2014-04-02, 12:14
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Willfram
Det är också otroligt osannolikt att hans fru skulle skriva om hon gjorde på nätet om VB om de var inblandade. Det är som att be om att få bli misstänkt.
Om vi ska vara noga, skulle hon inte skriva som hon gjorde om hon hade varit inblandad. Just det friar inte nödvändigtvis MB från misstanke om att ha begått dådet utan hennes vetskap. Fast då blir det förstås svårare att hävda att hon ger honom falskt alibi, förstås...
Citera
2014-04-02, 12:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Åhå! Den likhundsmarkering som inte är något värd i KJ:s bil skulle plötsligt bli jättevärdefull i MB:s!

För övrigt är jag inte särskilt trakterad av att du springer omkring i tråden och leker molekylärbiologisk auktoritet. Det Y-kromosomala DNA:t på VB:s vrist kan inte komma från vem som helst. Jag har tidigare i tråden gjort bedömningen att sannolikheten för att random annan manlig bodenbo delar KJ:s Y-DNA-profil är mellan 1/50 och 1/2000. Det är en gissning, men det är en gissning utifrån ett helt annat kunskapsläge än ditt.
Eftersom du ÄR en molekylärbiologisk auktoritet undrar jag om du har någon kommentar till de DNA-skeptiska inlägg Tankar skrivit under dygnet?
Citera
Medlem
Citat:
Åhå! Den likhundsmarkering som inte är något värd i KJ:s bil skulle plötsligt bli jättevärdefull i MB:s!

För övrigt är jag inte särskilt trakterad av att du springer omkring i tråden och leker molekylärbiologisk auktoritet. Det Y-kromosomala DNA:t på VB:s vrist kan inte komma från vem som helst. Jag har tidigare i tråden gjort bedömningen att sannolikheten för att random annan manlig bodenbo delar KJ:s Y-DNA-profil är mellan 1/50 och 1/2000. Det är en gissning, men det är en gissning utifrån ett helt annat kunskapsläge än ditt.

Har förklarat innan men..

Så här är det: Grad +1 innebär att det är mellan sex och hundra gånger troligare att få detta resultat om dna:t kommer från just den aktuella personen än om det kommer från någon annan (6 ≤ V < 100)

Hänger du med? eller vill du ha en mer ingående beskrivning?
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zemixon
VB polisanmälde väl MB för dödshot när MB hotat AF? ..Kanske i samband med det?

eller

När affären mellan VB och MB uppdagades?

Jag menar bara att är det någon som har försökt att dölja sin koppling till VB så är det väl MB om någon. KJ har berättat vitt och brett för allmänheten om att VB var hos honom den aktuella kvällen, förvisso inte omedelbart när försvinnandet blev känt, det ligger honom i fatet kan jag tänka mig.
Citera
2014-04-02, 12:19
Medlem
Brain-Levels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zemixon
Givetvis om så vore fallet men det är inte bevisat!! NOTERA ATT: Faktumet att KJs bil ofta var olåst och att andra har använt den kvarstår!!

KJ:s bil var, enligt flera vittnen, alltid låst. När skall du fatta?
Citera
2014-04-02, 12:20
Moderator
OYs avatar
Citat:
Om vi ska vara noga, skulle hon inte skriva som hon gjorde om hon hade varit inblandad. Just det friar inte nödvändigtvis MB från misstanke om att ha begått dådet utan hennes vetskap. Fast då blir det förstås svårare att hävda att hon ger honom falskt alibi, förstås...

Resonemanget förutsätter att hon var rädd för att det fanns bevis mot henne. Dock så kan hon ha känt sig säker på att inga bevis mot henne eller maken fanns att uppbringa, det vattentäta brottet. Vissa mördare har en tendens att tro sig ha sopat igen alla spår, och då kan man säga vad som helst, särskilt när man är stressad och hjärnaktiviteten inte uppnår sin fulla potential.
Citera
2014-04-02, 12:21
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tankar
Ja zemixon, det är ett bra exempel på ett bevis som talar till 22-årige KJ:s fördel, och som inte har beaktats enligt den lagstadgade objektivitetsprincipen.
Nej, det är inte ett exempel på ett bevis som talar till KJ:s fördel. Det talar till hans nackdel, även om det inte i sig ensamt binder honom till dådet.

Även om du och zemixon tror det, innebär inte objektivitetsprincipen för åklagare en skyldighet för åklagaren att vara lika okunnig och obegåvad som ni är.
Citera
2014-04-02, 12:21
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brain-Level
KJ:s bil var, enligt flera vittnen, alltid låst. När skall du fatta?

Den var alltid låst när vittnena såg det, men hur var det när de inte var där? Vittnesmålen är inte värt mycket tycker jag.
Citera
2014-04-02, 12:27
Medlem
Brain-Levels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Den var alltid låst när vittnena såg det, men hur var det när de inte var där? Vittnesmålen är inte värt mycket tycker jag.

Det är möjligt. Men med det resonemanget faller hela vitsen att ha vittnesmål över huvud taget.

Alla vet väl att för att få en gärningsman fälld räcker ofta bara ord mot ord.
Citera
2014-04-02, 12:28
Bannlyst
Citat:

De flesta kan ha överseende med att partnern är otrogen hur förbannad och sviken man än känner sig. Men hur många i den här tråden skulle ha överseende med att maken mördar och styckar en ung kvinna? Är otrohet ett värre brott som sonas av ett styckmord? Jag förstår inte hur en del tänker. Hur många skulle ge en otrogen styckmördare falskt alibi? Inte jag i alla fall.
Citera
2014-04-02, 12:30
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FUP-12
Här kommer en fråga som jag tycker har blivit rejält förbisedd.

Varför tvättades VB:s kropp överhuvudtaget?

Att tvätta en kropp efter en styckning är ingen självklarhet.

Att tvätta en kropp tar tid i anspråk.
Det kräver faciliteter och eventuellt föreberedelser.
Det är ett inte särskilt behagligt hanterande av en död kropp.
Det är definitivt en handling som har ett syfte.

Så varför?

Det slentrianmässiga svaret blir väl – för att få bort DNA-spår. Common sense, CSI, bla, bla, bla…

Nästa fråga kan tyckas dum, men den måste också ställas – varför var det då så viktigt att få bort DNA-spår?

Svaret på frågan skiljer sig naturligtvis åt beroende på vilken GM man föreställer sig.

Den alternativa gärningsmannen X (MB, AF, AN, WL, välj själv) skulle naturligtvis ha ett uppenbart intresse av detta eftersom denne skulle kunna knytas till VB:s kropp. En DNA-träff skulle placera GM i VB:s omedelbara närhet, visa att de hade fysisk kontakt, men eventuellt också kunna indikera vad för slags kontakt.

Men eftersom omständigheterna i övrigt inte pekar åt detta håll är jag inte särskilt intresserad av denne alternativa - och från KJ helt fristående GM - så jag går över till alternativ två – KJ.

Det här är en knepig nöt: Vilket intresse har KJ egentligen av att tvätta kroppen?

Svaret tycker jag är: inget intresse alls.

KJ vet att det bara är en tidsfråga innan polisen får reda på att VB har varit hemma hos honom. Från det allra tidigaste tillfället då han måste berätta om kvällen den 4/5 – i polisförhöret den 8/5 och i mötet med kompisarna samma kväll – medger han utan omsvep att de träffades.

En kontakt med VB, fastställt genom DNA, är alltså inget problem för honom, utan problemet är från första stund det faktum att han är den sista kända kontakten.

KJ kan utan problem medge fysisk kontakt med VB under kvällen.

KJ medger de facto fysisk kontakt med VB under kvällen.

Han går även längre än så – och på eget initiativ hävdar han att det är en sexuell kontakt.

Han kan därigenom, mycket enkelt, förklara varje spår av DNA på hennes kropp – hår, saliv, svett, kontakt-DNA, även sperma om det så vore nödvändigt.

Så då ställer jag frågan igen: Varför tvättar han kroppen?

Jag kan bara se ett svar på den frågan:

Det är inte spåren efter sin egen kontakt med VB han försöker dölja.

Det är spåren av någon annan persons kontakt.

En person vars närvaro inte är känd, men som riskerar att bli upptäckt av polisen senare och där polisen just genom dennes DNA skulle kunna bevisa en kontakt med VB.

Det är denna kontakt som måste till varje pris döljas.

Därför tvättas kroppen.

Så, nu har båda sidor fått vatten på sin kvarn – antingen en valfri alternativ GM eller också KJ – och hans än så länge okända medgärningsman.

Det här har jag missat, jäkligt bra och tydligt resonemang. Det talar i viss mån för att det finns en tredje person inblandad tycker jag. Att KJ skulle ha klarat av att dölja spår efter sig så som har gjorts tycker jag är tveksamt. Har sagt det tidigare, finns omständigheter som talar för både kaotiskt och organiserat, överskotts och underskottsbeteende.
Citera
2014-04-02, 12:33
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brain-Level
Det är möjligt. Men med det resonemanget faller hela vitsen att ha vittnesmål över huvud taget.

Alla vet väl att för att få en gärningsman fälld räcker ofta bara ord mot ord.

Det beror väl på vad det vittnas om och vilken slutsats som dras. Bara för att en handfull vittnen har sett KJ låsa bilen så betyder det inte att bilen alltid var låst. Den låstes när vittnena såg det, men det finns kanske ohörda vittnen som har sett att KJ inte har låst bilen. Det går inte att dra en slutsats av ett såpass klent underlag tycker jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in