Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2013-06-03, 01:00
  #1
Medlem
Endtimes avatar
Vet att det finns en tråd där post-rock i allmänhet behandlas, men tycker allt att GY!BE är tillräckligt stora för att förtjäna en egen. Vad tycker ni om bandet? Favoritskiva? Varför? Upplevt dem live någon gång?
Citera
2013-06-03, 15:21
  #2
Medlem
F♯A♯∞ är nog min favorit, den är så otroligt bra (det är visserligen alla, menmen).
Har inte sett dem live än, första gången blir Way Out West i sommar, längtar så!
Citera
2013-06-06, 03:28
  #3
Medlem
Endtimes avatar
Skulle nog säga att jag håller F♯A♯∞ som favorit också, riktigt mäktig stämning på den plattan. Skulle också gärna se dem på WoW, synd bara att flertalet av de andra akterna inte direkt tilltalar mig. The Knife är ett undantag!
Citera
2013-06-06, 06:04
  #4
Medlem
krigsbarns avatar
Favoriterna! Tveksamt om jag kommer kunna åka till Göteborg i år, men jag hoppas, och skulle definitivt gjort det bara för att se GY!BE, även om det kostade mig tusenlappen.
Citera
2013-06-06, 09:47
  #5
Medlem
zanteras avatar
Ett av mina 5 favoritband. Jag tycker egentligen alla deras skivor håller hög klass, skulle jag välja en favorit skulle det bli Lift Your Skinny Fists, tätt följd av F#A#Infinity och Slow Riot EPn.

Senaste skivan var också riktigt najs, och jag gillade Yanqui också. Hoppas att de använder en del samples på nästa skiva igen, det hör nästan ihop med GYBE.
Citera
2013-06-12, 22:36
  #6
Medlem
paperfaces avatar
Tycker att de är sjukt grymma men har aldrig tagit mig tid att införskaffa dem på LP.

Har spannat runt lite och ska utan tvekan införskaffa mig F#A# snarast på LP men så som jag förstått det är den inte likadan som CD utgåvan? Någon som vet mer om detta?

När det gäller sådant så är Godspeed helt omöjliga att ha att göra med då det gör som lite som de tycker hela tiden

Vad känner ni spontant om Allelujah! Dont Bend!Ascend! plattan? Personligen gillar jag Mladic stycket väldigt mycket
Citera
2013-06-12, 23:08
  #7
Medlem
zanteras avatar
Nej, LPn av F#A#Infinity är inte samma som CDn. LPn är kortare, och saknar delar som finns på CDn. Går att se skillnaderna här: http://en.wikipedia.org/wiki/F%E2%99...99%AF%E2%88%9E

Dock är vinylen rätt najs, är spärr på den, så sista tonen fortsätter att spela i all evighet. (eller tills man stänger av)

Senaste skivan tyckte jag mycket om. Inte riktigt i klass med LYSF, F#A# eller Slow Riot, men gillar den nog lite mer än Yanqui. (som också är en trevlig skiva)
Citera
2013-06-12, 23:48
  #8
Medlem
kaiross avatar
Jag tycker att den senaste plattan var det sämsta de släppt ifrån sig. Fusion metal på något trist sätt, och utan de där härligt långa partierna som bara bygger och bygger.
Citera
2013-06-13, 03:28
  #9
Medlem
Endtimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kairos
Jag tycker att den senaste plattan var det sämsta de släppt ifrån sig. Fusion metal på något trist sätt, och utan de där härligt långa partierna som bara bygger och bygger.

Fusion metal?
Citera
2013-06-13, 08:53
  #10
Medlem
kaiross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Endtime
Fusion metal?
Jag tycker att det låter ofokuserat, lite som att de inte vet vart de ska ta vägen med låtarna. Sedan så är det lite för brötigt för min smak. Första låten låter som om de vill vara The Black Angels och Sonic Youth på samma gång - med slidegitarr! Andra låten leder inte just till någonting, utan är ett ganska platt ljudkollage, som förvisso skulle kunna fungera som ambiens till en film om det polska låglandet. Men som en hel låt känns den ganska fantasilös.

Förstå mig rätt. Godspeed är fortfarande ljusår bättre än det mesta i musikväg, men min personliga åsikt är senaste plattan låter som en samling ofärdiga idéer i en fas av intern nyskaparkänsla.
Citera
2013-06-13, 15:41
  #11
Medlem
paperfaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zantera
Nej, LPn av F#A#Infinity är inte samma som CDn. LPn är kortare, och saknar delar som finns på CDn. Går att se skillnaderna här: http://en.wikipedia.org/wiki/F%E2%99...99%AF%E2%88%9E

Dock är vinylen rätt najs, är spärr på den, så sista tonen fortsätter att spela i all evighet. (eller tills man stänger av)

Senaste skivan tyckte jag mycket om. Inte riktigt i klass med LYSF, F#A# eller Slow Riot, men gillar den nog lite mer än Yanqui. (som också är en trevlig skiva)

Jo det där med den "eviga" tonen har man ju hört Frågan är vart... Tror att det var på en fest, vilket är jävligt otippat då inte många brukar snacka Godspeed på fester direkt... Inte där jag kommer från iaf.

Men om jag förstått det rätt nu så är inte hela East Hastings med på LP:n eller inget av den?
Synd isåfall då jag tycker den är jävligt grym i uppbyggnad. Känner verkligen hur jag reser iväg när jag lyssnar på den.
Citera
2013-06-13, 16:43
  #12
Medlem
zanteras avatar
Har inte spelat vinylen på ett tag men har för mig att East Hastings är med, tror dock inte tredje delen av låten är med, utan kanske bara början/mitten av låten. Om jag inte minns fel så är det Providence som kapats ner mest i speltid på vinylen.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback