2014-03-21, 07:47
Medlem
Clavells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Ca 40 % av samtalen till 112 är felringningar. Därefter skickar VB obekymrat ett hyfsat antal SMS till MB.

Jag anser man har troligen överdrivit betydelsen av 112-samtalet.
Det kan ju vara någon annan som skickar de SMS. Jag har svårt att smälta att ett samtal till SOS samma dag som någon försvinner skulle vara en felringning. Visst inte omöjligt. Men väldigt osannolikt.
Citera
2014-03-21, 07:50
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soopy
Det fetade: Ja, kanske, men "övertygad"? Inte direkt omöjligt att bostaden ändå kan ha haft den rollen. Är ju inte precis som CSI, i verkligheten, att det "alltid" finns spår. Ur t.ex. logistisk synpunkt framstår bostaden som möjlig sådan plats.

Kan inte uttala mig om CSI/Dexter(?) och sådant som är obekant för mig, men bostaden som mord- och styckningsplats är absolut otänkbart av skäl jag beskrivit och postat i tråden. Fullständigt uteslutet.
Citera
2014-03-21, 08:00
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moa-tove
Han är nog mer herr Pinoccio, han får passa sig så inte näsan växer idag

M. Om Olsson hoppas på framgång i det här målet har han förmodligen sagt åt 'kibba' att hålla käften tills han blir tillfrågad, och inte dra på sig ljugandets Pinoccio-snok genom 'pupp' och 'pjott' på eget bevåg .. Thomas Olsson har en delikat uppgift framför sig, det är helt klart.
Citera
2014-03-21, 08:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yoloits
Jaha, undrar om det är någon mer som noterat detta:

KJ gör hastigt slut med VB i fyllan, ett misstag han ångrat.
Sen träffade han Id* och blev kär s. 1380
Sen var Id* otrogen, detta gjorde att att det tog slut slut m KJ (har även läst att hon fick missfall i samband med att det tog slut, hittar det inte igen i fup, men det finns där. Sätter det inom parentes)
Sen träffade han en Sof*a och blev kär
Med Sof*a tar det slut med då hon är otrogen med hans kompis Alex*nder
Sen strulade han med nån kille
Sen dök VB åter upp i hans liv. Han kanske blev kär igen, han ville ha henne, trodde att det var slut med Mick*, hon hade inte uttalat att de hade ihop det. Hon är hos KJ några gånger. De kramas, har sex, myser och har kul. Förväntningarna stiger. Han kommer så fort hon ropar. Ställer upp på allt. Förväntningarna stiger. Han väntar på nästa tillfälle de kan ses. Hon är ljuspunkten i hans liv vid den här tiden då det hänt mycket saker, farmors död, nekad militärutbildning, hundens död plus exens svek
VB tar så åter kontakt och bestämmer de ska ses den 4 maj. Han förbereder, köper alkohol uppklädd på byn i sin finrock. Antagligen tänkte han verkligen försöka bli tillsammans med henne. Enl. WL var det så att KJ ville det innerst inne. (i allmänhet)
Han hämtar henne, de åker hem till honom. Hon vill inte ha alkohol, hon vill plugga och vill inte att han ska dricka. Hon kanske är nedstämd pga MB och börjar då berätta för KJ om alltihop. Att hon fortfarande älskar MB, att hon fortfarande träffar MB, ev. att hon är gravid m. MB, att hon tänker rymma med MB.
Då brister allt. osv osv osv. Kanske romantiskt dravel men det ligger nog mycket i detta.
Många svek som hopar sig. Det slår över, han blir förändrad, vansinnet lyser i ögonen, hon blir rädd, vet inte vad hon ska göra, ringer misslyckat 112* försökte få hjälp från MB, försökte vara lugn, pluggar, smsar, går på toa, då kollar KJ hennes tele ser sms och blir ännu mer arg, tar telefonen, gömmer den.
Då kan det varit så att hon bestämt m Micke, detta får inte ske. han tar stryptag på henne, hon tar sina grejer och springer ut, iväg, han efter..... sen vetifan.... forts följer, eller inte eftersom.....

Att Själva mordet får de som är bildade, riktigt pålästa och som inte kör alternativa teorier i tråden ta. De som enbart bygger allt på fakta. Detta var bara rappa-kalja. Eller hur!

Vill bara tala om att det sårar när man verkligen försöker att hitta nya vägar och komma på rätt bra nya grejer, nya scenarier, nya möjligheter men då bli behandlad som luft i tråden, man läser, "ja jag viker undan för en alternativare" och ser att denne tar upp något jag skrev igår.

Vadå vika undan en stund eller två för en alternativare?
För att man råkar ha ett gäng nytänkande ideër, att man kläcker ur sig sånt som ingen tänkt på? Hur dumt det än kan låta så får man vara öppen för att det finns andra vägar, eller?
Denna jargong har retat mig länge här i tråden, alla alternativare är inte troll! Nu fick jag sagt det! Fridens!

om du hade läst i FUP, så hade du sett att VB berättat om MB för länge sedan. Detta var ingen nyhet för kristoffer.
Citera
2014-03-21, 08:32
Medlem
soopys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Kan inte uttala mig om CSI/Dexter(?) och sådant som är obekant för mig, men bostaden som mord- och styckningsplats är absolut otänkbart av skäl jag beskrivit och postat i tråden. Fullständigt uteslutet.

Skulle det vara uteslutet att ett dylikt dåd kan ske utan (funna) spår i en bostad?! Well, you are entitled to your opinion.

Ser härifrån att det är helt uteslutet att någon annan än den fällde är skyldig, till någon del. Detta var ett ensamdåd av psykotisk art och mördar'n är fast.
Citera
2014-03-21, 08:39
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Nej, det är inga garantier för det direkt även om man förväntar sig det. Det har skett flera styckmord med mycket fler delar som styckats än detta. Det handlar om två ben och två händer det är i sig inte mycket för ett vanligt styckmord som berör mycket fler delar.

Det kan finnas förklaringar till att man inte fann några spår, och då närmast sängen som då åkte ut efter mordet., Han hade två sängar innan och den andra verkar vara en gåta. Sen försvann det ett duschdraperi också vilket kan vara bra att ha i många lägen.
Det händer att man står helt utan spår trots att mord och styckning har ägt rum i en lägenhet, som också är den plats som är ofta förekommande.

Vinklar av hugg osv är väl beskrivet av det rättsmedicinska utlåtandet. Huggen är många i antal och ser inte direkt ut som att man visste i inledningsskedet var man högg. Det verkar vara en del av huggen som är mer ytliga än andra. Sen sa rättsläkaren att VB utsatt för ett eventuellt strypförsök. En som inte klarade att strypa henne och det stämmer ganska bra in på den misstänkte som malt på om hur svag han är. Men de slutliga dödliga huggen kom i alla fall och det rörde sig om lunga och hjärtat.
Innan dess har hon utsatts för ett långdraget dödsförlopp vilket bör vara ett hårdare straff.

Det blir mer slagkraftigt på engelska; "the absence of evidence is not the evidence of absence."

Att det saknas fysiska bevis på att mordet skedde i lägenheten innebär inte att det är bevisat att
mordet inte kan ha skett där.
Citera
2014-03-21, 08:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Jag tror att VB legat i bagageutrymmet - i ett sammanhang, eller i delar. Och jag är övertygad om att KJ:s bostad inte var mord- och styckningsplats ..
Var skulle den mord och styckningsplatsen ha varit i såfall ? Det finns ingen känd brottsplats och det är sannolikt sökt mycket grundligt området där VB sist sågs och till värnet där kroppsdelarna var gömda och sedan påträffades, ingen brottsplats har hittats. Jag anser att brottsplatsen fanns i en skåpbil och därför har den inte hittats och det är mycket logiskt att den var i en skåpbil.
Citera
2014-03-21, 08:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clavell
Det kan ju vara någon annan som skickar de SMS. Jag har svårt att smälta att ett samtal till SOS samma dag som någon försvinner skulle vara en felringning. Visst inte omöjligt. Men väldigt osannolikt.

Kanske inte när det är gällande VB, jag tror nämligen att hon hotade med att polisanmäla människor ganska ofta.
Kan vara så att hon hade numret inlagt, eftersom hon tydligen sagt till en vän att hon gjort något mycket dumt och nu inte vågade gå till karateklubben.
Hon hade blivit mordhotad av MBs fru och var nog ganska rädd och upprörd.
Citera
2014-03-21, 08:52
Medlem
yoloitss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goldenman1
om du hade läst i FUP, så hade du sett att VB berättat om MB för länge sedan. Detta var ingen nyhet för kristoffer.
Det vet jag och jag har läst FUP. KJ hade fått lyssna på detta ältande tidigare och trodde det var slut mellan dem men visste inte hundra. VB kunde säkerligen ge dubbla budskap.
Dessutom var detta scenarie jag bara skrev rakt upp och ner pga en annan grej som kanske framkommer lite längre ner i texten. Jag tror inte helt fullt på att VB och KJ hade ihop det överhuvudtaget om jag ska vara ärlig. Ja inlägget är missvisande och det var meningen att det skulle vara naivt och korkat.
Citera
2014-03-21, 08:53
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagro
Var skulle den mord och styckningsplatsen ha varit i såfall ? Det finns ingen känd brottsplats och det är sannolikt sökt mycket grundligt området där VB sist sågs och till värnet där kroppsdelarna var gömda och sedan påträffades, ingen brottsplats har hittats. Jag anser att brottsplatsen fanns i en skåpbil och därför har den inte hittats och det är mycket logiskt att den var i en skåpbil.

Det är inte ett logiskt antagande utan en gissning. Det finns ett flertal teoretiskt tänkbara möjliga mord- och styckningsplatser. Så länge man inte har några bevis går det inte att fastslå säkert. Eftersom skrik hördes från lägenheten är den mest givna utgångspunkten att mordet skedde där, men att spåren blev så få, städades undan så bra, missades vid undersökningen, så att man tyvärr inte kan fastslå det säkert. Det är förstås en brist i bevisningen mot KJ, men inte i sig en avgörande brist.
Citera
2014-03-21, 08:56
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soopy
Skulle det vara uteslutet att ett dylikt dåd kan ske utan (funna) spår i en bostad?! Well, you are entitled to your opinion.

Ser härifrån att det är helt uteslutet att någon annan än den fällde är skyldig, till någon del. Detta var ett ensamdåd av psykotisk art och mördar'n är fast.

Divergerande uppfattningar .. Tja, jag lämnar inga garantier för att min teori och uppfattning är riktig .. Vi får avvakta och se var det här landar.
Citera
2014-03-21, 08:57
Medlem
Jag skulle tro den nämde professorn anser att om KJ är gärningsmannen, är det bostaden som är brottsplatsen, det finns inga alternativ. Men nu vet man bostaden var ingen brottsplats, därför blir hans uttalande nollställd.
Senast redigerad av Lagro 2014-03-21 kl. 09:07.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in