och handläggare som ansvarar för kontakten och avtal med Västtrafik AB är idag okända.
Nu handlar den här tråden i att vi på flashback gemensamt försöker reda ut vilka det är som gjort sig skyldiga till brott samt vilka som är ansvariga i Västtrafik AB och Landstinget för vad som skett. Vi förstår alla att en "trafikutövare" inte kan sitta och lämna ut uppgifter om sina kunder till journalister och andra som ringer upp dem lite efter eget tycke. Vi vet även att ingen åtgärd kommer att tas mot någon av de inblandade och därför måste vi tvinga fram detta genom att lyfta upp de ansvariga ur mörkret. Känner någon till andra som vi bör granska och ta fram information om kan ni näman dem i tråden så gräver vi fram vad vi kan om dem.

Frågeställningen är kortfattat om någon har information om de inblandade och känner till eventuella styrdokument, avtal och annat som kan tänkas vara intressant. Jag har försökt söka i 'online diariet' utan att lyckats hitta något intressant (har endast 'ärenden' registrerade efter 8 juni 2011).

Är ni med?
Senast redigerad av 02-02-2012 2013-04-08 kl. 19:27.
Citera
2013-04-08, 19:43
Medlem
Kontaktuppgifter
http://www.vgregion.se/sv/Vastra-Got...sekretariatet/
---------------------------------------------
Suzanne Frej
Nämndsekreterare
Arbetar med det administrativa på avdelningen.
suzanne.frej@vgregion.se

Denna kvinna borde kunna hjälpa till med att plocka fram dokument med hänvisning till offentlighetsprincipen.
Linda Billberg
Regionutvecklare
Ansvarig för perspektivet mänskliga rättigheter (innefattar bland annat funktionshinderfrågor). Jobbar även med infrastruktur och samhällsbyggnadsfrågor. Geografiskt ansvarsområde är Göteborgsområdet.
linda.billberg@vgregion.se

Denna kvinna borde kunna vara chef över den som lämnat ut uppgifterna om samtalet, om det inte är hon själv som gjort det.

Jag kan tyvärr inte bidraga med så mycket mer, hoppas den här skiten kommer upp till ytan ordentligt. Med tanke på västtrafiks track-record så är mina förhoppningar obefintliga. Högre poster hos västtrafik tillsätts på "politiska" meriter, inte kompetens, det är därför det går så dåligt för dem i allt de försöker sig på. Det får vi resenärer och skattebetalare stå för.
Senast redigerad av T|N|X 2013-04-08 kl. 19:55.
Citera
2013-04-08, 21:33
Medlem
02-02-2012s avatar
Bra jobbat!

Jag missade en viktig spelare i det här som är Taxi Kurir i Göteborg AB. VD är Tomas Lennart Andersson (född 1970) som är ansvarig för Chauffören trots att jag sorterade in hen under Västtrafik.
Citera
2013-04-08, 23:15
Medlem
02-02-2012s avatar
Uppdaterar lite med Taxi Kurir Göteborg AB i media.

Uppdrag Granskning: Anna våldtogs av tidigare sexdömd taxiförare

Uppdrag Granskning: Brottsmisstänkt förare förgrep sig på 13-årig handikappad flicka

Tomas Lennart Andersson verkar välja sina förare om man säger så...
Citera
2013-04-09, 00:29
Medlem
Fickpluntans avatar
Enligt originalartikeln i aftonbladet så heter chauffören Hashim Haji och är 44 år. En sådan finns i Göteborg. Rimligen är det rätt person.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16482592.ab

http://www.ratsit.se/19690210-Hashim...SrCgsEz9BWvW4E
Citera
2013-04-09, 01:37
Medlem
Fickpluntans avatar
Kan vara värt att påpeka det här också.

Fria Tider skriver i sin artikel att chauffören försåg Aftonbladet med en kopia på ett kvitto där känsliga personuppgifter om kvinnan fanns med.

Stämmer detta, så har Hashim av allt att döma gjort sig skyldig till brott mot sekretesslagen (Offentlighets- och sekretesslag (2009:400)).

1 kap 1 §:

Citat:
Denna lag innehåller bestämmelser om myndigheters och vissa andra organs handläggning vid registrering, utlämnande och övrig hantering av allmänna handlingar.
Lagen innehåller vidare bestämmelser om tystnadsplikt i det allmännas verksamhet och om förbud att lämna ut allmänna handlingar. Dessa bestämmelser avser förbud att röja uppgift, vare sig detta sker muntligen, genom utlämnande av allmän handling eller på något annat sätt.

2 kap 1 §
Citat:
Förbud att röja eller utnyttja en uppgift enligt denna lag eller enligt lag eller förordning som denna lag hänvisar till gäller för myndigheter.
Ett sådant förbud gäller också för en person som fått kännedom om uppgiften genom att för det allmännas räkning delta i en myndighets verksamhet
1. på grund av anställning eller uppdrag hos myndigheten,
2. på grund av tjänsteplikt, eller
3. på annan liknande grund.

Bolaget Hashim jobbar för har uppdrag hos myndigheten som jag förstått saken. I vart fall har han fått kännedom om uppgiften genom sin tjänst eller på annan liknande grund.

21 kap. 1 §
Citat:
Sekretess gäller för uppgift som rör en enskilds hälsa eller sexualliv, såsom uppgifter om sjukdomar, missbruk, sexuell läggning, könsbyte, sexualbrott eller annan liknande uppgift, om det måste antas att den enskilde eller någon närstående till denne kommer att lida betydande men om uppgiften röjs.

21:1 gäller oavsett i vilket sammanhang uppgiften förekommer. Detta framgår av kapitlets rubrik:

Citat:
Sekretess till skydd för uppgift om enskilds personliga förhållanden oavsett i vilket sammanhang uppgiften förekommer

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20090400.htm
Citera
2013-04-09, 02:00
Medlem
02-02-2012s avatar
tackar för hjälpen att hitta lagtext, jag hatar notisum för att jag behöver någon att hata och det var snällt att du kunde spara på blodtrycket

Vi får hoppas att diariedykarna hittar tråden för de är otroligt snabba och effektiva när de går loss på den förvaltningen. Kommer kanske ringa lite samtal imorgon men med tanke på hur väck jag är nu skall ni som bara läser inte hoppas på för mycket.

Skall bli intressant att se hur diverse myndigheter och departement hanterar den här härvan som lär växa i takt med att vi gräver vidare.
Citera
2013-04-09, 02:14
Medlem
Fickpluntans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 02-02-2012
tackar för hjälpen att hitta lagtext, jag hatar notisum för att jag behöver någon att hata och det var snällt att du kunde spara på blodtrycket

Vi får hoppas att diariedykarna hittar tråden för de är otroligt snabba och effektiva när de går loss på den förvaltningen. Kommer kanske ringa lite samtal imorgon men med tanke på hur väck jag är nu skall ni som bara läser inte hoppas på för mycket.

Skall bli intressant att se hur diverse myndigheter och departement hanterar den här härvan som lär växa i takt med att vi gräver vidare.

Givetvis, nog ska en juridikstuderande hjälpa till en skvätt, om det finns en chans att ge de onda krafterna en örfil.

I övrigt har vi ju nu också namn på chauffören enligt mitt första inlägg här. Vad göra med det?
Citera
2013-04-09, 02:25
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Bakgrundskoll på taxichaffören?
Tidigare domar? Rätt legitimation?
Senast redigerad av Kaptenstjärt 2013-04-09 kl. 02:28.
Citera
2013-04-09, 02:28
Medlem
02-02-2012s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fickpluntan
Givetvis, nog ska en juridikstuderande hjälpa till en skvätt, om det finns en chans att ge de onda krafterna en örfil.

I övrigt har vi ju nu också namn på chauffören enligt mitt första inlägg här. Vad göra med det?
Du ger inte en örfil utan en pungspark. Kan vi reda ut den här soppan och få fram hur alla agerat blir det en omöjligt för makten att agera. Antagiligen måste de erkänna att de inte bryr sig och folk fattar att lagen bara är en massa kladd på ett papper eller så gör det något åt problemet. Vi vet alla vad som kommer ske och det är inte ett skit men ingen skall kunna ignorera det faktum att Taxi Kurir Göteborg AB är ett företaf som anställer folk man vill se inlåsta på livstid!

Pinsamheten i att ett forum skulle vara mer effektiva än tillsynsmyndigheterna bör vi inte underskatta.

Skall skriva lite mer när jag är sånär normal för just nu är det mycket som händer runt mig.
Citera
2013-04-09, 09:12
Moderator
Siegfrids avatar
Det är inte otroligt att Aftonbladets tipsare, kvinnan som ringde "Johanna" och skällde ut henne och personen som lämnade ut samtalet är en och samma person.

Edit: Kolla i taxitråden i Arbetsliv för att hitta flashbackare som kör taxi i Göteborg.
Senast redigerad av Siegfrid 2013-04-09 kl. 09:19.
Citera
2013-04-09, 11:02
Medlem
Tropicalss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 02-02-2012
Uppdaterar lite med Taxi Kurir Göteborg AB i media.

Uppdrag Granskning: Anna våldtogs av tidigare sexdömd taxiförare

Uppdrag Granskning: Brottsmisstänkt förare förgrep sig på 13-årig handikappad flicka

Tomas Lennart Andersson verkar välja sina förare om man säger så...

Jag har jobbat på Taxi Kurir förut (inte som chaufför) och tro mig, de väljer inte förare utan tar alla som betalar (alla åkare betalar för att vara anslutna till taxi kurir), några andra villkor finns ej. Trots oändliga klagomål på vissa åkare från kunder så fortsatte dessa köra år in och år ut. Sen fanns det förare(anställda av åkaren) som åkte ut direkt pga bagateller.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in