2014-02-12, 23:55
Medlem
Flor-Idas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Money22
Thomas Olsson:
Det finns besvärande omständigheter, Kristoffer har lämnat sin förklaring till dem. Nu får vi se om vi kan tydliggöra dem på ett sådant sätt att Hovrätten gör en annan bedömning än Tingsrätten,

Verkar inte finnas några nya bevis från försvarets sida i alla fall.

Haha. Är ju uppenbart att även Olsson tror att KJ är skyldig.
Citera
2014-02-12, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zemixon
Återigen. Leif GW kan en hel del. MEN han är INTE insatt i detta fall! + han FABULERAR vilt!

Jag kan ändå tänka. LGW brukar inte uttala sig i förväg om något fall. Möjligen skriver han ned något på en lapp och stoppar ned i ett kuvert som öppnas efter dom fallit i målet.

Här går han ut dagen innan överklagande skall lämnas in!

Det förvånade mig. Ganska så självsäkert också, vilket får mig att tro att han har bättre källor än vad vi har. Mer insider information, helt enkelt. Troligen.

Han skulle inte "riskera" sin prestige utan att ha väl om fötterna, skulle förvåna mig.
Senast redigerad av Remark 2014-02-13 kl. 00:01.
Citera
2014-02-13, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Jag kan ändå tänka. LGW brukar inte uttala sig i förväg om något fall. Möjligen skriver han ned något på en lapp och stoppar ned i ett kuvert som öppnas efter dom fallit i målet.

Här går han ut dagen innan överklagande skall lämnas in!

Det förvånade mig. Ganska så självsäkert också, vilket får mig att tro att han har bättre källor än vad vi har. Mer insider information, helt enkelt. Troligen.

Han han skulle "riskera" sin prestige utan att ha väl om fötterna, skulle förvåna mig.

Där håller jag med dig. Tror han har bättre källor. Jag tror de handlar om tejpen...
Citera
2014-02-13, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Money22
Där håller jag med dig. Tror han har bättre källor. Jag tror de handlar om tejpen...

Ja, tejpen (som jag tyckte var betydelselös i sammanhanget) uppehöll han sig mycket vid. Samt att lägenheten var både mord- och styckplats. Vilket också förvånade mig.

Man har ju dammsugit den lägenheten utan att finna något. Jag fattar inget där. Måste jag säga.
Citera
2014-02-13, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flor-Ida
Precis. Och det stämmer ju in på KJ. Inget medlidande (har inte visat någon sorg över VB:s öde), samt dödar och styckar sin egen hund. Dessutom skrutit på skolan som yngre att han flått kaniner och andra smådjur.

Familjemedlemmar har också intygat att man aldrig "ser något" på honom. Han är alltid likadan, varken glad eller ledsen, bara neutral.

Om du bemödade dig att läsa på om funktionsnedsättningar (som Asperger/ADD) kanske du blev kvitt lite fördomar och lärde dig något.
Citera
2014-02-13, 00:39
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zero73
Kan ju vara någon som haft tillfälle/tillgång till bilen också.

Någon som reagerat på varför har MB och Elisabeth Lund har 3 st kontakter den 1/5??? (FUP s918) Verkar som geocacharen William använder och abonnemanget står på Mamman. EDIT: Enligt eniro står mamman på abonnemanget och enl hitta står WL på det.

Så altså... frågan är om denna EL, som MB hadde mobil kontakt med x 3 den 1 MAJ, 2013, är i familj med/mamma till? KJs kompis Joh* Ul* Willia* Lun* (*= n,f,m,d) aka WL?
Förhör med JUWL, aka WL, FUP 1305-1325

Enligt KJs mamma ville WL "inte vill Kristoffer "väl""

FUP 1169
"Kontakten återupptogs senare och vid ett tillfälle var LJ (KJs mamma) i Kristoffers bostad när WL
var där. LJ fick en konstig känsla, WL tittade inte på LJ och han rotade runt bland
Kristoffers grejer i bostad på ett gränslöst sätt. Hon har känslan av att WL inte vill
Kristoffer "väl"
."
Citera
2014-02-13, 01:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Så altså... frågan är om denna EL, som MB hadde mobil kontakt med x 3 den 1 MAJ, 2013, är i familj med/mamma till? KJs kompis Joh* Ul* Willia* Lun* (*= n,f,m,d) aka WL?
Förhör med JUWL, aka WL, FUP 1305-1325

Enligt KJs mamma ville WL "inte vill Kristoffer "väl""

FUP 1169
"Kontakten återupptogs senare och vid ett tillfälle var LJ (KJs mamma) i Kristoffers bostad när WL
var där. LJ fick en konstig känsla, WL tittade inte på LJ och han rotade runt bland
Kristoffers grejer i bostad på ett gränslöst sätt. Hon har känslan av att WL inte vill
Kristoffer "väl"
."

Varför skulle MB och WL haft så många samtal? I närtid eller överhuvudtaget?
Citera
2014-02-13, 01:34
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Jag tycker försvaret gör rätt. Han skall framföra sin huvudmans talan. Om KJ nekar till delaktighet/brott skall TO försvara honom från att bli oskyldigt dömd. Det är liksom hans uppgift.

I uppdraget ligger också att försvara KJ från att bli skyldigt dömd. Det är liksom också hans uppgift - en smula hårddraget.
Citera
2014-02-13, 02:39
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zemixon
ojojoj fel- där har du gjort en missbedömning. Psykopater kan inte känna medlidande och är inga djurvänner etc!

En del psykopater är fenomenalt bra på att låtsas ..
Citera
2014-02-13, 02:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av colapop123
Absolut så kan Hr fatta ett annatbeslut än tingsrätten, det är ju själva anledningen till en överklagan. Men för att något nytt ska testas så måste ju nya bevis läggas fram först. om inte så utreds ju bara det gamla materialet. ( Antar att du redan vet detta men förtydligar för den massa av läsare som inte verkar ha koll på hur en rättsprocess ser ut. ) Det gamla materialet ställde Kj skyldig utom all rimlig tvivel. eftersom det inte finns sånna bevis mot vare sig en alternativ gärningsman eller bevis för en konspiration så får man ju hålla sig till dom bevis som finns. Orkar inte rabbla dessa igen men det är ju både teknisk bevisning ( blod, tejp etc. ), Kj´s egna misstag iform av vad han sagt till folk i sin omgivning, förhör och spaning osv.

För att förtydliga vad jag menar så tar vi tejprullen som ett exempel.

Rullen innehåller blod från VB och ligger som teknisk bevisning.

Om nu advokaten vill förstöra detta bevis från utredningen så räcker det inte med att han målar upp en bild av att hon kanske har skadat sig på karate träningen vid ett tidigare tillfälle och då använt sig av tejpen. utan ska han nämna detta så måste han bevisa att hon skadat sig på träningen och han måste bevisa att hon blivit ompåstrad hemma hos Kj. Annars är detta fortfarande ett bevis som bara kan kopplas till mordet. Då blod undersöks så mäts många olika saker bla. hemoglobinet som avslöjar ca hur länge blodet funnits där. ingen exakt vetenskap men ett riktmärke om blodet är för gammalt för att höra till utredningen eller om det kan tas upp som bevis.

Varje enskild detalj behandlas på samma sätt vilket gör det omöjligt att leka med teorier i en rättssal. Det kan man göra då det ligger på utredningsbordet men utredningen är avslutad då dom fallit i fallet vilket betyder att såvida nya advokaten på egen hand lyckas hitta nya bevis så är det enda han kan göra att försöka lindra straffet. För dom vittnesmål som finns på att Kj tex försökt ringa VB utan att ha gjort detta samt hans motsträvighet att själv uttrycka sig har ju gjort att han bundit sig själv som inblandad.

Men som du åckså skriver så har det hänt att Hr har ändrat domar på märkliga sätt tidigare så det är ju inte omöjligt, men att ändra en dom med denna typen av bevisning ser jag inte som en trolig utgång. ska bli intressant att se dock.

Ja visst är det en indicie rättegång, men med teknisk bevisning som matchar in i indicierna.. ovanligt att sånna domar ändras. om det endast varit indicsier så vore det en helt annan femma.

Inte lika bra beskrivet som GW i veckansbrott kanske men ändå intressant att du valde det exempel han talade mest om. Har följt tråden och media sen start och trott på att det bara är indicium som fällt honom. men efter att ha diskuterat med en polis här i Piteå som jobbade med fallet i Boden när det begavsig och lyssnade på GW i veckansbrott så har jag förstått att det var teknisk bevisning som fällde honom. Nu vet jag inte vad jag ska tro, polisen sa också att blodet på handskarna, påsen och i bagageluckan var en större mängd och ordentligt borttorkat. Detta krachar min bild av att det skulle vara ditplanterat då det skulle ha krävts att nån både tagit sig in i bilen och bagageutrymmet utan att göra åvärkan på nått. Hällt ut en större mängd blod i fyra fläckar på olika ställen i bagaget och på sakerna, städat och torkat efter sig och inte lämnat ett enda spår. Hade hoppats att fallet skulle ta en oväntad vändning men får nog nöja mig med att jag tyckte alla alternativteorier var mer spännande.
Citera
2014-02-13, 03:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pitebusen
Inte lika bra beskrivet som GW i veckansbrott kanske men ändå intressant att du valde det exempel han talade mest om. Har följt tråden och media sen start och trott på att det bara är indicium som fällt honom. men efter att ha diskuterat med en polis här i Piteå som jobbade med fallet i Boden när det begavsig och lyssnade på GW i veckansbrott så har jag förstått att det var teknisk bevisning som fällde honom. Nu vet jag inte vad jag ska tro, polisen sa också att blodet på handskarna, påsen och i bagageluckan var en större mängd och ordentligt borttorkat. Detta krachar min bild av att det skulle vara ditplanterat då det skulle ha krävts att nån både tagit sig in i bilen och bagageutrymmet utan att göra åvärkan på nått. Hällt ut en större mängd blod i fyra fläckar på olika ställen i bagaget och på sakerna, städat och torkat efter sig och inte lämnat ett enda spår. Hade hoppats att fallet skulle ta en oväntad vändning men får nog nöja mig med att jag tyckte alla alternativteorier var mer spännande.

Stämmer rätt väl med de slutsatser som flera av oss dragit i tråden tidigare. Dessutom tror åtminstone jag att den sekretessbelagda delen av utredningen spelar in för både dina lokala poliser, LGWP och - faktiskt - den nya advokaten! Han markerar hela tiden ett subtilt men tydligt avstånd till den linje hans klient vill han ska driva.
Citera
2014-02-13, 03:58
Medlem
Åklagarna med Tingsrätten har påstått att en kropp har transporterats i KJ:s bil, därför att spårhunden har markerat i bagageutrymmet.
Hunden har markerat blodstänket som avger lukten cadaverine, därför blodet kommer från en avliden person som var VB:s.
Att sedan påstå att en kropp har transporterats i bagageutrymmet är endast ett antagande, som finns inga indicier eller bevis till.
Det finns ingenting som visar varifrån den kroppen kommit eller tagit vägen, med påståendet att den har transporterats med KJ:s bil.
Sanningen är nog den att det har aldrig funnits någon kropp i KJ:s bil, utan är endast ett antagande.
Det har funnits ett starkt motiv att fördröja och vilseleda utredningen, med att plantera blodstänk i bagageutrymmet och kan ses som orsaken att blodstänk fanns där.
När man ser till kroppsdelarnas plantering, kan inses att också där har motivet varit att fördröja och vilseleda utredningen.
Eftersom det finns ett alternativ att blodstänket kommer från en plantering, finns det ingen möjlighet att ta det som bevis att en kropp har transporterats med bilen.
Att Hovrätten skulle acceptera blodstänket som bevis att någon kropp har transporterats med KJ:s bil, anser jag som osannolikt.
Blodstänket i bagageutrymmet är det enda som Tingsrätten har mot KJ som de kallar bevis, för styckmordet på VB.
Senast redigerad av Lagro 2014-02-13 kl. 04:51.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in