2014-03-02, 02:38
Medlem
Jag tror inte på att det var slumpen som gjorde att VB blev mördad.
Jag anser att det fanns en plan och en anstiftare i fallet och har därför skrivit ett sannolikt scenarium om det.
Anstiftaren har haft ett starkt motiv att VB skulle tas av daga. Han ser till att han har alibi när mordet på VB kommer att ske.
Anstiftaren måste få VB i en fälla för att de inhyrda gärningsmännen skall kunna slå till och kidnappa VB, för att ta henne levande till en plats där mordet och styckning sker.
Anstiftaren är medveten att mobilkontakten han har med VB när han skall få henne i fällan kan spåras och därför är det lämpligast att använda egen mobil som sedan raderas, som aldrig kan återställas materialet på den.
Kontakten han har med gärningsmännen kan ske med en mobil som aldrig kan spåras.
Att VB kontaktade KJ för att besöka honom ingick sannolikt i planen att hon skulle komma närmare Lejonbacksvägen.
När VB lämnar KJ ca 21.00 och inte vill ha skjuts hem som han erbjuder henne, kan inses att hon har något möte med någon annan person och hon har ockå tidigare under eftermiddagen haft stor kommunikation med sin mobil, som bekräftar det.
En kvinna som sitter i bil möter det som sannolikt är VB på Lejonbacksvägen kl 21.30. Nu går hon sett från KJ:s bostad i motsatt riktning om hon hade varit på hemväg.
Därför kan man dra slutatsen att anstiftaren är på väg att lura henne in i fällan. Lejonbackvägen är en återvändsväg med mycket lite bebyggelse och nästan ingen trafik samt en lång väg, en mycket lämplig plats att göra en kidnappning på och föra bort VB för att mörda henne på annan plats.
Kroppen styckas där mordet sker, sannolikt är det i en lokal eller bostad.
Det fanns en plan att fördröja och vilseleda utredningen. Därför placerades blodstänk i KJ:s bil, det beräknades att den tas snabbt in för kontroll. För att vara säker att det var rätt bil, kontrolleras KJ:s bil och även hans fars bil. Det kan också varit ett sätt att avleda misstanke med kontrollen, att kontrollera flera bilar i familjen, men det måste finnas någon orsak att bilarna blev kontrollerade.
Den här kontrollen gör anstiftaren från bilregistret där anstiftaren vet registreringsnumret på bilarna.
Sedan är det nödvändigt att sökningen görs på det viset att det går inte att spåra den som gjort sökningen.
Att placera blodspåret i fel bil skulle ha blivit ödesdigert och fick helt enkelt inte ske.
Nu togs inte KJ:s bil in för kontroll snabbt, därför placerades torson ut för att upptäckas, som inte upptäcktes, därefter togs benen och placerades i Gula huset som upptäcktes snabbt.
De här kroppsdelarna måste ha förvarats nedkylda, exempelvis i säckar med is eller möjligen frys eller kyl, därför benen var likstela och inga maskar, som däremot inte torson var. Det bekräftar att de placerades ut vid olika tillfällen och inte samtidigt.
Motivet med kroppdelarna och blodspåret var sannolikt att utredningen kunde styras med dem och få den på villovägar som också skedde.
Planen med blodspåret kunde vara en annan placering än inne i bagageutrymmet, men när det insågs att bilen var öppen placerades blodspåret i bagageutrymmet, det finns ingen garanti att bilen var låst, när bilen togs in för kontroll var den olåst och fullt med grejer i bagageutrymmet.
Senast redigerad av Lagro 2014-03-02 kl. 03:30.
Citera
2014-03-02, 03:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lagro
Jag anser att det fanns en plan och en anstiftare i fallet och har därför skrivit ett sannolikt scenarium om det.
Anstiftaren har haft ett starkt motiv att VB skulle tas av daga. Han ser till att han har alibi när mordet på VB kommer att ske.
Anstiftaren måste få VB i en fälla för att de inhyrda gärningsmännen skall kunna slå till och kidnappa VB, för att ta henne levande till en plats där mordet och styckning sker.
Anstiftaren är medveten att mobilkontakten han har med VB när han skall få henne i fällan kan spåras och därför är det lämpligast att använda egen mobil som sedan raderas, som aldrig kan återställas materialet på den.
Kontakten han har med gärningsmännen kan ske med en mobil som aldrig kan spåras.
Att VB kontaktade KJ för att besöka honom ingick sannolikt i planen att hon skulle komma närmare Lejonbacksvägen.
När VB lämnar KJ ca 21.00 och inte vill ha skjuts hem som han erbjuder henne, kan inses att hon har något möte med någon annan person och hon har ockå tidigare under eftermiddagen haft stor kommunikation med sin mobil, som bekräftar det.
En kvinna som sitter i bil möter det som sannolikt är VB på Lejonbacksvägen kl 21.30. Nu går hon sett från KJ:s bostad i motsatt riktning om hon hade varit på hemväg.
Därför kan man dra slutatsen att anstiftaren är på väg att lura henne in i fällan. Lejonbackvägen är en återvändsväg med mycket lite bebyggelse och nästan ingen trafik samt en lång väg, en mycket lämplig plats att göra en kidnappning på och föra bort VB för att mörda henne på annan plats.
Det fanns en plan att fördröja och vilseleda utredningen. Därför placerades blodstänk i KJ:s bil, det beräknades att den tas snabbt in för kontroll. För att vara säker att det var rätt bil, kontrolleras KJ:s bil och även hans fars bil. Det kan också varit ett sätt att avleda misstanke med kontrollen, att kontrollera flera bilar i familjen, men det måste finnas någon orsak att bilarna blev kontrollerade.
Den här kontrollen gör anstiftaren från bilregistret där anstiftaren vet registreringsnumret på bilarna.
Sedan är det nödvändigt att sökningen görs på det viset att det går inte att spåra den som gjort sökningen.
Att placera blodspåret i fel bil skulle ha blivit ödesdigert och fick helt enkelt inte ske.
Nu togs inte KJ:s bil in för kontroll snabbt, därför placerades torson ut för att upptäckas, som inte upptäcktes, därefter togs benen och placerades i Gula huset som upptäcktes snabbt.
De här kroppsdelarna måste ha förvarats nedkylda, exempelvis i säckar med is eller möjligen frys eller kyl, därför benen var likstela och inga maskar, som däremot inte torson var. Det bekräftar att de placerades ut vid olika tillfällen och inte samtidigt.
Motivet med kroppdelarna var sannolikt att utredningen kunde styras med dem och få den på villovägar som också skedde.

Jag är full! Du också hoppas jag innerligen! Snälla förklara alla KJs lögner. Snälla förklara alla hans pinsamma efterjusteringar när han har förstått att han sagt en sak en gång och en annan en annan gång. Du måste väl ändå förstå att så gör man inte om man är oskyldig. Jag vill bara se hur du ser på förhören från KJ? För vilken människa som helst ser att han ljuger så att det blir så pinsamt att man nästan skäms. Du som ändå vill skydda honom till varje pris - varför vet jag inte - skulle jag vilja veta hur du bara kan bortse från hans pinsamheter. Snälla förklara detta för mig för jag försöker verkligen förstå din vinkel på det hela.
Citera
2014-03-02, 08:47
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagro
Motivet med kroppdelarna och blodspåret var sannolikt att utredningen kunde styras med dem och få den på villovägar som också skedde.
Planen med blodspåret kunde vara en annan placering än inne i bagageutrymmet, men när det insågs att bilen var öppen placerades blodspåret i bagageutrymmet, det finns ingen garanti att bilen var låst, när bilen togs in för kontroll var den olåst och fullt med grejer i bagageutrymmet.

Säger ingenting om att det inte kan ha varit planerat. Och sökningen på bilarna är i sig ett frågetecken.

Däremot låter det ytterst osannolikt att inhyrda gärningsmän skulle dra ut på ett lidande som i det här fallet. Kan du ge ett par konkreta och trovärdiga exempel på för vem/vilka VB skulle ha utgjort ett hot samt på vilket sätt ? Även om VB kunde sägas leva farligt i vissa avseenden så verkar tanken på ett anstiftat mord avlägsen.

Jag betvivlar KJ som GM fast kan inte köpa teorin om plantering då även den verkar alltför långsökt. Jag har själv ingen direkt teori avseende blodet, vad som ligger närmast till hands är att en ryggsäck eller väska i tyg har läckt på plats och sedan dragits över listen.

Utplacering på båda fyndplatser kan ha skett samma dygn. Fyndplatserna upptäcktes med ett par dagars mellanrum och temperaturen på de olika platserna skiljde sig åt. Fast visst, förflyttning kan ha skett i ett senare skede just för upptäcktens skull. Någon is lär inte ha behövts med en låg utomhustemp.

Den sk tvättningen kan vara regnets förtjänst, enl FUP så öste det ner rejält i det området den 10 e.
Citera
2014-03-02, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lindhsky
Jag är full! Du också hoppas jag innerligen! Snälla förklara alla KJs lögner. Snälla förklara alla hans pinsamma efterjusteringar när han har förstått att han sagt en sak en gång och en annan en annan gång. Du måste väl ändå förstå att så gör man inte om man är oskyldig. Jag vill bara se hur du ser på förhören från KJ? För vilken människa som helst ser att han ljuger så att det blir så pinsamt att man nästan skäms. Du som ändå vill skydda honom till varje pris - varför vet jag inte - skulle jag vilja veta hur du bara kan bortse från hans pinsamheter. Snälla förklara detta för mig för jag försöker verkligen förstå din vinkel på det hela.

frågan är inte ställd till mig, men ska det vara så förb... Svårt att inse att KJ har AS och ADD vilket gör att han uppträder udda och inte som alla andra.
Citera
2014-03-02, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Säger ingenting om att det inte kan ha varit planerat. Och sökningen på bilarna är i sig ett frågetecken.

Däremot låter det ytterst osannolikt att inhyrda gärningsmän skulle dra ut på ett lidande som i det här fallet. Kan du ge ett par konkreta och trovärdiga exempel på för vem/vilka VB skulle ha utgjort ett hot samt på vilket sätt ? Även om VB kunde sägas leva farligt i vissa avseenden så verkar tanken på ett anstiftat mord avlägsen.
Det måste konstateras att VB har blivit mycket brutalt mördad, varifrån gärningsmännen kommer vet vi inte, därför att tro inga gärningsmän gör på det viset som gjordes mot VB, sådana argument håller inte. Det finns likvärdiga mord i andra länder, därför är mönstret inget nytt.
Det går inte att komma ifrån att det var ett mycket välorganiserad styckmord där ingenting lämnades åt slumpen, både av anstiftaren och gärningsmännen. Jag utgår ifrån att det var ett anstiftat mord.
Att tro MB eller KJ utfört mordet anser jag att en sådan teori ligger på en mycket osannolik nivå, där man söker indicier som är inga indicier och bevisen finns inte helt enkelt.
Man ifrågasätter blodspårsplanteringen i bagageutrymmet, men benen och torson är utplanterade som inte kan ifrågasättas, som är betydligt svårare med avsevärd större risker.
Det finns ingenting som bevisar att bilen var låst när den där blodplanteringen gjordes, kanske planen var att placera blodet på annat ställe, men så insågs bilen var olåst.
Senast redigerad av Lagro 2014-03-02 kl. 09:37.
Citera
2014-03-02, 09:38
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goldenman1
frågan är inte ställd till mig, men ska det vara så förb... Svårt att inse att KJ har AS och ADD vilket gör att han uppträder udda och inte som alla andra.

Så pass .. Och hur uppträder personer som har AS och ADD specifikt i mördarrollen enligt dig ? Något karaktäristiskt drag hos dem i just den rollen som du vill framhålla ?
Citera
2014-03-02, 10:41
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Så pass .. Och hur uppträder personer som har AS och ADD specifikt i mördarrollen enligt dig ? Något karaktäristiskt drag hos dem i just den rollen som du vill framhålla ?

Du kan ju hans typ utan och innan skriver du lite nu och då. Då antar jag du har exempel på ADD/ASP-diagnosticerade människor som begått styckmord i din referensram. Om inte, tja, hur kan du då kunna hans typ "utan och innan"?
Citera
2014-03-02, 12:23
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Bilden på KJs hemsnickrade machete ...

är första gången jag sett. Mig veterligen har den inte figurerat i bild tidigare. Förrän nu. Varför dyker den upp just nu på bild?

Undrar jag.

Det kan jag förklara. Den har postats tidigare och kommer från KJ:s Facebook. Jag sökte i tråden och såg att kniven tycks vara densamma som polisen har varit intresserad under utredningen. Inte konstigare än så.

Edit: Angående diskussionen om kulan som sitter i handtaget kan jag inte föreställa mig att den var mordvapen. Det är som sagt bara själva kulan och den är bara ett par centimeter. Även om det hade varit en hel patron har jag svårt att se hur den kunnat ge de speciella sårskadorna.
Senast redigerad av rayravioli 2014-03-02 kl. 12:45.
Citera
2014-03-02, 12:36
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Husvagn2
Jag försökte förklara att byta bort ett föremål till någon som kan ha medverkat i en händelse innebär att föremålet är kvar i sammanhanget, dvs fortfarande tillgängligt. Polisen har kontrollerat många föremål och möjligen även macheten. Vad är oddsen att Polisen skulle komma fram till att macheten har använts i fallet VB? Ringa, till inga. Logik verkar inte vara styrande i fallet VB. KJ har en tendens att förändra, förvrida sanningen i sina utlåtanden - en del sanning som förvrids och förändras i en salig blandning så att det är svårt att följa. Att Polisen har kontrollerat något innebär inte automatiskt att de dragit rätt slutsatser, genomfört undersökning på rätt sätt, med rätt fokus och kunskaper. AB är inte ointressant (än så länge). Kommer du ihåg varför den första utredaren byttes ut efter några dagar?

Det där känner jag inte till. Varför byttes utredaren bort?
Citera
2014-03-02, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews

Jag betvivlar KJ som GM fast kan inte köpa teorin om plantering då även den verkar alltför långsökt. Jag har själv ingen direkt teori avseende blodet, vad som ligger närmast till hands är att en ryggsäck eller väska i tyg har läckt på plats och sedan dragits över listen.

Utplacering på båda fyndplatser kan ha skett samma dygn. Fyndplatserna upptäcktes med ett par dagars mellanrum och temperaturen på de olika platserna skiljde sig åt. Fast visst, förflyttning kan ha skett i ett senare skede just för upptäcktens skull. Någon is lär inte ha behövts med en låg utomhustemp.

Den sk tvättningen kan vara regnets förtjänst, enl FUP så öste det ner rejält i det området den 10 e.
Benen hittades den 20 maj och VB dog 4/5 maj.
Likstelheten utvecklas de första 12 timmarna för att sedan avta.
Därför måste benen ha legat kyligt eftersom de inte var förruttnade.
Kroppar i likbårhus förvaras i 2-4 grader och kan hållas i någon vecka men det sker en viss förruttnelse ändå.
Slutsatsen är att benen förvarats i 2-4 grader och det kan inte vara utomhus temperatur.
Sedan i torson fanns blod som rann ut vid obduktionen, därför har torson förvarats liggande och inte i någon ryggsäck som påståtts. Det måste också ha varit två personer vid förflyttning av torson en ensam person hade inte klarat av det.
Citera
2014-03-02, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bajen2013
Några temperaturer i Boden, 12.00 samt 02.00. Hon har absolut inte varit naturligt nedkyld, utan hon har i så fall legat i ngn frys. Ngn jägarfrys?

20130521 12:00 Boden 15.1°C
20130521 02:00 Boden 10.3°C

20130520 12:00 Boden 17.3°C
20130520 02:00 Boden 11.4°C

20130519 12:00 Boden 20.2°C
20130519 02:00 Boden 12.3°C

20130518 12:00 Boden 24.2°C
20130518 02:00 Boden 10.2°C

20130517 12:00 Boden 21.2°C
20130517 02:00 Boden 4.3°C

20130516 12:00 Boden 18.4°C
20130516 02:00 Boden 4.1°C

20130515 12:00 Boden 14.1°C
20130515 02:00 Boden 7.2°C

20130514 12:00 Boden 9.1°C
20130514 02:00 Boden 5.4°C

20130513 12:00 Boden 7.0°C
20130513 02:00 Boden 3.5°C

20130512 12:00 Boden 14.1°C
20130512 02:00 Boden 4.8°C

20130511 12:00 Boden 6.5°C
20130511 02:00 Boden 4.4°C

20130510 12:00 Boden 7.8°C
20130510 02:00 Boden 6.1°C

20130509 12:00 Boden 8.7°C
20130509 02:00 Boden 5.1°C

20130508 12:00 Boden 11.4°C
20130508 02:00 Boden 5.0°C

20130507 12:00 Boden 13.4°C
20130507 02:00 Boden 8.5°C

20130506 12:00 Boden 14.4°C
20130506 02:00 Boden 2.8°C

20130505 12:00 Boden 9.5°C
20130505 02:00 Boden -0.1°C

20130504 12:00 Boden 7.7°C
20130504 02:00 Boden 3.6°C
Av temperaturen som var den tiden 4/5- 20/5 kan inses helt klart att kroppen har inte legat utomhus.
Citera
2014-03-02, 13:13
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Det där känner jag inte till. Varför byttes utredaren bort?
Hans son omkom i en olycka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in